Wat voor een zadel is dat precies? Herken hem niet meteen.
Fixed Gallery
Moderators:JJ, Beheerders
Wat er nu op zit is het standaard giant zadel, zit natuurlijk ook voor geen meter, ik
denk dat als de fiets en het fixed gevoel goed gekeurd is, er wel een ander zadeltje op
mag. Maar opzich is het zo wel grappig, een beetje zoals je je kleurpotloden opbergt;
geel stuurlint, oranjegele banden, oranje frame, rood zadel
Ja ik had je fiets al herkend, weet je hoeveel de jouwe weegt? ik ga denk ik voor mezelf
ook een (lichte) fixed bouwen, zit nog te twijfelen over de basis; een MTB (oude Cadex
met uitwisselbare achterpatten) of een lichte racefiets.
denk dat als de fiets en het fixed gevoel goed gekeurd is, er wel een ander zadeltje op
mag. Maar opzich is het zo wel grappig, een beetje zoals je je kleurpotloden opbergt;
geel stuurlint, oranjegele banden, oranje frame, rood zadel
Ja ik had je fiets al herkend, weet je hoeveel de jouwe weegt? ik ga denk ik voor mezelf
ook een (lichte) fixed bouwen, zit nog te twijfelen over de basis; een MTB (oude Cadex
met uitwisselbare achterpatten) of een lichte racefiets.
-
010fixedgear
- Berichten:23
- Lid geworden op:do sep 18, 2008 6:42 pm
- Locatie:Rotterdam
- Contacteer:
hee kan het zijn adt ik je regelmatig einde van de middag over Willemsbrug zie komen? super strak ding!
WAT JE MOEDER?! // www.singlespeed.nl/forum // touch the SKY.... give them HELL
-
010fixedgear
- Berichten:23
- Lid geworden op:do sep 18, 2008 6:42 pm
- Locatie:Rotterdam
- Contacteer:
het verzet is 39x17, eigenlijk veels te klein, maar ik was bang dat ik anders remloos niet zo makkelijk stil kon komen te staan.
De voorvork hoort bij het frame. Het is een achtervolgingsbaanfiets (leuk woord voor scrabble) waar een aero positie belangrijk is. Vandaar de schuin aflopende bovenbuis waardoor het lijkt alsof er een te korte voorvork in zit.
De voorvork hoort bij het frame. Het is een achtervolgingsbaanfiets (leuk woord voor scrabble) waar een aero positie belangrijk is. Vandaar de schuin aflopende bovenbuis waardoor het lijkt alsof er een te korte voorvork in zit.
Hipstenger
hoeveel heb je er ingestoken? wil ook aan een projectje beginnen maar ben beetje aan het uitzoeken kwa geld enz.Wytze schreef:Deze fixie heb ik met een heel krap budget opgbouwd voor een vriend. Hij is er zoals
je ziet erg blij mee.
voor ik em kon overhandige moest ik hem natuurlijk een paar dagen uitgebreid testen![]()
en ja het maakt elk suf ritje tot een ware experience, dus denk dat ik er voor mezelf
ook eentje ga bouwen.
tips?
zoals ie daar op de foto staat was ie 55 euro, maar inmiddels zit er een nieuwe set
'echte' fixed wielen in en is er gelijk 120 euro bij gekomen.
En de gouden tips:
(vooral de schroefpignon versie ben ik nog nooit tegengekomen dus misschien
wel een première hier)
Als je het alleen een tijdje wilt proberen kun je elke oude el cheapo marktplaats
racefiets ombouwen tot fixie zonder grote extra kosten, de meeste van die racers
zullen een pignon achternaaf hebben:
racer met schroefpignon achternaaf
- helemaal strippen tot fixie, pignon eraf schroeven,
- voor 3 euro een standaard achter tandwiel voor rem / versnellingsnaaf bij je
LBS kopen en ook de buitenste schroef ring waarmee je oude trapas lagers borgt
en ook moet je nog een ring hebben waarmee je trapassen uitlijnt (zit vaak bij
73mm trapassen die ook als 68mm trapas kan gebruiken of bij chainguides)
- met een dremel en een rond freesje van 5mm drie groeven in het schroefdraad
gedeelte van de naaf frezen die overeen komen met de uitstulpingen van je nieuwe
tandwieltje. tandwiel erop hameren (past precies
)
- een trapas shimmetje / ring erop (schuift er ook heel precies op),
- de trapas schroefborgring op de naaf draaien (ja precies hetzelfde schroefdraad
)
en die met 388,5Nm vast zetten, eventueel nog een 2e lock ring erop,
- de as uit de naaf halen en de bussen van de rechterkant er tussen uit halen en aan
de linkerkant erbij plaatsen, zodat de pignon-kant zover mogelijk naar het frame
toe komt (voor een rechte kettinglijn),
- spaken aan de rechterkant van het wiel een slag losser draaien, spaken aan de
linkerkant een slag vaster draaien zodat het wiel weer gecentreerd is.
Deze fixie valt en staat met het materiaal waarvan de achternaaf gemaakt is, met
je dremelwerk en met hoe vast je de lockring aangedraaid krijgt.
Na regelmatig en hard skidden zal het tandwiel in de naaf gaan vreten, waardoor
er speling op komt. Hoe dikker je tandwiel hoe beter. Er schijnen ook oude schroef
tandwielen te bestaan die precies op de pignon naaf passen. Ik weet niet of het
schroefdraad van een fixie tandwiel ook hetzelfde is als dat van een pignon naaf
racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.
Je kan de body ook vast lassen als je beschikking hebt over een lasapparaat.
Het kost wat tijd, maar het scheelt je een naaf en overspaken en je kan al voor
zo'n 25 euro een fixie maken gewoon om het te proberen.
'echte' fixed wielen in en is er gelijk 120 euro bij gekomen.
En de gouden tips:
(vooral de schroefpignon versie ben ik nog nooit tegengekomen dus misschien
wel een première hier)
Als je het alleen een tijdje wilt proberen kun je elke oude el cheapo marktplaats
racefiets ombouwen tot fixie zonder grote extra kosten, de meeste van die racers
zullen een pignon achternaaf hebben:
racer met schroefpignon achternaaf
- helemaal strippen tot fixie, pignon eraf schroeven,
- voor 3 euro een standaard achter tandwiel voor rem / versnellingsnaaf bij je
LBS kopen en ook de buitenste schroef ring waarmee je oude trapas lagers borgt
en ook moet je nog een ring hebben waarmee je trapassen uitlijnt (zit vaak bij
73mm trapassen die ook als 68mm trapas kan gebruiken of bij chainguides)
- met een dremel en een rond freesje van 5mm drie groeven in het schroefdraad
gedeelte van de naaf frezen die overeen komen met de uitstulpingen van je nieuwe
tandwieltje. tandwiel erop hameren (past precies
- een trapas shimmetje / ring erop (schuift er ook heel precies op),
- de trapas schroefborgring op de naaf draaien (ja precies hetzelfde schroefdraad
en die met 388,5Nm vast zetten, eventueel nog een 2e lock ring erop,
- de as uit de naaf halen en de bussen van de rechterkant er tussen uit halen en aan
de linkerkant erbij plaatsen, zodat de pignon-kant zover mogelijk naar het frame
toe komt (voor een rechte kettinglijn),
- spaken aan de rechterkant van het wiel een slag losser draaien, spaken aan de
linkerkant een slag vaster draaien zodat het wiel weer gecentreerd is.
Deze fixie valt en staat met het materiaal waarvan de achternaaf gemaakt is, met
je dremelwerk en met hoe vast je de lockring aangedraaid krijgt.
Na regelmatig en hard skidden zal het tandwiel in de naaf gaan vreten, waardoor
er speling op komt. Hoe dikker je tandwiel hoe beter. Er schijnen ook oude schroef
tandwielen te bestaan die precies op de pignon naaf passen. Ik weet niet of het
schroefdraad van een fixie tandwiel ook hetzelfde is als dat van een pignon naaf
racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.
Je kan de body ook vast lassen als je beschikking hebt over een lasapparaat.
Het kost wat tijd, maar het scheelt je een naaf en overspaken en je kan al voor
zo'n 25 euro een fixie maken gewoon om het te proberen.
Als je een wiel met schroegpignon gebruikt kan je er meestal ook gewoon een baankransje op zetten, schroefdraad is als het goed is precies hetzefde!
Dit verhaal snap ik trouwens niet helemaal:
racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.
Heb je daar misschien een fototje van?
Dit verhaal snap ik trouwens niet helemaal:
racer met een cassettebody achternaaf
- helemaal strippen tot fixie,
- cassette eraf halen, grootste cassette tandwiel er los weer terug op zetten en met
boutjes, moeren en ringen door de gaten (die er meestal al inzitten) het tandwiel
vast zetten aan de spaken,
- rest van de cassettebody opvullen met tussenringen van een oude cassette en 1
tandwiel ertussen voor je verzet, goed de kettinglijn uitlijnen en de lockring er
weer op.
Heb je daar misschien een fototje van?
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- sunaj-janus
- Berichten:200
- Lid geworden op:do sep 04, 2008 2:13 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
-
straightedgepat
- Berichten:82
- Lid geworden op:za sep 06, 2008 10:06 pm
- sunaj-janus
- Berichten:200
- Lid geworden op:do sep 04, 2008 2:13 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:





