Koga Miyata ombouwen naar fixed

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Fred

Bericht door Fred » ma mei 05, 2008 10:27 pm

En een plaatje van hoe de fiets er nu bijstaat. :D (de motor is nu wel makkelijker te raden zie ik net ;) )
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » ma mei 05, 2008 10:34 pm

En nog een plaatje. Heb er nu een paar keer op gefietst en de fiets rijdt prima, wel wennen dat je door moet blijven blijven trappen, maar dat gaat wel goed komen.
Helaas is het balhoofdlager versleten :( , de kogels hebben putjes gevormd in de lagers, had er overheen gekeken met het schoonmaken. Heb al wel op een paar webshops gekeken naar een andere maar ben nog geen nette tegengekomen (behalve die van King maar die prijs is minder). Als iemand nog een webshop kent die old skool lagers verkopen hoor ik het graag. Voorlopig draait alles goed doordat ik de kooilagers heb vervangen door losse kogels, maar omdat ik weet dat het niet goed is moet alles toch vervangen worden, wel jammer want het lager dat er in zat was erg mooi.

Afbeelding

DGR

Bericht door DGR » ma mei 05, 2008 11:51 pm

Echt heel mooi zo! Ik zou het frame blank laten, hooguit een laagje blanke lak erop zodat het niet gaat roesten.

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » di mei 06, 2008 10:01 am

Eens. Vind deze look véél mooier dan wit... Misschien wel met witte (of anders gekleurde) accenten afmonteren. Zadeltje, handvatten, banden, etc.
DGR schreef:Echt heel mooi zo! Ik zou het frame blank laten, hooguit een laagje blanke lak erop zodat het niet gaat roesten.

W0uter

Bericht door W0uter » di mei 06, 2008 10:48 pm

Erg mooi! Blank poedercoaten en dan een lichte kleur als accent kiezen! Oranje of wit lijkt me erg mooi.

hil1

Bericht door hil1 » wo mei 07, 2008 7:06 am

Petje af hoor! :thumbsup:
Mooi projectje en ook leuk om te volgen. Succes alvast ermee!

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » wo mei 07, 2008 9:49 am

heel mooi project
ik heb mezelf ook een ouwe racefiets gekocht... pik hem deze donderdag op.

you inspire me!!

dat blanke frame is echt wel mooi. laten zo! Het past prima bij het minimalistische idee achter een fixed gear fiets.

kan ik je voor tips en tricks later nog contacteren?

op mijn frame zitten wel een soort vreemde cantilever remmen die ik nooit eerder heb gezien (hefboom staat naar beneden gericht)

ik wil er wel een voorrem op, maar dan een dual pivot (er zit al een gaatje in de vork zag ik) en de bosses voor de canti's slijp ik er dan wel af.

keep us posted! ben benieuwd naar het eindresultaat

Cheers,

Sebastiaan
Without a car(e)
42km (one way) commute

Fred

Bericht door Fred » wo mei 07, 2008 10:56 pm

Bedankt voor de reacties. Aan het frame blank lakken heb ik zelf ook aan zitten te denken, maar helaas zitten er wat plekjes op die ik niet weg kan krijgen zonder veel te vijlen, de toch al dunne buizen worden dan plaatselijk erg dun waar ik waarschijnlijk spijt van ga krijgen. En het frame met de plekjes lakken is ook geen optie, dan ga ik me er toch aan irriteren. Maar zit nu wel te denken aan een andere kleur als wit. Rood met witte banden (zoals de bianchi op de foto) lijkt me ook erg mooi. :D
Afbeelding
Xquizit schreef:heel mooi project
ik heb mezelf ook een ouwe racefiets gekocht... pik hem deze donderdag op.

you inspire me!!

dat blanke frame is echt wel mooi. laten zo! Het past prima bij het minimalistische idee achter een fixed gear fiets.

kan ik je voor tips en tricks later nog contacteren?

op mijn frame zitten wel een soort vreemde cantilever remmen die ik nooit eerder heb gezien (hefboom staat naar beneden gericht)

ik wil er wel een voorrem op, maar dan een dual pivot (er zit al een gaatje in de vork zag ik) en de bosses voor de canti's slijp ik er dan wel af.

keep us posted! ben benieuwd naar het eindresultaat

Cheers,

Sebastiaan

Als je je fiets hebt natuurlijk wel een topic openen :D , ik vind het zelf altijd erg leuk om te zien hoe iemand van niets iets moois maakt.
Als je vragen hebt kan je ze altijd stellen, hoop dat ik je verder kan helpen.
Heb zelf redelijk veel gehad aan de info op www.fixedgeargallery.com
Met name de filmpjes van Bob's garage http://www.fixedgeargallery.com/columns ... indexb.htm
Heb geen idee wat je precies bedoeld met je remmen, maar met een paar plaatjes erbij zal dat wel snel duidelijk worden. M'n eigen ervaring is wel dat het vaak goedkoper is om op marktplaats voor € 20,- (in mijn geval) een complete oude fiets te kopen voor onderdelen dan nieuwe onderdelen te bestellen bij de lbs. (lagers moeten trouwens eigenlijk altijd vervangen worden)
Veel succes :D

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » do mei 08, 2008 8:39 am

Heb geen idee wat je precies bedoeld met je remmen, maar met een paar plaatjes erbij zal dat wel snel duidelijk worden.
ff plaatje
de eigenaar heeft gelukkig een aantal interessante close-ups genomen voor op de veilingsite

Afbeelding

ligt het nu aan mij of zijn dit rare remmen?
ik ben zowieso al niet echt cantilever minded, maar deze vind ik er gewoon "eng" uitzien.

Edit: sorry dat ik met mijn foto in je topic kom... als je liever hebt dat ik hem er uit gooi, let me know
Laatst gewijzigd door Xquizit op do mei 08, 2008 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Without a car(e)
42km (one way) commute

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » do mei 08, 2008 11:24 am

Dat heb ik ook nog nooit gezien!

B@se

Bericht door B@se » do mei 08, 2008 11:45 am

Hi,

das nogal makkelijk, dacht het al aan je verhaal te horen, maar dat zijn cyclocross remmetjes...

spookys zijn een nederlandsch product en worden voornamelijk in de cx wereld gebruikt (veldrijden) en zien er het zelfde uit:

Afbeelding

is wel ok, heb je wat meer clearence en kun je dikkere banden monteren om offroad te gaan.

Maar anders fix je jezelf eens een eigen topic waarin we dit allemaal kunnen bespreken?

Bas

yubaba

Bericht door yubaba » do mei 08, 2008 11:45 am

het lijken oude mafac cross remmen. grappig is dat ze laten op de eerst mountainbikes echt populair zijn geworden.

Fred

Bericht door Fred » ma mei 12, 2008 10:43 pm

Afgelopen vrijdag met de fiets naar het werk geweest. :D Was de eerste keer dat ik er een langer stuk op fietste ( 2x 13 km), dus had het nodige gereedschap in de rugtas zitten. ;) De fiets fietst heerlijk.

Ben er erg verbaast over hoe snel ie is, 13 km in 25 minuten. Met m'n mtb kost dat op straat aardig wat meer moeite.
Maar goed er zijn toch nog een paar puntjes bijgekomen :( , het zadel staat al op z'n hoogste stand en ik kom nog ongeveer 2 cm hoogte tekort. Dus moet er een langere zadelpen in. Heeft iemand nog een liggen met de diameter 26.4 ? De lengte tussen de maximale hoogte en het begin van de klem moet ongeveer 15 cm zijn.

Ook de stuurpen was iets tekort, maar die heb ik al vervangen door degene uit de donor fiets, scheelde 3 cm.

Helaas maakt de ketting toch nog redelijk wat lawaai, thuis alles nog maar eens goed nagekeken en de kettinglijn bleek toch nog beter te kunnen, na de naaf opnieuw uit te lijnen liep alles al een stuk stiller. :D Morgen de velg weer in het midden zetten en dan is ie bijna klaar voor z'n poeder jasje.

Xquizit
Contacteer:

Bericht door Xquizit » di mei 13, 2008 7:16 am

mooi dat ie lekker rijdt!

ik heb hier nog een zadelpen liggen, maar die kwam uit een 60cm frame en ik vond hem al gruwelijk kort. ik denk niet dat die veel langer is dan jouw zadelpen.

en bedankt nog voor die filmpjes
ze zijn simpel uitgelegd, niet dat ik simpel ben, maar toch de nodige nuttige info en aandachtspuntjes zijn gecovered.
Without a car(e)
42km (one way) commute

Fred

Bericht door Fred » ma jun 02, 2008 10:13 pm

Ff weer een kleine update. :)
Heb na veel zoeken een oude langere zadelpen kunnen vinden, lag ergens onderin een doos bij een oud fietsenzaakje. Ben er wel blij mee want er zitten dezelfde gleuven in als in de orginele, ziet er toch wat mooier uit dan de een kale pen.
Ook een nieuw balhoofd gekocht, was ook behoorlijk zoeken, het is een nieuwe Tange Levin geworden. Wel een die oorspronkelijk bedoeld is voor een mtb, maar het past en ziet er prima uit.
Het achterwiel heb ik ook weer opnieuw uitgelijnd, erg zaten nog een paar kleine hoogteslagen in het wiel, maar na veel werk is het met toch gelukt een recht wiel te maken die ook rondom goed op spanning staat.
Nu nog wachten op de laatste bestelde onderdelen, o.a een remhandel. In de tussentijd hoop ik dat het me deze of de komende week lukt om de fiets naar de coater te brengen en dan kan het opbouwen beginnen. :D
Nog iemand die een goed adres weet om logo stickers of transfers te laten maken?

De zadelpen. (beetje wazige foto)
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » ma jun 02, 2008 10:31 pm

En het balhoofd

Afbeelding

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » ma jun 02, 2008 10:47 pm

Erg mooie updates! Ik denk dat dit een super strak karretje gaat worden!

Fred

Bericht door Fred » ma jun 23, 2008 10:00 pm

Helaas nog niet de update die ik wou doen. :( De fiets is nog bij de coater, hopelijk is ie binnenkort klaar zodat ik hem verder kan gaan opbouwen. :)
Maar vandaag waren wel de laatste onderdelen binnen die ik nog nodig was. :)

De remhandels en de toeclip dingetjes.

Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » ma jun 23, 2008 10:03 pm

En het eind resultaat :) , denk dat ik het tape nog een keer over ga doen, had het nog nooit eerder gedaan en het had iets netter gekund, maar kan er voorlopig nog wel mee door.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » ma jun 23, 2008 10:04 pm

Mijn toekomstig uitzicht.

Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » ma jun 23, 2008 10:06 pm

En tot slot nog een detail van de oldskool dopjes. :D

Afbeelding

Hopelijk binnenkort meer.

W0uter

Bericht door W0uter » di jun 24, 2008 6:20 pm

Vette doppen! Hoe kom je er aan? Dik is een zaak waar ik regelmatig kom. Aardige lui, no nonsense.

Fred

Bericht door Fred » di jun 24, 2008 8:56 pm

W0uter schreef:Vette doppen! Hoe kom je er aan? Dik is een zaak waar ik regelmatig kom. Aardige lui, no nonsense.
Zaten in de koga die ik voor de onderdelen had gekocht. :)
En Dik is idd een prima zaak, idd no nonsence, bevalt me prima.

Fred

Bericht door Fred » wo jul 02, 2008 8:25 pm

Het frame is klaar. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De coater heeft z'n werk goed gedaan, alles ziet er netjes uit en ben ook erg blij met de kleur.Op de foto's ziet het er wat roze/oranje uit maar in het echt is het mooi rood.
Al druk bezig geweest de onderdelen die er in zaten om het draad ed te beschermen te verwijderen. Binnenkort verder om "nieuwe" onderdelen erop te zetten, ik kan niet wachten. :D

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » do jul 03, 2008 11:28 am

Oh dat ziet er FIJN uit! Brandweer rood? Of meer Ferrari rood?

Plaats reactie