Ti-Dye spaken

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
casper937
Ti-Dye spaken

Bericht door casper937 » zo dec 14, 2008 8:01 pm

Hallo,

Ik overweeg een wielset te bouwen met titanium spaken. Nu heb ik op internet hele wisselende ervaringen gelezen. Dus zou hier ook graag wat info willen krijgen van mensen die ze gehad hebben of die ze nog hebben.

In een retroprojectje wil ik dus genoemde spaken zetten. Het frame is disc only. Ik heb gelezen dat de wielen veel meer flex hebben wat vervelend kan zijn in de bochten of in ieder geval is het wennen. Het voordeel hiervan is het comfort. OOk heb ik gelezen dat ze nogal eens afbreken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Klopt het dat ze strakker gespaakt moeten worden dan een normaal setje wielen?

Alle info is welkom.

Casper

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 14, 2008 9:55 pm

Ze flexen inderdaad meer waardoor ze veel sneller vermoeiingsverschijnselen bij de spaakkop of j-bocht zullen vertonen. Ze meer onder spanning zetten helpt dus ook al niet want titanium heeft nog steeds een elasticiteitsmodulus van ongeveer 60% als van staal, dwz je schiet er niks mee op. Het is gewoon niet het ideale materiaal voor een spaak. Als je toch ti spaken gaat gebruiken dan wel minimaal 32 of meer. Waarvoor gaat de fiets gebruikt worden eigenlijk?
BTW heb er zelf geen ervaring mee maar ik dacht ik laat ik mijn kennis achter.

casper937

Spaken

Bericht door casper937 » ma dec 15, 2008 10:02 pm

Bedankt voor je bericht.

Ik ga de fiets gebruiken voor af en toe een ritje in de Ardennen. Het plan is om het frame uit 2007 retroachtig op te bouwen. Vandaar dat ik ook bij Ti Dye spaken terecht ben gekomen.

Het zal denk ik helemaal een feest worden als ze ook nog radiaal gespaakt zullen worden?

Grt

Casper

kajhpc

Bericht door kajhpc » wo dec 17, 2008 9:50 am

Wielen die op de naaf geremd worden, kun je niet radiaal spaken. Ik begreep uit de startpost dat het om disc-only gaat.

casper937

Spaken

Bericht door casper937 » wo dec 17, 2008 9:03 pm

Ja dat klopt. Het is disc only.

Ik wist niet dat wielen die op de naaf geremd worden niet radiaal gespaakt kunnen worden. Bedankt voor de tip!

Plaats reactie