Koga Miyata ombouwen naar fixed

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Fred
Koga Miyata ombouwen naar fixed

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 10:36 pm

Heb een paar jaar geleden een programma op tv gezien over fietskoeriers die in NY als dwazen 8) rond reden op omgebouwde racefietsen. Dit is me altijd bijgebleven en wou eigenlijk sinds die tijd ook zo'n fiets hebben. Lees al een tijdje mee op dit forum en kwam erachter dat dit fixed fietsen waren.
Zodoende werd ik weer geintresseerd in een fixed fiets, maar kende niemand die zoiets had en nieuw kopen word me iets te gek en daarnaast is zelf bouwen natuurlijk veel leuker.
Dus maar wat spotbiedingen gedaan op marktplaats en een paar dagen later was ik voor 20 euro de eigenaar van een oude koga Miyata Road Winner :D .
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 10:39 pm

De fiets was in redelijk goede staat alleen het frame had op de bevestigingspunten wat roest maar dat is natuurlijk niet erg. ;)
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 10:45 pm

Na een paar uren demonteren en schuren begin het al ergens op te lijken.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 10:52 pm

Tja en als je dan toch bezig bent met schuren kan de rest van het verf er net zo goed ook af. (het laaste spatbordoogje is inmiddels ook verwijderd)
Het frame wordt gepoedercoat, en wou liever zelf het frame kaal maken dan dat een bedrijf het grof gaat stralen.
Over de kleur ben ik het nog niet uit, zat eerst te denken aan rood maar denk nu aan wit of grijs. Weet trouwens iemand of je een vercroomde voorvork ook kunt poedercoaten of moet het chroom er dan eerst af?
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 11:00 pm

De volgende stap was het vervangen van het bottombracket, die erin zat was in slechte staat dus maar een nieuwe besteld. Had alleen niet helemaal goed gemeten, had eigenlijk een moeten heben die een paar milimeter langer was maar op de as past ie precies.
Het is erg krap, maar kan net, en dit geeft me straks minder problemen met de kettinglijn. Maar gaat het niet werken dan kan er alijd nog een langere in.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fred op vr apr 18, 2008 11:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred

Bericht door Fred » vr apr 18, 2008 11:05 pm

Het enige probleem was wel dat de nokjes van het binnenblad net tegen het frame aanliepen, maar die ben ik toch niet meer nodig. En zonder ziet er ook nog eens cleaner uit.:D
Binnenkort meer.
Afbeelding

Per

Bericht door Per » za apr 19, 2008 8:21 am

Fred schreef:Weet trouwens iemand of je een vercroomde voorvork ook kunt poedercoaten of moet het chroom er dan eerst af?
Hey Fred, leuk fixed projectje heb je daar!

Ik had mijn fixie ook laten poedercoaten, het loont de moeite om veschillende bedrijven af te bellen. Er is veel prijsverschil! Bij veel poedercoaters hebben ze alleen RAL kleuren, metallic hebben ze maar bij weinig bedrijven.

Ik had ook chroom op de chain en seatstays, dat hebben ze licht aangestraald en daarna er overheengecoat.

sedatif

Bericht door sedatif » za apr 19, 2008 9:08 am

Eigenlijk moet je hem gewoon laten spuiten met epoxy lak. Loei veel harder, gladder, strakker, alleen ietsjes duurder.

Per

Bericht door Per » za apr 19, 2008 11:07 am

Laatst een bedrijf gevonden dat voor fietsfabrikanten frames spuit

http://www.specialpaintwork.nl/

sedatif

Bericht door sedatif » za apr 19, 2008 12:05 pm

Weet je toevallig ook een spuitstraat die meer fabrieksmatig werkt? ik heb binnenkort 80 frames te laten spuiten, en dat mag niet te veel kosten. In Belgie kunnen we ze laten coaten voor onder de 15 euro per frame, maar ik heb liever lak of epoxy.

ott

Bericht door ott » za apr 19, 2008 5:34 pm

Ach ja, coaten of hars, pak voor mijn apart een roller en hammerite and ride it :D

Mooi projectje hou ons op de hoogte
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

steelhead

Bericht door steelhead » za apr 19, 2008 5:35 pm

Lak vind ik mooier dan Poedercoat. Toch hoor je tegenwoordig veel mensen roepen dat ze poedercoat willen. Lak blijft wel duur in vergelijking tot Poeder.

Maar voor 15 Euro!!! Dan zou ik niet meer twijfelen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Per

Bericht door Per » za apr 19, 2008 9:36 pm

15 euro... dat is goedkoper dan zelf doen!

Als je een beetje mooi resultaat wil zit je aan 2 bussen motip lak. 1 kleur en 1 blank. Ze kosten 10 euro per stuk dusss.

Poedercoat is ook veel slijtvaster dan doe-het-zelf lak. Het mooie ervan is dat je beschadigingen met een beetje warmte van bijv. een verfstripper weer ongedaan kan maken.

Oh ja... vergeet niet de delen af te plakken waar je GEEN poedercoat wil hebben, bijvoorbeeld in je BB. Ik kan me voorstellen deat ze het afplakken niet bij de 15 euro hebben inbegrepen, wel?

Fred

Bericht door Fred » zo apr 20, 2008 8:52 pm

Het is idd mooier om het frame te laten spuiten, maar wil het allemaal een beetje betaalbaar houden en poedercoaten is ook mooi. Zelf spuiten zal bijna het zelfde gaan kosten als poedercoaten en zal in mijn geval een stuk lelijker worden. Zal er om denken tzt al het schroefdraad goed te beschermen.
Vanavond nog een uurtje bezig geweest om de wielen wat netter te maken.
Hier een plaatje van de naaf.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 20, 2008 8:54 pm

En een van de velg, behoorlijk geoxideerd.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 20, 2008 8:57 pm

Na een uurtje poetsen met staalwol en belgom begonnen de wielen er al weer een stuk beter uit te zien. Voor het mooie moet ik alles nog een keer doen, maar het is al wel een stuk beter.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 20, 2008 9:00 pm

Helaas zijn de conussen van het voorwiel aan gort, net als degene van de donorfiets. Maar de naven waren gelukkig nog prima. Van de week maar eens langs de lbs voor nieuwe. Hoop dat het zichtbaar is op de foto.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fred op ma apr 21, 2008 9:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Fred

Bericht door Fred » zo apr 20, 2008 9:04 pm

Zaterdag zijn m'n nieuwe banden gebracht, zo te zien een goede keus, de zwarte banden lijken mooi bij de gepolijste velgen.
Hopelijk komt het schroefkransje deze week binnen zodat ik verder kan met de kettinglijn.
Afbeelding

^oZ

Bericht door ^oZ » ma apr 21, 2008 9:43 am

Om de twijfel bij je weg te nemen, hier mijn witte Koga Roadwinner (of was het nou een Roadspeed?)

Lekker wit laten coaten, heb je ook een excuus om je fiets regelmatig te poetsen 8)

http://velospace.org/files/jaweljawel.JPG

Fred

Bericht door Fred » ma apr 21, 2008 9:54 pm

Gave fiets, had 'm al eerder ergens gezien en was zodoende ook op de kleur wit gekomen. :D Is een erg mooie combi geworden van een oud frame met moderne onderdelen.

Vandaag was m'n Surly kransje binnen, dus ik kon weer verder. :D
De achternaaf uitgelijnd en het verschil in kettinglijn tussen de crank en de achternaaf is nu iets minder dan 1mm. Dit lijkt me precies genoeg, of niet?
De velg staat nu wel uit het midden en daardoor loop ik tegen m'n eerste probleem aan. :(
De meeste spaken aan de linkerkant zitten al bijna aan het einde van de nippels, en de velg moet zeker nog een cm naar links, er moeten dus nieuwe spaken in of de bestaande spaken moeten worden ingekort.
Voordeel is wel dat ik nieuwe nippels kan kopen want de oude waren niet zo mooi meer. De boel staat nu lekker los te weken in de wd-40, morgen het wiel maar eens uit elkaar halen en weer wat toe te voegen op m'n lijstje voor de lbs.

Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 27, 2008 9:43 pm

De lbs had alle onderdelen die ik nodig had op voorraad, dus ik kon weer verder. :D
Eerst het achterwiel uit elkaar gehaald zodat alles gepoetst kon worden, gaat een stuk makkelijker als alles uit elkaar ligt.
Ziet er wel mooi uit zo'n gepolijst naafje :D (op de achternaaf staan trouwens de letters DA, staat dit voor Dura Ace? :o )
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 27, 2008 9:45 pm

Daarna de velg gepolijst.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 27, 2008 9:52 pm

En de wielen weer in elkaar gezet, viel me toch wel tegen hoeveel tijd het kost om een wiel te spaken en daarna uit te lijnen, was toch een avondje per wiel bezig voordat alles netjes recht en op spanning was. De conussen en de kogels ook vervangen en ze draaien weer heerlijk soepel. Ben er zelf erg blij met het eind resultaat, de wielen zien er weer uit als nieuw uit.
Het eind resultaat :D
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 27, 2008 9:54 pm

En nog een foto van de naaf.
Afbeelding

Fred

Bericht door Fred » zo apr 27, 2008 10:03 pm

Had nog wat tijd over, dus het stuur was aan de beurt.
Zit zelf te dubben of ik het orginele stuurtje ga gebruiken (komt nog zwart stuurlint op) of dat ik een modern zwart stuurtje erop zet ( de stuurpen zal dan wel aangepast moeten worden). Aan de ene kant is het orginele stuur wel mooi, maar een modern stuur ziet er net wat moderner uit (past wel bij het zadel) en is ook iets breder wat ik persoonlijk iets lekkerder vind zitten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fred op zo apr 27, 2008 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie