Welke 180mm voorvork?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Welke 180mm voorvork?

Rock Shox Totem Coil mod: 2008/2009
13
76%
Marzocchi 66 RC-3 mod: 2008
3
18%
Anders, nl:
1
6%

Totaal aantal stemmen: 17

YuriS
Welke 180mm voorvork?

Bericht door YuriS » vr okt 24, 2008 10:38 am

Wegens succes :D :D ,

Nnu ook de voorkant nog van mijn Helius ST

Wat denken jullie?

Voorwaarden:

- Single Crown
- 180 veerweg
- Geen Solo Air
- Geen Step systeem (140-160-180)
- Niet boven de 800E

:arms: :arms: :arms:

X rider

Bericht door X rider » vr okt 24, 2008 11:05 am

zou voor een 66 gaan , ik heb zowel een totem gehad als een 66 gehad
En de totem deed het niet slecht maar er zat altijd een kleine speling op de binnenpoten ofzo, weet niet precies wat het was en dat is niet omdat ik hem 2ehands heb gekocht ofzo, want mijn totem heb ik toen nieuw gekocht.
Met de 66 had ik er geen last van en voelde altijd goed..... maja aan jou de keuze.

en de 66 zal ook lichter zijn dan de totem.

YuriS

Bericht door YuriS » vr okt 24, 2008 11:19 am

X rider, dit is wel het soort info dat ik graag krijg. Thanx.

Heb even zitten zoeken, volgens mij is het model 66 RC-3 2009 Exact hetzelfde als van 2008, alleen de kleur is anders. En laat ik die grijze kleur nu juist ook niet mooi vinden. Bij Hibike heb je al een 66 RC-3 2008 voor 660E, niet slecht toch :?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr okt 24, 2008 7:33 pm

waarom geen solo air?

Ben je er al aan uit wat de achterdemper gaat worden? Ik denk dat dat wel belangrijk is.

Als je voor een vivid achter gaat dan zou ik zeker voor een totem voor gaan. Stel dat je voor een dhx of roco gaat dan kan een 66 ook.
De demping van de totem is van een stuk betere kwaliteit dan fox en marzocchi dit past dus beter bij een demper die ook demping heeft.
Ik heb weinig ervaring met marzocchi's maar iedere marzocchi die ik tot nog toe tegen ben gekomen vondt ik gewoonweg kl*te. Geen fatsoenlijke afstellingsmogelijkheden, geen/weinig demping in het begin van de stroke, veel te progressief. En de service via cosmic sports heb ik liever niks meer mee te maken.
Ik rijdt nog liever met een manitou dan een marzocchi.

De totem heeft low en high speed compressie verstelling waarvan ieder klikje wel degelijk verschil maakt en de instellingen beinloeden elkaar niet. Ook is het een hele makkelijke vork om zelf te servicen. Enige nadeel zijn de originele seals, maar deze zijn voor 35 euro te vervangen door enduro fork seals en die doen het perfect.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr okt 24, 2008 7:35 pm

X rider schreef:zou voor een 66 gaan , ik heb zowel een totem gehad als een 66 gehad
En de totem deed het niet slecht maar er zat altijd een kleine speling op de binnenpoten ofzo, weet niet precies wat het was en dat is niet omdat ik hem 2ehands heb gekocht ofzo, want mijn totem heb ik toen nieuw gekocht.
Met de 66 had ik er geen last van en voelde altijd goed..... maja aan jou de keuze.

en de 66 zal ook lichter zijn dan de totem.
TuupJ heeft een 66 voor een Totem gewisseld.
-Lichter
-betere kwaliteit vork.
Was niet die slechte met lucht. Zijn een aantal types. En 1 daarvan is heel goed.

YuriS

Bericht door YuriS » vr okt 24, 2008 8:16 pm

Was niet die slechte met lucht
Dat is één van de redenen dat ik geen Solo Air wil.
Ik heb ook nog een mtb met zo'n Fox 32RLC Talas. Ik vind die niet echt lekker rijden. Een enkelzijdige veer en lucht kan ik me nog voorstellen, maar alleen dempen met lucht bij drops, etc lijkt me niks.

Ik denk wel wat voor coil fork het dan ook mag worden dat er een zwaardere veer in zal moeten :(

Is de Totem voor 2009 nog aangepast? Wellicht wat mankementen zoals de seals, afmetingen nauwkeuriger mbt de binnenpoten?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr okt 24, 2008 8:28 pm

De 2 step airs van Rockshox was mislukt. De solo air is zeer geslaagd.
Het grote voordeel van een luchtveer is dat je hem goed op je gewicht en wensen kunt afstellen. De stappen van de voorvork veer zijn toch behoorlijk groot die je maakt en je moet maar net geluk hebben dat er de juiste bij zit.

De solo air in de totem lijkt veel meer op een staalveer dan zo ongeveer alle andere luchtveren.

Maar een staalveer lijkt net wat betrouwbaarder en degelijker voor veel mensen.
YuriS schreef:alleen dempen met lucht bij drops, etc lijkt me niks.

Is de Totem voor 2009 nog aangepast? Wellicht wat mankementen zoals de seals, afmetingen nauwkeuriger mbt de binnenpoten?
Het is bij de solo air nog steeds gewoon olie in de rechterpoot die voor de demping zorgt. De solo air is de luchtveer in de linkerpoot.

Ik durf niet te zeggen of er iets is gewijzigd. Je kunt geluk hebben dat de seals het bij jou wel goed uithouden. Maar hoofdzakelijk komt het gewoon doordat het 40mm stanchions zijn. Om niet teveel stictie te krijgen zijn de seals te slap om goed af te dichten. Ook kun je er makkelijk iets te veel olie indoen waardoor de vork overdruk opbouwt. De enduro fork seals werken met een iets ander principe en geven daardoor weinig stictie maar wel goede afdichting.
http://enduroforkseals.com/id200.html

Chmod

Bericht door Chmod » vr okt 24, 2008 10:55 pm

tftuned heeft ook wel betere dichtingen liggen:

Got a Totem & fed-up with crud getting in? These new wiper seals from RockShox, we now have in stock, will keep the muck out...

YuriS

Bericht door YuriS » wo nov 26, 2008 8:16 pm

Hij is er!

Afbeelding

Afbeelding

YuriS

Bericht door YuriS » wo nov 26, 2008 8:22 pm

Ik ben alleen niet echt te spreken over de wiper seals. Op de onderstaande foto wat moeilijk te zien, maar ze sluiten dus absoluut niet aan op de binnenbuizen. Er zit rondom een opening van ongeveer 1mm !!! Niet zo gek dat er vuil etc in komt.
Beetje jammer dat ze dit na zo veel problemen in 2009 nog steeds niet hebben opgelost/veranderd.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe het zou moeten:

Afbeelding

Plaats reactie