Helm of Geen Helm?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Draag jij een helm IN HET VERKEER?

altijd
14
22%
soms
17
26%
nooit
34
52%

Totaal aantal stemmen: 65

Drooze @ DirtE19
Contacteer:
Helm of Geen Helm?

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma aug 11, 2008 9:45 pm

Je moet er dit artikel in The Guardian maar eens op nalezen.

(ok het is lang, maar komop. als zelfs ik er met m'n ADD doorheenraak kan je je nu niet laten kennen 8) )

Hebben jullie hier al wat van gemerkt, of ervaringen mee? Vooral dan met het laatste stuk, het onderzoek van die psycholoog. (6e laatste t/m derdelaatste alinea)

!!! LET OP, DIT GAAT OVER HELMDRAGEN IN HET VERKEER. BIJ HET MTB/BMX'en BEHOOR JE ALTIJD EEN HELM TE DRAGEN!!!

Smittie

Bericht door Smittie » di aug 12, 2008 9:56 am

fiets niet
snorfiets niet
bromfiets tegenwoordig altijd

Gène

Bericht door Gène » di aug 12, 2008 1:28 pm

(ik heb de tekst niet helemaal grondig gelezen)

Als je bedoelt dat de helm niet veel effect zou kunnen hebben bij een directe aanrijding, dan heb ik daar geen ervaring. Als je bedoelt dat ik geen helm op wil tijdens mij normale fiets ritje, nee dat wil ik niet.

Ik fiets drie minuten van mijn huis naar het station iedere ochtend als ik naar school moet. Nu trouwens even niet, want m'n Gazelle is dood. Normaal gesproken rij ik nooit met een helm op als ik op m'n normale huis, tuin en keuken fiets zit. Trouwens ook niet als ik met m'n mountainbike of racefiets even het dorp in kachel.

Ik vind het een beetje onnodig om een helm te dragen tijdens die ritjes. Te onhandig en te veel gedoe.

Overigens draag ik altijd een helm tijdens een training op de racefiets en op de mountainbike. Dan vind ik het ook niet meer dan normaal.

Het trouwens een beetje maf om het straatbeeld van mijn kleine dorp te vergelijken met het straatbeeld van Parijs. Daar zouden ze wel eens van die ambtenaren kunnen lenen van ons die hier het verkeersbeleid uitstippelen. Volgens mij is het centrum van Parijs binnen notime een grote 30 km/h zone.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di aug 12, 2008 2:13 pm

Het heeft (helaas) allemaal te maken met sociale perceptie en acceptatie; zoals in de link wordt verteld, is het in landen als de UK, Australie en NZ doodgewoon om als forens een helm op te hebben. Daar rijdt men echter ook niet op de bekende Gazelle Populair-aanverwanten, maar op iets sportievers. Als ik met de racefiets naar werk rij, dan zet ik ook mijn helm op, met de stadsfiets niet... raar he...

Sven

Bericht door Sven » di aug 12, 2008 7:26 pm

Steelboy schreef: Als ik met de racefiets naar werk rij, dan zet ik ook mijn helm op, met de stadsfiets niet... raar he...
Is dat innerlijke perceptie of sociale perceptie?
Wezenlijk verschil. Ik onderken dit ook, en dat is puur innerlijke perceptie omdat je een beeld vormt dat je op je mtb risico gaat nemen, terwijl je op je stadsfiets risico gaat lopen...

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » za aug 23, 2008 1:30 pm

In nederland droeg ik nooit een helm tijdens het gewone fietsen. Maar nu ik in London woon draag ik em elke dag. De rijstijl is hier compleet anders. Hier rijdt niet iedereen chill op opoefietsen over het fietspad. Hier ga ik volgas op mn racefiets zodat je je een beetje door het verkeer kan manoevreren. Dat is niet te vergelijken.

Reprox

Bericht door Reprox » zo aug 24, 2008 3:21 am

Helm fiets: Soms tijdens street, tijdens wedstrijden/bikeparken (dirt/4x) sowieso altijd (moet een verplichting worden)
Heb net een nieuwe helm dus zonde dat je hem niet draagt ;)
Brommer: Altijd
Motor: Altijd

Tijd om te slapen,
Daan
Normal people worry me.

Plaats reactie