Trainings opbouw voor jeugd

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
elwi
Trainings opbouw voor jeugd

Bericht door elwi » zo nov 23, 2008 3:22 pm

Mijn zoon (14) is echt enthousiast aan het worden voor de ATB. We reden op met de familie op de ATB altijd in de vakantie en wat vaste routes in Nederland.
Sinds twee maanden trainen we 2 a 3 keer per week specifiek. Het dichtsbijzijnde parcours in Noordwijk en wieler verrenigingen met ATB tak zijn te ver weg (Rotterdam is 40 km). Dus probeer ik zelf wat schema's in elkaar te zetten waarbij het plezier voor hem en belangrijke component is. Uit literatuur heb ik begrepen dat met name korte extensieve interval trainingen goed zijn en voorzichtig te zijn met internsieve intervaltrainingen.
Ik merk dat hij met name duur te kort komt.
Mijn vraag is in het algemeen - wat zijn goede trainingsbenaderingen / schema's voor deze leeftijdsgroep en
specifiek: welke vorm van duurtraining sluit hierbij het beste aan (of gewoon nog niet?)

Komend jaar willen we in ieder geval aan halve marathons in de RWP-cup gaan rijden

Wim
gaat voor de hele marathon

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo nov 23, 2008 4:47 pm

ik zou het hier eens proberen, daar zit volgens mij meer kennis op dit gebied.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

@sph@ltdude
Contacteer:

Re: Trainings opbouw voor jeugd

Bericht door @sph@ltdude » vr dec 12, 2008 4:47 pm

elwi schreef:Dus probeer ik zelf wat schema's in elkaar te zetten waarbij het plezier voor hem en belangrijke component is.
Echt geen mogelijkheden voor hem om met leeftijdsgenoten te fietsen? Nofi, maar dat lijkt me toch echt stukken leuker en gezonder voor een 14-jarige dan getraind worden door je vader.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr dec 12, 2008 5:19 pm

Ik heb niet zoveel ervaring met trainingsbegeleiding van deze leeftijdsgroep, maar wil je wel dit meegeven:

Je zoon is op de leeftijd dat je nog erg makkelijk stuurtechniek en fietsbeheersing in het algemeen aan kan leren. Die vaardigheden zal hij de rest van zijn bikende leven profijt van hebben!

Pas dus op met de nadruk leggen op schema's en conditionele verbetering. Dat alleen al kan de lol er al uithalen. Als je het zelf goed beheerst, leg dan de nadruk op techniek! Leren afdalen, bochten nemen, bunnyhoppen, etc.

De conditie komt wel. Ik vraag me net als Asphaltdude ook af of getraind worden door je pa zo goed is. Natuurlijk is het voor pa het tofste wat er is en soms kan het goed werken, maar kijk er mee uit. Vaak nemen ze van een "vreemde" meer aan dan van hun eigen vader! Blijf lekker met hem fietsen en tochten maken, maar laat het trainen aan een ander over, zou ik zeggen. Anders loop je het risico dat het samen gezellig tochten maken niet leuk meer is, omdat er altijd een trainingaspect aan zit.

Gène

Bericht door Gène » vr dec 12, 2008 5:37 pm

Jup, getraind worden of trainingsadvies krijgen van je vader is niet altijd het leukste wat er is. Toen ik net begon met op kleine schaal wedstrijdjes rijden kreeg ik ook adviezen van mijn vader. Op zich geen problemen mee, maar de gesprekken gaan dan voor 90% over fietsen. Terwijl er meer is om over te praten.

Misschien is de mtb-school wel een leuke opstap om alvast rijtechnieken te leren, ook leuk om zelf een keer te doen. Verder is het misschien een idee om een eens aan je fietsenmaker te vragen of hij niet wat mensen/ clubs kent. Vaak hebben die mensen een behoorlijk netwerk in dat wereldje en al helemaal als de fietsenmaker in kwestie zelf op wedstrijdniveau gefietst heeft.

Succes!

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr dec 12, 2008 6:51 pm

www.mikeysbikeadventures.com
Geeft ook clinics op de Filthy Trails in Maasmechelen.
Van deze man leer je zoveel, is echt ongelofelijk!
Hele coole gast, die goed kan rijden, en je prachtig dingen kan leren.
Succes!
Grtz.

Plaats reactie