Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Froggy
Santos SCC03 Rohloff
Bericht
door Froggy » di jul 22, 2008 11:54 am
Heeft iemand ervaring met de 2008 Santos SCC03 Rohloff Firmtech?
Lijkt mij echt een prachtig fiets - frame speciaal ontworpen voor Rohloff naaf en Magura Firmtech remmen.
Voor dat ik bijna 3 mille aan uitgeef wil ik graag van andere eigenaren hun ervaringen horen.
Cheers!
Frog

We may be lost but we're making good time!
-
tank24
Bericht
door tank24 » di jul 22, 2008 12:10 pm
denk niet dat er veel mensen zullen zijn met dit fietsje, maar dat moet je er niet van weerhouden om hem aan te schaffen
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » di jul 22, 2008 12:28 pm
Ik heb geen ervaring met deze fiets, maar door de Rohloff naaf is het iets bijzonders en zeer gebruik vriendelijk. Geen haperingen in het schakelen, geen takken/modder/etc tussen je derrailleurs, minder onderhoud. De Frimtech remmen staan mij anno 2008 wel een beetje tegen, hoewel ik zelf jaren met groot plezier met Magura HS-33 heb gereden. Zoals in de test te lezen werken ze prima, dus rationeel gezien is het helemaal geen gekke keuzen.
Uberhaupt niet overgens.
Ich Heisse Super Fantastisch!
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » di jul 22, 2008 12:36 pm
Die HS33 in combinatie met de door Santos gestoken Rigida velg met SSC remflanken verraste mij zeer aangenaam. Uiteindelijk zal een schijfrem op lange afdalingen in slechte omstandigheden misschien beter dosseerbaar blijven, maar de combinatie die Santos op onze testfiets monteerde kwam akelig dichtbij de eigenschappen waar je normaal gezien en schijfrem voor zo kiezen ten opzichte van een traditionele velgrem.
Wat de Rohloff betreft kan ik Xircuit's verhaal alleen maar ondersteunen.
-
W3sebas - Berichten:48
-
Contacteer:
Bericht
door W3sebas » wo jul 23, 2008 6:52 pm
Ik heb laatst ook een test gereden op een Idworx van de zaak geleend

die nagenoeg het zelfde over komt met afmontage. en moet zeggen dat die remmen echt geweldig zijn. tja de rohloff als wedstrijd renner ben ik er geen fan van maar voor Fun/slecht poetsers/onderhoud mensen is dit gewoon de uitkomst!
-> Let wel op bij Santos kunnen de rem nokjes scheef staan van de Firmtech achter rem <- of ze moeten in middels al verbeteringen hebben gemaakt.
Greetz sebas
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo jul 23, 2008 8:14 pm
W3sebas schreef:
-> Let wel op bij Santos kunnen de rem nokjes scheef staan van de Firmtech achter rem <- of ze moeten in middels al verbeteringen hebben gemaakt.
Daar hebben ze een strakke controle op. Ga er maar van uit dat dát een non-issue is.
-
Froggy
Bericht
door Froggy » wo jul 23, 2008 8:25 pm
Ik kom net iets anders tegen:
800 euri goedkoper dan de Santos SCC 03.
Geen Firmtech maar toch HS33 remmen.
Geen Chris King balhoofd
Wel een Reba
Optie ipv de Santos?
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo jul 23, 2008 8:35 pm
Hou daarbij in de gaten dat de geo van die Cube ongetwijfeld een heel stuk anders is dan de Santos. De Santos is geo-technisch meer te vergelijken met een Idworx (flauwe stuurhoek). Cube is iets normaal gezien wat traditioneler qua hoeken.
-
Froggy
Bericht
door Froggy » wo jul 23, 2008 8:40 pm
Hoe zou dat vertalen in de rijgedrag?
Cube meer sportief dan de Santos?
Santos meer comfortabel dan de Cube?
Ik ga het gebruiken voor lange tochten (80-120km) - Duchenne Heroes in september om mee te beginnen.
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo jul 23, 2008 8:57 pm
Froggy schreef:Hoe zou dat vertalen in de rijgedrag?
Cube meer sportief dan de Santos?
Santos meer comfortabel dan de Cube?
Ik ga het gebruiken voor lange tochten (80-120km) - Duchenne Heroes in september om mee te beginnen.
De Santos is rustiger, dus in zekere zin zou je dat comfortabel kunnen noemen. Zie daarvoor ook de test vande Marathon Carbon (zie link hierboven), deze is in dat opzicht wel te vergelijken met de SCC03.
Maar pas op, ik heb geen geo gegevens gezien van de bewuste Cube hierboven. Als deze echter is zoals de overige Cubes, is die inderdaad een pak sportiever te noemen dan de Santos.
-
Froggy
Bericht
door Froggy » wo jul 23, 2008 9:01 pm
IK heb laatst op een Cube Reaction HS33 gereden en vond het echt lekker fietsen - ik twijfel dus niet aan de geo van de Cube.
Vraag moet eigenlijk zijn - is het de 800 euro ectra waard voor de firmtech remmen en een Chris King Balhoofd?
-
W3sebas - Berichten:48
-
Contacteer:
Bericht
door W3sebas » wo jul 23, 2008 9:08 pm
Froggy schreef:IK heb laatst op een Cube Reaction HS33 gereden en vond het echt lekker fietsen - ik twijfel dus niet aan de geo van de Cube.
Vraag moet eigenlijk zijn - is het de 800 euro ectra waard voor de firmtech remmen en een Chris King Balhoofd?
En wat dacht je van die Ceramische rem vlakken op de velg die zijn ook niet gratis!
En die Cube is een omgebouwde de derailleur pad hangt er nog aan
en die Frimtech remmen zijn een heeel veel stuk stijver als die HS33. Die willen nog wel eens naar buiten komen als er hard geremt wordt Brakebooster is dan een optie maar die heeft ook zijn beperkingen + daarbij is het een goede moddervanger en heb al veel fietsen vast zien lopen daardoor. En die Firmtech zijn klein en komen niet naar buiten zoals de HS33 dat doen.
Wat de strenge controle betreft ontkomen er nog wel een paar.
Greetz sebas
-
Froggy
Bericht
door Froggy » wo jul 23, 2008 9:16 pm
W3sebas schreef:
En wat dacht je van die Ceramische rem vlakken op de velg die zijn ook niet gratis!
Klopt - bij Santos moet je daarvoor nog wat neerleggen. Net zoals voor een zwarte Rohloffnaaf. Dat is standaard op de Cube.
Cube heeft wel een excentrische BB - in die zin is het geen omgebouwde.
Moeilijke keuze!
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo jul 23, 2008 9:18 pm
Die Cube heeft ook een eccentrische BB. Ik zie geen spanner en kan vaag tussen het buitenblad door iets groots zien zitten met klembouten onder aan het frame....
Cube zou ook met een Rohloff-specific frame uitkomen en dat moet dus deze wel zijn

-
Froggy
Bericht
door Froggy » do jul 24, 2008 1:48 pm
Vandaag langs mijn LBS geweest om de Cube te bekijken.
Wel erg mooi en met een super prijskaartje.......maaaaaar....het stond naast een witte Idworx Mountain Rohler. Dan zie je pas wat een verschil er is!
Liep dus weg met een Idworx! Ave it!
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » do jul 24, 2008 1:57 pm
Froggy schreef:Vandaag langs mijn LBS geweest om de Cube te bekijken.
Wel erg mooi en met een super prijskaartje.......maaaaaar....het stond naast een witte Idworx Mountain Rohler. Dan zie je pas wat een verschil er is!
Ik zou zeggen; zie er eens eentje te testen. Geo-wise zit er volgens mij wel eea aan verschil tussen de twee en wat ervaring op doen met zo'n Idworx zou dan niet verkeerd zijn vooraleer je def. een keuze maakt. Persoonlijk zou ik toch wel eerder neigen naar de wat 'rustigere' geo voor de door jouw beoogde toepassing.
-
jarnö - Berichten:220
-
Contacteer:
Bericht
door jarnö » do jul 24, 2008 4:37 pm
Froggy schreef:Vandaag langs mijn LBS geweest om de Cube te bekijken.
heej
aangezien ik niet de mogelijk heb om de twee naast elkaar te zien, kan je me uitleggen wat dat enorme verschil dan wel niet is ?
Veel plezier trouwens met je nieuwe Idworx natuurlijk !