Dahon heeft volgens mij een interessante fixie vouwfiets met 26" wielen met een
excentrische bracketpot vanwege de verticale uitvaleinden (het frame wordt ook gebruikt
voor een versie met derailleurversnelling).
Het vouwmechanisme valt amper op: de bovenbuis heeft aan elke zijde een getand driehoekig uitsteeksel. Deze driehoekjes worden met een boutje op elkaar geklemd, zodat het lijkt alsof het een hele buis is, zie
http://www.dahon.com/intl/cadenzasolo.htm
De achternaaf is van het type flip-flop met aan een kant doortrappen en aan de andere kant vrijwielen. Het lijkt mij wel wat!
Is zo'n excentrische bracketpot wel handig als je een gesloten kettingkast wilt monteren (ik wil geen broekspijp tussen ketting en tandwiel en wil zo min mogelijk onderhoud)? Horizontale uitvaleinden heeft mijn voorkeur.
Fixie vouwfiets met 26 inch wielen van Dahon (Cadenza solo)
Moderators:JJ, Beheerders
Pieter: Excentrisch lijkt me geen probleem met kettingkast.
Voor een kettingkast die je om een bracketpot klemt, lijkt het mij vrij groot. Er is waarschijnlijk geen bevestigingsmogelijkheid op het frame.
Het verwijderen van de pedalen kan achterwege worden gelaten door ze te vervangen door
een paar Dahon standaard vouwpedalen.
Voor een kettingkast die je om een bracketpot klemt, lijkt het mij vrij groot. Er is waarschijnlijk geen bevestigingsmogelijkheid op het frame.
Het verwijderen van de pedalen kan achterwege worden gelaten door ze te vervangen door
een paar Dahon standaard vouwpedalen.
ALs je de fiets aan een zeer scherpe prijs wil krijgen moet je eens op www.fietskopen.be gaan kijken. Stuur ze maar even een mailtje.
De fiets is trouwens zeer makkelijk samen te vouwen. De benodigde inbussleutel zit gewoon bij de fiets en is klein genoeg om handig mee te nemen.
Grtz,
Wannes
De fiets is trouwens zeer makkelijk samen te vouwen. De benodigde inbussleutel zit gewoon bij de fiets en is klein genoeg om handig mee te nemen.
Grtz,
Wannes
Op de japanse internetpagina van Dahon zag ik het 2009 model staan, zie
http://www.dahon.jp/products/lockjaw/ca ... index.html
Stuur
Het bergfietsstuur is vervangen door een exemplaar die lijkt op die van een tijdritfiets.
Tandwielen
Het voortandblad is nu 44 tands en achter 16, dus kan er een Hebie chainglider om, zie
http://www.hebie.de/Chainglider-350-38- ... der.0.html
Onderbuis
Recht in plaats van geknikt.
Algemeen
Blanke onderdelen zijn zwart geworden. Bevestiging voor bagagedrager en spatborden zijn aanwezig. 26x2" Schwalbe Big Apple buitenbanden kunnen worden gemonteerd, misschien wel zelfs 2.35" brede banden.
http://www.dahon.jp/products/lockjaw/ca ... index.html
Stuur
Het bergfietsstuur is vervangen door een exemplaar die lijkt op die van een tijdritfiets.
Tandwielen
Het voortandblad is nu 44 tands en achter 16, dus kan er een Hebie chainglider om, zie
http://www.hebie.de/Chainglider-350-38- ... der.0.html
Onderbuis
Recht in plaats van geknikt.
Algemeen
Blanke onderdelen zijn zwart geworden. Bevestiging voor bagagedrager en spatborden zijn aanwezig. 26x2" Schwalbe Big Apple buitenbanden kunnen worden gemonteerd, misschien wel zelfs 2.35" brede banden.
De fiets is geleverd met vrijloop. Een tandwiel en borgring aan de andere kant van de achternaaf maakt nu dat het een doortrapper is geworden. Hebie chainglider heb ik nu ook.
-vrijloopzijde is tandwiel met forse behuizing voor vrijloop
-doortrapzijde heeft te weinig ruimte tussen tandwiel en spaken
Er is volgens mij niet voldoende schroefdraad om tussen de naaf en tandwiel een vulring te monteren. Heeft iemand suggesties?
Voorlopig maar met stevige broekklem en veteruiteinden in de schoenen rijden.
Een Velosolo tandwiel in combinatie met SRAM Imotion 3 disc compatible zal volgens mij ook niet passen door de uitstekende koppen van de boutjes
Hier moet ik even op terugkomen, want het past namelijk niet:baar schreef: Het voortandblad is nu 44 tands en achter 16, dus kan er een Hebie chainglider om, zie
http://www.hebie.de/Chainglider-350-38- ... der.0.html
-vrijloopzijde is tandwiel met forse behuizing voor vrijloop
-doortrapzijde heeft te weinig ruimte tussen tandwiel en spaken
Er is volgens mij niet voldoende schroefdraad om tussen de naaf en tandwiel een vulring te monteren. Heeft iemand suggesties?
Voorlopig maar met stevige broekklem en veteruiteinden in de schoenen rijden.
Een Velosolo tandwiel in combinatie met SRAM Imotion 3 disc compatible zal volgens mij ook niet passen door de uitstekende koppen van de boutjes
