Het verschil tussen Nicolai Helius ST en de Ufo ST ?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Insane inda Brain
Het verschil tussen Nicolai Helius ST en de Ufo ST ?

Bericht door Insane inda Brain » do sep 25, 2008 3:11 pm

Ik zoek een nieuwe fiets en dacht eerst aan de Specialized SX-trail 2009. Ik ben erg gescharmeerd van het merk Nicolai maar vindt het moeilijk om qua fietsen het verschil tussen de Helius ST en de Ufo ST te vinden op het internet. Het gaat mij niet om het uiterlijk maar meer om gebruikersgemak, ruime instelbaarheid van frame.
Ik houd van downhill(flinke drops nemen) maar ook wel van slopestyle(flinke jumps nemen), maar ik moet er een stukje mee bergop kunnen fietsen om op de plaats van bestemming te kunnen komen. Mijn favoriete spot is het Stammenderbos in Linburg.
Momenteel rijd ik een Specialized Bighit 2007. Deze fiets is veel te lomp en ik trap me wezenloos om snelheid te houden waardoor ik m'n flow verlies. In de lucht heeft deze fiets te weinig vrijheid om er een "mooie" sprong van te maken.
Wie o wie kan mij helpen. Alle suggesties zijn welkom!
Verstand op nul ......en GAAN !!!!!!

xRemcox

Bericht door xRemcox » do sep 25, 2008 3:53 pm

Ik heb in winterberg op een Ufo ST gereden. Die bike heeft geen moeite om op snelheid te blijven. Ook drops en jumps neemt hij zonder problemen.

Momenteel ben ik zelf een helius st aan het opbouwen, daar kan ik ju nu nog geen oordeel over geven. Ook kwa service is nicolai top. ze willen eigenlijk altijd meteen helpen zodat je zsm weer kunt biken.

Chmod

Bericht door Chmod » do sep 25, 2008 4:41 pm

ik heb 2 jaar een Ufo-St gehad. Goede betrouwbare bike. Het is wel een single pivot en klimmen doet hij niet echt geweldig. Het is en blijft een downhill bak. De helius is iets lichter en beschikt over een totaal ander veersysteem. Deze is dan wel veel hoger qua bovenbuis en zal je nog minder speelruimte geven.

Insane inda Brain

Bericht door Insane inda Brain » vr sep 26, 2008 8:11 am

Ik zie wel dat je de Ufo-ST bijna de zelfde instelling kan geven als de Bottle Rocket. Kun je met zo'n Ufo dan ook een beetje dirt-jumpen?
Het ziet er naar uit dat zo'n Ufo veel breder inzetbaar is door zijn instellingen. Hij is volgens mij in 2 minuten van Bottle Rocket naar DH-machine om te zetten. Als dit zo is dan neem ik op de koop toe dat ik iets harder moet trappen berg op.
Verstand op nul ......en GAAN !!!!!!

Chmod

Bericht door Chmod » ma sep 29, 2008 8:03 am

je kan heel veel regelen, maar hij blijft voorzien voor vorken met 180 tot 200mm veerweg. bv een totem of fox 40. Een Bottlerocket voor een stuk minder bv een fox 36.

Ik zelf had hem opgebouwd als DH bak. Jumps alla winterberg is geen probleem. Echte dirts is natuurlijk iets anders.

Afbeelding

Tuup J

Re: Het verschil tussen Nicolai Helius ST en de Ufo ST ?

Bericht door Tuup J » ma sep 29, 2008 10:55 am

Insane inda Brain schreef:Ik zoek een nieuwe fiets en dacht eerst aan de Specialized SX-trail 2009.
Waarom dan toch geen sx?

Heb zelf het 2008 model, zeer tevreden over. Voelt zich op elk terrein goed aan, rocky, wortels, technisch, speed, bochten, drops, gaps, dirt jumps ook, en als je zin hebt zelfs bergop.

Of dit hetzelfde is bij het 2009 model weet ik niet.

Ben zelf ook soms in Stammender te vinden, jumps, dirts, tracks, gaps daar gaan met gemak.
http://www.pinkbike.com/video/34874/

En ben zelf erachter gekomen, deze zomer, dat de sx ook met gemak de wat grotere gaps aan kan.
Afbeelding

Moet wel zeggen dat als je alleen in stammender gaat biken of winterberg je aan een bottlerocket wel meer als genoeg zult hebben.
Misschien dat ik je keuze nu makkelijker maak, of juist moeilijker.

Succes iig!

Mazzl.
Life begins at the end of your comfortzone.

raggertje

Bericht door raggertje » ma sep 29, 2008 12:17 pm

De ST is door zijn 4-bar systeem minder gevoelig voor wippen, de UFO ST door zijn single pivot gevoeliger, dus minder goed bergop. Zelf nooit op een UFO ST gereden maar heb een met de ST veel plezier gehad in de PDS met soms tot 1.000 Hm klimmen erbij (wel wat zwaar :oops:). Denk dat ie ook beter op snelheid te houden is als het wat vlakker is dan een UFO ST.

Succes met je keuze :roll:

Plaats reactie