alleen de rest is wat groter? ;DeNaZnI schreef:
ik heb kuiten a la beverboy![]()
blablabblaaat
inzane
Re:Stelling: Als je zwaar bent kun je niet springen
Moderator:Beheerders
-
De hoogte van je sprong is alleen afhankelijk van je aanvangssnelheid, je springkunde [timing + power] en je twee cahoena"s in je broek.
Ik weeg 98kg, met bike totaal ca 120kg, geloof me, als je mij ziet vliegen............................[zie andere topics Kwintelooijen]
E
Ik weeg 98kg, met bike totaal ca 120kg, geloof me, als je mij ziet vliegen............................[zie andere topics Kwintelooijen]
E
dan wordt je erg bang??:D

Ik weeg niet veel maar ik kan niet springen, heeft te maken met mijn gebrek aan techniek eraan...
- Xircuit
- Contacteer:
de stelling lijkt mij wel correct, maar het is vooral een kwestie van techniek.
Dus: een persoon van 70kg kan aardig springen maar iemand van 90kg met een goede techniek kan veel beter springen. DUS: kwestie van oefenen.
Dus: een persoon van 70kg kan aardig springen maar iemand van 90kg met een goede techniek kan veel beter springen. DUS: kwestie van oefenen.
X-MTB schreef:
de stelling lijkt mij wel correct, maar het is vooral een kwestie van techniek.
klopt dus geen fuk van
natuurkundig is er allemaal geen kont aan, maar in de realiteit komt het gewoon op biologische begripjes aan
anders zouden dikke mensen net zo hard lopen als dunne mensen, omdat het natuurkundig gezien niets uitmaakt!
als je zelf lichter bent, zal de spierkracht/gewichtsverhouding wat beter zijn dan als je zwaar bent (met een bepaald optimum natuurlijk), daarom zal een rijder van 70 kg met behoorlijk wat spieren hoger/verder springen dan een rijder van 150 kg, als ze dezelfde techniek hebben
Hate 2 say i told you so.
(I told you so)
(I told you so)
-
Ervanuitgaande dat de rijder van 150kg netzo gespierd is en het menselijk lichaam bestaat uit min 50kg spierloos weefsel, dan moet de 70kg biker dus met 20kg spierkracht gaan jumpen, en 50kg rotzooi omhoog zeulen, en de gespierde biker mag met 100kg spierkracht gaan beueken aan 50kg. Dan worden de verhoudingen opeens heel anders. Ervanuitgaande dat ze dezelfde techniek hebben is de afzet perfect, maar de afzetkracht van de sportbillybiker van 150kg VEEL krachtiger. Daarbij is zijn massa traagheid veel groter en zijn kinetische energie [1/2mvkwadraat] en zal hij dus langer onderweg zijn.
1 Nadeel, de 150kg moet op gang gebracht worden. Naar beneje voel je het niet zo, echter ga je sprinten op de weg dan werkt de 1/2mv2 tegen je. Daarom zal in de praktijk de twee even hoog jumpen. Gaan ze wel even snel, dan vliegt de zware verder/hoger dan de lichte [zovaak gezien in de praktijk]. Het optimum lijkt te liggen rond de 80-90 kg rijdersgewicht. En ja, ik zit er net boven.
Wordt aan gewerkt [4kg nog]
E
1 Nadeel, de 150kg moet op gang gebracht worden. Naar beneje voel je het niet zo, echter ga je sprinten op de weg dan werkt de 1/2mv2 tegen je. Daarom zal in de praktijk de twee even hoog jumpen. Gaan ze wel even snel, dan vliegt de zware verder/hoger dan de lichte [zovaak gezien in de praktijk]. Het optimum lijkt te liggen rond de 80-90 kg rijdersgewicht. En ja, ik zit er net boven.
Wordt aan gewerkt [4kg nog]
E
Hmmm, in dat geval werk ik me steeds verder naar het optimum toe, alleen is dat bij mij niet de bedoeling.
Beetje apart, verschillende theorieen lijken allemaal juist maar komen met een andere conclusie, hoe kunnen we er nou achter komen wat de praktijk daadwerkelijk is?
Ennuh BP, gewicht van de fiets en negatieve veerweg gaat natuurlijk ook ten koste van de sprong he, misschien nuttig voor jouw om rekening mee te houden...
Beetje apart, verschillende theorieen lijken allemaal juist maar komen met een andere conclusie, hoe kunnen we er nou achter komen wat de praktijk daadwerkelijk is?
Ennuh BP, gewicht van de fiets en negatieve veerweg gaat natuurlijk ook ten koste van de sprong he, misschien nuttig voor jouw om rekening mee te houden...
Eigenlijk kunnen we het ook simpel en logisch uitleggen hé...
In extremis : rijdt tegen 90km/h over een verkeersdrempel met een 2-pekaatje of met een dikke BMW... Wie o wie zal het verst/hoogst vliegen...
De BMW toch...
Duz... de zwaarste zal wel benadeeld zijn zeker...
In extremis : rijdt tegen 90km/h over een verkeersdrempel met een 2-pekaatje of met een dikke BMW... Wie o wie zal het verst/hoogst vliegen...
De BMW toch...
monkey boy schreef:
even een wetenschapelijke oplossing
E(nergie) Kinetisch =m(assa) x [sub]1/2 [/sub]V[sup]2[/sup] (snelheid[sup]2[/sup])
E(nergie)potentieel=m(assa) x g (valversnelling) x h(oogte)
Bij een sprong wordt je energie bepaald door de snelheid recht omhoog .
je benodigde snelheid is de potentiele energie
actie = reactie ,dus je kinetische energie is evengroot als je potentiele enrgie
dus
m x [sub]1/2[/sub] V[sup]2[/sup] = m x g x h
de twee massas zijn gelijk ( tenzij je een paar lichaamsdelen verliest tijdens je take of)dus vallen tegen elkaar weg
dus de hoogte van je sprong is alleen van je snelheid afhankelijk
Volgens mij heb jij goed opgelet bij de wiskundeles ;D
Den Hans schreef:
De BMW toch...
die BMW natuurlijk!!
die heeft meer kracht nodig om op snelheid te komen
en @ Apenjong
dat is natuurkunde.... :-X
-
quote :
Mee eens, maar dan het liefts zoveel mogelijk negative sag want je afzet begint pas echt wanneer je vering max is ingedrukt. Eigenlijk zou je je demping uitmoeten zetten dan heb je een pogo en spring je 1,2x hoger dan zonder[ trampoline effect]
Gewicht van je bike, kwestie van wennen. 50kg rijder op 25kg bike is erg wennen, 100kg/25kg ie een beetje wennen.
E
Mee eens, maar dan het liefts zoveel mogelijk negative sag want je afzet begint pas echt wanneer je vering max is ingedrukt. Eigenlijk zou je je demping uitmoeten zetten dan heb je een pogo en spring je 1,2x hoger dan zonder[ trampoline effect]
Gewicht van je bike, kwestie van wennen. 50kg rijder op 25kg bike is erg wennen, 100kg/25kg ie een beetje wennen.
E
Poeh...wat een stellingen en berekeningen. Zal ik toch maar even ijn visie geven
:
1. 40 % van je lichaamsgewicht is spierweefsel. (gemiddeld gezien)
2. Wat Monkeyboy beweerde is waar. (alleen vergeet hij dat iemand die meer massa heeft, ook meer spierkracht heeft)
3. Techniek is erg belangrijk. Ik weeg maar iets van 65 en kan niet fatsoenlijk springen.
4. Wat voor bike heb je. Als je de luchtdruk in je banden een beetje laag hebt, kun je kracht uit de banden halen om te springen.
5. Heel belangrijk is de spierkracht/gewichts verhouding. (Lijkt in strijd met punt 1, maar is het niet.) Je kunt altijd boven of onder die 40 % zitten. Door of helemaal geen flikker uit te voeren, of door bikkelhard te trainen.
6. Comments?
JD

1. 40 % van je lichaamsgewicht is spierweefsel. (gemiddeld gezien)
2. Wat Monkeyboy beweerde is waar. (alleen vergeet hij dat iemand die meer massa heeft, ook meer spierkracht heeft)
3. Techniek is erg belangrijk. Ik weeg maar iets van 65 en kan niet fatsoenlijk springen.
4. Wat voor bike heb je. Als je de luchtdruk in je banden een beetje laag hebt, kun je kracht uit de banden halen om te springen.
5. Heel belangrijk is de spierkracht/gewichts verhouding. (Lijkt in strijd met punt 1, maar is het niet.) Je kunt altijd boven of onder die 40 % zitten. Door of helemaal geen flikker uit te voeren, of door bikkelhard te trainen.
6. Comments?
JD
Solomon=unreal schreef:
[Den Hans schreef:
De BMW toch...
die BMW natuurlijk!!
die heeft meer kracht nodig om op snelheid te komen
en @ Apenjong octalink bedoel je
dat is natuurkunde.... :-X
JD. schreef:
Poeh...wat een stellingen en berekeningen. Zal ik toch maar even ijn visie geven:
1. 40 % van je lichaamsgewicht is spierweefsel. (gemiddeld gezien)juist gemiddeld dus bij sommigen 20% en bij andere 50%
2. Wat Monkeyboy beweerde is waar. (alleen vergeet hij dat iemand die meer massa heeft, ook meer spierkracht heeft) relatief of absoluut gezien , dus in % of in kg
4. Wat voor bike heb je. Als je de luchtdruk in je banden een beetje laag hebt, kun je kracht uit de banden halen om te springen. fout , je kan nooit meer energie er uit halen dan dat je er in stopt
6. Comments?
JD
monkey boy schreef:
[JD. schreef:
1. 40 % van je lichaamsgewicht is spierweefsel. (gemiddeld gezien)juist gemiddeld dus bij sommigen 20% en bij andere 50%
2. Wat Monkeyboy beweerde is waar. (alleen vergeet hij dat iemand die meer massa heeft, ook meer spierkracht heeft) relatief of absoluut gezien , dus in % of in kg
4. Wat voor bike heb je. Als je de luchtdruk in je banden een beetje laag hebt, kun je kracht uit de banden halen om te springen. fout , je kan nooit meer energie er uit halen dan dat je er in stopt Fout, als je er niks in kan stoppen, kun je er ook niks uithalen
JD
JD
als je de energie er in stopt door je band in te drukken wordt deze omgezet in beweging en warmte, warmte is verlies.
bij het uitveren van je band heb je dus nog een keer dat verlies, dus kan je die energie beter gebruiken door aan je stuur te trekken.
bij het uitveren van je band heb je dus nog een keer dat verlies, dus kan je die energie beter gebruiken door aan je stuur te trekken.
Nu ga je toch wel wat ver lijkt me...
-
Als je je banden indrukt voor de sprong -en bij een fully ook je veer- en daarna OP HET JUISTE MOMENT vol trekt kom je echt hoger. En energie die je in je banden en vering hebt gestoken komt dan namenlijk vrij op het moment dat jij dat wilt, tijdens de afzet. Dat er energieverlies optreed doet hier niets aan af. Er komt na een gedegen voor-afzet [net voor de tip van de schans] tijdens je afzet en vol rukken meer energie vrij dan wanneer je dit niet zou doen. Dus je komt hoger. Nu is het de kunde van de rijder die bepaald of je echt hoger komt want timing is zeer cruciaal in deze.
E
E
Werkt het dan niet net als bij een skippybal?
ik ben 50 kg en het hoog springen met de fiets lukt nog niet echt, maar dat komt omdat ik er slecht in ben.
Ik spring hoger dan een huis en ik weeg totaal 130 kg en ik hoef niet eens heel hard te gaan! ;D
Stelling is onwaar , al spring je meer dan nul mm hoog , dan spring je toch al.
Stelling is onwaar , al spring je meer dan nul mm hoog , dan spring je toch al.

huh? ??? ??? ::)

Je kan best springen als je zwaar bent maar je komt niet hoger of verder (ervan uitgaande dat beide rijders een even goede techniek hebben). Als je dit zou vergelijken met ver- of hoogspringen dan is het toch ook zo dat de lichtere persoon verder en hoger komt. Wat je echter uitsluit als je naar formules gaat kijken is het feit dat een zwaardere rijder in principe nooit de snelheid haalt die een lichtere en waarschijnlijk conditioneel betere rijder heeft. Het kan best kloppen dat het natuurkundig gezien niets uitmaakt maar praktisch wel en daar gaat het toch om. Want opscheppen over hoe je theoretisch wel eens heel ver zou kunnen springen maakt geen indruk...