aankoop advies gevraagd.

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
MarcelE
aankoop advies gevraagd.

Bericht door MarcelE » do mei 22, 2008 11:37 am

Goede middag,

Ik zal me even voor stellen, ik ben Marcel en ben van plan te gaan beginnen met mountainbkiken. Ik heb al veel op jullie forum gelezen maar heb toch even een advies nodig.

Ik ben opzoek naar een fiets om mee te beginnen en heb hier een beperkt budget voor. Ik wil niet meer dan € 450,- uitgeven omdat ik het eerst wil proberen.

Nu heb ik een fiets gezien die mij wel oke lijkt, het is de Ideal zigzag 8 van MatraBike.

http://www.matrabike.nl/fietsen/Mountai ... Disc_8.asp

Kinesis aluminium frame met instelbare lock-out voorvering.
24 versnellingen Shimano Deore schakelcomponenten.
Extra sterke aluminium dubbelwandige ZAC19 velgen.
Shimano schijfremmen voor en achter voor uitstekend remvermogen.
Deze fiets weegt 14,3kg. Cranstel: Shimano M-311 FC Octalink, voorderailleur: Shimano M310, verstellers: Shimano EF-50
Framematen: 51 cm of 56 cm.

Ik ben me er van bewust dat dit geen top merk is maar volgens mij zitten hier voor het geld redelijk onderdelen op. Ook begrijp ik dat dit geen fiets is die jaren mee zal gaan maar het is puur om mee te beginnen.

Ik wacht jullie reacties af.

bvd.

Marcel

Gène

Bericht door Gène » do mei 22, 2008 1:08 pm

Ik denk dat dit geen verkeerde fiets is om mee te beginnen. Maar besef wel dat je enig advies nodig zult hebben om uiteindelijk goed op de fiets te zitten. Ik bedoel hiermee, de maat moet goed zijn. Het is erg zuur als je er achter komt dat je mountainbiken niet leuk vind, omdat je pijn in je nek of rug krijgt. Zeker als dat verholpen had kunnen worden door afstemmen van de fiets op je lichaam.

Je kan dit natuurlijk allemaal zelf uitzoeken en proberen, maar een beetje fietsenmaker (a.k.a. LBS, local bike store) kan je goed op een fiets zetten.

Kortom, kijk je niet scheel op de componenten. Zodra je mountainbiken echt leuk gaat vinden kan je beter in het najaar (tijdens seizoensuitverkopen) een betere mountainbike kopen, die enkele jaren mee gaat.

Vergeet ook de overige aandachtspunten niet: kleding, helm, schoenen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do mei 22, 2008 1:20 pm

Welkom,

Een tip: kijk ook eens naar 2de hands fietsen (bv bij de lokale fietsenmaker als je zelf niet erg handig bent). Meestal ben je dan voor dat budget beter af.

MarcelE

Bericht door MarcelE » do mei 22, 2008 4:45 pm

@ Gene, bedankt voor je advies. Ik ben zelf 1.86 dus heb begrepen dat ik een 20" of 21" fiets moet kiezen.

@ Nard, ik heb idd ook aan een 2e hands gedacht maar heb te weinig kennis om een goede 2e hand te herkennen. Ik ben bang andermans elende te kopen.

Gr. Marcel

mateis

Bericht door mateis » vr mei 23, 2008 8:38 am

Zelfkennis, supergoede eigenschap. Als je naar tweedehands zou willen kijken, zou je dan zeker iemand mee moeten nemen die verstand van zaken heeft (als je die toevallig kent).

Qua maatvoering: 21" is erg groot voor iemand van 1,86m. Kijk normaliter naar een 19" of idd 20". Ik moet er wel bij zeggen dat de ene 20" de andere 20" niet is. De lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis, veel bepalender voor hoe je op de fiets zit dan de lengte van de zitbuis, willen nog wel eens wat verschillen per merk en type.

Heel veel succes en vooral veel plezier!

MarcelE

Bericht door MarcelE » vr mei 23, 2008 10:14 am

Mateis,

Bedankt voor je reactie, goed te horen dat ik waarschijnlijk een framemaat kleiner moet bekijken. Ik heb geen verstand van de geometrie van een frame, wel zie ik de verschillen. Bij de ene fiets loopt de framebuis veel schuiner af als bij de ander.

Wat zijn de voor en nadelen van fietsen met een kortere of langere framebuis?

Heeft dit alleen te maken met het stuur gedrag van een fiets?

bedankt zover.

Gr. Marcel

TomG

Bericht door TomG » vr mei 23, 2008 1:37 pm

kort door de bocht genomen 8)
  • een lange fiets gaat beter recht door en klimt beter
    een korte fiets is wentbaarder maar iets minder stabiel
De lengte van de stuurpen speelt echter ook sterk mee.
Uitgaande van de zelfde lengte heb je twee opties om op de zelfde zit positie uit te komen.
  • kort frame + lange stuurpen
    • wendbaar maar met een neutraal stuur gedrag
    lang frame + korte stuurpen
    • meer grip op hoge snelheden, beter klimmen, agerief stuur gedrag
Dan speelt ook de balhoofdshoek (hoek waaronder de vork staat) nog mee en dan heb je de meest belangrijke zaken qua stuurgedag wel gehad. (voor de meeste xc fietsen zijn die "gelijk/negeerbaar")

"Wedstrijd" modellen zijn over het algemaal langer dan "tour" modellen omdat je met een langere en diepere zit meer kracht kan zetten en minder luchtweerstand hebt. Zo'n houding vraagt alleen ook meer van je rug, is minder comfortabel, en is wat lastiger qua controlle.

Belangrijkste is dat je lekker zit.
Als dat met een stuurpen van rond de 10cm lukt dan heb je altijd nog de mogelijkheid om beide kanten op nog een beetje bij stellen. Een stuur pen wil je tussen de 8 en 12cm hebben, veel langer of korter en je gaat het stuurgedrag en de gewichtsverdeling wel erg sterk aanpassen.

MarcelE

Bericht door MarcelE » ma jun 16, 2008 7:30 pm

Na jullie adviezen ter harte te hebben genomen ben ik wederom een rondje wezen maken en heb uiteindelijk besloten iets meer dan mn eerste budget uit te geven en bij de LBS een Cube Attention disc te bestellen. Ik vond dit al een erg mooie fiets en hij zat/reed ook het beste van de modellen die ik heb geprobeerd.

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ATT ... 20850_.htm

Bedankt voor het advies.

Gr. Marcel

partyboj

Bericht door partyboj » ma jun 16, 2008 7:37 pm

Daar ga je zeker veel plezier van hebben!
Cube heeft ook gewoon een goede prijs-kwaliteit verhouding!
Binnenkort foto's van een met modder besmeurde Cube? :o

MarcelE

Bericht door MarcelE » ma jun 16, 2008 7:40 pm

Ik hoop er idd veel plezier van te hebben, moet alleen nog even 1.5 week wachetn tot ik hem kan halen! werk in een winkel en wat collega's zijn met vakantie. Ik kan dus tot mijn grote frustratie geen tijd maken mn fiets op te halen, maar............... gedult is een schone zaak!
partyboj schreef:Daar ga je zeker veel plezier van hebben!
Cube heeft ook gewoon een goede prijs-kwaliteit verhouding!
Binnenkort foto's van een met modder besmeurde Cube? :o

SebastianBouckaert

Bericht door SebastianBouckaert » di jun 17, 2008 6:42 am

en geduld is met een D :-)
Ik heb mij een Cube Acid besteld ,e n moet eveneens
dezelfde frustratie ondergaan :-)
Veel plezier met je bike man !!!

MarcelE

Bericht door MarcelE » ma jun 23, 2008 1:01 pm

Gedult of geduld, je moet wachten.............. nog 2.5 dag.
Donderdag kan ik hem halen en zaterdag gaan we hem testen!

Jij ook plezier!
SebastianBouckaert schreef:en geduld is met een D :-)
Ik heb mij een Cube Acid besteld ,e n moet eveneens
dezelfde frustratie ondergaan :-)
Veel plezier met je bike man !!!

Plaats reactie