floating brake system homemade hulp gevraagd.

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
X rider
floating brake system homemade hulp gevraagd.

Bericht door X rider » di aug 26, 2008 2:09 pm

Ik ben bezig voor mijn specialized fsr team dh een floating disc brake te maken.
Ik heb een 135mm x 10mm deemax naaf en denk zelf dat het zoiets moet worden als onderstaande foto.
Maar hoe wordt deze op de naaf vastgezet?
Gewoon door hem eroverheen zetten en het schroefje aandraaien? of komt er meer bij kijken?

Afbeelding

Afbeelding

Luc

Bericht door Luc » di aug 26, 2008 4:08 pm

Er komt inderdaad meer bij kijken. De floating caliper moet om te beginnen vrij kunnen draaien om je as. Dus niet vastzetten op je naaf, tenzij je absoluut je naaf (en misschien bike) zo snel mogelijk stuk wil hebben. Het systeem heet niet voor niets 'floating' caliper. Ook de plaatsing van je ankerpunt op je frame (en dus de vorm van de 'parallellogram' gevormd door de floating arm) is belangrijk want bepaalt het gedrag van je achterbrug wanneer je remt.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

X rider

Bericht door X rider » di aug 26, 2008 5:38 pm

Luc schreef:Er komt inderdaad meer bij kijken. De floating caliper moet om te beginnen vrij kunnen draaien om je as. Dus niet vastzetten op je naaf, tenzij je absoluut je naaf (en misschien bike) zo snel mogelijk stuk wil hebben. Het systeem heet niet voor niets 'floating' caliper. Ook de plaatsing van je ankerpunt op je frame (en dus de vorm van de 'parallellogram' gevormd door de floating arm) is belangrijk want bepaalt het gedrag van je achterbrug wanneer je remt.

Heb je hier misschien meer informatie over, of weet je ergens waar deze informatie uitgebreider staat uitgelegd?

fredo

Bericht door fredo » di aug 26, 2008 7:27 pm

Ik vrees er ook voor dat de bevestigingspunten, hoeken en verhoudingen van de stangen sterk het gedrag beinvloeden. Ik kan je jammergenoeg niet helpen met de juiste afmetingen. Hoe heb je dit stuk reeds gedimensioneerd? gewoon met de natte vinger of van iets gekopieerd?

filmpje waarin werking wordt uitgelegd (zeer interessant naar mijn mening):
http://www.pinkbike.com/video/753/

by the way, wordt een floating disc niet enkel op een single pivot systeem gezet? Als ik met niet vergis heeft een 4BL minder last van die suspensionlock (of hoe dat ook mag heten)

Cheeta

Bericht door Cheeta » di aug 26, 2008 7:50 pm

Brake jack...

Tja, meetlint, vulpotlood, zakjapanner, een heleboel bierviltjes en een mechanicaboek doen waarschijnlijk wonderen.

DESL

Bericht door DESL » di aug 26, 2008 8:55 pm

Heb ook al eens zitten kijken naar zelfbouw, valt niet mee er komt aardig wat bij kijken.

Vergeet ook niet dat soms je hub opnieuw moet worden "gericht" omdat de spacing in je achterbrug wijzicht met een floating calliper mount er tussen.

De speciale asring kun je hironder goed zien:

Afbeelding

Sterkte er mee, en laat 't ff weten als het je gelukt is, ben wel benieuwd!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di aug 26, 2008 9:32 pm

hier kun je wat info vinden en het systeem ook gewoon kopen.
http://www.therapycomponents.com/floater.htm
zoals gezegd heeft fsr er al weinig last van (als we de marketing mogen geloven)
En pivot placement is cruciaal. Als je het verkeerd doet verergert het alleen maar.

mocht je iemand nodig hebben die 3d kan tekenen en een cnc freesbank nodig hebben, wellicht kan ik je helpen.

Heb zelf onlangs custom dropouts laten maken
Afbeelding

En ik had zelf dit op mijn session
Afbeelding

X rider

Bericht door X rider » di aug 26, 2008 11:48 pm

ik ben er nog niet goed achter hoe de adapter op de naaf gemonteerd wordt, als iemand me dat goed kan laten zien. dan ben ik al een heel eind verder. hier heb ik ook al het een en ander gevonden van een home made.

http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... ting+brake

fredo

Bericht door fredo » wo aug 27, 2008 11:55 am

ik dacht dat de adapter op de as van de naaf terecht komt.

Afbeelding

Dat kleine dingetje dat erbij ligt, moet je volgens mij op je as bevestigen en dan die beugel op dat dingetje. Dat beugeltje roteert dus om je as en niet over je naaf. Natuurlijk moet je dat dingetje nog tussen je frame en naaf krijgen.

check foto's:
http://www.pinkbike.com/photo/26697/
http://www.pinkbike.com/photo/26698/

Het is allemaal maar een vermoeden, maar ik zou niet weten hoe het anders kan...

Gène

Bericht door Gène » wo aug 27, 2008 1:03 pm

http://www.therapycomponents.com/floaterfaq.htm

Voila, eventjes de demo bekijken en je snapt het. In het begin kan je rechter pagina helft vinden voor welke naven het systeem geschikt is.

Overigens zeggen ze zelf dat het alleen geschikt is voor een Big Hit.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

X rider

Bericht door X rider » wo aug 27, 2008 1:47 pm

oke ik weet wel hoe het floating systeem werkt. Ik weet alleen niet hoe het op de naaf / as gemonteerd wordt.

Dat "dingetje" is dat gewoon een lager dat op de as vastgezet wordt?

DESL

Bericht door DESL » wo aug 27, 2008 2:35 pm

X rider schreef:oke ik weet wel hoe het floating systeem werkt. Ik weet alleen niet hoe het op de naaf / as gemonteerd wordt.

Dat "dingetje" is een spacer busje met naald lagers er in die je (na verwijdering van je stock spacer) over je as plaatst en zo het schanierpunt van je calliper adapter vormt.
Deze wordt dus niet op de as vastgezet maar er overheen geschoven (moet kunnen blijven draaien).
--Cranked Crusaders--

X rider

Bericht door X rider » wo aug 27, 2008 4:51 pm

DESL schreef:
X rider schreef:oke ik weet wel hoe het floating systeem werkt. Ik weet alleen niet hoe het op de naaf / as gemonteerd wordt.

Dat "dingetje" is een spacer busje met naald lagers er in die je (na verwijdering van je stock spacer) over je as plaatst en zo het schanierpunt van je calliper adapter vormt.
Deze wordt dus niet op de as vastgezet maar er overheen geschoven (moet kunnen blijven draaien).
Oke maar mijn stockspacer zit op mijn as vast zie foto bovenaan.?
Hoe wordt dat bij een deemax naaf gedaan?

Gène

Bericht door Gène » wo aug 27, 2008 5:09 pm

De Brake Therapy site!! schreef:In order to install a floating brake on your bike, it is necessary to have a hub that is compatible with our system.

Note: This is not necessary if your bike is equipped with our integrated floating brake dropout, as shown on the Trek Session bike. For those bikes, any disc hub will work.

For quick release dropouts, you can use the following:

Any DT, Hugi, Hayes, Magura, Ringle, Hope, Chris King Shimano XT (6 bolt only), Bontrager, Big Earl, Mavic Deemax, Hadley and some models of Formula.

The hot setup for qr dropouts is the 10mm thru axle kits available for Hadley, Chris King and Hope hubs. This provides additional wheel security, and noticeably improves the torsional stiffness of the swingarm. For thru axle equipped bikes, Hadley, Ringle and Formula hubs are the most common, and will work well with our floating brakes in 135, 150 and 160 mm configurations.

Call or check our "specials" page for packages available with hubs and floating brakes.
Hier zal het vast tussen staan, de site is niet heel 2008, maar het staat erop.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DESL

Bericht door DESL » wo aug 27, 2008 5:18 pm

X rider schreef:
DESL schreef:

Oke maar mijn stockspacer zit op mijn as vast zie foto bovenaan.?
Hoe wordt dat bij een deemax naaf gedaan?
Als die "stock spacer" er niet af wil vrees ik dat je dus een andere hub nodig gaat hebben.
--Cranked Crusaders--

hubertje

Bericht door hubertje » wo aug 27, 2008 7:16 pm

schattie, waarom een floating klauw op een FSR systeem? dat heeft al geen direct contact met de voordriehoek.. Of zie ik het verkeerd?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo aug 27, 2008 8:23 pm

hubertje schreef:schattie, waarom een floating klauw op een FSR systeem? dat heeft al geen direct contact met de voordriehoek.. Of zie ik het verkeerd?
zolang de remklauw op een deel vastzit dat ook is verbonden met de demper zal deze de vering beinvloeden. Alleen een echte floating rem kan dit verhelpen verder hebben alle systemen in meer of mindere mate last van brake jack.

Plaats reactie