Re:Stelling: Als je zwaar bent kun je niet springen
Moderator:Beheerders
Een maatje zei tegen mij, toen we een beetje aan het etteren waren met onze bikes:
"jij moet wel 50 gaan om een beetje de lucht in te gaan"
toen heb ik hem wel te kakken gezet.... ::) ::) ::)
dus, als je 85 kilo weegt of meer krijg je je bike de lucht niet in!
waar of niet waar?
(IK HEB DAAR NMIX OVER GEZEGD!)
"jij moet wel 50 gaan om een beetje de lucht in te gaan"
toen heb ik hem wel te kakken gezet.... ::) ::) ::)
dus, als je 85 kilo weegt of meer krijg je je bike de lucht niet in!
waar of niet waar?
(IK HEB DAAR NMIX OVER GEZEGD!)
Op me P3 kwam ik bijna niet de lucht in, op me X bike wel (4 kg lichter..) Ligt denk ik meer aan de geometrie en gewicht van de bike dan aan het rijders gewicht.
Overigens, het blijft lastiger voor mij dan voor iemand die 50 kg weegt...
Erikje
Overigens, het blijft lastiger voor mij dan voor iemand die 50 kg weegt...
Erikje
Eeuhm ik weeg 100kg en ik spring ook dus..... ::)
springen is meer een kwestie van techniek
en als je die techniek door hebt ,dan maakt het niet uit hoe zwaar je weegt
ik geef wel toe de de geometrie wel invloed heeft op het springen , maar zelfs met veel oefenen kun je daarm ee jumpen
en als je die techniek door hebt ,dan maakt het niet uit hoe zwaar je weegt
ik geef wel toe de de geometrie wel invloed heeft op het springen , maar zelfs met veel oefenen kun je daarm ee jumpen
Je kan ook wel hoger springen als je spd"s gebruikt.
Zo kan je je fiest omhoog trekken met je voeten...
Zo kan je je fiest omhoog trekken met je voeten...
hoe bonkiger je bent hoe meer spieren je voor dat gewicht meeneemt en kan je dus ook harder bunnyen
even een wetenschapelijke oplossing
E(nergie) Kinetisch =m(assa) x [sub]1/2 [/sub]V[sup]2[/sup] (snelheid[sup]2[/sup])
E(nergie)potentieel=m(assa) x g (valversnelling) x h(oogte)
Bij een sprong wordt je energie bepaald door de snelheid recht omhoog .
je benodigde snelheid is de potentiele energie
actie = reactie ,dus je kinetische energie is evengroot als je potentiele enrgie
dus
m x [sub]1/2[/sub] V[sup]2[/sup] = m x g x h
de twee massas zijn gelijk ( tenzij je een paar lichaamsdelen verliest tijdens je take of)dus vallen tegen elkaar weg
dus de hoogte van je sprong is alleen van je snelheid afhankelijk
E(nergie) Kinetisch =m(assa) x [sub]1/2 [/sub]V[sup]2[/sup] (snelheid[sup]2[/sup])
E(nergie)potentieel=m(assa) x g (valversnelling) x h(oogte)
Bij een sprong wordt je energie bepaald door de snelheid recht omhoog .
je benodigde snelheid is de potentiele energie
actie = reactie ,dus je kinetische energie is evengroot als je potentiele enrgie
dus
m x [sub]1/2[/sub] V[sup]2[/sup] = m x g x h
de twee massas zijn gelijk ( tenzij je een paar lichaamsdelen verliest tijdens je take of)dus vallen tegen elkaar weg
dus de hoogte van je sprong is alleen van je snelheid afhankelijk
Geen zin om uit te leggen, stelling klopt niet
inzane
inzane
klopt wel >:(
alleen je moet wel de luchtweerstand verwaarlozen,
een baksteen valt net zo snel naar beneden als een veertje in het luchtledige
alleen het verschil tussen luchtweerstand tussen een biker van 60kg en een van 100kg is zo weinig dat het absoluut te verwaarlozen is .
en vertel nou eens wat er niet klopt , ik wil het eigenlijk wel weten
alleen je moet wel de luchtweerstand verwaarlozen,
een baksteen valt net zo snel naar beneden als een veertje in het luchtledige
alleen het verschil tussen luchtweerstand tussen een biker van 60kg en een van 100kg is zo weinig dat het absoluut te verwaarlozen is .
en vertel nou eens wat er niet klopt , ik wil het eigenlijk wel weten
Klopt niet,
Als je wilt weten of je met dezelfde kracht (kinetische energie) even hoog komt neem je 1 van de 2 formules die je net noemt. Bijv. F=m*g*h; je wilt de hoogte weten, die is afhankelijk van: h= F/(m*g) er vanuit gaande dat de biker van 60 en 100 kg evenveel kracht hebben en dat ze op dezelfde planeet leven zijn F en g gelijk en is de massa van de biker bepalend voor de hoogte (h).
Nu als huiswerk: beredeneer dezelfde stelling met de andere formule: F= 0,5*m*v2, en kijk of je dezelfde conclusie trekt...
Als je wilt weten of je met dezelfde kracht (kinetische energie) even hoog komt neem je 1 van de 2 formules die je net noemt. Bijv. F=m*g*h; je wilt de hoogte weten, die is afhankelijk van: h= F/(m*g) er vanuit gaande dat de biker van 60 en 100 kg evenveel kracht hebben en dat ze op dezelfde planeet leven zijn F en g gelijk en is de massa van de biker bepalend voor de hoogte (h).
Nu als huiswerk: beredeneer dezelfde stelling met de andere formule: F= 0,5*m*v2, en kijk of je dezelfde conclusie trekt...
leuke boeiende stellingen maar ik spreek uit ervaring
als ik met mijn 130 kilo met dezelfde snelheid op een jump kom aanrijden als mijn maat van 55 kilo....... dan springt hij hoger en verder dan ik....
het kost mijn meer kracht (energie) om een table voorbij te springen gezien het feit dat die maat het uit souplesse doet en het voor mij een pure kracht explosie moet zijn wil ik er voorbij geraken....
etc etc
inzane
als ik met mijn 130 kilo met dezelfde snelheid op een jump kom aanrijden als mijn maat van 55 kilo....... dan springt hij hoger en verder dan ik....
het kost mijn meer kracht (energie) om een table voorbij te springen gezien het feit dat die maat het uit souplesse doet en het voor mij een pure kracht explosie moet zijn wil ik er voorbij geraken....
etc etc
inzane
monkey boy schreef:
Die situatie doet zich maar op een bepaalde momentopname voor en onder bepaalde voorwaarden!
De beweging die je bij een sprong maakt kan je in twee vectoren verdelen.
Een horizontale en een verticale.
-->Om de verste sprong te maken moet de hoek tussen beiden 45° bedragen, dus uw afsprong moet gebeuren onder deze hoek
* De horizontale is bij benadering enkel afhankelijk uw beginsnelheid (Kinetische energie). Deze is voor beide rijders nagenoeg dezelfde en blijft ook nagenoeg constant.
* De verticale is de kracht die de aarde op u uitoefend.(potentiële energie )+ een deel van uw beginsnelheid (daarom 45°) (Is bij beiden ook dezelfde en valt dus weg)
Het is dus de potentiële energie die ervoor zorgt dat de zwaardere collega eerder de grond zal raken dan de minder zware collega.
Want deze is sterk afhankelijk van uw gewicht => F=m*g*h !!
Let op: In de mechanica werkt men met krachten en niet met massa"s !!!
sorry stelletje sukkels :-X
dit is dynamica
maar elke natuurkundige wet geld voor elk te verzinnen voorwerp
F=m*g*h is pure bulshit waar haal je dat vandaan ::)wat heeft hoogte met een kracht te maken ?
F(N)=m(kg) * m/s[sup]2[/sup] *h(m)
dus N=kg*m/s [sup]2[/sup]=kg*m/s[sup]2[/sup]*m
zie je een m te veel
F=m*a
V=a*t
en voor een bepaalde snelheid te halen is een versnelling nodig
dus een zwaarder persoon zal meer kracht moeten uitoefenen om een zelfde versnelling te behalen.
of een langere tijd nodig hebben om deze snelheid te behalen (t) als ze de zelfde snelheid hebben behaald zal de bijv. de rijder van 100Kg 2x zoveel kinetische energie als de rijder van 50KG
maar hij heeft ook twee keer zo veel energie nodig om een bepaalde hoogte te behalen
dus twee maal zoveel energie / twee maal zoveel benodigde energie
wat doen jullie met je hersenen , dit is puur logisch 1e klas kleuterschool natuurkunde
dit is dynamica
F=m*g*h is pure bulshit waar haal je dat vandaan ::)wat heeft hoogte met een kracht te maken ?
zie je een m te veel
F=m*a
V=a*t
en voor een bepaalde snelheid te halen is een versnelling nodig
dus een zwaarder persoon zal meer kracht moeten uitoefenen om een zelfde versnelling te behalen.
of een langere tijd nodig hebben om deze snelheid te behalen (t) als ze de zelfde snelheid hebben behaald zal de bijv. de rijder van 100Kg 2x zoveel kinetische energie als de rijder van 50KG
maar hij heeft ook twee keer zo veel energie nodig om een bepaalde hoogte te behalen
dus twee maal zoveel energie / twee maal zoveel benodigde energie
wat doen jullie met je hersenen , dit is puur logisch 1e klas kleuterschool natuurkunde
m*g*h = U (oftewel energie, in dit geval potentiele energie)
Den Hans schreef:
[monkey boy schreef:
Die situatie doet zich maar op een bepaalde momentopname voor en onder bepaalde voorwaarden!
De beweging die je bij een sprong maakt kan je in twee vectoren verdelen.
Een horizontale en een verticale.
-->Om de verste sprong te maken moet de hoek tussen beiden 45° bedragen, dus uw afsprong moet gebeuren onder deze hoek
* De horizontale is bij benadering enkel afhankelijk uw beginsnelheid (Kinetische energie). Deze is voor beide rijders nagenoeg dezelfde en blijft ook nagenoeg constant.
* De verticale is de kracht die de aarde op u uitoefend.(potentiële energie )+ een deel van uw beginsnelheid (daarom 45°) (Is bij beiden ook dezelfde en valt dus weg)je moet rekenen vanaf de take of , en de hoek doet er ook niet toe , die bepaald alleen hoe ver je komt.dus rekenen met de verticale snelheid
Het is dus de potentiële energie die ervoor zorgt dat de zwaardere collega eerder de grond zal raken dan de minder zware collega.
Want deze is sterk afhankelijk van uw gewicht => F=m*g*h !!
Let op: In de mechanica werkt men met krachten en niet met massa"s !!!
monkey boy schreef:
sorry stelletje sukkels :-X
dit is dynamica
zie je een m te veel
Heb te veel gekeken naar de formule"s van andere...
F=m*g*h klopt inderdaad niet! :-X (Man, man ,man,... mijn leraar mechanica zou me vermoord hebben...) het is E[sub]p[/sub] i.p.v. F maar mijn redenering klopte toch dacht ik...
Anyway,
betreffende je theorie;
Vertrekkende met dezelfde snelheid, waarom springt de zwaardere minder ver dan de lichtere?
Toch omdat zijn massa hoger is of m.a.w. hij meer potentiële energie meekrijgt?
De hoeveelheid energie die de zwaardere er moest insteken om z"n snelheid te halen heeft weinig te maken met de sprong zelf.
Kinetische energie was toch louter afhankelijk van de snelheid , of niet?
misschien heel simpel gedacht door mij.
wanneer ik een blok lood van tien kilo over een muur van een meter hoog moet gooien dan zal ik meer energie moeten gebruiken als bij een blok lood van 4 kilo, waar of niet waar.
hetzelfde werkt dus door in mijn simpele brein, zonder formules bij een fietser die omhoog wil gaan. uit ervaring springt mijn maatje met snowboarden hogere en verdere airs dan ik, terwijl we evenhard op de hit afkomen, ik ben echter een stuk zwaarder.
mocht ik wetenschappelijk gezien fout zitten dan hoor ik het graag.
wanneer ik een blok lood van tien kilo over een muur van een meter hoog moet gooien dan zal ik meer energie moeten gebruiken als bij een blok lood van 4 kilo, waar of niet waar.
hetzelfde werkt dus door in mijn simpele brein, zonder formules bij een fietser die omhoog wil gaan. uit ervaring springt mijn maatje met snowboarden hogere en verdere airs dan ik, terwijl we evenhard op de hit afkomen, ik ben echter een stuk zwaarder.
mocht ik wetenschappelijk gezien fout zitten dan hoor ik het graag.
Dat wisten we allemaal wel denk ik, maar nu zijn we elkaar aan"t bekogelen met allerlei (pseudo) intelectuele toestanden

nog een keer in woorden dan:
je gaat met je maatje jumpen
jij 60kg incl.bike
hij 120kg incl.bike
als je allebij op een jump af komt van bijv 45graden met een snelheid van ong. 28.28 km/u
dan is je verticale snelheid 20km/u en je horizontale ook
je energie van je maatje is wel 2 keer zo groot als die van jouw
E=m*V[sup]2[/sup]
(wat krijg je liever tegen je hoofd 10kg of 20kg met de zelfde snelheid)
maar hij heeft ook 2 x zo hard moeten trappen om deze snelheid te halen.
vanaf de take of tot het punt dat je stilhangt in de lucht verbruik je je energie die je opgebouwd hebt.
E[sub]p[/sub]=m*g*h
dus je maatje zal 2 keer zoveel energie verbruiken om op z"n hoogste punt te komen, MAAR hij heeft 2 x zoveel energie opgebouwd om de snelheid te bereiken
snappie?
je gaat met je maatje jumpen
jij 60kg incl.bike
hij 120kg incl.bike
als je allebij op een jump af komt van bijv 45graden met een snelheid van ong. 28.28 km/u
dan is je verticale snelheid 20km/u en je horizontale ook
je energie van je maatje is wel 2 keer zo groot als die van jouw
E=m*V[sup]2[/sup]
(wat krijg je liever tegen je hoofd 10kg of 20kg met de zelfde snelheid)
maar hij heeft ook 2 x zo hard moeten trappen om deze snelheid te halen.
vanaf de take of tot het punt dat je stilhangt in de lucht verbruik je je energie die je opgebouwd hebt.
E[sub]p[/sub]=m*g*h
dus je maatje zal 2 keer zoveel energie verbruiken om op z"n hoogste punt te komen, MAAR hij heeft 2 x zoveel energie opgebouwd om de snelheid te bereiken
snappie?
ELVIS schreef:
nu voor elvis
je hebt helemaal gelijk
maar als je ze allebij over een muur van 2 meter moet gooien , dan zal de snelheid waarmee je ze weggooit even hoog zijn
je hebt wel meer kracht nodig dus ook meer energie
dus ze komen allebij evenhoog , mee eens?
maar als ze de zelfde snelheid hebben en dus de zelfde hoogte berijken (ze worden allebi afgeremd door de zwaartekracht
9,81 m/s[sup]2[/sup])
het zwaardere blok lood zal meer energie bevatten, maar deze energie ook nodig hebben om het hoogste punt te bereiken .
dus het heft elkaar op
4kg = 4x energie behaald / 4x energie benodigd
10kg=10x energie behaald / 10x energie benodigd
maar het hele punt is: je moet allebij de zelfde snelheid hebben bij het vertrek vanaf de jump.
hmmm ik weeg met bike dik 150 kilo...............
Najah, kewl die berekeningen, t zal ook wel kloppen. Maar ik hou me liever bij de realiteit.... Hard trappen
inzane, chapeau
Najah, kewl die berekeningen, t zal ook wel kloppen. Maar ik hou me liever bij de realiteit.... Hard trappen

inzane, chapeau
heel hard ;D
maar je hebt toch dikke benen?
maar je hebt toch dikke benen?
dus ik ben licht met 125 kg tjes :P :PeNaZnI schreef: hmmm ik weeg met bike dik 150 kilo......
Een biker van 150 kg zal waarschijnlijk wel wat meer kracht hebben dan ne van 60 kg, vraag is alleen weegt dit volledig op tegen het xtra gewicht? Ik denk het niet dus is een lichter persoon gemiddeld genomen in het voordeel bij het jumpen (en zeker bij het landen maar das een ander verhaal).
Het komt er dus op neer dat x tra gewicht voor de hoogte van de sprong wel degelijk uitmaakt, alleen als er evenredig veel x tra kracht aan te pas komt zal eenzelfde hoogte bereikt worden, maar in de meeste gevallen zal er niet genoeg extra kracht geleverd kunnen worden.
Het komt er dus op neer dat x tra gewicht voor de hoogte van de sprong wel degelijk uitmaakt, alleen als er evenredig veel x tra kracht aan te pas komt zal eenzelfde hoogte bereikt worden, maar in de meeste gevallen zal er niet genoeg extra kracht geleverd kunnen worden.
ik heb kuiten a la beverboy
blablabblaaat
inzane

blablabblaaat
inzane