Zodoende op zoek gegaan naar alternatieven. Rohloff kom je dan als eerste tegen, maar ze zijn niet goedkoop en ze schijnen rumoerig te zijn in de eerste 7 versnellingen. Na wat speurwerk blijken er ook mensen te zijn die Shimano nexus/alfine naven in het terrein gebruiken... dat leek me wel wat! (en toevallig had ik een geschikte donorfiets staan met zo'n naaf erin)
Meteen een mooie kans om eens te proberen of zo'n 29'er wat is. Met m'n 1,95m is de fiets dan wat beter in verhouding.
Via dit forum liep ik de Singular van Sandro tegen het lijf. Precies zoals ik hem wilde hebben... mooi kleurtje, EBB, en V-brakes!

Afgelopen week 't frame opgehaald en vandaag de eerste testrit in het zand kunnen maken.
De eerste indruk is erg goed. De combinatie van stalen frame + grote wielen is bijna net zo comfortabel als de Airborne softtail die ik hiervoor reed

Nexusnaafje deed het ook prima, ondanks dat ik nu 19 versnellingen minder heb kan ik altijd een prettig verzet vinden.
Het enige "probleem" is dat ik nog een sjieke oplossing wil maken voor die mini-armpjes die de aandrijfkracht opvangen. Tijdens een stevige aanzet trapte ik het achterwiel eruit. Aan elke kant van de naaf zit zo'n dikke ring met een uitsteekseltje, die drukken tegen de onderkant van de dropouts. Als daar genoeg kracht op komt te staan fungeren ze als hefboom en drukken ze het wiel er naar beneden uit! (Normaal gesproken zit dat armpje in een sliding dropout en kan het niet naar boven of naar beneden)
Had gelukkig een ringsleuteltje 15 bij en heb de boel weer stevig aangedraaid. Daarna geen last meer gehad.
Anyway, genoeg geluld... jullie willen natuurlijk foto's zien

Excuses voor de twee verschillende handvaten, maar ik had alleen maar setjes liggen met een ingekort rechter handvat. Dat is zo irritant als je grote handen hebt