Speci Project kleine update.. 13.12.2008
Moderator:Beheerders
True, maar dit vind ik zelf al veel minder storend dan het uitveren bij een mono..fiets ophangen, demper er uit, dan hard trappen en je rem inknijpen. Je zult zien dat dan je achterwiel omhoogspringt. Hoe hard hij dit doet hangt af van de positie waarin je de achterbrug houdt.
Nu ja, geen is altijd beter.
Invloeden van transmissie en remmen op de veerwerking opvangen/compenseren/tenietdoen.nut-case schreef:alles:
wat is het nut?.. en werkt het..
hoe steekt dat inelkaar
plaatje?
Het werkt indien het goed wordt uitgevoerd.
Nu geen tijd voor een volledige uitleg, maar er zijn er hier zeker nog die je kunnen verder helpen

En anders.. Is er nog een zoekfunctie.
kona had daar een mooi filmpje van, even zoeken.
EDIT: http://www.konaworld.com/dope.htm
klein schermpje, maar hopelijk is dit iets dat je kan helpen
EDIT: http://www.konaworld.com/dope.htm
klein schermpje, maar hopelijk is dit iets dat je kan helpen

- cyberhawk
- Contacteer:
@ OA nut-case...
1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
zonder de wielbasis (tot het BB) kleiner of langer te maken
(hoeft dat pully systeem ook niet meer)
vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
en al remmend gewoon kan inveren etc..zonder dat het elkaar beinvloed
met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
of er nou op een big hit en een demo frame hetzelfde fsr logo staat
geloof ik niet echt dat beide systemen precies tzelfde werken
maar ik ga dit ook eens even testen of dit ook echt niet bij mij gebeurd
want zeker weet ik dit niet
ik weet wel dat mijn ketting lijn korter wordt bij volledige veerweg..
dus perfect is het al niet.. ondanks dat specialized dit niet heeft veranderd in jaren
zal ook wel te maken hebben dat het frame zelf propedal heeft zonder het van de shok te verwachten..
maar ik kan wel gewoon pedal kicks doen trial style
zonder naar voren getorpedeerd te worden zoals bij andere sus frames niet te voorkomen is..
(oke dit heeft niets te maken met rijden denk ik maar tis een belangrijk detail )_
zal eens filmpje ervan (laten) maken...
1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
zonder de wielbasis (tot het BB) kleiner of langer te maken
(hoeft dat pully systeem ook niet meer)
vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
dus perfect is het al niet.. ondanks dat specialized dit niet heeft veranderd in jaren
zal ook wel te maken hebben dat het frame zelf propedal heeft zonder het van de shok te verwachten..
maar ik kan wel gewoon pedal kicks doen trial style
zonder naar voren getorpedeerd te worden zoals bij andere sus frames niet te voorkomen is..
(oke dit heeft niets te maken met rijden denk ik maar tis een belangrijk detail )_
zal eens filmpje ervan (laten) maken...
Ik weet er zeker niet alles van maar ik weet wel dat er hier een aantal dingen niet kloppen die je zegt.
Daarom spreekt men vaak van rearward axle path.
Je axle path recht naar boven is voor DH dus echt niet goed. simpel voorbeeld, hoe goed werkt je voorvork wanneer je een balhoofdshoek van 90graden hebt?cyberhawk schreef: 1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
Daarom spreekt men vaak van rearward axle path.
Wanneer je kijkt naar anti dive eigenschappen dan is een FSR zelfs al slechter dan een single pivot. En volgens mij hangt anti dive nauw samen met het veergedrag onder remmen maar dit weet ik nog niet zeker.cyberhawk schreef: vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
Het verschil in FSR uitvoering tussen de modellen is zeer klein.cyberhawk schreef: met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
- cyberhawk
- Contacteer:
maar er is verschil dus..Djamgils schreef:Ik weet er zeker niet alles van maar ik weet wel dat er hier een aantal dingen niet kloppen die je zegt.
Je axle path recht naar boven is voor DH dus echt niet goed. simpel voorbeeld, hoe goed werkt je voorvork wanneer je een balhoofdshoek van 90graden hebt?Daarom spreekt men vaak van rearward axle path.cyberhawk schreef: 1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
Wanneer je kijkt naar anti dive eigenschappen dan is een FSR zelfs al slechter dan een single pivot. En volgens mij hangt anti dive nauw samen met het veergedrag onder remmen maar dit weet ik nog niet zeker.cyberhawk schreef: vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
Het verschil in FSR uitvoering tussen de modellen is zeer klein.cyberhawk schreef: met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
maar gedurfde counter uitspraken voor iemand die ook niet alles zeker weet..
hoe kom je aan een balhoofd hoek van 90graden ? explain ?
trouwens bij een (goede//normale) landing veren beide wielen in ..achter en voor
waardoor de wielbasis ook kleiner wordt.. en de ketting "slack" krijgt..
en veranderd de balhoofd hoek niet.. of iig amper
en men is al tijden bezig om chain stretch te voorkomen voor een meer gerichte//gelijkmatige travel richting.. dus
of ik begrijp "rearward axle path " verkeerd.. want dat zou inhouden dat het achterwiel naar achteren zou gaan (van de BB af) en de ketting -stretched-
en hoe kan je nu zegge dat een single pivot beter kan zijn dan FSR... ?

dat filmpje is leuk hoor dattie inklapt.. maar dat zegt niets als je aant rijden bent..
zie de aftiteling..die meld t ook..
daarom snapte ik ook honda niet met dat ranger achtige single pivot frame..
missch daarom ook wel gecrunched...
laatste jaren alleen maar DW links gezien en 3-4 bar linkage..
single pivot is dood nam ik aan...

een balhoofdshoek van 90 graden heb je als je vork haaks op de grond staat. En dat was bedoeld om duidelijk te maken dat een vertical axle path ruk is voor DH. En ik denk meer in de trend van, met voorwaartse snelheid oneffenheden opvangen zoals stenen, wortels en boomstammen. Niet het landen van drops of jumps, daar is veertechnisch weinig aan.cyberhawk schreef: hoe kom je aan een balhoofd hoek van 90graden ? explain ?
Rearward axle path is idd een axle path dat niet alleen naar boven loopt maar ook naar achter. Vaak wordt echter het achterwaartse deel al compleet gebruikt door de sag die je hebt, effectief merk je er dan weinig van. Dit is bijvoorbeeld bij een orange of commencal.cyberhawk schreef: trouwens bij een (goede//normale) landing veren beide wielen in ..achter en voor
waardoor de wielbasis ook kleiner wordt.. en de ketting "slack" krijgt..
en veranderd de balhoofd hoek niet.. of iig amper
en men is al tijden bezig om chain stretch te voorkomen voor een meer gerichte//gelijkmatige travel richting.. dus
of ik begrijp "rearward axle path " verkeerd.. want dat zou inhouden dat het achterwiel naar achteren zou gaan (van de BB af) en de ketting -stretched-
Het klopt idd dat dat filmpje niet alles zegt. Mijn bewering is ook dat een singlepivot qua anti dive beter is dan een FSR. Althans, ik geloof dat 100% anti dive het optimum is. En een Single pivot zit daar dichter bij dan een FSR.cyberhawk schreef: en hoe kan je nu zegge dat een single pivot beter kan zijn dan FSR... ? :?
dat filmpje is leuk hoor dattie inklapt.. maar dat zegt niets als je aant rijden bent..
zie de aftiteling..die meld t ook..
Single pivot is more alive then FSR.cyberhawk schreef: daarom snapte ik ook honda niet met dat ranger achtige single pivot frame..
missch daarom ook wel gecrunched...
laatste jaren alleen maar DW links gezien en 3-4 bar linkage..
single pivot is dood nam ik aan... :arms:
- cyberhawk
- Contacteer:
dat slaat nergens op.. je hoeft helemaal geen 90gr balhoofds hoek te hebben voor die frame eigenschap.. .
toen ik over axler path begon gaat het hier alleen om de ACHTERKANT , het achterwiel..
want het ging om chain stretch..
maar laat maar we dwalen af..
en ik denk dat het voor de meeste fabrikanten het gewoon goedkoper is
en missch lichter om een single pivot frame te maken dan linkage te ontwerpen..
en dit gaat nog steeds om het feit van de rem blokkeren.. normaal remmen is al niet aan de kwestie...
al zal t probleem enigzins wel blijven maar niet meer merkbaar..
als je dit uberhaubt al voelt als er 1veer op de demper zit en rijder op de fiets....
en zo je zegt de eigenschap rearward axle path is dus van toepassing op single pivot frames..
ik kan het wel uit tekenen.. maar een single pivot maakt een gedeelte van een cirkel..
rondom zijn pivot als middenpunt..
wat inhoud dat hij na het rearward gedeelte van de sag (1 klein btje dus 1-2") mooi forward komt met de cirkel mee als de pivot laag zit
en nog verder naar achteren gaat als de pivot hoog zit..
maar als eind conclusie...
als je regelmatig met afdalingen plots je rem blokkeerd koop dan geen fsr....
want das slecht voor de linkage..
en je verliest grip..
want dat DOPE systeem zorgt er netjes voor dat alle paniek blokkeer rem actie krachten worden afgegeven aan het frame..en..blijft je wiel beter aan de grond>>?
sorry.. het kwam ineens in me op..

toen ik over axler path begon gaat het hier alleen om de ACHTERKANT , het achterwiel..

want het ging om chain stretch..

en ik denk dat het voor de meeste fabrikanten het gewoon goedkoper is
en missch lichter om een single pivot frame te maken dan linkage te ontwerpen..
en dit gaat nog steeds om het feit van de rem blokkeren.. normaal remmen is al niet aan de kwestie...
als je dit uberhaubt al voelt als er 1veer op de demper zit en rijder op de fiets....
en zo je zegt de eigenschap rearward axle path is dus van toepassing op single pivot frames..
ik kan het wel uit tekenen.. maar een single pivot maakt een gedeelte van een cirkel..
wat inhoud dat hij na het rearward gedeelte van de sag (1 klein btje dus 1-2") mooi forward komt met de cirkel mee als de pivot laag zit
en nog verder naar achteren gaat als de pivot hoog zit..
maar als eind conclusie...
want das slecht voor de linkage..

want dat DOPE systeem zorgt er netjes voor dat alle paniek blokkeer rem actie krachten worden afgegeven aan het frame..en..blijft je wiel beter aan de grond>>?
sorry.. het kwam ineens in me op..

Het ging mij niet alleen om chain stretch. Wanneer je een single pivot hebt die concentrisch is met de bb dan heb je geen chain stretch. Maar dit geeft geen axle path dat alleen naar boven beweegt. En bij mij is "alleen naar boven" een vertical axle path. De balhoofdshoek van 90graden was alleen een voorbeeld waardoor men makkelijk beseft dat een verticaal axle path niet ideaal is of dit nou voor of achter is maakt niet uit.cyberhawk schreef:dat slaat nergens op.. je hoeft helemaal geen 90gr balhoofds hoek te hebben voor die frame eigenschap.. . :?
toen ik over axler path begon gaat het hier alleen om de ACHTERKANT , het achterwiel.. ;)
want het ging om chain stretch.. 8
De kracht die het obstacel op de band uitoefend staat vanaf het contact punt radiaal naar de wielas gericht. Deze kracht is dus deels naar achter gericht. Wanneer je een verticaal axle path hebt zal het wiel moeilijker over het obstacel rollen dan wanneer je een rearward axle path hebt.
Je remkracht is groter wanneer je net niet blokkeert. Dus niet blokkeren van de rem is ook al zeer belangrijk.cyberhawk schreef: en dit gaat nog steeds om het feit van de rem blokkeren.. normaal remmen is al niet aan de kwestie...
als je dit uberhaubt al voelt als er 1veer op de demper zit en rijder op de fiets...
Daar heb je helemaal gelijk dat heb ik zelf ook gezegd,cyberhawk schreef: en zo je zegt de eigenschap rearward axle path is dus van toepassing op single pivot frames..
en nog verder naar achteren gaat als de pivot hoog zit.....
Djamgils schreef:Rearward axle path is idd een axle path dat niet alleen naar boven loopt maar ook naar achter. Vaak wordt echter het achterwaartse deel al compleet gebruikt door de sag die je hebt, effectief merk je er dan weinig van. Dit is bijvoorbeeld bij een orange of commencal.
nogal triest dat fsr niet tegen blokkerende rem kan, volgens jou dan tenminste.cyberhawk schreef: maar als eind conclusie...
want das slecht voor de linkage.. ;) en je verliest grip..
Je wiel blijft weliswaar aan de grond maar het dope systeem is verre van goed. Het versterkt zelfs de load transfer tijdens remmen. Een horizontale parallelle floating rem zal pro rise hebben wanneer je ook maar enigszins in je travel zit.cyberhawk schreef: want dat DOPE systeem zorgt er netjes voor dat alle paniek blokkeer rem actie krachten worden afgegeven aan het frame..en..blijft je wiel beter aan de grond>>?
Als je hier werkelijk in geintereseerd ben dan kun je het best het volgende boek lezen,
http://www.tonyfoale.com/book.htm
- cyberhawk
- Contacteer:
Djamgils schreef:Het klopt idd dat dat filmpje niet alles zegt. Mijn bewering is ook dat een singlepivot qua anti dive beter is dan een FSR. Althans, ik geloof dat 100% anti dive het optimum is. En een Single pivot zit daar dichter bij dan een FSR.
jongen toch...Djamgils schreef:nogal triest dat fsr niet tegen blokkerende rem kan, volgens jou dan tenminste.

waar hebben we het hier nu over..
een big hit FSR filmpje met kick up tijdens een blokkerende rem..
en het kona dope systeem dat dat niet doet..
nut-case snapt t nu iig beter neem ik aan
ik ben uitgetyped zo...
jongen toch waar heb jij het allemaal over...cyberhawk schreef: jongen toch... :cry:
waar hebben we het hier nu over..
een big hit FSR filmpje met kick up tijdens een blokkerende rem..
en het kona dope systeem dat dat niet doet..
nut-case snapt t nu iig beter neem ik aan
Ik weet er niet alles van, maar ter informatie ik studeer voertuigdynamica dus ik denk dat ik er wel iets vanaf weet.
Nut case heeft hier allemaal niks aan, als hij er iets van wil weten moet ie dat boek lezen.
Dat je achterwiel omhoog komt of stil blijft staan zegt niet alles.
Het is veel belangrijker om te kijken naar het anti-rise percentage. Hoewel het dope systeem de krachten ontkoppeld is dit niet wat je wilt. Hierdoor krijg je dat je achterkant geforceerd omhoog komt en dit komt je stabiliteit niet ten goede.
Het is beter om een systeem te hebben dat je CoG probeert op gelijke hoogte te houden. En dit gebeurt met 100% anti rise. En dit is de reden waarom een DW link volgens velen zo goed rijdt. Omdat deze zo dicht mogelijk bij de 100% anti rise blijft door de gehele travel.
Het systeem dat op fabien barels kona zat het zelfs meer dan 100% anti rise, dit zorgt ervoor dat je CoG zelfs omlaag gaat tijdens het remmen.
- cyberhawk
- Contacteer:
zow jij ben stoer... sorry hoor maar ik lees hier vaker engineer, werktuigbouwkundige etc..Djamgils schreef: jongen toch waar heb jij het allemaal over...
Ik weet er niet alles van maar jij nog minder. ennuh, ter informatie ik studeer voertuigdynamica
dus ik denk dat ik er wel iets vanaf weet.
.
zegt geen tyfus... je leert een richting je bent niet alwetend daardoor....
al denkend er iets vanaf te weten..
komt heel zelf verzekerd over...
ik lach me kapot..

ik ga biken zo , tis droog mzzls
Ik zie het eerder als bescheiden.cyberhawk schreef:zow jij ben stoer... sorry hoor maar ik lees hier vaker engineer, werktuigbouwkundige etc..
zegt geen tyfus... je leert een richting je bent niet alwetend daardoor....
al denkend er iets vanaf te weten..
komt heel zelf verzekerd over...
Maar hoe dan ook heb ik geleerd in die richting en voor zover ik weet jij niet.
Lol, wat een drukte wordt hierover gemaakt.
Ik ga gewoon een floating brake maken/frezen ... en we zullen zien hoe het werkt. Heb ook iemand van ridemonkey gesproken die er een had gemaakt en het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn, het lastige is het bepalen van de positie.
En dat frame op mtb-news.de heb ik gezien en wil ik zeker nog gaan aanschaffen om de collectie compleet te maken, maar zit op het moment een beetje krap omdat ik nu nog bezig ben met me trek vrx, die is bijna helemaal klaar is en dan als de knip weer wat voller is koop ik er zo'n spec. 4x frame erbij en zet ik alles over.
Ik ga gewoon een floating brake maken/frezen ... en we zullen zien hoe het werkt. Heb ook iemand van ridemonkey gesproken die er een had gemaakt en het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn, het lastige is het bepalen van de positie.
En dat frame op mtb-news.de heb ik gezien en wil ik zeker nog gaan aanschaffen om de collectie compleet te maken, maar zit op het moment een beetje krap omdat ik nu nog bezig ben met me trek vrx, die is bijna helemaal klaar is en dan als de knip weer wat voller is koop ik er zo'n spec. 4x frame erbij en zet ik alles over.
hier alvast een klein voorproefje van de stance vork voor de trek:X rider schreef:Lol, wat een drukte wordt hierover gemaakt.