Schakel probleem bij XT Dual Control schifters

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
elwi
Schakel probleem bij XT Dual Control schifters

Bericht door elwi » ma dec 15, 2008 10:04 pm

De achter derailleur, schijfrem en dual control schakel handles zijn van Shimano XT (ruim 4 jaar oud).
Ik heb het probleem met name bij opschakelen achter dat hij niet gelijk schakelt. Soms pas een minuutje later of som (zonder hulp) helemaal niet. Door nog een keer te schakelen (soms maar een klein beetje0 pakt hij hem wel.
Bij zwaarder schakelen komt het iets minder voor.
De kabel wordt regelmatig gesmeerd, ketting en derailleur goed schoon en soepel gehouden. Een paar keer is de kabel al vervangen - regelmatig door de fietsenmaker af laten stellen - Maar 't helpt allemaal niet.
Herkent iemand dit probleem
En . . weet hier iemand een oplossing voor?
gaat voor de hele marathon

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 4:40 pm

misschien is de veer van je derrieur slap aan het worden? :?

versleten tandwielen/ketting? hoe oud waren die?

is je achterpat of je derrie zelf nog wel recht? dit geeft ook nog wel eens van die schakel-onzorgvuldigheidjes...

elwi

schakelproblemen XT

Bericht door elwi » do dec 18, 2008 6:47 pm

't Zou nu aan de achterderailleur kunnen liggen - maar hij deed het een tijd geleden ook al. Ook met nieuwe ketting & tandwielen.
'k Zal het toch maar eens met een nieuwe derailler proberen - zou ik er dan bij XTR minder kans op hebben dan bij XT?

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 10:39 pm

bij een derrie wissel van gebruikt naar nieuw:
als ie het nu goed doet, lag het daar aan. zo niet dan is misshien je achterpat krom (waaraan je derrie hangt, en verbonden is met je frame)
heb je niet ooit eens je derrie in je spaken gehad? of je fiets laten vallen zonder achter wiel? of een steen op gehad? een alien die hem met telekinetica verboog? roadkill? enz enz?

als je ketting en cass vrij nieuw is zou het daar niet aan kunnen liggen. of er zitten bramen op je cassette, of je ketting heeft een schakel die niet soepel is. dat laatste zou ik dan zowiezo even controleren, dat wel alle schakels soepel bewegen.
is dat het niet, en is alles goed afgesteld (laat iemand anders het eens proberen to be sure) dan zou het wel bij je derrie moeten zijn. krom oid zoals al aangegeven...
maar blijft lastig van een afstand :P

ohja! wat ik ooit eens had. de kabel BOVEN ipv ONDER (of andersom, tis wat laat nu) de bevestigingsschroef (op de derrie zelf) monteren. dan klopt de afstand niet meer dat de kabel de derrie verplaatst.

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do dec 18, 2008 10:47 pm

om nog ff direct antwoord te geven op je vraag: enkel xtr of xt lijkt me geen verschil.

alleen als de ene krom is oid... ja dan wel :angelnot:

elwi

Bericht door elwi » do dec 18, 2008 10:53 pm

Thx ,

'k ga ermee aan de slag.
:D

scalpel 1

Bericht door scalpel 1 » wo dec 24, 2008 8:56 pm

rij zelf met xtr dual control met xtr derrie en heb het probleem ook
al gehad.na lang zoeken had het te maken dat ik mijn snel spanner van mijn achterwiel iets harder moest aandraaien om dat mijn carbon ahterbrug
iets meeflexte (scalpel 1) en de brug net een paar mm krom trok.
daarna nooit meer last gehad.
de derrie veer kan ook omdat je spannig afneemd met opschakelen en
dan de speling groter wordt door spaningafname.

gr scalpel 1

mateis

Bericht door mateis » ma dec 29, 2008 7:35 pm

... daarnaast heb ik het idee dat de shifter zelf ook veel gevoeliger is voor meuk dan een trigger. Klinkt al met al nog wel als een gevalletje frictie, vind ik. In dat geval: nieuwe kabels monteren, heel goed letten op een vlekkeloze kabelloop. Indicatie: voor goede werking vervang ik mijn kabels (gewoon open Shimano systeem) liefst 2x per jaar. Doet veeeel meer dan nieuwe derailleurs etc.

Derailleur(pat recht? Controleer door middenblad voor te schakelen, middelste kransje achter. Staat de derailleur netjes in een rechte lijn met de ketting (horizontaal en verticaal)? Richten is een eitje, met het juiste gereedschap. In principe fietsenmakerswerk.

Maar de shifter niet uitsluiten als verdachte... Ik heb het meer gezien bij dual controls. Vaak ging het dan om een of enkele kransjes die, wat de staat van het overige materiaal ook was, altijd lastig deden. Je kan ze dan misschien nog een keer reanimeren door doorspuiten met teflon, evt. vooraf gegaan door remmenreiniger, maar in principe ga je dan snel richting einde verhaal voor de shifter.

elwi

Bericht door elwi » wo dec 31, 2008 5:22 pm

Scalpel & mateis,

bedankt voor de tips,
volgende maand (dat is al snel) gaat hij weer in onderhoud en 'k zal deze tips toepassen. Zelf net een Rush gekocht en behalve dat het koud is, rijdt schakelt die super (gewoon XT shifters & XTR achter derrie) :D :D .
Nu de trek nog - daar gaat mijn zoon verder op en dan moet hij natuurlijk wel goed schakelen ;)

Plaats reactie