Show your Cross Country / Marathon bike

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LSmtb
Berichten:163
Lid geworden op:wo nov 07, 2001 12:51 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door LSmtb » za nov 15, 2008 2:49 pm

Commencal Vip Nuts 2 - 2004 (oude foto)

Afbeelding

Rocky Mountain Element Team - 2008 (is nog in opbouw...)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr C
Berichten:7
Lid geworden op:ma nov 24, 2008 4:06 pm
Locatie:Herk-de-Stad, (B)
Contacteer:

Bericht door Mr C » wo nov 26, 2008 9:29 am

Afbeelding+Afbeelding+Afbeelding+Afbeelding

Dit samen "geklutst", geeft:
Afbeelding
en zo een beetje later tijdens de rit...
Afbeelding

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 26, 2008 10:05 am

Schon schon! Zowel de Turner van Mr C als de RM van LS!!

Kooijman77
Berichten:3
Lid geworden op:wo nov 26, 2008 10:13 pm
Locatie:http://www.feedle.nl/duchenne
Contacteer:

Bericht door Kooijman77 » do nov 27, 2008 10:00 pm

Zelf opgebouwd deze CUBE Reaction SC. Opbouw Bontrager raceXlite, schakelen SRAM X-7 / X-9 en remmen Juicy seven. Inmiddels geupgrade met een zwart Fi'zi:k GOBI XM zadel en rode a2z titanium snelspanners.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GangIsAlles
Berichten:61
Lid geworden op:di dec 02, 2008 3:05 pm

Bericht door GangIsAlles » wo dec 03, 2008 9:53 pm

Nieuw project! Blijft leuk om te sleutelen en een fiets te bouwen naar eigen smaak en inzicht. Voor dit najaar wilde ik graag een marathonfiets opbouwen, de keus is gevallen op een Cannondale Rush frame. Ik denk dat de foto's en de speclist duidelijk genoeg zijn dus verder commentaar lijkt me nog niet nodig. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Speclist:
Frame: Cannondale Rush BB30 team SI
Demper: Fox RP23 Propedal
Voorvork: Lefty Carbon 110mm
Crankstel: Cannondale SI met FSA bladen 22/32/44 tands
Voorderailleur: Shimano XTR
Achterderailleur: Shimano XTR carbon kooi
Shifters: Shimano XT Rapidfire
Kabels: Aktiv-8
Wielen: DT Swiss XCR 1.4 (DT 240S achternaaf, Lefty SI voornaaf, DT 4.2 velgen, DT aerolite spaken)
Banden: Conti Mountainkings 2.2 Black/White (Op foto NN/RR)
Snelspanner: Tune
Cassette: SRAM Red Spider
Ketting: KMC X9L gold
Remmen: Avid Juicy Ultimate
Remschijven: Hope Floating Discs met rode spider (185/160mm)
Zadelpen: Thomson Masterpiece
Zadelpenklem: Salsa
Zadel: Selle Italia SLR Carbonio
Stuurpen: Cannondale SI
Stuur: BBB Fiberlite carbon riser
Grips: Bontrager
Bar-ends: Geen... :winkie:
No guts, no glory...

dirty sanches
Berichten:584
Lid geworden op:vr jan 12, 2007 10:46 am
Locatie:nijmegen

Bericht door dirty sanches » wo dec 03, 2008 10:21 pm

sinds 3 dagen in bezit. Frame los gekocht bij een zeer vriendelijke duitse fanatic.
rest van de onderdelen van chainreaction en marktplaats en ebay.de.
Nu alleen nog een paar dagen naar belgie om te testen!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Urban
Berichten:95
Lid geworden op:di okt 09, 2007 7:45 pm
Locatie:AS

Bericht door Urban » za dec 06, 2008 5:23 pm

de cube ltd comp hs-33
vanaf 18 december in mijn bezit.
kan al niet wachten om er mee door de bossen te crossen.

FOTO

specificaties:

Frame: Alu Superlite 7005 Double Butted, RFR-Geometry
Vork: Rock Shox Dart 3 100mm, PopLoc
Achterdemper: n.v.t.
Balhoofdstel: FSA No.10 semi-integrated
Stuur: Easton EA30 Oversized
Stuurnok: Easton EA30 Lowriser Oversized
Zadelpen: Easton EA30 31.6mm
Zadel: RFR Natural Shape 0.1 M
Crankstel: Shimano M442 44x32x22T Octalink, 175mm
Trapas: Shimano BB-ES25
Achterderailleur: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Voorderailleur: Shimano SLX FD-M660
Remmen: Magura HS33 hydr. Caliper brake
Remhandels: Magura HS33
Shifters: Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus 9-Speed
Cassette: Shimano HG50 11-32T, 9-Speed.
Ketting: Shimano CN-HG53, 108 Chain links
Velgen: Alex EN24
Voornaaf: Shimano Deore LX HB-T660
Achternaaf: Shimano Deore LX FH-T660
Spaken: DT Swiss Stainless 2.0
Voorband: Nobby Nic Triple Compound 2.25
Achterband: Racing Ralph Triple Compound 2.25
Pedalen: Fasten Alu
Kleur: White Candy Black
Gewicht: 12,7


cheers Stijn
Laatst gewijzigd door Urban op zo dec 07, 2008 12:09 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
partyboj
Berichten:228
Lid geworden op:wo apr 05, 2006 1:30 pm
Locatie:Drenthe

Bericht door partyboj » za dec 06, 2008 9:42 pm

GangIsAlles schreef:Nieuw project! Blijft leuk om te sleutelen en een fiets te bouwen naar eigen smaak en inzicht. Voor dit najaar wilde ik graag een marathonfiets opbouwen, de keus is gevallen op een Cannondale Rush frame. Ik denk dat de foto's en de speclist duidelijk genoeg zijn dus verder commentaar lijkt me nog niet nodig. ;)




Afbeelding

Hele mooie fiets! Uit praktisch oogpunt snap ik niet waarom je voor witte wielen/ naven bent gegaan...
Je zult wel een fan zijn van poetsen :lol: !
Heeft een Lefty geen topcap nodig (ik weet namelijk helemaal niks van die dingen)?
Het lijkt namelijk net alsof er geen topcap op zit...

Gebruikersavatar
driezzz_dirter
Berichten:1089
Lid geworden op:vr okt 05, 2007 8:07 pm
Locatie:ronse

Bericht door driezzz_dirter » zo dec 07, 2008 9:13 am

Afbeelding

stumpjumper 2009
ride and have fun

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » zo dec 07, 2008 11:42 am

Swap jij die barends even :D

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » zo dec 07, 2008 5:25 pm

partyboj schreef:
GangIsAlles schreef:Nieuw project! Blijft leuk om te sleutelen en een fiets te bouwen naar eigen smaak en inzicht. Voor dit najaar wilde ik graag een marathonfiets opbouwen, de keus is gevallen op een Cannondale Rush frame. Ik denk dat de foto's en de speclist duidelijk genoeg zijn dus verder commentaar lijkt me nog niet nodig. ;)
foto..
Hele mooie fiets! Uit praktisch oogpunt snap ik niet waarom je voor witte wielen/ naven bent gegaan...
Je zult wel een fan zijn van poetsen :lol: !
Heeft een Lefty geen topcap nodig (ik weet namelijk helemaal niks van die dingen)?
Het lijkt namelijk net alsof er geen topcap op zit...
Zo'n topcap is idd niet nodig.. een lefty klemt op de lagers.. heeft ook vaste kroonstukken.

kooz

Gebruikersavatar
tank24
Berichten:838
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:56 am
Locatie:veenvalley

Bericht door tank24 » ma dec 08, 2008 5:16 pm

geen topcap = gewichtsbesparing ;)

revis
Berichten:258
Lid geworden op:zo jun 05, 2005 5:38 pm

Bericht door revis » ma dec 08, 2008 6:17 pm

tank24 schreef:geen topcap = gewichtsbesparing ;)
Handig, kan je er je tools in opbergen :lol:

Grtz revis

GangIsAlles
Berichten:61
Lid geworden op:di dec 02, 2008 3:05 pm

Bericht door GangIsAlles » ma dec 08, 2008 8:51 pm

Klopt, enkele weken terug een cannondale multitool gehaald. Past precies in het gat, en het ziet er erg netjes uit. :)

voorbeeldje:
Afbeelding

erin:
Afbeelding
No guts, no glory...

dirty sanches
Berichten:584
Lid geworden op:vr jan 12, 2007 10:46 am
Locatie:nijmegen

Bericht door dirty sanches » ma dec 08, 2008 9:15 pm

Even een vraagje tussendoor!
wat is nu het grote voordeel van een lefty, en als het zo goed is,waarom word deze fox techniek alleen door cannodale gebruikt.

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » di dec 09, 2008 6:49 pm

Ik ben jaloers op je multi-tool :shock: . Erg mooie oplossing inderdaad.

Kooijman77
Berichten:3
Lid geworden op:wo nov 26, 2008 10:13 pm
Locatie:http://www.feedle.nl/duchenne
Contacteer:

Bericht door Kooijman77 » di dec 09, 2008 8:57 pm

BLRacing schreef:Ik ben jaloers op je multi-tool :shock: . Erg mooie oplossing inderdaad.
Ik vind het ook een hele mooie oplossing aangezien je je multi-tool eiogenlijk altijd bij je fiets hebt.
Helaas is een standaard 1 1/8" stuurbuis te klein voor zo'n tool.

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » di dec 09, 2008 11:14 pm

dirty sanches schreef:Even een vraagje tussendoor!
wat is nu het grote voordeel van een lefty, en als het zo goed is,waarom word deze fox techniek alleen door cannodale gebruikt.
In het kort: De lefty kan de geometrie van een 80mm vork krijgen terwijl de vork 110mm veerweg heeft.. De Lefty heeft minder last van torderen op de vorkpoten omdat er gewerkt wordt met glijplaatjes en één vorkpoot.. En hij is redelijk licht.

dus dat onder andere..

kooz

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo dec 10, 2008 10:28 am

dirty sanches schreef:Even een vraagje tussendoor!
wat is nu het grote voordeel van een lefty, en als het zo goed is,waarom word deze fox techniek alleen door cannodale gebruikt.

Ook al zit er in menig Lefty nu Fox-techniek, de Lefty is geen ontwikkeling van Fox. Het is een Cannondale-eigen ontwerp, toegespits op hun eigen stuurbuisdiameter-standaard. Dat alleen al is de reden dat je het niet standaard tegen komt bij andere merken.

Fietsmerken kopen liever vorken dan ze zelf te ontwikkelen (uitzonderingen als Specialized en C'dale daar gelaten). Vorkfabrikanten maken datgeen waarvan ze verwachten dat het het best verkoopt. Toen de Lefty uitkwam, was dat een revelatie voor de fietsindustrie, met op de eerste plaats de reden dat hij erg afweek wat vorm en functie van datgeen wat 'standaard' (de norm) was. De meningen waren dan ook snel dat het geen lang (commercieel) leven beschoren was. De tijd heeft anders uitgewezen. Inmiddels is de Lefty zo ingeburgerd dat een copy van de uitermate uitgesproken/eigenzinnige layout van dergelijke vork copieren niet direct in je voordeel werkt op commercieel niveau ("kijk daar... wat een Lefty-rip-off!" ). Hoe dan ook zijn dat afwegingen die andere (vork)fabrikanten meenemen in hun besluit om een bepaalde richting wel of niet in te gaan.

GangIsAlles
Berichten:61
Lid geworden op:di dec 02, 2008 3:05 pm

Bericht door GangIsAlles » wo dec 10, 2008 11:10 pm

Ervaring tot nu toe, als aanvulling op bovenstaand verhaal: ik was er eerst ook sceptisch over. Ik kon nooit geloven dat een lefty een beter stuurgedrag heeft dan een conventionele vork, maar het tegendeel is bewezen. Ook speelt het relatief lage gewicht, vooral bij de carbon-versie zeker een positieve rol. Stevige klimmen heb ik weliswaar nog niet gedaan, daar ben ik erg benieuwd naar momenteel hoe de rij-eigenschappen zich dan manifesteren. Dit noem ik omdat ik vorig jaar tijdelijk een 100mm vork in een (voor 80mm gemaakt) Santos frame heb gehad en daar kon ik het voorwiel amper aan de grond houden... Verder ben ik dolblij met m'n lefty, misschien dat ik hem zelfs nog laat tunen door 88+. :D
No guts, no glory...

floepert
Berichten:50
Lid geworden op:wo okt 25, 2006 1:22 pm

Bericht door floepert » do dec 18, 2008 10:07 pm

Epic Expert '07... 8)
Afbeelding

Urban
Berichten:95
Lid geworden op:di okt 09, 2007 7:45 pm
Locatie:AS

Bericht door Urban » do dec 18, 2008 11:22 pm

GangIsAlles schreef:Nieuw project! Blijft leuk om te sleutelen en een fiets te bouwen naar eigen smaak en inzicht. Voor dit najaar wilde ik graag een marathonfiets opbouwen, de keus is gevallen op een Cannondale Rush frame. Ik denk dat de foto's en de speclist duidelijk genoeg zijn dus verder commentaar lijkt me nog niet nodig. ;)

Afbeelding

Afbeelding
langs waar wordt u stem eigelijk geklemd? (aan u frame(of hoe ge da moet beschrijven :oops: ))
want ik zie daar helemaal geen boutjes

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr dec 19, 2008 6:48 am

De stuurbuis zit bij deze configuratie vast aan de stuurpen. Het is gewoon een geheel. De kroonplaten van de Lefty vork klemmen vervolgens om deze stuurbuis heen, waardoor je het hele systeem 'opsluit'.

Urban
Berichten:95
Lid geworden op:di okt 09, 2007 7:45 pm
Locatie:AS

Bericht door Urban » vr dec 19, 2008 8:51 am

da is nog niet zo stom gezien van die mensen van cannondale

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr dec 19, 2008 9:27 am

zaag je m dan onder op maat ? want je hebt geen spacers niks en hij sluit netjes aan de onderkant ?

en hoe zet je dan druk op je lagers..?
(aanklemmen ?)

edit: dat crankstel wat erop zit is toch stervens duur.. (ooit eens gezien bij CRC 800e ofzo..?)
Laatst gewijzigd door cyberhawk op vr dec 19, 2008 2:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie