Sturmey AW3 Fixed gear conversion

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

steelhead
Sturmey AW3 Fixed gear conversion

Bericht door steelhead » do feb 07, 2008 9:39 pm

Heeft iemand al eens geprobeerd een AW3 naaf om te bouwen naar een fixed 2 speed? Ik heb al een paar jaar een hoop Sturmey naven in een doos liggen en wilde het al heel lang eens uitproberen. Nu zat ik deze week na het overlijden van Sheldon nog eens op zijn site te kijken en vond ik de pagina waar ik het ooit eens op gelezen had. Nu had ik ooit ook al eens de originele ombouw handleiding van Sturmey gevonden en gelukkig nog op mijn harde schijf staan. Ik denk dat het allemaal niet zo spannend is. Je houd als het goed is een naaf over die twee speed heeft. Eén is 1:1 (direct drive) en twee is -25%. Dit is dus gelijk aan terug schakelen van een 48 buitenblad naar een 36. Lijkt me wel wat voor als er heftige tegenwind is of ik teveel gezopen heb.

Ik ga het dus proberen, maar zou graag nog horen of er andere zijn die het geprobeerd hebben?

Ik heb nu gelijk een goed excuus om een dedicated frame te bouwen. Die kan dan gelijk gebruikt worden als de ACS (remake van de oude ACS 3 speed fixed) dit jaar eindelijk uit komt. (vandaag nog contact gehad met Sturmey NL over de verwachte datum......)

CAS
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 07, 2008 10:06 pm

Klinkt allemaal erg tof, al weet ik niet over wat voor naaf je het hebt. Leg eens verder uit, zijndat naven die je met een freewheel in crank moet gebruiken (Als je niet wilt fixen)? Klinkt in ieder geval leuk, de moeilijkere uitvoering van de Schlumpf.

En die ACS naven, wat gaat daar mee gebeuren? Worden dat weer fixed versnellingsnaven?

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

steelhead

Bericht door steelhead » vr feb 08, 2008 8:50 am

De Sturmey Archer AW3 is een veel gebruikte versnellingsnaaf. Die hebben ze al sinds de jaren 30 in productie. De laatste jaren met een aluminium huis.
Sturmey heeft vanaf de 30-er tot de 60-er jaren een 3 speed Fixed Gear naaf gemaakt onder de naam ACS. In die tijd was het heel normaal om een Sturmey naaf in je racefiets te hebben en Fixed Gear fietsen waren in GB nog steeds heel normaal. Na de 60-er jaren is het Fixed rijden sterk terug gelopen. Sturmey is dus opgehouden met het maken van de ACS. Nu het vast verzet rijden weer is ontdekt is de ACS ook herontdekt! Alleen zijn er niet meer zoveel van te vinden. Een originele ACS is goede staat is ongeveer twee nieren waard. Omdat de meeste mensen die dingen zelf nodig hebben is er een alternatief gezocht.

Toen Sturmey de productie heeft gestopt bleken er toch nog een handje vol die hards te zijn die er van baalden dat de ACS niet meer werd gemaakt. Sturmey heeft toen éénmalig een handleiding (gedeeltelijk handgeschreven) uitgebracht waarin werd uitgelegd hoe je een AW3 (de meest voorkomende Sturmey naaf) omgebouwd kon worden.

Ik ben op dit idee gekomen via de Sheldon site. Ik las daar al enige jaren terug over deze naaf en ben toen al eens begonnen met naafjes te sparen. Toen heb ook al eens een naaf uit elkaar gehaald en ben toen tot de conclusie gekomen dat het te doen moet zijn.

Het enige probleem is/was dat je een ruimte moet uitfrezen/slijpen die diep in het naafhuis ligt. Ik ben er dus nu achter dat je de linker zijkant van de naafhuls kunt losmaken. (uit een Engelse tekst van het net). Ik heb dat dus gedaan en hoop komend weekend eens te beginnen met slijpen.

Ik zal dit weekend foto's van de hele operatie posten.

Ondertussen even naar dit kijken:

http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer.html

http://www.sheldonbrown.com/asc.html

http://www.sheldonbrown.com/asc-tech.html

http://www.sheldonbrown.com/awfixed.html

Er is meer op het web te vinden. Het belangrijkste nieuws is dat men na een oproep van Sheldon massaal Sturmey heeft lastig gevallen met de vraag of er weer een nieuwe ACS komt. En het goede nieuws is dat die er komt. Gisteren nog contact gehad met Sturmey NL en die wisten me mee te delen dat hij bijna productie rijp is en dat hij waarschijnlijk op de Taipei beurs wordt gepresenteerd.

Later meer........................
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » vr feb 08, 2008 9:28 am

Dit is nog een mogelijke oplossing. Lijkt ook te werken:
Modifications to Sturmey Archer Hub Gears

to Produce Fixed Wheel Gears

by

John Fairbrother, B.Tech., D.L.C., C.Eng., M.I.Mech.E., M.I.E.E.

Since 1962 Sturmey Archer gears have used a hub shell with the left hand end cap pressed in on a series of serrations in place of the left hand thread used on earlier hub shells. This change means that the left hand end cap is now capable of taking drive in either direction and forms the basis of the modifications described below. It is equally easy to modify modern steel hub shells and modern alloy hub shells although the procedure is slightly different. The mechanism may be a three speed which will convert to a two speed fixed or a five speed which will convert to a three speed fixed. In both cases the highest gear is direct drive with reductions of ¾ or 15/19 & 2/3.

Assuming one starts with a complete hub it must first be dismantled. Having removed the mechanism one needs good access to the left hand end cap. In the case of a steel hub shell this end cap can be driven out using a steel drift (the end cap is hardened). It is not so easy to remove the end cap of an alloy shell but one only has to remove some of the soft alloy between the ratchet teeth and this can be done working down the length of the hub barrel.

The modification to the mechanism consists of removing all four pawls and discarding the left hand pawls and all four springs. The right hand pawls are now fitted on the left hand end of the mechanism but upside down i.e. concave face outwards. It will be found that these reversed pawls will span approximately 2 pitches on the ratchet ring. The ratchet ring will need modifying at two places to accommodate the reversed pawls. A hard steel ratchet ring can be worked on with small grinding wheels and/or dental burrs. An alloy shell can be modified using a rotary file followed up by some hand filing. The pawls also need some modification which mainly consists of grinding off the raised "diamond" which is normally used to disengage the right hand freewheel. I have always used the pawls "wrong" way round i.e. taking the forward drive on the previous trailing end of the pawl. This seems to fit in better as it is essential not to reduce the length of the pawls thus ensuring that the drive is taken equally by two equal length pawls.

The control system depends on the gear, for a two speed fixed a standard three speed control lever is used. For a three speed fixed the control mechanism will depend on which version of the five speed one started with. In my case the gear mechanism has the two sliding sun wheels spring loaded to the left and pulled to the right by the cable. I use an old four speed control system modified as follows. The lever although marked as a three speed actually has four positions, the first three are exactly as for a three speed but the fourth has slightly less than the 10mm extra movement of a standard four speed lever. This arises from a previous use of this lever in conjunction with an ASC. hub. The control system was set up using a jig so that the movements of the internal parts can be seen as the trigger lever is operated. Some short lengths of tube placed over the control rod within the axle have been used to adjust the position of the internal parts to that required for each gear. The slack cable position allows the sliding clutch to engage the projections on the right hand end of the cage. The next position is correct when the sliding clutch is fully engaged with the projections inside the extension to the right hand end of the annulus and the left hand sun wheel is still fully locked to the spindle. The final low gear position must ensure that the sliding sun wheels are fully moved to the right to lock the right hand sun wheel to the axle. (N.B. it is essential to use a right hand sun wheel with square dogs as the ramped off dogs used in some gears would not work in both directions. If a four speed control system is used the spring within the axle will take care of any potential movement of the clutch beyond its normal right hand limit. The adjustment is correct when the cable is just tight in the lowest gear. Do NOT attempt to adjust the gear by reference to the left hand end of the control rod and the left hand end of the spindle.

It had been hoped to arrange the lever so that the surplus low gear position would coincide with the neutral between middle and low gears but so far this has not been achieved. This low gear position appears to be a driving position but the sliding sun wheels are not fully locked and the gear is very liable to slip. When changing into the lowest gear it is necessary for the pedals and/or the wheel to be slowly revolving to bring the sun wheels into line with the fixed parts that lock them.

Note that these conversions result in an appreciable amount of backlash between drive and overrun in all cases except the top direct drive gear of a three speed fixed. Some riders have found this backlash very disturbing but it has not worried me. I have used a two speed fixed in both steel and alloy hub shells and a three speed fixed in the alloy hub shell.

J.F.

Most recent revision: 7th February 2002.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

dré

Bericht door dré » vr feb 08, 2008 9:45 am

zal je een mailtje sturen met een sram naaf conversie

kan je misschien 8 speed fixed.......

steelhead

Bericht door steelhead » vr feb 08, 2008 12:33 pm

Tja.. even alles bekeken. De Sram/Sachs Torpedo T3 is toch makkelijker te fixen en heeft minder vrije slag.
Nu nog even een Torpedo naaf vinden.......
Laatst gewijzigd door steelhead op vr feb 08, 2008 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

originele ACS

Bericht door steelhead » vr feb 08, 2008 2:44 pm

Dit is dus de originele ACS

Afbeelding
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr feb 08, 2008 3:23 pm

Blijf het een mooie ontwikkeling vinden hier op DP:

Geared -> singlespeed -> fixed -> fixed-gears

What's next???? 8)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

steelhead

Bericht door steelhead » vr feb 08, 2008 3:28 pm

Geared -> singlespeed -> fixed -> fixed-gears -> Geared!!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr feb 08, 2008 4:47 pm

Ik zou graag een versnellignsnaaf hebben met een switch om on-the-fly op fixed over the stappen. Bv voor temporijden op hobbelige stukken.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr feb 08, 2008 9:58 pm

Als je de pallen in de drijfkop omdraait ben je toch klaar?
Dan is de ''2'' je fixed en zijn de ''1''(vertraging) en de ''3''(versnelling) normaal.
(als ik me niet vergis)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr feb 08, 2008 11:02 pm

sneeuwpop schreef:Blijf het een mooie ontwikkeling vinden hier op DP:

What's next???? 8)
auto. ;)

ott

Bericht door ott » za feb 09, 2008 8:22 am

HHHhmmmm intressant, boeiend, intressant
Afbeelding
http://sheldonbrown.com/bichain-fixed-free.html
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

steelhead

Bericht door steelhead » za feb 09, 2008 12:17 pm

Links een AW3 april 77 (geweldige maand, want toen ben ik geboren....) en rechts een AW3 uit de oude doos van juli 66. Ik ga de beste onderdelen uit zoeken en er één fixed van maken.

Afbeelding
Als je de pallen in de drijfkop omdraait ben je toch klaar?
Dan is de ''2'' je fixed en zijn de ''1''(vertraging) en de ''3''(versnelling) normaal.
(als ik me niet vergis)
Dat zal ik eens proberen. Misschien dat de vertanding (waar de pallen invallen) dan net de verkeerd kant op staan?? Ik zal dit eens bekijken. Je blijft wel met het probleem van de vrije slag zitten. Dat moet je oplossen door een nieuwe 'clutch plate' te maken. Dat zie ik nog wel zitten. (clutch plate is het ronde schijfje met vier tanden. Die tanden moeten veel breder.

Laten meer........
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za feb 09, 2008 6:02 pm

steelhead schreef:Dat zal ik eens proberen.
Ik heb er niet van kunnen slapen want ik moet mezelf tegenspreken. :oops:
In de naafhuls zit de vertanding verkeerd om dus zullen de pallen gewoon gaan freewhelen.
Jammer.
Heb je voor mij een foto van de binnenkant van de naafhuls?
Ik ben benieuwd hoe die vertanding loopt.

Wat je trouwens ook nog kan proberen is een Torpedo 3 remnaaf slopen.
Daar kan je volgens mij de pallen van het ringwiel omdraaien.(misschien vergis ik me weer)
Ik hoop maar dat ik nou wel lekker kan gaan slapen!

steelhead

Bericht door steelhead » za feb 09, 2008 10:29 pm

Ik zal morgen eens een foto maken. Ik heb dus vanmiddag met mijn naaf en die pallen in mijn handen gestaan en staan denken wat je bedoelde. Na een half uur maar bedacht dat dat niet ging werken.
Ik ben ook naar Torpedo naven op zoek geweest. De Sram T3 is een directe afgeleide en misschien wel 1:1 gelijk!? Een nieuwe T3 kost dikke 100 Euro!!!! Dat een beetje veel voor een experiment.
Ik zie het wel zitten met de Sturmey. Ik weet nu ook hoe de clutch plate eruit moet zien. Dat wordt wel weer een project op zich. Draaien - vijlen - harden....
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za feb 09, 2008 10:47 pm

Naven hoeven niet zo veel te kosten om iets te proberen.
Kijk eens op Marktplaats bij fietsen en als zoek opdracht:opknapper.
Meestal als je binnen de familie of vrienden kring roept dat je nog een stationsfiets zoekt dan ben je al voorzien.
Ouwe meuk is voor dit soort experimenten meestal wel voor handen.
De meeste LBS-en hebben ook wel een krotje staan voor koek en gebak!

Als ik weer eens een Torpedo 3 in handen krijg zou ik eens proberen of het omdraaien van de pallen lukt.
Ook zou ik dat trucje met die SA3 drijfkop eens in de praktijk proberen.

Geld uitgeven voor een nieuwe SA naaf zou ik nooit doen.
Die dingen zijn af fabriek al zo gaar,die lopen echt voor geen meter vind ik.
Die chineesen houden er naar mijn idee te grote toleranties op na.
Ik hoop echt dat ze het beter hun best gaan doen.
Naar mijn idee moeten ze dat ook wel omdat ze veel concurrentie hebben van de Nexus3 en de SRAM t3,alhoewel SRAM ook moeilijk lijkt te doen met leveren en een niet te vergeten recall die onwijs veel tijd claimde.
Maar goed,we gaan proberen naaf versnellingen te fixen,een nobel uitgangspunt lijkt mij.
Een gat in de markt die nog gevuld kan worden! :lol:

steelhead

wat foto's

Bericht door steelhead » zo feb 10, 2008 7:23 pm

Hier een foto van de rechter vertanding in de naafhuls. Deze kant kun je er uit persen. Afbeelding

Dit is het uiteinde met de vertanding
Afbeelding

Dit is de vertanding die aan de rechterkant zit.
Afbeelding

Dit zijn de pallen dragers. Even op de exploded view (sheldon brown site) kijken waar ze zitten!
Afbeelding

Dit is de clutch plate op zijn plek. Ik weet nu hoe de nieuwe eruit moet zien, hoe ik die ga fabriceren en hoe ik die moet harden. Je kunt zien dat het binnenste deel een vrij grote slag (misschien wel 40 graden) door het buitenste deel kan maken. De nieuwe clutch plate wordt zo gemaakt dat deze "vrije slag" niet meer mogelijk is.
Afbeelding
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

bas-bikes

Andere optie?

Bericht door bas-bikes » ma feb 11, 2008 4:05 pm

Hey Casper, Bas Hier

Waarom geen schlumpfdrive? Erg mooie optie, 30.000k onderhoudsvrij en oerdegelijk....wij monteren ze ook op de singlespeeders en 9-speeders

http://www.schlumpf.ch/

Ik ga je mailen voor het hardsolderen

Bas

bas-bikes, exclusive singlespeed and 9-speed mtb's
Laatst gewijzigd door bas-bikes op ma feb 18, 2008 10:37 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Pieter!

Re: Andere optie?

Bericht door Pieter! » wo feb 13, 2008 10:49 pm

Leuk idee. Is een schlumpf crank te combineren met een fixed achterwiel?

bas-bikes

Bericht door bas-bikes » do feb 14, 2008 2:35 pm

Tuurlijk, waarom niet.

Het is een keiharde overbrenging, zowel voor als achteruit. En er zit geen vrijloop in.....tis maar een ideetje

Over een maand of twee komt ons eerste prototype singlespeedframe, daar gaat er meteen eentje in. Dus dan ook te testen in Haarlem...
Laatst gewijzigd door bas-bikes op ma feb 18, 2008 10:36 am, 2 keer totaal gewijzigd.

flying duitsman
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » zo feb 17, 2008 11:23 am

Pieter! schreef:Leuk idee. Is een schlumpf crank te combineren met een fixed achterwiel?
volgens mij niet. ik had het op de bike motion benelux 2006 meet die mensen van schlumpf daarover gehad en toen hebben zij gezegd, dat schlumpf+fixed niet zal werken.

misschien is de belasting te groot of zo...
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

willem12

Bericht door willem12 » zo feb 17, 2008 1:14 pm

Bas schreef: exclusive singelspeed and 9-speed mountainbikes
www.bas-bikes.nl
Singelspeed fietsen zijn niet exclusief, half Amsterdam fietst over de singels en grachten.

Maar ik ben benieuwd naar naar nog meer Hollandsch fabrikaat, helaas is je website van 2007 en leeg.

On Topic:
Warom zijn die SA naven zo duur ? Er moeten er toch zo'n 100 per week in de afvalcontainers liggen? Vroeger stikte het van die dingen, zelf ook nog gehad.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo feb 17, 2008 5:54 pm

flying duitsman schreef:
Pieter! schreef:Leuk idee. Is een schlumpf crank te combineren met een fixed achterwiel?
volgens mij niet. ik had het op de bike motion benelux 2006 meet die mensen van schlumpf daarover gehad en toen hebben zij gezegd, dat schlumpf+fixed niet zal werken.

misschien is de belasting te groot of zo...
Jammer, was een mooi concept!

bas-bikes

Bericht door bas-bikes » zo feb 17, 2008 9:40 pm

@ willem 12: We zijn op het moment keihard bezig met de site, "soon" dus meer. Als we zover zijn zal ik het luid en duidelijk melden hier!

@ Pieter!: Dat zal ik eens nader uitzoeken. Ik zal eens contact met ze opnemen. Binnenkort hier dus ook meer over....Misschien toen nog niet maar nu hebben ze uitvoeringen met een tegenkoppel-beugel die je aan je frame monteert. Deze uitvoering kan aanzienlijk meer torque leveren én ontvangen dan de andere uitvoeringen waarbij de "versnellingsbak" op wrijving stilgehouden wordt....Ik zoek het uit!

Plaats reactie