Over vooroordelen en oude liefdes...

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Mr Elsworth
Over vooroordelen en oude liefdes...

Bericht door Mr Elsworth » wo feb 13, 2008 12:46 pm

De dikke van Dale zegt; Vooroordeel = een ongegronde mening.
Engelsen zeggen; prejudice, preconceived opinion
Unsere Nachbarn sagen; Vorurteil, Voreingenommenheit
De Fransen zeggen; préjugé, partialité

Ik had hem al een tijdje half afgebouwd in huis en heb er een anderhalve maand terug al es lekker op gefietst. In een grijs verleden ooit eens tijdens een vakantie een Slingshot bereden en de positieve gedachten over die fiets zijn eigenlijk wat blijven hangen. Dus wat doe je dan, je zoekt eens een oude jeugdliefde op en kijkt of het nog net zo lekker gaat als toen. In the real world kom je dan vaak bedrogen uit omdat ze meer rimpels vertoont dan je had verwacht en ook lang niet meer zo strakke verschijning is dan je had gehoopt. Gelukkig viel het nu mee. Ok, de toevoeging van enige (fiets)cosmetica helpt natuurlijk mee aan de algehele indruk. Ook is ze in de afgelopen jaren enigszins volgespoten met siliconen. Dit is te zien aan de wat dikkere buizen.
En dan de hamvraag, hoe voelt ze. Nog steeds zo goed als toen of wordt het een bittere teleurstelling. Helaas voor de bevooroordeelden, ze rijdt als de brandweer.
Zowel op de weg als in het terrein is het werkelijk een feest. Op de weg trap je met gemak een tandje zwaarder en merk bijna niets van de " slappe" voorkant. In het terrein doet ze het meest denken aan een geslaagde kruising tussen een URT en een softtail. Wanneer je tijdens het rijden je hand op de kleine veer achter het balhoofd legt, voel je hem rustig wat inveren. Ook tijdens het aanzetten van de trappers.
Uiteraard had deze wat minder valide geest op de eerste rit het gevoel; tjemig het lijkt wel als of je met ovale wielen rijdt. Bleek dat de achterband niet goed om de velg lag..... Nobby Nics en WTB velgen zijn geen vrienden van elkaar.
Omdat het geen doorsnee fiets ook maar geen doorsnee shifters er op gezet. Dat was maar goed ook want dit schakelt echt weer als van ouds. Hoezo nieuw XTR of SRAM schakelt direct, neem eens een paar topshifters.
Anyway, ik weet dat er niet veel Slingshots in Nederland hebben rondgereden (of nog rondrijden) dus ik ben erg benieuwd naar jullie (voor)oordelen. Het lekkere van een vooroordeel is dat het de geest zo veel gemak biedt. Je hoeft er namelijk niet al te lang over na te denken. Plop, en hij is er! En ja, ik heb de uitspraak; oh my god, it's buttugly, al horen vallen :lol:
PS. De fiets voor een groot gedeelte afgemonteerd met 6al/4v ti bouten van MTBTI omdat SRP zich waarschijnlijk weer heeft toegelegd op het fabriceren van US wapentuig. Daar ligt de boutjes en fietsprularia divisie volgens mij weer eens droog. Geen nood, voor de echte proleet en anti roestfanaat zijn dit zeer fraaie en sterke ti bouten.
Afbeelding
Afbeelding
Omdat de balhoofdbuis naar mijn smaak wel wat lang was en ik graag de Saago stuurpen wilde gebruiken er maar weer een plat stuur op gedonderd. Zo zit ie weer lekker.
Afbeelding
In een wat enthousiaste bui de granny maar verwijderd. Gezien de huidige conditie moet ik die maar weer eens op gaan zoeken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dank u wel mevrouw Green voor wederom een sterk staaltje zilversmeedkunst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mr Elsworth op wo feb 13, 2008 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo feb 13, 2008 12:55 pm

Super vet!

Zo'n ding zou ik nog graag eens een tijdje proberen!

Veel lovende reviews van rijders altijd.

Veel plezier er mee!

Gène

Bericht door Gène » wo feb 13, 2008 1:15 pm

Paul duim shifters, gaaf! Heb je gewoon buiscommandeurs ;) gebruikt i.c.m. die beugeltjes van Paul?

Gave fiets, helaas vind ik hem niet zo mooi, maar waardeer wel het "oldskool" gehalte van deze bike.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

hubertje

Bericht door hubertje » wo feb 13, 2008 1:45 pm

Kheb zo vaag het gevoel dat ik de oude veel mooier vond.

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » wo feb 13, 2008 7:55 pm

@Gene en Hubertje.
Kan me voorstellen dat je hem niet echt mooi vindt. Het is een apart geval. Maar dat maakt hem wel weer antrekkelijk, vind ik. Vandaar dat ik hem toch heb genomen. En daarbij rijdt ie echt heel anders dan een gewone hardtail.
Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen ;)

Gène

Bericht door Gène » wo feb 13, 2008 8:54 pm

Moet je me toch nog eens vertellen hoe je dat met die shifters hebt gefixed ;)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo feb 13, 2008 10:27 pm

Gaaf! heb het altijd al een gaaf concept gevonden die Slingshots. Ben benieuwd naar verdere rijervaringen en duurzaamheid en zo. Ook de shifters ben ik best wel nieuwschierig naar....

VInd alleen de vierkante seattube die ze momenteel gebruiken een beetje lomp ogen, alsof het een electrische fiets is :cry:
Verder: 8)
Ijzeren paarden eten geen haver....

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » do feb 14, 2008 1:27 pm

Shifters:
Je bestelt een paar Paul Thumbie shifterpods.
Daarnaast koop je een setje Shimano Dura Ace (mag ook Ultegra zijn) bar end shifters. Let op; neem wel de oudere 9 speed variant of je moet meteen ook een 10 speed cassette nemen, dan heb je wel meteen een 10 speed mountainbike (met een wat zwaarder raceverzetje wellicht ;) ). De bar end shifters passen direct op de Paul beugeltjes. Je kunt ze gewoon met de bijgeleverde shimanoschroefjes monteren.
Ik heb de Dura Ace shifters gekozen en deze werken zonder problemen samen met een XTR (of andere Shimo) achterderailleur.
That's it.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do feb 14, 2008 8:19 pm

Getoonde lef spreek mij zeker aan. en dan lef in de zin van het kiezen van niet de volgende cannondale, giant, specialized, cube, santos of what ever.

Het frame vind ik ook in genoemde context niet mooi, dat is dan in mijn ogen weer jammer van Slingshot.

Plaats reactie