Training voor 7x 100km offroad - Duchenne Heroes

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Froggy
Training voor 7x 100km offroad - Duchenne Heroes

Bericht door Froggy » do apr 24, 2008 1:39 pm

Hoi Hoi!

In september ga ik de Duchenne Heroes sponsortocht rijden.
7 dagen lang, 100km per dag - off-road.
Een super uitdaging!

Ik ben een fanatieke fietser en maak heel veel kms on/off road, met en zonder baggage (de Heroes is zonder baggage trouwens) maar heb nooit een trainingschema gevolgd. Ik weet niks over hartslagmeters, interval training enzo - ik hou gewoon van fietsen en buiten zijn.

Toch zou ik het leuk (en hopelijk nuttig) vinden om een gerichte training te volgen om te zorgen dat ik van de tocht kan genieten en zonder problemen afleggen.

Weet iemand waar ik aan zo'n schema zou kunnen komen?
Internet? Boeken? Huisarts?

Alvast dank voor alle tips1
We may be lost but we're making good time!

TomG

Bericht door TomG » do apr 24, 2008 7:12 pm

Er is best veel over te lezen en over te vinden op internet, maar wat vooral bepalend is, is hoeveel tijd je ervoor hebt en op welke momenten van de dag. En hoe hard je wil trainen. Wat fiets je hoe dan ook al, rij je bijvoorbeeld naar je werk, of heb je een vaste dag waarop je met een groepje traint?

Dat geeft een beetje een start punt. Ook hoeveel je nu bijvoorbeeld al op de fiets zit. En hoe intensief wil je trainen, echt diep gaan tijdens het intervallen is gewoon niet leuk (in iedergeval vind ik het dusdanig arelaxed/ben ik er te lui voor, dat ik het niet doe)

Polar heeft een aantal beginners boekjes voor trainen en fietsen met de hartslag meter, er zijn ook betere boeken die een stuk dieper in gaan op schema;s end.
Maar ik kan zo 123 even niet op een titel komen, miscchien schiet het me te binnen en anders zal ik het even na vragen als ik de eigenaar van het boek weer is spreek.

Gène

Bericht door Gène » vr apr 25, 2008 1:27 am

Lance Armstrong heeft een keer een boek uitgebracht voor het trainen. Daarnaast geeft Fiets jaarlijks een boekje met uitleg over trainingen.

Zoals TomG al zei: tijd is de bepalende factor. Daarnaast moet je schema echt voor langere tijd kunnen testen en het liefst vanaf de basis (winter dus). Misschien ken je oud prof, die kan je ook goede tips en adviezen geven en sommige renners houden een Blog bij, waarin ze precies hun activiteiten beschrijven.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Froggy

Bericht door Froggy » vr apr 25, 2008 11:41 am

Mijn fietstijden zijn een beetje als volgt:

Maandag - Vrijdag. Heen en weer naar m'n werk - 4km door Amsterdam, erg goed voor je techniek (toeristen, trams, taxis, brommers.....) maar niet echt een training.

Dinsdag avond 1830-2100. 2.5 uurtjes over de weg - tussen de 50 en 70km, afhankelijk van het weer.

Zaterdag en/of zondag. Rondjes van tussen de 70 en 100km over de weg op m'n hybride of MTB. Als het kan (wat niet vaak is) ga ik het bos in om lekker te crossen.

Zoals je ziet, rij ik niet veel off-road (woon in Amsterdam en heb geen auto!). Ik moet dus een manier vinden om wat gerichter te trainen voor off-road. M'n techniek is prima (wegens veel ervaring in de bergen) maar een beter conditie is noodzakeleijk!

Cheers,

Frog
We may be lost but we're making good time!

willem12

Bericht door willem12 » vr apr 25, 2008 1:52 pm

Langer == Beter zei een beroemd coach op dit forum eens.

Probeer in weekenden op zowel zaterdag als zondag een lange duurtraining te doen. Dan went je lichaam aan de lange afstanden en aan meer dagen achter elkaar fietsen.

Kijk op de website van BOSS voor mooie langeafstand routes in Noord-Holland.
http://www.mtb-noordwest9.nl/

Komende week werk ik in Zeeland ook aan de lange duurtraining: op de racer rondjes Schouwen-Duiveland, Zuid-Zeeland etc. etc.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

wictor

Bericht door wictor » zo apr 27, 2008 8:41 pm

Van een mede DH'er (ik en Tall Boy Bram hier op het forum doen in September ook mee):

Je hebt twee dingen nodig wil je een beetje vrolijk op de fiets zitten:

Een basis
Die kweek je door lange, rustige ritten te maken. Dat kan op de weg of in het bos - op zich maakt het niet zo veel uit, zolang je maar lang (2,5-5u) rijdt en rustig. Techniek heb je zeg je, dus het hoeft zeker niet per sé in het bos. 't Is voor mij wel leuker, maar ik woon ook praktisch op de Veluwe. 3u door het bos pedellen is dan ietsje makkelijker dan voor iemand die in 't hart van de stad zit.

Ik denk wel dat je huidige uren op zich tot een redelijke basis leiden. Ik zou proberen een paar keer een lang weekend te maken en bijv. Limburg of de Ardennen in te duiken en een paar lange dagen achterelkaar te maken. Je hebt dat een mooie momentopname van hoe je lichaam reageert op bijv. 200-350 km in een paar dagen en een flinke trainingsprikkel.

Vermogen
De DH tocht is geen koers, maar toch is het voor jezelf prettig als je wat power hebt. Flinke beklimmingen ga je toch tegen komen, en dan moet je power hebben. Dat vermogen kweken doe je door blokken afwisselend hard / zacht te gaan rijden (het zgn. intervallen), niet door de hele training lang zo hard als maar kan te stampen. Dat kan door bijv. afwisselend 15 min. hard te rijden en 15 min. rustig te rijden op de weg, e.d., maar ook door iedere klim van je favoriete rondje op te stampen.

Hoe lang en hoe intensief intervallen voor jou mogen zijn kan ik je onmogelijk 1-2-3 vertellen. Belangrijkste is wel dat er veel tempowisselingen in je kortere trainingen plaats vinden. Daar win je mee. En bovenal: je nadien ook voldoende uitrust. Veel intervallen en weinig rusten is geen strak plan.

En nu het langradige:

De precieze invulling van trainingen kan je uit allerlei bronnen halen. Een (online) trainer kan allerlei schema's voor je opstellen. Dat kost geld en discipline, maar je hebt wel begeleiding! Anderzijds: toen ik begon met koersen had ik zo'n lullig 20 pagina dik boekje van Polar gekregen. Met een beetje nadenken en experimenteren heb ik een eigen werkwijze die mij tot nu toe zint. 'k Ben toch te eigenwijs voor een trainer, en redelijk flexibel met mijn tijd.

Een andere aanrader is het boek "Mountainbiker's Training Bible" van Joe Friel. Zijn methoden zijn bewezen, en het boek is goed geschreven (in 't engels). Het is ook een flinke pil: wil je er echt wat uit halen dan moet je het ook serieus lezen en nadenken over wat er in staat. Er staan wel voorbeelden van schema's, maar het blijft aan jou om die voorbeelden te interpreteren en toe te passen.[/b]

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma apr 28, 2008 6:22 am

BTW: ga jij meedoen aan DH als individuele deelnemer of maak je deel uit van een team? Zo nee, dan moet je eens aan Gijs vragen of er al wat meer bekend is met wie jij zou kunnen gaan rijden, dan kan je daarmee kennis maken en met hen specifieker gaan trainen. Zo ja, dan moet je eens met je teamleden samen gaan rijden.

TBB

scalpel 1

Bericht door scalpel 1 » vr mei 09, 2008 7:31 pm

ik zou eerst een grote sportkeuring doen.
die meten bloed en hartslag waarden.
en nog veel meer.
als je een aantal parameters weet kun je gericht gaan trainen.
ik weet dat je in de buurt van maastricht een aantal goede hebt zitten.

jos benders is knwu sportarts
en harm kuipers werkt in het accademisch ziekenzuis in maastricht.
die doen zulke testen en maken speciale trainings schema`s

gr scalpel 1

Plaats reactie