Not your average Singular Swift

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
DGR
Not your average Singular Swift

Bericht door DGR » vr mar 21, 2008 10:08 pm

Het begon allemaal uit frustratie... Het schoonmaken van derailleurs, cassette, en veringcomponenten na elke rit nam ongeveer evenveel tijd in beslag als de rit zelf. Die verhouding rijden/schoonmaken moest toch beter kunnen!
Zodoende op zoek gegaan naar alternatieven. Rohloff kom je dan als eerste tegen, maar ze zijn niet goedkoop en ze schijnen rumoerig te zijn in de eerste 7 versnellingen. Na wat speurwerk blijken er ook mensen te zijn die Shimano nexus/alfine naven in het terrein gebruiken... dat leek me wel wat! (en toevallig had ik een geschikte donorfiets staan met zo'n naaf erin)

Meteen een mooie kans om eens te proberen of zo'n 29'er wat is. Met m'n 1,95m is de fiets dan wat beter in verhouding.
Via dit forum liep ik de Singular van Sandro tegen het lijf. Precies zoals ik hem wilde hebben... mooi kleurtje, EBB, en V-brakes! :arms:
Afgelopen week 't frame opgehaald en vandaag de eerste testrit in het zand kunnen maken.

De eerste indruk is erg goed. De combinatie van stalen frame + grote wielen is bijna net zo comfortabel als de Airborne softtail die ik hiervoor reed :o
Nexusnaafje deed het ook prima, ondanks dat ik nu 19 versnellingen minder heb kan ik altijd een prettig verzet vinden.

Het enige "probleem" is dat ik nog een sjieke oplossing wil maken voor die mini-armpjes die de aandrijfkracht opvangen. Tijdens een stevige aanzet trapte ik het achterwiel eruit. Aan elke kant van de naaf zit zo'n dikke ring met een uitsteekseltje, die drukken tegen de onderkant van de dropouts. Als daar genoeg kracht op komt te staan fungeren ze als hefboom en drukken ze het wiel er naar beneden uit! (Normaal gesproken zit dat armpje in een sliding dropout en kan het niet naar boven of naar beneden)
Had gelukkig een ringsleuteltje 15 bij en heb de boel weer stevig aangedraaid. Daarna geen last meer gehad.

Anyway, genoeg geluld... jullie willen natuurlijk foto's zien ;)
Excuses voor de twee verschillende handvaten, maar ik had alleen maar setjes liggen met een ingekort rechter handvat. Dat is zo irritant als je grote handen hebt :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr mar 21, 2008 10:22 pm

RRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

In 1 woord: STRAK!

Plons zou zeggen: Skitterend!

Mooie foto's ook!

TBB

Frank Z

Bericht door Frank Z » za mar 22, 2008 12:09 am

Errug mooi!!!

ott

Bericht door ott » za mar 22, 2008 8:22 am

Frame heeft een mooie 2e ronde gekregen, :o
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JanW

Bericht door JanW » za mar 22, 2008 7:26 pm

Heul mooi, zijn die foto's toevallig van de west-veluwe?

Ik ben wel benieuw naar hoe de naaf bevalt als je er eenmaal 1000km oid mee gereden hebt. Ik heb al verschillende verhalen gelezen van mensen die ermee beginnen maar nog niet van iemand die het echt een flink aantal km's heeft getest.

DGR

Bericht door DGR » za mar 22, 2008 7:40 pm

Dank voor de complimenten :arms:

Nu hopen dat de zon zich weer eens laat zien voor een vervolgrit!

JanW, de foto's zijn genomen op de Teteringse Heide. Dat ligt praktisch naast het parcours in Dorst, dus daar pak ik altijd een stukje van mee onderweg naar Dorst.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe de naaf zich zal houden! Denk dat ik er eens een kilometertellertje op ga zetten zodat ik een beetje bij kan houden wat ie gelopen heeft, anders blijft het maar gissen.

Brum.

Bericht door Brum. » za mar 22, 2008 7:53 pm

JanW schreef:Heul mooi, zijn die foto's toevallig van de west-veluwe?

Ik ben wel benieuw naar hoe de naaf bevalt als je er eenmaal 1000km oid mee gereden hebt. Ik heb al verschillende verhalen gelezen van mensen die ermee beginnen maar nog niet van iemand die het echt een flink aantal km's heeft getest.
Heb sinds 3 weken een WW fietsje met Alfine, nu 800 km gelopen en bevalt nog steeds goed! Komt elke week zo'n 200 km bij, dus als je me over een tijdje nog een keer aan m'n jas trekt...

@ DGR: Móóiiii!!!
Ben wel benieuwd eigenlijk hoe de naaf het offroad (modder) doet, aangezien het schakelwerk toch aan de buitenkant zit (kabel + wentelaar), iit tot de Rohloff waar alles afgesloten vd elementen zit.

Plaats reactie