specialized fsr team dh ..... achterbrug mbt. vulringen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am
specialized fsr team dh ..... achterbrug mbt. vulringen

Bericht door X rider » di jun 10, 2008 12:06 pm

Hallo,

Ik heb dus net mijn specialized fsr team dh binnen gehad alleen nu zit ik te kijken naar de achterbrug en mijn valt het een en ander op, zie de video
daar heb ik gewoon dikke speling in zitten en lijkt me niet dat dat zo hoort.
Welke opvulringen kan ik hiervoor gebruiken?
nylon/ staal / alu.....

mvg. jorg

Afbeelding
Afbeelding

http://www.pinkbike.com/video/24543/

alvast bedankt.

ik heb er ook nog een filmpje van dan is het helemaal duidelijk, die zet ik zo snel mogelijk hier online.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 12:28 pm

Alshet daar op een kogellager loopt dan kun je het opvullen met een ringetje aan beide kanten die steunt op de binnenring van het lager.
Misschien heb je geluk en passen er lagers in met een extended inner race. Maar ik dacht dat die alleen in een sunday gebruikt worden dus de kans is heel klein dat dat past.

Wanneer het bushings zijn die daar zitten dan is het denk ik verstandiger om teflon (oid) ringen te nemen ( in ieder geval geen staal of alu)

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jun 10, 2008 12:40 pm

Er zit gewoon een lager in het bovenste gedeelte van de achterbrug en die wordt geconnect met het ondergedeelte door een bout door het lager. Als je begrijpt wat ik bedoel :o

En bij het lager ook teflon ringen gebruiken?
of gewoon de normale stale ringen van de praxis zeg maar...

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jun 10, 2008 12:57 pm

Djamgils schreef: lagers met een extended inner race. Maar ik dacht dat die alleen in een sunday gebruikt worden.

Santa Cruz werkt ook met lagers met een extended inner race.
(de VP Free in elk geval,andere modellen durf ik niet te zeggen.)


Wellicht eens met Specialized mailen over wat er normaal gesproken wordt gebruikt om de brug spelingsvrij te monteren........Of de vorige eigenaar eens vragen wat hij ermee heeft uitgespookt......Misschien heeft hij niet de juiste lagers gemonteerd of wat vulbusjes/washers/whatever vergeten......

Had de vorige eigenaar wel melding gemaakt van dit euvel?

Succes i.i.g......


Grtzzz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jun 10, 2008 1:37 pm

nee helaas niet. maja volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om dit op te lossen...
Ik zal specialized zelf wel eens mailen die weten hopelijk precies hoe het zit.

Alleen waar vind ik een email adres, ik zie alleen maar een FAQ's staan..... :(

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jun 10, 2008 3:06 pm

Ik zou deze eens proberen.....


customerservice@specialized.com

Hierzo gevonden:

http://www.specialized.com/bc/SBCGlobal ... =contactus


Wel een mooie dropl :shock: l die je dat frame zo verkocht heeft zonder het even te melden,want ik neem aan dat je er meer voor betaald hebt als de oud ijzerprijs......
Eenvoudig op te lossen of niet,dit is toch niet echt een nette manier van zaken doen,al ken ik de condities niet die je met de verkoper hebt afgesproken maar als
hier geen melding van is gedaan zou ik de verkoper MINSTENS een mailtje sturen.....Kan nooit kwaad volgens mij.....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » di jun 10, 2008 3:21 pm

Jammer van de speling, maar wat een frame! Welke parts heb je ingedachte, als je de speling eruit hebt gekregen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jun 10, 2008 3:47 pm

illuminatastigmata schreef:Ik zou deze eens proberen.....


customerservice@specialized.com

Hierzo gevonden:

http://www.specialized.com/bc/SBCGlobal ... =contactus


Wel een mooie dropl :shock: l die je dat frame zo verkocht heeft zonder het even te melden,want ik neem aan dat je er meer voor betaald hebt als de oud ijzerprijs......
Eenvoudig op te lossen of niet,dit is toch niet echt een nette manier van zaken doen,al ken ik de condities niet die je met de verkoper hebt afgesproken maar als
hier geen melding van is gedaan zou ik de verkoper MINSTENS een mailtje sturen.....Kan nooit kwaad volgens mij.....


Oke bedankt jongens, nou kan ik weer verder en ik heb er zeker meer dan de oud ijzer prijs voor betaald.

En het frame weegt met demper 4.3 kilo!!! :o


Parts een mar. 66 sl wit en dan gaat mijn totem weg.
Transition wielset denk ik, want vind die dt swiss 2350 te duur.
en verder moet ik nog ff kijken

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jun 10, 2008 4:51 pm

En heb weer een mail terug, kan er alleen niet veel mee.

Citaat:

Jorg,

That is something you will have to work with your shop in finding. They should call our warranty department to see if we have the parts or they will have the specs to give the shop so you can fins something out there.

-Zane

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » di jun 10, 2008 5:28 pm

Ik wil wel eens kijken hoe het bij een bighit in mekaar zit.. Mss ist vergelijkbaar en kan je wat (laten) draaien dat past.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 5:31 pm

gewoon een ringetje aan beide kanten die afsteunt op de binnenring van het lager en aan de andere kant aanligt op de chain stay.
Mogen gewoon ringetjes zijn van de gamma als ze passen.

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jun 11, 2008 12:48 pm

Ben vandaag naar de dealer geweest en hij heeft specialized voor me gebeld.
Misschien zijn er losse vulringen te bestellen en anders wordt het een compleet nieuwe lagerkit. 8)

nieuwe lagers kan geen kwaad, weet namelijk niet hoe lang deze lagers er al erin zitten.


En heb het ook nog even over gehad, lagers met een langere binnenbus.
Maar mij werd verteld dat dan de binnenbus van het lagers het aluminium opvreet (langzaam)...??? weet niet hoe ze dit dan bij santa cruz en iron horse doen ....??? :?

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » zo jun 15, 2008 8:03 pm

Als iemand op zoek is naar dat frame in letterlijk nieuwstaat met een boxxer race PM me
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jun 15, 2008 8:08 pm

X rider schreef:En heb het ook nog even over gehad, lagers met een langere binnenbus.
Maar mij werd verteld dat dan de binnenbus van het lagers het aluminium opvreet (langzaam)...??? weet niet hoe ze dit dan bij santa cruz en iron horse doen ....??? :?
Dit is alleen een probleem met RVS lagers en Aluminium.

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » do jul 17, 2008 5:21 pm

Heb een compleet nieuwe lagerset inclusief bijhorende vulbussen en alle nieuwe bouten gekocht bij de specialized dealer.
geintje koste me 175 euro.
:cry:


Iemand nog tips bij het monteren van de lagers??

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten:615
Lid geworden op:za nov 10, 2001 6:28 pm

Bericht door Bernard » do jul 17, 2008 6:24 pm

X rider schreef: Iemand nog tips bij het monteren van de lagers??
Laten doen!
alias Anton Bollebakker: no show, all go!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr jul 18, 2008 5:38 am

kan ook goed zelf met een bankschroef, doppenset en hamer.
Als je ervoor zorgt dat je alleen kracht zet op de ring die in de klempassing komt (meestal buitenring) dan kan er weinig misgaan.

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr jul 18, 2008 8:23 am

Laat het doen! Dan heb je tenminste altijd iemand om de schuld te geven als het mis gaat. Zeker bij een lagersetje van €175,-

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » vr jul 18, 2008 4:53 pm

Djamgils schreef:kan ook goed zelf met een bankschroef, doppenset en hamer.
Als je ervoor zorgt dat je alleen kracht zet op de ring die in de klempassing komt (meestal buitenring) dan kan er weinig misgaan.
dat is inderdaad zo, ik heb zelf een lagerpersje dus dat komt wel goed. Moet ik bij het monteren extra vet op de buitenring smeren, om straks het piepen kraken van het frame voorkomen?


Bij de dealer laten doen kan inderdaad, maar ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de dealer, omdat het vorige keer goed mis is gegaan en dat wil ik me geen 2de keer laten gebeuren.
Zelf heb ik genoeg ervaring om het te doen, alleen dacht ik toen "ik laat het doen, weet ik zeker dat alles goed is en hoef ik zelf me handen niet vuil te maken" ......

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » vr aug 01, 2008 5:26 pm

Iemand nog tips ???? :?

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr aug 01, 2008 5:52 pm

lukt het niet of wat?

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » vr aug 01, 2008 6:28 pm

In Les gets reed ook iemand rond op zo'n frame. Zwaar vet!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » zo aug 03, 2008 6:32 pm

Het lukt me wel, maar hoor vaak dat er na de hand problemen zijn met het kraken van het frame / lagers tijdens het rijden en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Hier hebben wel meerdere mensen last van, maar ik probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen voordat ik de lagers ga monteren. Ik ben nu nog op vakantie en heb net via de mail te horen gekregen dat me manitou xvert carbon is aangekomen.
dus heb wel zin om hem op te gaan bouwen. 8)

Ik kan ook nergens een goede HOW-TO vinden hierover, ook niet echt op amerikaanse sites. Dus vraag ik hier maar zoveel mogelijk tips al komen die niet echt hard :D :(

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo aug 03, 2008 8:47 pm

er zijn maar weinig tips te geven.

zorg ervoor dat je kracht zet op de ring die vast komt te zitten, meestal de buitenring.
Bij een klempassing het klemoppervlak invetten, en bij een losse passing loctite voor cylindrische delen gebruiken(type weet ik niet uit me hoofd).

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » zo aug 03, 2008 9:01 pm

Mrtnrider schreef:In Les gets reed ook iemand rond op zo'n frame. Zwaar vet!
Haha die gast heb ik ook zien rondscheuren ! :p
Toevalleg ook in de periode van 20/07-30/07 in Morzine gezeten ? :p
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Plaats reactie