Opbouw Freeride van nieuweling

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Scrammy
Opbouw Freeride van nieuweling

Bericht door Scrammy » di apr 08, 2008 7:27 pm

Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen.
Ik ben Mark, 26 jaar en kom uit Rijssen (overijssel)
Ik rij al en tijdje XC en ben van plan om zelf een fiets op te bouwen en wil richting de Freeride gaan.
Ik heb sinds kort een oldskool frame weten te bemachtigen en wil deze dus gaan opbouwen tot een (lichte) Freeride. Ik heb namelijk een Sintesi Bazooka frame uit 1998 (waarschijnlijk niet jullie eerste keus, maar het frame was bijna gratis) kunnen kopen en wil deze als het lukt low-budget te gaan opbouwen dmv 2-de hands onderdelen. Op internet had ik al gevonden dat deze fiets voor downhill toendertijd gebruikt werd en er iemand op een tweede of derde plaats mee is beeindigd, dus lijkt het me ook wel dat ik er als beginner ook Freeride mee kan gaan rijden. Ik heb al een wielsetje kunnen scoren evenals een Manitou Swinger X6-Way Coil achterdemper (inbouwmaat 190mm).
Nu is mijn vraag of iemand weet of ik een voorvork met een stuurbuis van 1 1/8" in dit frame kwijt kan of dat ik een 1" voorvork moet hebben. Tevens de vraag watvoor voorvork en met hoeveel travel ik het best kan gebruiken in combinatie met deze achterdemper.
Als de fiets klaar is zou ik er ook mee op een bikepark (b.v. Winterberg) willen rijden als ik genoeg ervaring heb op gedaan.
Hopelijk kunnen jullie mij hier antwoord op geven.
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Scrammy op ma apr 14, 2008 5:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di apr 08, 2008 7:43 pm

Allereerst welkom,

1" werd in de steentijd gebruikt. 1 1/8" is de standaard en in sommige gevallen 1,5", maar een bazooka is gewoon 1 1/8". Toentertijd was dit DE fiets (zoals op een gegeven moment de Intense M1 ook werd) waar allerlij merken hun stickertjes op plakten om goed voor de dag te komen. Zo reed Bas de Bever met een Bazooka met Batavus er op geplakt. De demper ga je zeker niet de mist mee in. Als je 'm als freerider opbouwt zo ik zeker niet een te hoge vork er in zetten (circa 130 mm) aangezien de vorken toen ook nog niet zoveel veerweg hadden. Let dus op je geometrie.

Succes

Scrammy

Bericht door Scrammy » di apr 08, 2008 8:03 pm

Welk merk en type voorvorken zou je mij dan aanraden?
Ik kan aan een Marzocchi Z150 Freeride komen voor 200 euro, zou dit eventueel een goede keus zijn en is de prijs een beetje redelijk wat degene ervoor wil hebben?

hubertje

Bericht door hubertje » di apr 08, 2008 8:13 pm

Een bazooka was op een min 150mm vork gebouwd, de latere op een shiver, en had een aardig steile balhoofdhoek.. Ik zou dus eerder een lange vork kiezen, 150-170mm veerweg. Een Z150 is een erg goede vork.

Scrammy

Bericht door Scrammy » di apr 08, 2008 8:25 pm

Die Z150 hou ik iig nog even in gedachten.
Ik kom gelijk met veel vragen, maar dan weet ik iig waar ik naar op zoek moet.
Is een 31,8mm stuur aan te raden of kan je met en 25,4mm stuur ook nog aardig uit de voeten bij Freeride dit ivm de aanschaf van het soort stuurklem die ik ook nog moet hebben.
Er zit nu een goede bottom bracket in het frame, maar deze heeft nog de vierkante assen, is hier een crankset voor te krijgen met een enkele voorblad? waar tevens een chainguide op bevestigd kan worden, en zo ja welke zou dit dan kunnen zijn?

Reprox

Bericht door Reprox » di apr 08, 2008 8:50 pm

Welkom Mark,

Hehe, Eindelijk weer een Twentenaar erbij ;)!
Succes met het opbouwen van je bike. Als je nog wat meer parts zoekt heb ik het een en ander liggen. Stuur me anders een prive bericht met de parts die je zoekt.

Is dit hem ongeveer?
Hier opgebouwd met een Marzocchi - Dirt Jumper met de maat 1 1/8''
Afbeelding

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

Scrammy

Bericht door Scrammy » di apr 08, 2008 9:00 pm

@Daan

Dat is hem idd, alleen heb ik een vel groene frame met eerst een vel blauwe achterbrug. De achterbrug heb ik al met mat zwart en een zijdeglans/matte blanke lak bewerkt, de blanke lak is nu lekker aan het uitharden.
Watvoor onderdelen heb je o.a. liggen? misschien dat ik wat van je over kan nemen.
Het eerste wat ik nu ga aanschaffen is de voorvork (tevens één van de duurste parts), alleen moet ik even wat rustig aan doen met de uitgaven, heb namelijk nog meer vaste kosten maandelijks.
Waar kom jij eigenlijk vandaan dan?

Hier nog wat plaatjes van een Bazooka:

http://homepage.mac.com/kakuito/BikesIn ... um202.html

Zou dit trouwens een goed balhoofdsetje zijn?

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=17317

menace

Bericht door menace » di apr 08, 2008 9:21 pm

Als je iets goedkoops zoekt is deze http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=2945 wel ok

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » wo apr 09, 2008 7:06 am

Scrammy schreef:Die Z150 hou ik iig nog even in gedachten.
Ik kom gelijk met veel vragen, maar dan weet ik iig waar ik naar op zoek moet.
Is een 31,8mm stuur aan te raden of kan je met en 25,4mm stuur ook nog aardig uit de voeten bij Freeride dit ivm de aanschaf van het soort stuurklem die ik ook nog moet hebben.
Er zit nu een goede bottom bracket in het frame, maar deze heeft nog de vierkante assen, is hier een crankset voor te krijgen met een enkele voorblad? waar tevens een chainguide op bevestigd kan worden, en zo ja welke zou dit dan kunnen zijn?
25,4 is goed genoeg! Ik heb jaren DH met 25,4 gereden zonder problemen. Heb nu wel 31,8 maar dat was meer omdat ik 'n Sunline stuurpen wou hebben en die is er alleen in 31,8. Goede keus voor 'n stuur is 'n FSA fr. Niet duur en supersterk (meerdere malen testwinnaar). http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=4028. Voor goedkope cranksets moet je ook eens bij crc kijken, hebben genoeg in de aanbieding.
Ik zal eens kijken wat ik nog heb liggen waar je wat aan zou kunnen hebben.
Succes met opbouwen van je 'oldie but goldie'!

hubertje

Bericht door hubertje » wo apr 09, 2008 3:56 pm

OW scuus, ik was aan een nog iets jongere bazooka aant denken, duidelijk :oops:

Scrammy

Bericht door Scrammy » wo apr 09, 2008 6:12 pm

Heeft er iemand ervaringen met een Magura Big Ego 185mm, is dit een goed en sterk voorvorkje? en zal het geschikt zijn voor mijn fiets?

remmie_dirt

Bericht door remmie_dirt » wo apr 09, 2008 8:44 pm

prima vork. Heb m zelf ook al een tijdje en voelt zeer goed aan. heb er nog 1 liggen voor je... kopen? :)
live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/

Scrammy

Bericht door Scrammy » wo apr 09, 2008 10:03 pm

[quote="remmie_dirt"]prima vork. Heb m zelf ook al een tijdje en voelt zeer goed aan. heb er nog 1 liggen voor je... kopen? :)[/quote]

Je heb een PB-tje

Scrammy

Bericht door Scrammy » do apr 10, 2008 8:38 pm

Vandaag heb ik mijn wielen binnen gekregen ook deze kon ik voor een mooi prijsje krijgen. Nieuw bij B2B EU189,- en ik heb een setje weten te bemachtigen voor EU66,50 scheelt weer wat. Het gaat om dit setje:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=16148

Fry

Bericht door Fry » do apr 10, 2008 8:54 pm

nu ga je wel geen 20mm vork kunnen rijden, wat wel een hele vooruitgang zou zijn voor het stuurgedrag bij freeride. Bovendien hebben XT naven asuiteinden met schroefdraad op wat niet echt bevorderend is voor je dropouts, er zullen zich krassen gaan vormen. Het hangt er natuurlijk van af of je dit erg vindt of niet natuurlijk.

Ik heb zowel met 25.4 als 31.8 gereden en ik vind 31.8 veel stijver en directer dan 25.4. Het verschil is goed merkbaar en aangenaam. Bovendien heb je met 31.8 minder kans op stuurbreuk door de grotere diameter.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » do apr 10, 2008 8:54 pm

[quote="Scrammy"]Vandaag heb ik mijn wielen binnen gekregen ook deze kon ik voor een mooi prijsje krijgen. Nieuw bij B2B EU189,- en ik heb een setje weten te bemachtigen voor EU66,50 scheelt weer wat. Het gaat om dit setje:

Nice, zeker voor 66,50! Toch wel 26" hoop ik?

Scrammy

Bericht door Scrammy » do apr 10, 2008 9:05 pm

Ze zijn 26" idd anders had ik er niets aan gehad

Scrammy

Bericht door Scrammy » do apr 10, 2008 9:14 pm

@ FRY

Het voorwiel heeft bij de set die ik heb wel een 20mm vooras dus dat komt wel goed, het achterwiel heeft geen 20mm as, maar dat zou ook niet in mijn achterbrug passen.
Over de keus van de dikte van het stuur ben ik nog niet uit, maar ik denk idd dat ik toch wel voor een 31,8 mm ga juist om de reden die jij al aangeeft.

Scrammy

Bericht door Scrammy » za apr 12, 2008 11:09 pm

Wat zijn trouwens de aan te raden allround freeride banden voor de weersomstandigheden in Nederland? Tevens de vraag en misschien wel een hele stomme, maar ik heb mijn wielen binnen gekregen maar dan zonder velglint, moet dit er nog op of hoeft dat niet persé?
Ik heb ook al een voorvork op de kop weten te tikken, het is een Marzocchi Shiver geworden, ik ben bebieuwd hoe deze zal gaan bevallen.

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » za apr 12, 2008 11:39 pm

Scrammy schreef:Wat zijn trouwens de aan te raden allround freeride banden voor de weersomstandigheden in Nederland? Tevens de vraag en misschien wel een hele stomme, maar ik heb mijn wielen binnen gekregen maar dan zonder velglint, moet dit er nog op of hoeft dat niet persé?
Ik heb ook al een voorvork op de kop weten te tikken, het is een Marzocchi Shiver geworden, ik ben bebieuwd hoe deze zal gaan bevallen.
Wow een shiver is echt een SUPER vork man !
Qua banden zou ik voor de Maxxis High roller gaan met een breedte van 2.35 ( beste voor all around gebruik in de lage landen , dit heb ik zelf ervaren )
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo apr 13, 2008 10:47 am

Scrammy schreef:Wat zijn trouwens de aan te raden allround freeride banden voor de weersomstandigheden in Nederland? Tevens de vraag en misschien wel een hele stomme, maar ik heb mijn wielen binnen gekregen maar dan zonder velglint, moet dit er nog op of hoeft dat niet persé?
'n freerideband voor in Nederland? Hm, ik zou 'n setje Fat Albert light proberen te scoren. Goeie band met zeer goede grip in de bochten. Als ik al hoor dat er 'n shiver in komt wil je toch wel ergens gewicht besparen denk ik? Velglint moet er zeker omheen tenzij het tubeless velgen zijn. Als je dit niet doet rij je zo je binnenband kapot. Ik heb wel m'n twijfels over die shiver. Leuke vork hoor maar het frame is niet gemaakt voor 'n 200mm vork. Ik ben bang dat hij erg lui gaat sturen en de kans bestaat dat door de veel grotere krachten die op de balhoofdbuis komen te staan het frame daar gaat scheuren of in het ergste geval breekt. Ik zou in elk geval de poten zo ver mogelijk in de kroon laten zakken zodat je net genoeg ruimte over houdt tussen de band en de onderse kroon.
Laatst gewijzigd door Santa Cruz op zo apr 13, 2008 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Scrammy

Bericht door Scrammy » zo apr 13, 2008 11:30 am

Ik was ook van plan om de vorkpoten door te laten steken, ik wil eerst gaan kijken hoe de fiets zich gedraagd met de voorvork op verschillende standen. Mocht het niets zijn dan kijk ik weer verder naar een andere vork.

menace

Bericht door menace » ma apr 14, 2008 2:14 pm

Is die shiver ook voor in nederland :?

kevinv10

Bericht door kevinv10 » ma apr 14, 2008 2:45 pm

Fry schreef: Ik heb zowel met 25.4 als 31.8 gereden en ik vind 31.8 veel stijver en directer dan 25.4. Het verschil is goed merkbaar en aangenaam. Bovendien heb je met 31.8 minder kans op stuurbreuk door de grotere diameter.
met alle respect, is dat grote onzin. 31,8 is een marketing ding, niks meer of minder.
als je verschil merkt heeft dat te maken met ontwerp en niet met verschillen in diameter...
om een 31,8 stuur even stijf en sterk te maken als een 25,4 moeten ze gewoon een hoop overbodig materiaal toevoegen, slaat nergens op maar het ziet er voor de consument steviger uit en toen 1 bedrijf dit eenmaal gedaan heeft moest de rest dus ook mee.
SlapHappy

Bastiaan

Bericht door Bastiaan » ma apr 14, 2008 2:49 pm

Voor in NL lijkt mij die Shiver ook een beetje groot en zwaar, cker als je een lichte freeride fiets wilt opbouwen. Nu kun je licht natuurlijk van twee kanten bekijken:

Een licht gewicht freeride of
Een freeride die tussen all mountain en freeride inhangt.

Denk voor beide niet de aller beste keuze maar het is wel een dikke vork, je was me voor in het tekoop topic haha. In Winterberg komt je er wel mee uit de voeten maar daar heb je aan minder ook genoeg.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Groet Bas

Plaats reactie