minion

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

de G U R U
Contacteer:
minion

Bericht door de G U R U » wo dec 10, 2008 9:57 pm

hoe groot is een 2.5" maxxis minion?

lijkt een domme vraag maar dat is het dus niet omdat maxxis banden vroeger een stuk smaller uitvielen dan aangegeven...

wil iig een band die in het echt 2.35" is of iets in die buurt.
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

mr.Monster

Bericht door mr.Monster » wo dec 10, 2008 11:22 pm

hey dude!,
ik heb minions dh 2,7 voor mn dh bak en die zijn huge..
deze had ik op doubletracks en die gaan nu op doublewides 8) ....

ook heb ik een setje 2,35 minions dh op mn hardtail freerider en deze vallen naar mijn idee meer als 2.0 banden.... terwijl deze toch echt niet om een set lullig smalle velgen zitten, nl; transition revolutions...

kan ze wel van harte aanbevelen qua grip! ik ben er content mee :arms:
NSbikes surge - echo pure 09 - dobermann pinscher
Racebike monster - Banshee rune - Zonenschein Zypher worldcup dh - santa cruz jackal
RIDE MORE!

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo dec 10, 2008 11:34 pm

Vind zelf de 2.5 een mooie maat van de minions. Ik ben er iig super tevreden over.
Ik heb hier ook nog ergens een 2.4 muddy marry liggen, die is breder als de 2.5 minion.

Denk dat je een 2.5 minion ongeveer met een 2.4 van elke andere band kan vergelijken, behalve dan die muddy marry :lol:
Life begins at the end of your comfortzone.

Timmos

Bericht door Timmos » do dec 11, 2008 10:04 am

heb de 2.35 voor freeride. prima band niet te breed niet te small.

Voor dh zou je beter af zijn met de 2,5 ;)

kevinv10

Bericht door kevinv10 » do dec 11, 2008 10:37 am

2.5 voor
2.35 achter
SlapHappy

Lynx

Re: minion

Bericht door Lynx » do dec 11, 2008 10:39 am

Maxxis is nog steeds een tikje smaller dan de meeste andere merken.
Maar ik zou zeker voor de DHF gaan voor zowel voor als achter.
De DHF heeft het meest grip op verschillende ondergronden van alle banden die ik ooit heb gehad.
gooi je imago weg

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do dec 11, 2008 3:46 pm

Lynx schreef:Maxxis is nog steeds een tikje smaller dan de meeste andere merken.
De DHF heeft het meest grip op verschillende ondergronden van alle banden die ik ooit heb gehad.
grip misschien wel, maar ik vind dat de minion F fel onderstuurt. Wil de bocht niet in. Hij heeft t probleem minder erg dan schwalbe's DH band (naam ontglipt me) maar qua sturen is de High Roller of Michy Comp16 toch een stuk snediger vind ik.
Qua achterband is de Minion 2.35 zeker bij de betere die ik ken. Gaat langer mee dan een Comp24 en rolt iets lichter in mijn gevoel. Mn' favo achterband is de Kenda Nevegal Tomac in dual compound. Heel lichte band, gaat lang mee en toch plakt ie alsof je met een halve bar minder druk rijdt, rolt licht en remt goed. Klopt de C24 voor mij.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » do dec 11, 2008 6:27 pm

bedankt, ga een 2.5 halen, is overigens voor een dirt/street fiets omgebouwd naar een soort freeride bak (black market MOB) en een 'echte' 2.5 gaat denk ik aanlopen in m'n Fox F-Series..

@mr monster : ik heb nog steeds je bandenplakset... :oops:

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » do dec 11, 2008 6:30 pm

De Jean schreef:
Lynx schreef:Maxxis is nog steeds een tikje smaller dan de meeste andere merken.
grip misschien wel, maar ik vind dat de minion F fel onderstuurt. Wil de bocht niet in. Hij heeft t probleem minder erg dan schwalbe's DH band (naam ontglipt me) maar qua sturen is de High Roller of Michy Comp16 toch een stuk snediger vind ik.
Qua achterband is de Minion 2.35 zeker bij de betere die ik ken. Gaat langer mee dan een Comp24 en rolt iets lichter in mijn gevoel. Mn' favo achterband is de Kenda Nevegal Tomac in dual compound. Heel lichte band, gaat lang mee en toch plakt ie alsof je met een halve bar minder druk rijdt, rolt licht en remt goed. Klopt de C24 voor mij.
1. heb zoiets vaker gehoord, zou kunnen komen door brede band op te smalle velg las ik..

2. hoe bevallen die Michelins dan, en m.n. op iets hardere ondergrond? Heb ze zelf nl. wel eens geprobeerd maar ik schoof geregeld weg omdat de noppen omvouwden.

fredo

Bericht door fredo » do dec 11, 2008 7:50 pm

de G U R U schreef:bedankt, ga een 2.5 halen, is overigens voor een dirt/street fiets omgebouwd naar een soort freeride bak (black market MOB) en een 'echte' 2.5 gaat denk ik aanlopen in m'n Fox F-Series..

euhmmmm.... minions op een MOB??? .... euhmmm... en dan nog in 2.5??? ... lijkt me toch wel wat overkill. Als je al die minion steekt, zou ik voor een ht toch de 2.35 nemen. Ik heb een tijdje met high rollers 2.35 in mn ht gereden en ik vond die juist goed van maat.

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » do dec 11, 2008 7:57 pm

fredo schreef:
de G U R U schreef:bedankt, ga een 2.5 halen, is overigens voor een dirt/street fiets omgebouwd naar een soort freeride bak (black market MOB) en een 'echte' 2.5 gaat denk ik aanlopen in m'n Fox F-Series..

euhmmmm.... minions op een MOB??? .... euhmmm... en dan nog in 2.5??? ... lijkt me toch wel wat overkill. Als je al die minion steekt, zou ik voor een ht toch de 2.35 nemen. Ik heb een tijdje met high rollers 2.35 in mn ht gereden en ik vond die juist goed van maat.
jezus wat een niveau weer

(euhmmmmmmm) heb nu een 2.35 DMR er op en dat bevalt goed en als het goed is is die 2.5 minion even breed (???????)

ben eigenlijk wel benieuwd waarom een mob geen dikke band zou kunnen hebben?

Fry

Bericht door Fry » do dec 11, 2008 11:27 pm

De maat in inch, zoals 2.5 of 2.35 maakt zeer weinig uit en is enkel een marketing truukje. De echte maat staat elders op de band. Voor 26" is dit het getal dat bij 559 staat. 559 is de diameter van de velg waar de band oppast.

Een maxxis mobster 2.5 is 55mm breed (dus eerder 2.2)
Een michelin DH 2.2 is 54 mm breed (dus eerder 2.125)
Een maxxis highroller 2.1 is 47mm breed (dus eerder 1.85)

Kijk dit eens na voor andere banden.

Conclusie: vele banden zijn smaller dan de opgegeven maat in inches en maxxis doet wel erg zijn best. Je kan maxxis dus wat ruimer kopen dan andere merken.

Bovendien rijdt IEDEREEN met te smalle velgen (tenzij doubletracks of mavic EX729 of zo) wat eveneens een vrij slecht stabiliteits- en stuurgevoel geeft. De meesten kiezen voor lichtere, smallere velgen, maar eigenlijk moet de binnenbreedte van je velg minimaal de helft van je bandbreedte bedragen. Een +-50mm band (maxxis 2.35) moet minimaal op een +-32-34mm velg liggen omdat die dan een +-25mm binnenbreedte heeft.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr dec 12, 2008 9:40 am

Fry schreef:Bovendien rijdt IEDEREEN met te smalle velgen (tenzij doubletracks of mavic EX729 of zo) wat eveneens een vrij slecht stabiliteits- en stuurgevoel geeft. De meesten kiezen voor lichtere, smallere velgen, maar eigenlijk moet de binnenbreedte van je velg minimaal de helft van je bandbreedte bedragen. Een +-50mm band (maxxis 2.35) moet minimaal op een +-32-34mm velg liggen omdat die dan een +-25mm binnenbreedte heeft.
En waar komt deze norm vandaan en waar is die op gebaseerd?
Wat wordt er negatief verandert door een smallere velg?
Als iedereen al jaren op te smalle velgen rijdt waarom zouden de fabrikanten hun banden daar dan niet al op aangepast hebben?

fredo

Bericht door fredo » vr dec 12, 2008 10:00 am

de G U R U schreef:
fredo schreef:

(euhmmmmmmm) heb nu een 2.35 DMR er op en dat bevalt goed en als het goed is is die 2.5 minion even breed (???????)

btw, wat heeft dit met niveau te maken? Ge vraagt anderen hun mening, je krijgt anderen hun mening. Geef toe dat een 2.5minion in een mob niet direct een voor de hand liggende keuze is...

ik heb al verschillende banden in mn ht geprobeerd en dikke banden rijden gewoon zeer slecht in een DIRT frame. Banden zijn iets persoonlijk, die moet je voelen, niet over lullen. Zelf vind ik het ook altijd handig een kleinere band te kiezen dan dat het frame max aankan, ivm modderophoping te voorkomen. En zoals ik al zei, 2.35 high rollers zijn MIJ exact goed van breedte.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » vr dec 12, 2008 10:24 am

Kheb de 2.5 van Kenda en dat zijn ook behoorlijke brede lappen
Tjah......

Fry

Bericht door Fry » vr dec 12, 2008 12:45 pm

Djamgils schreef:
Fry schreef:Bovendien rijdt IEDEREEN met te smalle velgen (tenzij doubletracks of mavic EX729 of zo) wat eveneens een vrij slecht stabiliteits- en stuurgevoel geeft. De meesten kiezen voor lichtere, smallere velgen, maar eigenlijk moet de binnenbreedte van je velg minimaal de helft van je bandbreedte bedragen. Een +-50mm band (maxxis 2.35) moet minimaal op een +-32-34mm velg liggen omdat die dan een +-25mm binnenbreedte heeft.
En waar komt deze norm vandaan en waar is die op gebaseerd?
Wat wordt er negatief verandert door een smallere velg?
Als iedereen al jaren op te smalle velgen rijdt waarom zouden de fabrikanten hun banden daar dan niet al op aangepast hebben?
www.sheldonbrown.com

Wanneer je met smalle velgen rijdt, kan je niet op lage spanning rijden. Want welk nut heeft een 2.5 band als je toch op 2.5-3 bar gaat rijden?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr dec 12, 2008 12:55 pm

Fry schreef:www.sheldonbrown.com

Wanneer je met smalle velgen rijdt, kan je niet op lage spanning rijden. Want welk nut heeft een 2.5 band als je toch op 2.5-3 bar gaat rijden?
Waarom kun je met smalle velgen geen lage bandenspanning rijden? Volgens mij bedoel je juist dat dat met brede velgen niet kan.

Dit staat er op de Sheldon Brown site:
If you use a very wide tyre on a narrow rim, you risk sidewall or rim failure. This combination causes very sloppy handling at low speeds. Unfortunately, current mountain-bike fashion pushes the edge of this. In the interest of weight saving, most current mountain bikes have excessively narrow rims. Such narrow rims work very poorly with wide tires, unless the tires are overinflated...but that defeats the purpose of wide tires, and puts undue stress on the rim sidewalls.

Ik vraag me af of dit ook voor DH banden geldt. Wanneer je naar xc en racefietsen kijkt kan ik me er iets bij voorstellen dat je met vouwbandjes en lage bandenspanning problemen krijgt met handling. Maar met een DH casing is je band van zichzelf al heel stijf.

Fry

Bericht door Fry » vr dec 12, 2008 2:45 pm

Djamgils schreef:
Waarom kun je met smalle velgen geen lage bandenspanning rijden? Volgens mij bedoel je juist dat dat met brede velgen niet kan.

Dit staat er op de Sheldon Brown site:
If you use a very wide tyre on a narrow rim, you risk sidewall or rim failure. This combination causes very sloppy handling at low speeds. Unfortunately, current mountain-bike fashion pushes the edge of this. In the interest of weight saving, most current mountain bikes have excessively narrow rims. Such narrow rims work very poorly with wide tires, unless the tires are overinflated...but that defeats the purpose of wide tires, and puts undue stress on the rim sidewalls.
dus wel degelijk dikke band + smalle velg.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr dec 12, 2008 5:29 pm

Fry schreef:dus wel degelijk dikke band + smalle velg.
Daar had ik het denk ik verkeerd geinterpreteerd ja.

Wat ik eruit opmaak is dat een smalle velg, brede band en lage bandenspanning resulteert in slechte handling. Om de slechte handling tegen te gaan zou je een hogere bandenspanning moeten gebruiken maar dit belast de velg meer en gaat het nut tegen van de bredere banden in de eerste plaats (het rijden met lagere bandenspanning). MAAR de casing van een DH band is vanzichzelf al veel stijver en zal dus niet de hoge bandenspanning nodig hebben. Hierdoor heb je wel de goede handling, niet de zware belasting op de velg en geen pinch flats.

Maar waarom zou je in de eerste plaats een lagere bandenspanning willen hebben?
Het idee is toch dat dat off road een lagere rolweerstand geeft? Of is het idee dat je meer grip hebt?
De lagere rolweerstand vraag ik me af of dat klopt. De band vervormt welliswaar makkelijker en rolt hierdoor schijnbaar makkelijker over oneven oppervlak. Maar het rubber heeft ook een dempende werking die door veel vervormen juist meer energie dissipeert dan met een hogere bandenspanning.

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr dec 12, 2008 6:30 pm

fredo schreef:
de G U R U schreef:
fredo schreef: euhmmmm.... minions op een MOB??? .... euhmmm... en dan nog in 2.5??? ... lijkt me toch wel wat overkill. Als je al die minion steekt, zou ik voor een ht toch de 2.35 nemen. Ik heb een tijdje met high rollers 2.35 in mn ht gereden en ik vond die juist goed van maat.

btw, wat heeft dit met niveau te maken? Ge vraagt anderen hun mening, je krijgt anderen hun mening. Geef toe dat een 2.5minion in een mob niet direct een voor de hand liggende keuze is...

ik heb al verschillende banden in mn ht geprobeerd en dikke banden rijden gewoon zeer slecht in een DIRT frame. Banden zijn iets persoonlijk, die moet je voelen, niet over lullen. Zelf vind ik het ook altijd handig een kleinere band te kiezen dan dat het frame max aankan, ivm modderophoping te voorkomen. En zoals ik al zei, 2.35 high rollers zijn MIJ exact goed van breedte.

doelde op het niveau van de discussie, niet rijniveau waar jij wss aan dacht en dat is wel degelijk relevant, zat nl. niet te wachten op een of andere schreeuwerige post zonder onderbouwing. En voor als je m'n startpost niet hebt gelezen, ik vroeg niet om een mening over welke band ik op m'n h/t zou moeten zetten, dat maak ik zelf wel uit (zoals jij in die tweede álinea' zegt te moeten doen. Wilde alleen weten of maxxis banden even dik zijn als aangegeven (en daar komt geen mening aan te pas).

en voor de duidelijkheid, HET GAAT OM EEN VOORBAND, en daar maakt modderophoping bij een frame niet echt al te veel uit dacht ik zo.

Chmod

Bericht door Chmod » vr dec 12, 2008 6:41 pm

Een minion 2.5 is 56.0mm breed (flanken) op een Mavic 729 velg. Dit is 2.204724409448819 inch.

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr dec 12, 2008 6:43 pm

Fry schreef:De maat in inch, zoals 2.5 of 2.35 maakt zeer weinig uit en is enkel een marketing truukje. De echte maat staat elders op de band. Voor 26" is dit het getal dat bij 559 staat. 559 is de diameter van de velg waar de band oppast.

Een maxxis mobster 2.5 is 55mm breed (dus eerder 2.2)
Een michelin DH 2.2 is 54 mm breed (dus eerder 2.125)
Een maxxis highroller 2.1 is 47mm breed (dus eerder 1.85)

Kijk dit eens na voor andere banden.

Conclusie: vele banden zijn smaller dan de opgegeven maat in inches en maxxis doet wel erg zijn best. Je kan maxxis dus wat ruimer kopen dan andere merken.

Bovendien rijdt IEDEREEN met te smalle velgen (tenzij doubletracks of mavic EX729 of zo) wat eveneens een vrij slecht stabiliteits- en stuurgevoel geeft. De meesten kiezen voor lichtere, smallere velgen, maar eigenlijk moet de binnenbreedte van je velg minimaal de helft van je bandbreedte bedragen. Een +-50mm band (maxxis 2.35) moet minimaal op een +-32-34mm velg liggen omdat die dan een +-25mm binnenbreedte heeft.
heb ernaar gezocht maar kon deze aanduiding niet vinden, zag wel dat m'n oude 2.5 highroller ongeveer even dik is als mijn 2.35 Moto Digger.

En wat die velg-bandbreedte verhouding betreft, rij zelf met een 2.35" DMR Moto Digger op een X317 disc velg van 23mm ofzo en dat stuurt niet kutter dan een soortgelijke band op een bredere velg. Kan anders zijn met Maxxis omdat die wat hoekiger zijn en de fiets niet plat zou willen.

Fry

Bericht door Fry » vr dec 12, 2008 10:27 pm

Djamgils schreef:
Fry schreef:dus wel degelijk dikke band + smalle velg.
Daar had ik het denk ik verkeerd geinterpreteerd ja.

Wat ik eruit opmaak is dat een smalle velg, brede band en lage bandenspanning resulteert in slechte handling. Om de slechte handling tegen te gaan zou je een hogere bandenspanning moeten gebruiken maar dit belast de velg meer en gaat het nut tegen van de bredere banden in de eerste plaats (het rijden met lagere bandenspanning). MAAR de casing van een DH band is vanzichzelf al veel stijver en zal dus niet de hoge bandenspanning nodig hebben. Hierdoor heb je wel de goede handling, niet de zware belasting op de velg en geen pinch flats.

Maar waarom zou je in de eerste plaats een lagere bandenspanning willen hebben?
Het idee is toch dat dat off road een lagere rolweerstand geeft? Of is het idee dat je meer grip hebt?
De lagere rolweerstand vraag ik me af of dat klopt. De band vervormt welliswaar makkelijker en rolt hierdoor schijnbaar makkelijker over oneven oppervlak. Maar het rubber heeft ook een dempende werking die door veel vervormen juist meer energie dissipeert dan met een hogere bandenspanning.
Het hangt ervan af natuurlijk wat je fijn vindt, ik hou van een niet al te hoge bandenspanning. De vering+demping+grip die je daarvan krijgt kan je niet benaderen met vering voor en achter. Je hebt het bij het rechte eind wat betreft die breedte verhouding en dat DH banden veel stijver zijn.

Segunda3

Bericht door Segunda3 » za dec 13, 2008 11:10 am

Op 823's (29mm buiten) 59mm.
Ik vind ze geweldig, alleen de Super Tacky's zijn TE goed...

nut-case

Bericht door nut-case » za dec 13, 2008 5:31 pm

te goed?.. leg uit?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Plaats reactie