dhx coil of air

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dope-on-Wheels
dhx coil of air

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 4:37 pm

ik wil een sx ook zo licht mogelijk op kunnen bouwen om nog wat te kunnen xcen indien ik niet in de buurt ben van bergen (zuid holland he :cry: voor het andere werk iig een coil aanwezig 8) )

zou je met een dhx air ook goed kunnen rijden met de sx?

past het trouwens qua inbouwmaat of krijg ik meteen een andere geometrie/balhoofdhoek?

heeft er iemand ervaring mee?

gr, dope

jaspero

Bericht door jaspero » do dec 18, 2008 10:22 pm

Je zult dan een dhx air moeten vinden met dezelfde inbouw maat als de coil die in de sx zit. Dus 9.0 x 2.75, volgens mij zijn die niet te krijgen aftermarket..

Sommige zetten er een kortere dhx air demper, maar dan veranderd de geo en de veerweg.

De vraag is of je de sx trail moet gaan inzetten voor xc werk.. Ik bedoel om daarvoor een andere demper erin te zetten? Misschien haal je meer gewicht winst met andere wielen en dergelijke..

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 10:32 pm

de enduro's zijn geleverd met DHX Air. ze lijken mij op het oog (meten is weten indd!) nagenoeg hetzelfde.
ik kan dus vanuit bovenstaande uitgaan dat deze een kortere inbouw maat hebben?

vraag:
kan deze kortere inbouwmaat en dus verandering van de ballhoofdhoek niet gecompenseert worden met een veerweg verstelling? dus de air demper met een 100/140mm vork ipv de 160?
tevens hoorde ik dat de demperbevestiging veranderd kan worden bij een SX, voor een andere veerweg of ballhoofdhoek. zou hier iets mee gedaan kunnen worden in dit geval?

zijn er dan wel coils te krijgen die in een enduro passen (zeg maar omgedraaid scenario?)

ff ter info. ik sta op het punt een SX aan te schaffen maar was benieuwd of het zou lukken om deze zo licht mogelijk op te bouwen om er ook (beperkt) xc mee te rijden. of me vriendin er mee te laten karren. zij heeft rugklachten en heeft baat bij zowel voor als achtervering.
ik dacht dan aan een lichte wielset en een andere demper. een air weegt 400gr en een coil bijna een kilo.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do dec 18, 2008 10:34 pm

Dope-on-Wheels schreef:de enduro's zijn geleverd met DHX Air. ze lijken mij op het oog (meten is weten indd!) nagenoeg hetzelfde.
ik kan dus vanuit bovenstaande uitgaan dat deze een kortere inbouw maat hebben?

vraag:
kan deze kortere inbouwmaat en dus verandering van de ballhoofdhoek niet gecompenseert worden met een veerweg verstelling? dus de air demper met een 100/140mm vork ipv de 160?
tevens hoorde ik dat de demperbevestiging veranderd kan worden bij een SX, voor een andere veerweg of ballhoofdhoek. zou hier iets mee gedaan kunnen worden in dit geval?

zijn er dan wel coils te krijgen die in een enduro passen (zeg maar omgedraaid scenario?)

ff ter info. ik sta op het punt een SX aan te schaffen maar was benieuwd of het zou lukken om deze zo licht mogelijk op te bouwen om er ook (beperkt) xc mee te rijden. of me vriendin er mee te laten karren. zij heeft rugklachten en heeft baat bij zowel voor als achtervering.
ik dacht dan aan een lichte wielset en een andere demper. een air weegt 400gr en een coil bijna een kilo.
Kun je wel nog even reageren op mijn pm's?

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 10:45 pm

Mrtnrider schreef: Kun je wel nog even reageren op mijn pm's?

als ik weet wat ik je wil zeggen wel.
zoals je kan lezen heb ik wat op het oog. ik heb helaas geen geldboom dus kan ik het maar 1 uitgeven.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do dec 18, 2008 10:55 pm

Zou wel zo keurig zijn als je dat even meld.

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » vr dec 19, 2008 9:01 am

Mrtnrider schreef:Zou wel zo keurig zijn als je dat even meld.
1:
jouw bericht verzonden op:
Do Dec 18, 2008 5:54 pm
ik wilde vandaag even reageren. dus nog geen 24u later. omdat ik er over na wilden denken. dus geduld is een schone zaak. reageer nagenoeg altijd op me berichten.

2:
je doet mijn topic hier geen goed. je kan het via PB verder afhandelen.

maar nu weer on topic!!
wie heeft er ervaringen met dhx air in een SX ?? is het al eens gedaan?

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » za dec 20, 2008 9:38 pm

na onderzoek is gebleken dat de sx een coil heeft met een hart tot hart (bevestiging) maat van 225mm heeft, en een air heeft 222mm (die ik wil nemen dan).

als dit klopt, zou die 3 mm verschil toch niet merkbaar veel uitmaken? dat zou misschien 0,1 a 0,2 graden op de balhoofd hoek veranderen schat ik in.

Plaats reactie