cassette + ketting
Moderator:Beheerders
Hallo menschen,
Ik heb een shimano 105 race derrie, waar ik zeer tevreden over ben.
Maar hij begint op te raken. Nu, ik heb achter 11 - 32 tandwielen.
De grootste bladen gebruik ik toch niet.
Ik wil graag wel 105 blijven rijden.
Wat is een goede combinatie van cassette met die 105 derrie?
Ps: Antwoorden dat ik met een SRAM derrie kan gaan rijden mag je voor jezelf houden.
Thnx!
Grtz.
Ik heb een shimano 105 race derrie, waar ik zeer tevreden over ben.
Maar hij begint op te raken. Nu, ik heb achter 11 - 32 tandwielen.
De grootste bladen gebruik ik toch niet.
Ik wil graag wel 105 blijven rijden.
Wat is een goede combinatie van cassette met die 105 derrie?
Ps: Antwoorden dat ik met een SRAM derrie kan gaan rijden mag je voor jezelf houden.
Thnx!
Grtz.
Gebruik je je kleinste kransje actief? Rij je 9s. of 8s.?
Indien nee, 9s. --> iets 12-25 of 12-27 (liefst), bv. Shimano
Indien nee, 8s. --> 12-25 of 12-26 (Sram maakt die)
Indien ja, 9s./8s. --> je kan een 11t. sluitkransje monteren. Overgangen voelen dan misschien wat vreemd, maar zal best werken. Voor mtb-gebruik zou ik zelf niet kleiner gaan dan 27t., maar dat is persoonlijk (en uit te proberen met je huidige cassette: vandaag schakel ik niet kleiner dan tandje x).
Indien nee, 9s. --> iets 12-25 of 12-27 (liefst), bv. Shimano
Indien nee, 8s. --> 12-25 of 12-26 (Sram maakt die)
Indien ja, 9s./8s. --> je kan een 11t. sluitkransje monteren. Overgangen voelen dan misschien wat vreemd, maar zal best werken. Voor mtb-gebruik zou ik zelf niet kleiner gaan dan 27t., maar dat is persoonlijk (en uit te proberen met je huidige cassette: vandaag schakel ik niet kleiner dan tandje x).
Ik gebruik voornamelijk de kleinste 3/4 kransjes.
De grootste eigenlijk nooit.
Kun je ook bladen weglaten en spacers daar voor neerzetten?
Dat je gewoon rekening houdt met schakelen op de shifter?
Ik wil een nieuwe derailleur + cassette + ketting.
Welke combo raden jullie me aan?
Mag best een SRAM cassette zijn, maar ga geen derailleur van SRAM rijden..
Grtz.
De grootste eigenlijk nooit.
Kun je ook bladen weglaten en spacers daar voor neerzetten?
Dat je gewoon rekening houdt met schakelen op de shifter?
Ik wil een nieuwe derailleur + cassette + ketting.
Welke combo raden jullie me aan?
Mag best een SRAM cassette zijn, maar ga geen derailleur van SRAM rijden..
Grtz.
Je kunt tanbladen weglaten en daarvoor spacers in de plaats steken, dit kun je opvangen wanneer je langere schroefjes gebruikt als range stelschroeven. Dan hoef je niet na te denken met schakelen want je kunt gewoon niet verder.
waarom zou je geen sram kopen?
combo maakt niks uit, koop gewoon wat je wilt, alles werkt samen. Maar lijkt me niet logisch om een xtr ketting op een sram950 cassete te leggen.
waarom zou je geen sram kopen?
combo maakt niks uit, koop gewoon wat je wilt, alles werkt samen. Maar lijkt me niet logisch om een xtr ketting op een sram950 cassete te leggen.
Hmm, klinkt interessant! Heb je daar een beschrijving van hoe je dat moet maken.Djamgils schreef:Je kunt tanbladen weglaten en daarvoor spacers in de plaats steken, dit kun je opvangen wanneer je langere schroefjes gebruikt als range stelschroeven. Dan hoef je niet na te denken met schakelen want je kunt gewoon niet verder.
Grtz.
- didadunlop
Vaak hoef je geen langere schroeven te gebruiken. Ik heb nu een Hope ss naaf met een 6 speed setup. Hoe ik het gedaan heb? Hope naaf met de bovenste 6 kransje van de cs-m770 cassette (past exact!)Djamgils schreef:
Je kunt tanbladen weglaten en daarvoor spacers in de plaats steken, dit kun je opvangen wanneer je langere schroefjes gebruikt als range stelschroeven. Dan hoef je niet na te denken met schakelen want je kunt gewoon niet verder.
Hmm, klinkt interessant! Heb je daar een beschrijving van hoe je dat moet maken.
Grtz.
1. wiel en derailleur erin.
2. Met de stopschroef voor de bovenste tandblad zoeken wanneer de derailleur niet in je wiel kan komen en netjes onder je grootste tandwiel hangt. Dat wordt de 1 op je shifter. (op die manier kan je dus nooit per ongeluk je derailleur in je spaken "shiften", je zit in zijn 1 en je kan dus niet naar een groter tandwiel/in je wiel schakelen.)
3. Versnellingskabel aanleggen en terwijl je de derailleur op het grootste tandwiel duwt kabel vastbouten. (zorg wel voor voldoende stelmogelijkheden op je shfter en derailleur)
4. naar het kleinste kransje schakelen en je andere stopschroef afstellen
5. Heen en weer schakelen en netjes afstellen
6. Fini!!
nadeel is dus wle dat je shifter naar een kleiner kransje kan dan er is. Dus je hebt wel kans op kabel slack. Maar met opletten is dat geen probleem. Ik heb er tenminste geen last van.
Met bovenstaande naaf kan ik dus een 3x6 setup maken met een dishless en dus sterker achterwiel.
Hopelijk heb je wat aan deze uitleg. Als je spacers gebruikt voor je grootste tandjes kan je bovenstaande trucen gebruiken. Mooiste is natuurlijk een hope of king ss naaf met 6 kransjes. Het in het wiel schakelen heb je geen last van als je een 9 speed naaf gebruikt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
de stofschroeven zijn de twee schroefjes op de zijkant van je derailleur. Die schroefjes zorgen ervoor dat je niet hoger / lager kan schakelen dat je daarmee instelt.
Zie: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
het plaatje met de H en de L. High en Low
Wat ik gedaan heb is het schroefje voor je grootste tandblad zo instellen dat ie niet verder naar binnen kon schakelen. Daarmee kan je dus het bereik van je derailleur beperken zodat je met een kleinere cassette kunt spelen. In mijn geval een 6 speed.
zie ook : http://jonesbikes.com/blog/?p=206
singlespeed naaf met 6 speed XT cluster. Dishless wiel supersterk en genoeg versnellingen. En je derailleur anders moeten afstellen.
Zie: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
het plaatje met de H en de L. High en Low
Wat ik gedaan heb is het schroefje voor je grootste tandblad zo instellen dat ie niet verder naar binnen kon schakelen. Daarmee kan je dus het bereik van je derailleur beperken zodat je met een kleinere cassette kunt spelen. In mijn geval een 6 speed.
zie ook : http://jonesbikes.com/blog/?p=206
singlespeed naaf met 6 speed XT cluster. Dishless wiel supersterk en genoeg versnellingen. En je derailleur anders moeten afstellen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.