Nieuw homebuilt bike light completed

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
didadunlop
Nieuw homebuilt bike light completed

Bericht door didadunlop » ma feb 25, 2008 4:51 pm

Jaah mijn nieuwe lampje is af. Na een paar uur klooien met de soldeerbout is ie eindelijk af... En een bak licht!!!

specs:

LED's: triple cree Q5
Controller: Taskled BFlex
Lenses: Carclo 20mm 2x wide 1 spot
housing: BIKENY (MTBR member) custom design

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog nog een helm verbinding gaan verzinnen. 2x m5 gaten aan de onderzijde. Wsl met een strip ertussen en wat klitteband..
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 25, 2008 8:25 pm

Zonet even met min lichtmeter een vergelijkend warenonderzoek gedaan.

Mijn oude lamp (triple Cree P4) zat op 21 LUX op 1 amp
Nieuwe lamp (triple Cree Q5) zat op 38 LUX op 1 amp

Meting dmv lichtmeter omhoog naar het plafond en daarnaast de lamp welke recht omhoog tegen het plafond schijnt.

das nogal een verschil. Zometeen eens een vergelijking met de nieuwe op 750 Milliamp. Volgens de schemas zit ik dan nog steeds op meer licht als de P4's op 1amp. En met 1/4 minder stroomverbruik.

edit: test uitgevoerd. Op 750Milliamp zit ik op 25LUX. Dus met een kwart minder stroomverbruik evenveel licht als de P4 leds..:D Verwachte runtime op mijn huidige batterij van 12 volt met 4amp:

Batterij is 48 watt
lamp trekt 9 watt dus de runtime is 48/9 is 5 uur en 20 minuten vergeleken met 4 uur en 20 minuten onder de P4's...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 26, 2008 6:25 pm

Okee, welke DP-ert heeft er twee van deze behuizingen besteld bij die gozert van MTBR..:D ?

hahahahaha

Sven

Bericht door Sven » di feb 26, 2008 7:29 pm

Ik niet, maar je krijgt van mij wel mega-Kudo's.
Magnifieke actie!

Kostenplaatje?

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 26, 2008 8:03 pm

Pff ik was kwijt:

behuizing: 75 dollar
leds: iets van 5 euri de stuk.
driver: 20 euri
lenzen: 40 aussie dollars (inclusief verzenden, leds zijn daar ook te verkrijgen). 2x spot en 2x wide zodat ik nog wat kan afregelen. Nu 1x spot in het midden en 2x wide voor side spill.
draden: 2 polig draad 6 euri voor 5 meter en wat gebalanceerde microfoonkabel die ik nog had liggen en een anti buigring die ik over had van mijn eigenbouw interconnects.
stekkers: modelbouw tamiya 2,50

accu: cheap ass loodgel scooter accu 12 volt Nu ik weet dat het gaaf is ga ik voor een veel lichtere modelbouwaccu van 14.4 volt, wel duur inclusief lader maar veel lichter dan die zware accu. 12 volt lood is iets van 1,2 kilo en vergelijkbare NiMhaccupack is 650 gram.

Totaal iets van 100 euri denk ik. Plus enkele uren zweten om alles erin te krijgen. Nu ben ik nog aan het zweten voor een goede helmet mount. Alles bij elkaar inclusief werkuren iets goedkoper dan kant en klare lampjes. Maar wel makkelijk te upgraden en gewoon leuk om te doen.

winkels:

forumlid Brum (voor de leds en de driver)
MTBR member BIKENY voor de behuizing (inclusief drukknop, bouten etc)
bart smit voor de tamiya stekkers
wwww.cutter.com.au voor de lenzen (ook leds, drivers etc te krijgen)
lokale DHZ zaak voor soldeerspullen, draad etc.

Ik ben ook bezig met het zelf draaien/cnc-en van een ronde behuizing op basis van de MR16 standaard.

Maar er lopen op dit forum nog meer mensen rond met ziekje lichtjes. Brum zijn 5x led monster bijvoorbeeld.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 26, 2008 8:06 pm

Ow ja als ik ga kijken op de LED Light shootout van MTBR en hun LUX chart zit deze versie wel in de bovenste 5 (Lupine van bijna 800 euro zit er maar een stukje boven). Nu hangt er ook veel af van de wijze van meten en de meetapparatuur. Maar ik gebruik ongeveer dezelfde afstand en plafond. Dus zoveel zal ik er wsl niet naast zitten.

didadunlop

Bericht door didadunlop » za mar 01, 2008 2:51 pm

en hier nog wat foto-tjes gemonteerd op mijn helm.Ik ben daar nog niet helemaal blij mee. Maar het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

m@rtin

Bericht door m@rtin » di mar 04, 2008 12:53 pm

Ziet er errug goed uit, maar zijn die stekkers niet erg gevoelig voor vuil en nattigheid?

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 04, 2008 5:49 pm

Nah ik heb er eentje nu een jaar gebruikt en nergens last van. Binnenin zijn de polen gescheiden waardoor je stiekem toch wel veel water nodig hebt voor een short. Tevens hangen ze in je nek. Weinig kans dat daar zooi komt. Of je moet omvallen in de modder.

Ik ga ze voor de mooigheid wel afwerken met zwarte siliconen kit. Dan zijn ze wsl iets van 90% waterproof. Das goed genoeg voor mij.

bettes

Bericht door bettes » wo mar 05, 2008 7:13 pm

Nu we toch een show je pimp led-light topic hebben, bij deze ook maar de mijne, minder uitgebreid als die van didadunlop. Maar ook tripple cree met een fatman driver. 2 standen: full on 1000mA en spaarstand op 300mA. Er hangen 2 7,2V/3300mAh batterijen aan dus de looptijd zal wel lekker zijn en het weegt een pak minder dan mijn oude 20W 12V halogeen lamp met droogbatterij van 7Ah (+-2kg)

AfbeeldingAfbeelding

Nu vrijdag de ontmaagding in het bos... Ik ben benieuwd!

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Brum.

Bericht door Brum. » wo mar 05, 2008 7:21 pm

Mooi!

Heb je ook wat specificaties (LEDs, lensen, driver)?

bettes

Bericht door bettes » wo mar 05, 2008 7:23 pm

Ik zeg cutter fatman kit met tripple cree... Dan weet je genoeg denk ik ;-)

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Brum.

Bericht door Brum. » wo mar 05, 2008 8:14 pm

bettes schreef:Ik zeg cutter fatman kit met tripple cree... Dan weet je genoeg denk ik ;-)

Greetz
bettes
Dat je teveel betaald hebt (en te lang hebt moeten wachten)? Volgende keer mij even PB'n!

Wel mooi speelgoed, heb je nog meer foto's mn vd behuizing? Binnenkort heb ik eindelijk ook een 'echte' behuizing...

bettes

Bericht door bettes » wo mar 05, 2008 9:03 pm

Brum. schreef: Dat je teveel betaald hebt (en te lang hebt moeten wachten)? Volgende keer mij even PB'n!

Wel mooi speelgoed, heb je nog meer foto's mn vd behuizing? Binnenkort heb ik eindelijk ook een 'echte' behuizing...
Te lang gewacht denk ik niet! Na 3 dagen thuis!
Te veel betaald, daar moet je me even over pb-en, er gaan nog lampen gevraagd worden door clubleden als ik deze bak licht zie!

Foto's van de behuizing en zelfs de tekeningen die naar de draaier zijn gegaan zijn ter beschikking! Later meer!

Greetz
bettes

bettes

Bericht door bettes » do mar 06, 2008 7:28 am

Brum. schreef: Wel mooi speelgoed, heb je nog meer foto's mn vd behuizing? Binnenkort heb ik eindelijk ook een 'echte' behuizing...
U vraagt wij draaien! (woordgrapje!)

Dit zijn foto's van de extra behuizing die ik laten maken heb op mijn oude technische school... Ze zijn niet perfect volgens tekening maar de belangrijke stukken zijn op maat en het kost niets!

Afbeelding
De achterkant zonder de nodige gaten, zo blijven de opties open naar schakelaars en kabelverbindingen. volgende lamp wordt iig eentje met de voedingskabel vast aan. Deze koppeling is dik en neemt redelijk wat plaats in in de behuizing en waarvoor dient ze? Niet te veel vrees ik.
Afbeelding
De voorkant van de behuizing met links de heatsink waar de PCB met de leds op zit geplakt. Om het oppervlak tussen de heatsink en de behuizing zo groot mogelijk te maken schuift hij achteraan tegen de dikke rand ook nog eens aan. Met de nodige koelpasta gaat de hitte als het goed is mooi naar buiten (dat moet de tijd nog uitwijzen!)
Afbeelding
Met de heatsink op zijn plaats is de diepte net genoeg om alles met ring vooraan op zijn plaats te persen (lengte van de heatsink met de pcb en de optic is 0,2mm langer dan de voorziene ruimte.)

en als laatste een linkje naar de pdf met de tekening:
PDF-downloaden

greetz
bettes

didadunlop

Bericht door didadunlop » do mar 06, 2008 12:16 pm

Hahaha mijn zelf gedraaide triple wordt ook zoals de bettes/brum versie. Ook met fatman etc. maar ik ga wel uit van de MR16 standaard. iets groter maar ik vind de MR11 wel heel erg priegelig. Vraag me af wanneer er een MR16 5xled lens uitkomt..:D En dan vooral met een mooi horizontaal ovaal spreidpatroon.

Mooi dat iedereen zo'n standaard systeem heeft..:D

Ik heb dinsdag de eerste echte nachtrit gedaan. Echt teveel licht. Ik rij driekwart van de tijd op de 500Mah setting..:D die Q5's geven echt belachelijk veel licht. Binnenkort wel eens kijken naar een lichtere accu (standaard 14.4 3ah ofzo)

Ik zit ook na te denken over een ander homebuilt systeem. Dat is te maken zonder draaibank. Alleen heb je een 20MM en een 19MM boor nodig en een goede kolomboormachine (tevens assortiment kleine boortjes en misschien een draadtap). Resultaat zal iets zijn in de richting van het door mij geposte lampje . Dit weekend eens de doe hetzelf zaken aflopen voor materiaal.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mar 07, 2008 11:57 am

Ik lees het nu pas: 7ah drycell....2 kilo.... WOW... heb je nog geen hernia?

en 3 dagen levertijd? Ik heb twee weken moeten wachten op mijn lenzen...:(..

bettes

Bericht door bettes » vr mar 07, 2008 12:04 pm

2kg is eigenlijk helemaal niet zo enorm in een goede rugzak! Denk maar eens dat je een camelback met 3 liter water ook zo meeneemt zonder zeuren!
één enorm voordeel hadden ze... Retelang veel licht voor 50euro totaalkost, voor een normale biker die af en toe nachtbiked perfecte setup!

Greetz
bettes

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mar 07, 2008 12:05 pm

Nah ik heb altijd minimaal water in dat ding. Ik merk mijn accu goed in ieder geval...:D

Binnenkort weer eens een nightmeeting doen. Eerst BBQ en dan 30 rondjes dorst ofzo..:D

bettes

Bericht door bettes » za mar 08, 2008 4:52 pm

Gisteren de eerste test van mijn lichtje gehad, zeer tevreden tot 2/3 van de rit... Toen is hij op permanente spaarstand gegaan en gaf hij dus veel minder licht dan mijn oude lichtjes die wel mooi bleven gaan. :cry:

Ik vermoed ergens een slecht of vals contact binnenin door gebrek aan ruimte... Tijd voor een upgrade naar minder junk binnenin. Ik heb lopen kijken en ik gooi eruit: 2 schakelaars 1-0 en 1 connector en zet in de plaats 1 schakelaar 1-0-1 en een rechtstreekse kabel met connector aan de batterij. Veel minder spul om op te proppen en dus ook minder spul om stuk te gaan.

Versie 1.0 - ikke: 1-0... tijd voor versie 1.1!

ik kijk nu al uit naar de looddampen en de verbrande vingers!

greetz
bettes

Brum.

Bericht door Brum. » zo mar 09, 2008 8:41 pm

bettes schreef:Gisteren de eerste test van mijn lichtje gehad, zeer tevreden tot 2/3 van de rit... Toen is hij op permanente spaarstand gegaan en gaf hij dus veel minder licht dan mijn oude lichtjes die wel mooi bleven gaan. :cry:

Ik vermoed ergens een slecht of vals contact binnenin door gebrek aan ruimte... Tijd voor een upgrade naar minder junk binnenin. Ik heb lopen kijken en ik gooi eruit: 2 schakelaars 1-0 en 1 connector en zet in de plaats 1 schakelaar 1-0-1 en een rechtstreekse kabel met connector aan de batterij. Veel minder spul om op te proppen en dus ook minder spul om stuk te gaan.

Versie 1.0 - ikke: 1-0... tijd voor versie 1.1!

ik kijk nu al uit naar de looddampen en de verbrande vingers!

greetz
bettes
3 LEDs, Fatman en 12V loodaccu, toch?

Als dat zo is dan kan het wel kloppen, bovendien staan loodaccus nu niet echt bekend om hun goede prestaties.

@Dida: MR16x5 gaat er niet komen, helaasch. 5-up Rebel MR11 wel, als je prielerig wilt...!

20+19mm boor --> trappenboor (plaatboor), geen kolom nodig.

bettes

Bericht door bettes » zo mar 09, 2008 9:38 pm

Brum. schreef: 3 LEDs, Fatman en 12V loodaccu, toch?

Als dat zo is dan kan het wel kloppen, bovendien staan loodaccus nu niet echt bekend om hun goede prestaties.
Mis 3 LEDS een fatman en een 12V accu werkt nooit! De spanning is te hoog (heb ik tot mijn spijt al gedaan en toen is de fatman in rook opgegaan!

Nu hangen er twee NiCd racingpacks van 7,2V /3000mAh in parrallel aan.

Zou hitte er iets mee te doen hebben? Dacht dat een Fatman geen overhittingsbeveiliging had... Nu heb ik alles uit de lamp gehaald, verder uit mekaar geplooid en nu doet hij het terug... De hele boel ook maar eens opnieuw solderen denk ik, want ik blijf met een gevoel van een vals contact zitten! nog iemand suggesties om iets te proberen?

5 rebels in een MR11?! wow dat is redelijk vol geloof ik!

greetz
bettes

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mar 09, 2008 9:54 pm

Ja trappenboor oid. Maar ik doe die dan wel inspannen in een kolomboor om nette gaten te kunnen maken. Mijn idee was een dunne faceplate met twee gaten van 19MM. Daarachter een dikkere lenshouder met twee gaten van 20MM en daarachter een plaat met 2 leds. Totaal insmeren met thermal paste en met 2 bouten dichtzetten. Je kan dan met een beetje klooien ook nog een gat in het middelste blok maken voor de electronica. Of de driver in een separaat kastje ernaast hangen. Ik las dat iemand de driver in een SD Card houder had gedaan en dichtgekit had.

Fatman is toch een boost driver? 3 leds van 3.7 volt en 1 volt voor de driver is 12.1. Een volle loodaccu levert 13.5 volt. Daar gaat die boost driver idd niet echt blij van worden. Ik zou dan eerder een 9.6 pack gebruiken. Dan blijf je net onder de totale Vmax van de set.

Ik vraag me af wanneer en lenzen komen met een meer ovale spreiding. Ik vind het irritant dat ongeveer 1/3 van mijn beschikbare licht richting de sterren gaat, waar ik er helemaal niks aan heb. Eigenlijk zoek ik lenzen met een bredere en minder hoge straal.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mar 09, 2008 10:15 pm

Trappenboor werkt trouwens niet aangezien de twee diepe gaten bijna een centimeter diep worden.

Plaats reactie