Vraagje in verband met remmen
Moderator:Beheerders
Heb zoals de titel zegt een vraagje ivm met remmen,
Rij momenteel nog met V-Brakes op men fiets n wil graag men remmen vervangen,
Nu mijn vraag is ik twijfel om de hydraulische te steken van magura de hs 33 of de schijfremmen avid juicy seven (of andere mss).
Ik hoor zoveel verschillende meningen dat ik toch twijfel...
ik rij vooral in de bossen afdalingen soort van freeride om het makkelijk te verwoorden
Grtz
Rij momenteel nog met V-Brakes op men fiets n wil graag men remmen vervangen,
Nu mijn vraag is ik twijfel om de hydraulische te steken van magura de hs 33 of de schijfremmen avid juicy seven (of andere mss).
Ik hoor zoveel verschillende meningen dat ik toch twijfel...
ik rij vooral in de bossen afdalingen soort van freeride om het makkelijk te verwoorden
Grtz
God created the mountains,the devil invented freeriding
Er zit nogal wat verschil tussen de remmen, zowel in prijs alswel in prestatie en dan vnl in natte omstandigheden. Juicy's zijn meer dan het dubbele van HS-33.
Als je nu met V's rij zul je met de HS-33 al een enorm verschil merken, zeker als je met rode blokken gaat rijden.
Met schijven zal het verschil nog groter zijn en deze remmen natuurlijk beter, zeker in natte omstandigheden.
HS-33 zijn ook moddervangers, rij je vaak in de prut dan kan het zich behoorlijk ophopen rond de remklauwen en de brakebooster. Met schijven heb je hier minder last van.
lastige keuze die ook afhankelijk is van je budget.
dussssssssss©
Als je nu met V's rij zul je met de HS-33 al een enorm verschil merken, zeker als je met rode blokken gaat rijden.
Met schijven zal het verschil nog groter zijn en deze remmen natuurlijk beter, zeker in natte omstandigheden.
HS-33 zijn ook moddervangers, rij je vaak in de prut dan kan het zich behoorlijk ophopen rond de remklauwen en de brakebooster. Met schijven heb je hier minder last van.
lastige keuze die ook afhankelijk is van je budget.
dussssssssss©
(Twee topics over het zelfde?)
Als je je wilt toespitsen op freerideachtige stijl van rijden dan zou ik met schijfremmen gaan rijden. Je zult in het buitenland dan echt merken wat schijfremmen doen. Avid, Shimano, Formula, Hayes en Hope zijn de bekendere schijfrem fabrikanten. Je kan de schijfrem ook nog verbeteren door verschillende remblok voeringen te werken en met staalflex leidingen.
Als je meer agressief XC rijd en vooral op Nederlands grondgebied dan heb je in mijn ogen ook voldoende aan (goede) velgremmen. Denk dan minimaal aan XTR niveau of Avid Arch Rivals (wel moeilijk te vinden) i.c.m. degelijke remkabels (Nokon, Allegator, Gore Tex). HS 33 kan ook, maar is achterhaald door de schijfrem. Daarnaast zijn te zwaar, houden te veel modder vast en ik vond toch wel wat moeilijker af te stellen.
Beide systemen vragen onderhoud, beide hebben pluspunten:
- V-brake: goedkoop, makkelijk in onderhoud, licht.
- Schijfrem: Goede remkracht, je kan met een slag in je wiel doorrijden, modder kan zijn weg beter vinden langs de banden, omdat er geen V-brake is rond de band.
en minpunten:
- V-brake: mindere remkracht bij natte omstandigheden, krampen in je vingers bij lange afdalingen, slijtage aan onderdelen indien je niet goed onderhoud pleegt.
- Schijfrem: Iets moeilijker in onderhoud, duurdere vervangingsonderdelen, (iets) zwaarder en specifiek in jou geval: je hebt wielen nodig die schijfrem geschikt zijn.
Al worden schijfremmen meer en meer standaard. Dit heeft eerder te maken met de globalisering van de fietsfabrikanten dan met de moeilijke omstandigheden in Nederland.
Kortom kijk wat je financiële mogelijkheden zijn en wat je toekomst plannen zijn.
mzzl
Gène
Als je je wilt toespitsen op freerideachtige stijl van rijden dan zou ik met schijfremmen gaan rijden. Je zult in het buitenland dan echt merken wat schijfremmen doen. Avid, Shimano, Formula, Hayes en Hope zijn de bekendere schijfrem fabrikanten. Je kan de schijfrem ook nog verbeteren door verschillende remblok voeringen te werken en met staalflex leidingen.
Als je meer agressief XC rijd en vooral op Nederlands grondgebied dan heb je in mijn ogen ook voldoende aan (goede) velgremmen. Denk dan minimaal aan XTR niveau of Avid Arch Rivals (wel moeilijk te vinden) i.c.m. degelijke remkabels (Nokon, Allegator, Gore Tex). HS 33 kan ook, maar is achterhaald door de schijfrem. Daarnaast zijn te zwaar, houden te veel modder vast en ik vond toch wel wat moeilijker af te stellen.
Beide systemen vragen onderhoud, beide hebben pluspunten:
- V-brake: goedkoop, makkelijk in onderhoud, licht.
- Schijfrem: Goede remkracht, je kan met een slag in je wiel doorrijden, modder kan zijn weg beter vinden langs de banden, omdat er geen V-brake is rond de band.
en minpunten:
- V-brake: mindere remkracht bij natte omstandigheden, krampen in je vingers bij lange afdalingen, slijtage aan onderdelen indien je niet goed onderhoud pleegt.
- Schijfrem: Iets moeilijker in onderhoud, duurdere vervangingsonderdelen, (iets) zwaarder en specifiek in jou geval: je hebt wielen nodig die schijfrem geschikt zijn.
Al worden schijfremmen meer en meer standaard. Dit heeft eerder te maken met de globalisering van de fietsfabrikanten dan met de moeilijke omstandigheden in Nederland.
Kortom kijk wat je financiële mogelijkheden zijn en wat je toekomst plannen zijn.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Niet onbelangrijk lijkt me: zijn je frame en vork voorzien op schijfremmen?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
yupz men frame en vork zijn ervoor voorzien en men wielen ook!
Ik rijd met een specialized rockhopper van 2008 maar de vbrake versie
(goedkoopste versie),n omdat ik er content van ben ben ik deze nu stilletjes aan aan het ombouwen tot deftige hardtail!
Grtz
Ik rijd met een specialized rockhopper van 2008 maar de vbrake versie
(goedkoopste versie),n omdat ik er content van ben ben ik deze nu stilletjes aan aan het ombouwen tot deftige hardtail!
Grtz
God created the mountains,the devil invented freeriding
DeGlenne, even je topic verplaatst naar onderdelen.
Gène heeft al een goede uitleg gegeven, grootste beslisser is je eigen budget én je eigen rijstijl... Mis je echt remkracht, probeer dan eens een proefrit met een HS33 en een schijfrem te regelen, je zult zelf het beste kunnen beslissen wat bij jouw rijstijl past.
Succes!
Gène heeft al een goede uitleg gegeven, grootste beslisser is je eigen budget én je eigen rijstijl... Mis je echt remkracht, probeer dan eens een proefrit met een HS33 en een schijfrem te regelen, je zult zelf het beste kunnen beslissen wat bij jouw rijstijl past.
Succes!
Als je goedkoop goede HS33 wilt:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=40247
Nu in de verkoop bij een zeer geschikt gast!
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=40247
Nu in de verkoop bij een zeer geschikt gast!