RS Psylo voor Dirtbike een goede keus?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Psylo goede keus voor dirtbike? (graag toelichten)

ja
4
25%
nee
12
75%

Totaal aantal stemmen: 16

Dope-on-Wheels
RS Psylo voor Dirtbike een goede keus?

Bericht door Dope-on-Wheels » wo feb 27, 2008 1:13 pm

hallo allemaal, heb een vraag. ik kan een RS Psylo kope voor me dirtbike. is dit een goede keus? op MTBR.COM zijn er niet heel veel mensen te spreken over deze vork... echter de XCers wel...

ik wil er mee gaan dirten en op northshores (winterberg filthy trails) gaan rijden... moet wel vermelden dat ik een beginner ben en niet de grote shizzle ga uit halen. klein beginnen en steeds groter... misschien dat ie het daar wel voor kan uithouden voor een tijd...

is een psylo een goede keus? Kan er mee gedirt worden? Northshores ook? is het niet een te lichte vork? (waarschijnlijk zit er gewoon de standaard veer in)

ik hoor het graag iig!! 8)

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo feb 27, 2008 6:12 pm

ik zou dan voor een pike kijken als het gaat.
Heb met een psylo gereden en een pike.
keuze is snel gemaakt.

de mich

Bericht door de mich » wo feb 27, 2008 6:37 pm

Dan zou ik voor een argyle gaan, kben er zeer tevreden over!

ZERO

Bericht door ZERO » wo feb 27, 2008 7:09 pm

Psylo is er niet voor gemaakt dus doe je er denk ik beter aan om meteen een vork te kopen die wel voor dirt geschikt is voor er ongelukken gebeuren.

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » vr feb 29, 2008 10:08 am

Een manitou stance 130mm... is dat wat anders?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr feb 29, 2008 12:39 pm

Dope-on-Wheels schreef:Een manitou stance 130mm... is dat wat anders?

Afblijven!Dat is meer een AM-vork........
Zoals eerder hier gezegd......een Pike of een Argyle lijkt mij de beste optie
voor jouw doel.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Cheeta

Bericht door Cheeta » vr feb 29, 2008 1:06 pm

illuminatastigmata schreef:Afblijven!Dat is meer een AM-vork........
Zoals eerder hier gezegd......een Pike of een Argyle lijkt mij de beste optie
voor jouw doel.
Wat is een Pike? Die staat bij RockShox ook onder het kopje "All Mountain"...

Manitou noemt het zelf een "budget priced street, freeride and downhill vork", waarschijnlijk respectievelijk voor de Static, Flow en Kingpin. Vork is voornamelijk populair bij fietsfabrikanten waarschijnlijk op grond van de prijs in plaats van prestaties. Echt enthousiast heb ik nl. nog nooit iemand over gehoord...

ZIe overigens niet in wat je met meer dan 100 mm voor dirt zou moeten...

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr feb 29, 2008 1:20 pm

Als ik moest kiezen tussen een Pike en een Stance voor Filthy Trails/dirt en shores dan wist ik het wel in elk geval.......Ik heb de Pike 454 air en vind het meer een gruwelijk veelzijdig vorkje voor zo ongeveer alles(van stevige XC tot aan lichte freeride en alles wat ertussen zit.)

De Stance zat OEM in de fiets van mijn vriendin(inmiddels ook vervangen door een Pike!)......ik zie de Stance meer als een XC-vork met teveel veerweg en te weinig afstelmogelijkheden.

Manitou laat de laatste jaren zowiezo wat steekjes vallen is mijn bescheiden mening.
En de Pike is in mijn ogen gewoon moeilijk onder èèn kopje te vangen,het is gewoon een multi-talent!!!

Grtz

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » vr feb 29, 2008 1:36 pm

illuminatastigmata schreef:Als ik moest kiezen tussen een Pike en een Stance voor Filthy Trails/dirt en shores dan wist ik het wel in elk geval.......Ik heb de Pike 454 air en vind het meer een gruwelijk veelzijdig vorkje voor zo ongeveer alles(van stevige XC tot aan lichte freeride en alles wat ertussen zit.)

De Stance zat OEM in de fiets van mijn vriendin(inmiddels ook vervangen door een Pike!)......ik zie de Stance meer als een XC-vork met teveel veerweg en te weinig afstelmogelijkheden.

Manitou laat de laatste jaren zowiezo wat steekjes vallen is mijn bescheiden mening.
En de Pike is in mijn ogen gewoon moeilijk onder èèn kopje te vangen,het is gewoon een multi-talent!!!

Grtz

Mijn enige bezwaar gezien vanuit het oogpunt dat deze vorm van MTB enkel als nevenactieviteit wordt ondernomen, is dat ik mijn budget in ogenschouw moet houden waardoor ik veelal niet tot aanschaf kan overgaan.

(lees: ben voornamelijk XCer die zijn speelgebied aan het uitbreiden is en ff geen geld heb voor een vork van 200e+ :roll: tenzij iemand wat weet??)

voor hoeveel gaan de pike's van eigenaar tegenwoordig? wat koste ze nieuw dan?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr feb 29, 2008 1:50 pm

Nieuw kost een Pike tussen de pak-um-beet 350 en 650€,beetje afhankelijk van het type......
Gebruikt zouden ze vanaf een Euro of 200 toch wel te vinden moeten zijn...
(ik meen dat Jaspero er pas een heeft verkocht voor dat bedrag ongeveer.)
Ga wel voor het model vanaf 2005 want de modellen van vòòr die tijd hadden problemen met de boog die over het wiel loopt.Die wilde nog wel eens breken.
De nieuwere types hebben een verbeterde ''arch''of hoe dat geval ook mag heten.....

Grtzzz

fredo

Bericht door fredo » vr feb 29, 2008 5:06 pm

kom kom, een psylo is geen slechte vork. Je moet enkel een veer op je eigen gewicht hebben of een duurdere luchtversie...

om deze vork aan of af te raden, moet je wel ff de prijs vermelden waarvoor je ze kan kopen. Als de vork goed in orde is voor een prijs van +/- 70€, heb je een goede vork voor die prijs.

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » za mar 01, 2008 1:39 pm

ik kan een psylo in goede staat (naar zeggen) kopen voor 80e... kwil alleen geen slap spagetti vorkje om mee te springen... hij moet wel ze werk doen waarvoor ik hem wil gebruiken namelijk. ik probeer me goed te orienteren zodat ik wel 1 keer wat koop en meteen iets koop waar ik wat aan heb...

(wel onwijs bedaknt voor alle reacties trouwens! :D :arms: )

fredo

Bericht door fredo » za mar 01, 2008 3:20 pm

Dope-on-Wheels schreef:ik kan een psylo in goede staat (naar zeggen) kopen voor 80e... kwil alleen geen slap spagetti vorkje om mee te springen... hij moet wel ze werk doen waarvoor ik hem wil gebruiken namelijk. ik probeer me goed te orienteren zodat ik wel 1 keer wat koop en meteen iets koop waar ik wat aan heb...

(wel onwijs bedaknt voor alle reacties trouwens! :D :arms: )
k heb 3jaar met een psylo XC gereden en heb wat problemen gehad met lekkende dichtingen, maar eenmaal de veer verandert was in een sterkere, was dat ook gedaan. Ik heb er met getoerd, gedirt, in les gets geknald,... dat ding hield toch alles. Ik ga nu ook weer niet beweren dat het dé beste vork is, maar voor een beginner en voor een prijsje lijkt me dat redelijk.

Anders moet je eens op de 2e hands markt en naar de oude modellen bij online shops kijken naar een dirt jumper ofzo. Die zullen zeker steviger zijn en geschikter voor je doel. Ik ben niet echt op de hoogte van de prijzen, maar zo duur kunnen die ook niet zijn.

fredo

Bericht door fredo » za mar 01, 2008 3:31 pm

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » do mar 06, 2008 8:44 am

Ik heb een Psylo 2003 U-turn (85 t/m 120mm) met remote lockout. Prima ding.
Geen last van speling, doet zijn werk goed. Goede rebound.

Ik heb 'm met de standaard veer (en die is uitstekend voor mijn standaard gewicht). Met een te slappe veer voor je gewicht is de vork echt te zacht.

Standaard heb ik de vork op 100mm. Op 120mm verliest de vork wat van zijn stijfheid en veert te makkelijk in. Op 110mm merk ik dat niet meer.

Volgens mij heb ik ook wel gelezen dat hij voor zwaarder werk dan XC is gebruikt zonder problemen (de vork is +/- 2kg). Volgens mij is 't ook een te zware vork voor XC. Maar officieel dus alleen voor XC gemaakt.
Inmiddels is hij wel door de tijd ingehaald en zijn er betere vorken op elk vlak (XC, dirt, ...). Maar ik denk dat hij zeker kan voldoen.

En al helemaal voor 80 euro.

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » do mar 06, 2008 6:46 pm

probleem met de Psylo's is dat ze zeker als je ze serieus gaat gebruiken voor dirt e.d. ze heel snel gaan lekken. Ik zou persoonlijk eerder kijken naar of een Pike of een Dirt Jumper ofso.

kooz

Dope-on-Wheels

Bericht door Dope-on-Wheels » do mar 06, 2008 7:13 pm

@koos nog bedankt voor de bodyprotector;)

ik twijfel nog steeds over de vork... ik denk dat het een DJ gaat worden... gezien de psylo wat meer XC gaat...

KoxxTrial

..

Bericht door KoxxTrial » ma mar 10, 2008 2:54 pm

Hey,

Waar is die psylo te koop :shock: ?
Als ji jtoch voor een DJ gaat koop ik hem mischien wel.
Ps ik heb ook nog een DJ 4 liggen.
,.

Plaats reactie