Heb mijn antwoord, dus kan op slot.
Moderator:Beheerders
op slot 

Laatst gewijzigd door Mathijs- op zo jul 06, 2008 9:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorvork & trapas BMX
Betwijfel ten zeerste of het slim is veel geld in die fiets te steken, maar...
Wanneer je er continu speling op terugkrijgt is de headset waarschijnlijk toch al aan vervanging toe...
BMX bottom bracket:

Euro bottom bracket:

Mid en spanish bottom brackets heb ik eigenlijk nog nooit in handen gehad. Zitten qua formaat tussen de BMX en de Euro en zijn bij mijn weten vooral op high-end BMX'en (non-race) te vinden.
Nieuwe zijn dus allemaal ahead voorvorken. Hierbij verschilt principe van lagers onder voorspanning houden, stem klemmen e.d. nogal waardoor sowieso een nieuwe headset vereist is, evenals een stem. Nu is een ahead voorvork doorganas 1 1/8" (afgezien van Junior en Expert BMX'en die ook met 1" komen) en een draadvoorvork in een BMX 1". Of dat qua diameters past durf ik zo niet te zeggen, dik 10 jaar geleden dat ik een voorvork met draad gemonteerd heb.Mathijs- schreef:maar ik heb een voorvork en daarzit een schroefdraad op om hem vast te zetten maar, als ik die nieuwe allemaal zie zit daar geen schroefdraad op. Dus hoe moet ik die dan vast zetten en kan dat inplaats van één met schroefdraad.
Wanneer je er continu speling op terugkrijgt is de headset waarschijnlijk toch al aan vervanging toe...
US BB is ook bekend als BMX BB. Dit is in principe de grootste diameter buis waar de lagers aan weerskanten ingeperst worden. Euro BB is kleiner van diameter en heeft draad. Dit is wat je op 99% van de MTB's tegenkomt, niet geheel toevallig ook wel bekend als MTB BB.Mathijs- schreef:Die trapas zie ik op internet zijn in veel verschillende maten je hebt BB us, BB euro, mid BB, en nog wel een paar geloof ik. Kan iemand mij het verschil hier tussen uitleggen?
BMX bottom bracket:

Euro bottom bracket:

Mid en spanish bottom brackets heb ik eigenlijk nog nooit in handen gehad. Zitten qua formaat tussen de BMX en de Euro en zijn bij mijn weten vooral op high-end BMX'en (non-race) te vinden.