[spotlight] Leatt-Brace Moto-GPX

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
[spotlight] Leatt-Brace Moto-GPX

Bericht door Steelboy » di jul 15, 2008 10:01 pm

Heel af en toe wordt je hard op de feiten gedrukt hoe gevaarlijk fietsen kan zijn: zo bereikte ons onlangs het bericht dat een concullega journalist tijdens een perspresentatie van Mavic twee nekwervels gebroken had en met de trauma helikopter afgevoerd moest worden. Ook Tara Llanes die vorig jaar heel hard onderuit ging en sindsdien aan een lange revalidatie weg terug werkt, kan als voorbeeld hiervan genoemd worden. Hoe leuk en extreem je het ook op de fiets wil hebben, een gebroken nek of aanverwant letsel zul je jezelf nooit kunnen vergeven! De Zuid-Afrikaanse orthopedisch chirurg Chris Leatt heeft om dit soort letsel zoveel mogelijk te voorkomen sinds enige tijd de oplossing: de Leatt-Brace, 'The helmet for your neck' zoals ze de brace zelf beschrijven.

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 155985.jpg[/imgr]De Leatt-Brace zorgt er simpel gezegd voor dat je hoofd niet dusdanige bewegingen kan maken, dat je er nekletsel door oploopt. De Leatt beperkt de beweging van het hoofd in de volgende (medische) richtingen:

Hyperflexie: Extreme voorwaartse hoofdbeweging
Hyperextensie: Extreme achterwaartse hoofdbeweging
Laterale hyperflexie: Extreme zijwaartse hoofdbeweging
Axiale druk: Compressie van de wervelkolom als gevolg van kracht op de helm
Achterwaartse hypertranslatie: Achterwaartse beweging van het hoofd/helm ten opzichte van de nek.

Middels energie absorptie in het materiaal, al of niet destructief, wordt de nekbeweging door de brace afgeremd en tot een, zoals ze het zelf mooi noemen, gecontroleerde stop gebracht.

Afbeelding

Protectie is echter voor velen een zit-in-de-weg item. Daarom nam Dirty Pages de proef op de som en trok een weekend naar Duitsland om daar diverse BikerCross en Freeride banen naar beneden te rijden en een oordeel te vellen over de Leatt-Brace.

Voordat je met de Brace kunt gaan rijden, moet je even wat tijd vrij maken voor de juiste afstelling, om een comfortabele maar zekere pasvorm te verkrijgen. Als dat eenmaal gedaan is, is het verder een peulenschil; de brace is middels snelsluitingen aan beide zijkanten eenvoudig op en af te zetten. Voor het draagcomfort kun je aan de onderzijde een elastische band bevestigen die de brace beter op zijn plaats houdt. Als je de brace 'op het droge' probeert, lijkt deze vrij veel bewegingsruimte te hebben en vraag je je af of dit niet zal gaan irriteren.

Afbeelding

Fietsen dan maar! Het viel me op dat ik eigenlijk amper merkte dat ik de brace droeg, ook de bewegingsvrijheid werd nauwelijk belemmerd. De Leatt-Brace blijft perfect zitten zodra je in fietshouding zit. Om de bewegingsvrijheid af te kunnen stellen kun je de voorste en achterste 'vleugel' nog fine-tunen, zodat je helm pas met de brace in contact komt bij extrem grote bewegingen.
Hoewel je al fietsend dus bijna niet merkt dat je de Leatt-Brace draagt, geeft hij je wel degelijk de geruststellende gedachte dat mocht het goed misgaan, de klap voor je nek aanzienlijk gereduceerd wordt. Niet voor niets worden steeds meer motorcrossers, mountainbikers en BMX-er met deze brace gezien. De glasfiberen Leatt-Brace is daarbij al vanaf 399 euro verkrijgbaar, hoeveel kost jou nek...?

Hoewel ik de brace tijdens het testweekend niet nodig heb gehad en eerlijk gezegd ook nooit echt nodig hoop te hebben, is een ding zeker: deze Leatt-Brace is er een om te houden!

Meer info:
www.leatt-brace.nl

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Jeroen van den Brand

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » di jul 15, 2008 11:02 pm

mooi verslag,ik rij sinds kort met de moto GPX club,het instap model van de Leatt Brace(399 euro) voor bikepark en DH/Freeride gebruik.Meeste glasvezel en enkel deel met carbon en duurde me 20 min om hem goed afgesteld te krijgen en ik rij met de brace met de verstalbare bandjes over mijn 661 pressure suit + jersey.Nooit een moment van dat het mij irriteerde en het zit geweldig :) .Ben dit jaar een paar keer niet zo fijn ten val gekomen :( dus sinds dien draag ik de leatt brace en ik heb niets beters kunnen wensen voor mijn geld :D
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » wo jul 16, 2008 9:15 am

Alles leuk fijn en aardig, maar wat voor fiets is dat steelio?
Bikepark Groningen

Gebruikersavatar
greenie
Berichten:526
Lid geworden op:wo jun 06, 2007 9:53 am

Bericht door greenie » wo jul 16, 2008 10:10 am

Goed artikel! Jammer van de prijs, anders reed ik ook met eentje..

edit: niet dus :)
Laatst gewijzigd door greenie op wo jul 16, 2008 10:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo jul 16, 2008 11:38 am

Trek Fuel EX8

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr jul 18, 2008 12:15 pm

Ik heb sinds een week oof 2 een Leat brace.
Heb er nog niet mee op een fatsoenlijke dh track gereden dus dan zullen we zien of hij mijn bewegingen niet belemmert.

Maar na het eerste dagje trail rijden met de brace was ik toch teleurgesteld, hij beperkte mijn bewegingen enorm. Kon soms niet meer dan een paar meter vooruit kijken.
Daarna veel lopen spelen met de afstelling en nu is het verbeterd. Had er vrij weinig last van tijdens het rijden. Komende week in frankrijk gaan we hem eens goed testen.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za sep 20, 2008 9:50 pm

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de Brace.

Ik heb er de hele week mee in frankrijk gereden maar vond het echt niet prettig. Daarna heb ik hem incidenteel nog gebruikt maar vond het iedere keer weer tegenvallen.
Na overleg met Elkay en testrijden bij hun met andere helmen en afstellingen zijn we tot de conclusie gekomen dat het aan mijn helm lag.
Daarom heb ik ongeveer 1 a anderhalve centimeter van mijn helm afgeslepen.
Nu werkt het echt perfect en zou ik niet meer zonder willen rijden.

Afbeelding
Originele helm
Afbeelding
Bewerkte helm
Afbeelding
Waar de helm de brace raakte.

En nog ff heel de helm showen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » za sep 20, 2008 9:57 pm

mooie helm kerel,mooi dat ie je eindelijk beviel de brace ,lag toch niet aan de pressure suit wat je eerst dacht.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

volcomjerk
Berichten:439
Lid geworden op:za jun 21, 2003 8:13 pm
Locatie:8012

Bericht door volcomjerk » zo sep 21, 2008 1:36 pm

een stuk van je helm afslijpen?

Dat lijkt me sterk dat dat nodig is om de brace passend te krijgen. Je weet dat je de voor en achter kant kan stellen met de stelschroeven!

Niemand heeft ooit wat van zn helm af moeten slijpen om dat pas te krijgen, raar verhaal maar goed jij zal het wel weten.
Succes ermee.

Roy

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo sep 21, 2008 2:08 pm

volcomjerk schreef:een stuk van je helm afslijpen?

Dat lijkt me sterk dat dat nodig is om de brace passend te krijgen. Je weet dat je de voor en achter kant kan stellen met de stelschroeven!

Niemand heeft ooit wat van zn helm af moeten slijpen om dat pas te krijgen, raar verhaal maar goed jij zal het wel weten.
Succes ermee.
de achterste vleugel zit op zijn laagst, ik heb zelfs de moeren omgedraaid(op die manier kan ie nog lager)

Ik heb idd nog nooit van iemand anders gehoord dat die er problemen mee had. Misschien heb ik een korte nek en een aparte houding op de fiets.
Maar als ik naar Cedric Gracia en Aaron Gwyn kijk dan heb toch het idee dat ze vaak de brace raken. Ik kon er niet gewend aan raken. Ik had echt het idee dat ik mijn houding op een negatieve manier moest aanpassen.

mark77
Berichten:98
Lid geworden op:do okt 02, 2008 5:50 pm

Bericht door mark77 » ma nov 24, 2008 11:44 am

Het motorcrosskleding merk Kenny is enige tijd geleden de samenwerking aangegaan met dr Leatt. Dit is de man die het concept van de Leattbrace heeft bedacht. Kenny was op zoek naar een neckbrace die qua prijs makkelijker bereikbaar was voor een groter publiek.

Afbeelding

Na een intensieve samenwerking tussen dr Leatt en de ontwikkelingsafdeling van Kenny is de Kenny Leattbrace Adventure ontwikkeld. De Kenny Leattbrace Adventure onderscheid zich van de normale leattbraces (moto gpx en club) op de volgende punten:

- Voor + achtervleugel niet in hoogte verstelbaar.
- Gladde padding.

De Kenny Leatbrace Adventure komt in een luxe donkere uitvoering, in de maten small en medium.

Afbeelding

Natuurlijk is de brace uitgevoerd met een aantal accessoires, zodat de nekbrace perfect passend gemaakt kan worden voor iedereen, door de verschillende verstel- mogelijkheden.
De Kenny Leattbrace Adventure zal voor de kerst leverbaar zijn in de maat medium. Small volgt een aantal weken later.
De Kenny Leattbrace Adventure is verkrijgbaar bij de Kenny dealers voor de prijs van € 224,-


Ook is er nu een Leatt Adventure verkrijgbaar, voor ik geloof een schappelijke €199,-

Kenny had eerst een eigen nekbrace ontworpen.
Leatt had een rechtzaak aangespannen omdat deze teveel op de Leattbrace zou lijken. Leatt heeft deze gewonnen en Kenny mocht dus niet verder gaan.
Ik zal in de loop dezer dagen eens het prototype posten van de Kenny brace.
Laatst gewijzigd door mark77 op ma nov 24, 2008 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mark77
Berichten:98
Lid geworden op:do okt 02, 2008 5:50 pm

Bericht door mark77 » ma nov 24, 2008 11:48 am

Alpinestars kan natuurlijk niet achter blijven op de concurentie, daarom deze nieuwe nekbrace. Grootste verschil met Leat is dat deze van voren aan en uit kan ! Verder is die zeer plat dus maximale bewegingsvrijheid. Prijs komt op € 549,-

Afbeelding

mark77
Berichten:98
Lid geworden op:do okt 02, 2008 5:50 pm

Bericht door mark77 » ma nov 24, 2008 11:53 am

Ook bij 661 zitten ze niet stil. Ze zijn al een tijdje bezig met een combi van nekbrace/bodyprotector.

Afbeelding

Afbeelding

Maar deze zit in de tegenstelling tot andere vast aan de bodyprotector.
Ik vind dit een hele goede, mede omdat de Leatt zeer vaak verkeerd word gedragen!

Over de prijs is nog niks bekend...

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » ma nov 24, 2008 6:31 pm

mark77 schreef:Ook bij 661 zitten ze niet stil. Ze zijn al een tijdje bezig met een combi van nekbrace/bodyprotector.

Afbeelding

Afbeelding

Maar deze zit in de tegenstelling tot andere vast aan de bodyprotector.
Ik vind dit een hele goede, mede omdat de Leatt zeer vaak verkeerd word gedragen!

Over de prijs is nog niks bekend...

de 661 gaat rond de $350 kosten ;)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » zo jan 11, 2009 11:57 am

Heb er sinds kort ook een aangeschaft (Leatt Club mx) want m'n nek is me meer waard
dan de prijs van een brace.

Als ik hem over een poos wat intensiever gebruikt heb zal ik mijn bevindingen omtrend de brace hier even ventileren.

Dit om eventuele aspirant kopers/twijfelaars te informeren.

ps. Die 661 Guardian ziet er netjes uit idd. ben benieuwd of 't ook goed werkt.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » zo jan 11, 2009 12:01 pm

Trekrules schreef:
mark77 schreef:Ook bij 661 zitten ze niet stil. Ze zijn al een tijdje bezig met een combi van nekbrace/bodyprotector.

Afbeelding

Afbeelding

Maar deze zit in de tegenstelling tot andere vast aan de bodyprotector.
Ik vind dit een hele goede, mede omdat de Leatt zeer vaak verkeerd word gedragen!

Over de prijs is nog niks bekend...

de 661 gaat rond de $350 kosten ;)
Moet je zeker over je shirt dragen he?
Anders stuk uit je shirt knippen?

Mathijs-
Berichten:732
Lid geworden op:za jun 14, 2008 2:26 pm

Bericht door Mathijs- » zo jan 11, 2009 8:31 pm

Er zijn nog wel een paar van die neck braces.
bijvoorbeeld
Afbeelding

Afbeelding

Ik kom ze bij de motorcross steeds vaker tegen, en zometeen is het waarschijnlijk zo dat het net als helm, crosslaarzen en al die andere protectie verplicht word.

Ik heb zelf op dit moment zo 1:
Afbeelding

Maar ben toch van plan om ook zo'n andere aan te schaffen, en dan spreekt mij die van 661 mij toch wel het meeste aan. weet iemand waneer die verkrijgbaar is?

maar in ieder geval die brace die ik nu heb heeft me nek toch al wel een keer gered. want ik was gevalleen met me moter achter een tafelberg en er zijn 3 andere rijders op mij gesprongen.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Sting
Berichten:110
Lid geworden op:vr nov 16, 2007 3:00 pm
Locatie:oirschot

Bericht door Sting » ma jan 12, 2009 6:24 pm

ik zit er misschien ook aan te denken om zo'n brace aan te schaffen het gaat tenslotte wel om je nek, maar de prijs is echt veel te duur

kun je de leattbrace ook onder je kleren dragen? of is de hals van je shirt daar veel te klein voor? en ik zie dat ze bij voorlichtings video's de brace onder de protectie dragen maar hoe zit dat met een body suit? moet hij er dan overheen of kan hij er ook onder?

gr sting

Mathijs-
Berichten:732
Lid geworden op:za jun 14, 2008 2:26 pm

Bericht door Mathijs- » ma jan 12, 2009 6:46 pm

Sting schreef:ik zit er misschien ook aan te denken om zo'n brace aan te schaffen het gaat tenslotte wel om je nek, maar de prijs is echt veel te duur

kun je de leattbrace ook onder je kleren dragen? of is de hals van je shirt daar veel te klein voor? en ik zie dat ze bij voorlichtings video's de brace onder de protectie dragen maar hoe zit dat met een body suit? moet hij er dan overheen of kan hij er ook onder?

gr sting

Ja je kan hem ook onder je kleren dragen, de hals van je shirt zal wel ene klein beetje oprekken. Maar je kunt die leattbrace echt op bijna alle manier zo als jij hem wilt dragen. En als hij onder een gewone body protector past neem ik aan dat hij ook wel onder een body suit past.

Mathijs.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » ma jan 12, 2009 6:47 pm

Mathijs was net iets sneller dan ik met het antwoord.Ik raad de EVS brace streng af tenzij je graag met roost gaurds wilt rijden voor DH/FR.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Mathijs-
Berichten:732
Lid geworden op:za jun 14, 2008 2:26 pm

Bericht door Mathijs- » ma jan 12, 2009 6:49 pm

nooit geweten dat er een verschil was tussen een dh jersey en een mx jersey :lol: . wat je namenllijk bij mx shirts doet is gewoon een maatje groter koopt en dan past ie beter :p.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » ma jan 12, 2009 8:22 pm

Mathijs- schreef:nooit geweten dat er een verschil was tussen een dh jersey en een mx jersey :lol: . wat je namenllijk bij mx shirts doet is gewoon een maatje groter koopt en dan past ie beter :p.
precies, ik rij normaal een L zonder body protection, een XL met body protection.

mark77
Berichten:98
Lid geworden op:do okt 02, 2008 5:50 pm

Bericht door mark77 » wo jan 14, 2009 3:27 pm

@ Mathijs.

De Fro wordt ook nog niet in productie genomen.

Dr Leatt heeft zijn zaakjes goed voor elkaar!

Betreft de EVS brace.
Ik heb hem in mijn handen gehad en vond hem zelf zeer goedkoop aanvoelen.


@ Sting.

De Leatt moet altijd direct op het lichaam gedragen worden, enige uitzondering is wanneer er een schuim bodyprotector wordt gebruikt of een vest met rugplaat. daar mogen ze overheen. Dus geen hard plastic body protector eronder dragen. Dit komt niet te goede van de Leattbrace.

Gebruik ook de bijgeleverde T-wraps, zodat de brace niet omhoog wordt geduwt door de body.

Gebruik dus een bodyprotector die competable is met de leatt!

Ik gebruik de Leatt Sport met een Thor sentinel body protector



Dit is misschien een optie voor mensen die niet zoveel geld uit willen geven:
De EVS RC3

Afbeelding

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 14, 2009 8:49 pm

Pas op met andere braces dan de Leat brace.
De meeste hebben geen verstelbare achtervleugel. En gezien het feit dat je op een DH fiets een andere houding hebt dan op de MX kan de brace je bewegingsvrijheid belemmeren.

Ik heb zoals eerder aangegeven een heel stuk van mijn helm af gehaald voordat ik hem goed kon dragen. Zoals ook te lezen was Volcomjerk hierover nogal sceptisch maar volgens mij kwam ie er later zelf toch ook achter dat het niet altijd lekker zit. Weet niet hoe hij er nu ondertussen over denkt.

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » wo jan 14, 2009 10:30 pm

Djamgils schreef:Pas op met andere braces dan de Leat brace.
De meeste hebben geen verstelbare achtervleugel. En gezien het feit dat je op een DH fiets een andere houding hebt dan op de MX kan de brace je bewegingsvrijheid belemmeren.

Ik heb zoals eerder aangegeven een heel stuk van mijn helm af gehaald voordat ik hem goed kon dragen. Zoals ook te lezen was Volcomjerk hierover nogal sceptisch maar volgens mij kwam ie er later zelf toch ook achter dat het niet altijd lekker zit. Weet niet hoe hij er nu ondertussen over denkt.
Hij rijd er nu mee, en zijn helm is nog heel
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Plaats reactie