beginnende downhiller waar moet je op letten als je een 2 h

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di feb 05, 2008 11:58 am

Ridley Rijder schreef:Ik zou ook eens kijken naar de Decathlon downhillbike. Hij weegt veel, maar heeft goede veerelementen en verder is hij basic afgemonteerd, maar dit zijn allemaal onderdelen die stevig gebruik aankunnen. Deze fiets kost nieuw 1500 euro. Voor heeft hij een RS Domain vork en achter een Manitou Metel demper. Daar valt niet veel aan te tweaken, maar ze doen hun werk voortreffelijk.

Houd er ook rekening mee dat je in het begin redelijk veel "op je muil" zal gaan (vallen dus ;) ) Met zo'n fietsen zal je er dan niet echt veel hartzeer aan over houden als er iets misgaat. Wat je met mooiere bikes wel zal hebben.
Het voordeel van de Decathlon is dat je met nieuwe onderdelen zit, die je niet na korte tijd zal moeten vervangen wat bij 2de hands bikes meestal wel het geval is.

Verder zou ik niet te veel letten op die miereneukers van hierboven, en gewoon eens rustig rondkijken, wat onderdelen bestuderen, kijken wat er allemaal te koop staat in het te koop topic,... Ik doe het ook zo.

Leg jezelf ook een budget op waar je beschermkledij mee kan kopen, want dit gaat je ook nog een aardige duit kosten, en die kledij is noodzakelijk als je niet na je eerste downhill in het ziekenhuis wil liggen.

Grtz, en veel succes!!

Hoeveel ervaring heb jij met die decathlon fiets en met andere downhill fietsen?
SlapHappy

Don

Bericht door Don » di feb 05, 2008 12:24 pm

Nu breekt mijn spreekwoordelijke klomp (dat is een uitdrukking voor de duidelijkheid). Wordt er nu iemand daadwerkelijk het advies gegeven een DECATHLON DH bike aan te schaffen??
Denk je alles meegemaakt te hebben....
Zondagsrijder

freeko

Bericht door freeko » di feb 05, 2008 12:43 pm

Bestaat er een Decathlon DH bike dan???????? Kan ik op de site niet terugvinden.Ik mag toch niet aannemen dat die anderen als DH gezien worden........

Lacer

Bericht door Lacer » di feb 05, 2008 6:11 pm

menace

Bericht door menace » di feb 05, 2008 7:35 pm

Dat is geen downhill bike , en crossmax wielen en een totem samen op een fiets :?
Laatst gewijzigd door menace op di feb 05, 2008 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ridley Rijder

Bericht door Ridley Rijder » di feb 05, 2008 7:53 pm

Deze is de link is de duurdere versie. Deze kost €2700. De goedkope is wit met een rode achterbrug, maar is wel hetzelfde frame.
De bike is getest in Mountain Bike Plus magazine. Daar kwam hij als bike voor beginners zeer goed uit de test. Het enige waar ze kritiek op hadden, was het gewicht , de kabelvoering en de soms niet zo mooie afwerking van de lasnaden(die wel sterk genoeg zijn).
Zijn pluspunten zijn dat hij zeer wendbaar is en dat hij voor zowel freeriden als downhill kan gebruikt worden.

Ik zal hier even de specklist tonen.

Frame: Alu 6061 N.E.U.F. veersysteem, 150mm veerweg, 69/72,5 hoeken. In 2 maten beschikbaar: M/L
Vork: Rock Shox Domain 180mm
Demper: Manitou Metel R215x63 150mm
Shifters en derailleurs: Sram SX-5, Sram X-7/ Sram X-5
Cranks: Truvativ Rucktion 24/36 met howitzer trapas
Remmen: Hayes Nine 203mm
Velgen/Naven: Rockrider 9FR 32-velgen met eigen merk DH41 voornaaf(20mm) enDH 362achter (10mm)
Banden: Michelin hot 2.5 reinforced
Stuur/Stuurpen: Oversized Rockrider FR
Zadel/Zadelpen: Fizik Ninese/Rockrider sport zadelpen 29,8mm
Pedalen: Rockrider Platform
Gewicht: 19,2kg
prijs: €1500

Alle eigen onderdelen van Decathlon zouden het stevige gebruik goed aankunnen, en als ze versleten zijn kan je ze natuurlijk nog altijd up-graden.

Quote van het magazine: De wielbasis is kort in vergelijking met andere freeriders en dat merk je vooral in hele snelle korte bochten. Dit ding is gewoon heel erg goed in nauwe singletrails!
Trapjes of andere grote obstakels afrijden, is geen enkel probleem want de fiets blijft heel neutraal sturen en voelt absoluut niet nerveus aan.

Grtz, RR!

ik heb trouwens totaal geen banden met Decathlon, maar heb er zelf ook wel interesse in. Nu het geld nog :frusty:
Excuse me while I kiss the sky

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di feb 05, 2008 9:12 pm

Dus je raad iemand die een DOWNHILL fiets zoekt, een B merk fiets aan waar je nog nooit op hebt gefietst, puur en alleen omdat mountainbike Plus zegt dat het een goede beginners FREERIDE fiets is?

Ik kan een heel lijstje nuttige tips geven maar 1 lijkt me voldoende.
Doe eerst zelf eens wat ervaring op en geef mensen geen adviezen over dingen waar je geen verstand van hebt.

O vooruit nog een tip dan, koop een goede 2de hands big hit ofzo ipv een decathlon...
SlapHappy

hubertje

Bericht door hubertje » di feb 05, 2008 9:20 pm

kevinv10 schreef:Dus je raad iemand die een DOWNHILL fiets zoekt, een B merk fiets aan waar je nog nooit op hebt gefietst, puur en alleen omdat mountainbike Plus zegt dat het een goede beginners FREERIDE fiets is?

Doe eerst zelf eens wat ervaring op en geef mensen geen adviezen over dingen waar je geen verstand van hebt.

O vooruit nog een tip dan, koop een goede 2de hands big hit ofzo ipv een decathlon...
Kerel, jij moet zowat de meest nutteloze zeikerd zijn die ik in mn hele leven al tegengekomen ben... Maar je hoeft 't niet persoonlijk op te vatten.

Wat het laatste betreft moet ik je wel gelijk geven, voor hetzelfde geld kan je bv een heeele mooie tweedehandse bighit op de kop tikken die amper gereden heeft, en nog wel net wat anders is dan die decathlon.
Al is een bighit natuurlijk heel wat minder polyvalent. Die is leuk (wat zeg ik, subliem) vr een DH, maar als je in Belgie/NL, kort bij de deur wat FR spots wil rijden is die snel redelijk lomp.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di feb 05, 2008 9:40 pm

hubertje schreef:
kevinv10 schreef:Dus je raad iemand die een DOWNHILL fiets zoekt, een B merk fiets aan waar je nog nooit op hebt gefietst, puur en alleen omdat mountainbike Plus zegt dat het een goede beginners FREERIDE fiets is?

Kerel, jij moet zowat de meest nutteloze zeikerd zijn die ik in mn hele leven al tegengekomen ben... Maar je hoeft 't niet persoonlijk op te vatten.

Wat het laatste betreft moet ik je wel gelijk geven, voor hetzelfde geld kan je bv een heeele mooie tweedehandse bighit op de kop tikken die amper gereden heeft, en nog wel net wat anders is dan die decathlon.
Al is een bighit natuurlijk heel wat minder polyvalent. Die is leuk (wat zeg ik, subliem) vr een DH, maar als je in Belgie/NL, kort bij de deur wat FR spots wil rijden is die snel redelijk lomp.
De meest nutteloze zeikerd? Omdat ik iemand een goeie raad geef?
Mannetje wie zeikt er nu?
En een bighit te lomp als beginners fiets om in NL/B te rijden?
Jij bent ook al zon mannetje die tips geeft over dingen waar die geen verstand van heeft.
Ik heb 2jaar een bighit gehad en een betere beginners dh fiets is er niet voor dat geld. Ook om een beetje in de buurt te rijden.
Een BigHit is NIET SUBLIEM voor een downhill maar juist leuk als beginners DH fiets.
SlapHappy

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di feb 05, 2008 9:50 pm

Heren, graag de eer aan jezelf houden wat betreft je kunnen of ervaring en gewoon beargumenteerde reacties plaatsen.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » di feb 05, 2008 9:53 pm

Lautje schreef:
De Jean schreef:budget om te DHen:
1/3e velo
1/3e bier
1/3e overnachtingen, vervoer, reservestukken.....

je kan dus maar beter een degelijke, niet te dure velo, die wel wat kan. SX of Woodbumble. En geen aldi pils kopen, slecht voor je bochtenwerk
Simpele rekensom leert dat als je dan een duurdere bike koopt, je dan evenredig ook meer bier krijgt :angelnot:
waarom denk je dat ik met n m3 rij?
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di feb 05, 2008 10:30 pm

De Jean schreef:
Lautje schreef:
De Jean schreef:budget om te DHen:
1/3e velo
1/3e bier
1/3e overnachtingen, vervoer, reservestukken.....

je kan dus maar beter een degelijke, niet te dure velo, die wel wat kan. SX of Woodbumble. En geen aldi pils kopen, slecht voor je bochtenwerk
Simpele rekensom leert dat als je dan een duurdere bike koopt, je dan evenredig ook meer bier krijgt :angelnot:
Omdat je op Christiaan wilde lijken? :)
SlapHappy

freeko

Bericht door freeko » di feb 05, 2008 10:44 pm

kevinv10 schreef:
De Jean schreef:
Lautje schreef: Simpele rekensom leert dat als je dan een duurdere bike koopt, je dan evenredig ook meer bier krijgt :angelnot:
Wie wil daar nu op lijken :lol: :lol: :bounce:

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 05, 2008 11:28 pm

freeko schreef:
kevinv10 schreef:
De Jean schreef: waarom denk je dat ik met n m3 rij?
Wie wil daar nu op lijken :lol: :lol: :bounce:
Ik rij op een M3 die van hem was dus ik. :o
Laatst gewijzigd door N I E L S op wo feb 06, 2008 7:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

freeko

Bericht door freeko » di feb 05, 2008 11:45 pm

N I E L S schreef:
freeko schreef:
kevinv10 schreef: Wie wil daar nu op lijken :lol: :lol: :bounce:
Je wilt toch niet zeggen dat je daar trots op bent :barf: :whistle:

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo feb 06, 2008 6:53 am

freeko schreef:
N I E L S schreef:
freeko schreef:Wie wil daar nu op lijken :lol: :lol: :bounce:
Je wilt toch niet zeggen dat je daar trots op bent :barf: :whistle:
Ergens lijken we allemaal een beetje op Chris, jij ook. Kijk eens diep in je hart. :angelnot:
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do feb 07, 2008 5:14 pm

Uit een ander topic, zelfde ondewerp:
ruiverken schreef:Ik wil beginnen met downhillen maar ik weet niet wat voor fiets het beste is om te beginnen en waar te beginnen ik woon in Tollembeek, Belgie dicht bij Edingen en Geraardsbergen. Heeft er iemand tips of een goeie fiets om te beginnen (niet te duur plz)

Groeten,

Robin :)
Ik zou persoonlijk eerst eens naar een bikepark gaan, bijvoorbeeld Winterberg, of dichterbij in Belgie: Chaudfontaine. Daar kun je dan een fiets (voor) huren of wellicht lenen van iemand. Zo kun je proberen of het echt wel iets voor je is zonder veel geld uit te geven.
Wellicht dat je de meetings op het forum eens in de gaten kunt houden of er binnenkort iets georganiseerd wordt bij jou in de buurt of wellicht dat iemand er binnenkort heen gaat uit je omgeving.

Bart

Bericht door Bart » do feb 07, 2008 5:58 pm

knopsopper schreef:Waarom toch altijd die mensen die zeggen dat je als beginner zeker geen goede (dure?) fiets moet nemen omdat je dan minder snel leert. Als ik ga beginnen met tennissen ga ik toch ook niet met een houten racket beginnen, omdat men dat vroeger deed en dat het je techniek ten goede komt? Er zijn nou eenmaal vooruitgangen en waarom mag een beginner niet kiezen voor het 'gemak' van wat extra veerweg? Misschien is hij niet bezig om de meest technische rijder te gaan worden of wereldkampioen te worden maar is hij op zoek naar PLEZIER.

Houd dat woord PLEZIER nou eens in je achterhoofd allemaal. Dat afgeven op andere gasten altijd hier. Wat boeit jou het nou dat iemand een helm en handschoenen in dezelfde kleur koopt en daar plezier van heeft? En owee als er iemand die geen wereldtijden rijdt met een mooie of dure of vette bak aan komt zetten die zogenaamd dan veel te goed is voor hem.
Praat je nu je eigen gedrag goed?

Bart

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do feb 07, 2008 7:13 pm

Ik denk dat men vaak aangeeft niet te duur te beginnen omdat niet iedereen zo vastberaden is in zijn of haar keuze. Dus voordat men al dat moois wil is het misschien niet zo verstandig niet meteen wat duurs te kopen? Lijkt me geen verkeerd advies.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma feb 11, 2008 10:14 am

ik zeg: koop de alleraller aller duurste.
ga gerust een lening aan voor een iets betere demping! Verkoop een nier, of beter nog: je zusje voor gouden TI spaken. Zonder chris king en nano-carbon kan je écht niet gezien worden. Min-stens een Sunday, M6, 606, liefst een one-off team issue waar niki gudex bijgeleverd wordt.

Dan moet je alleen nog eens hard vallen, het snel beu worden en dat mooie ding over een jaartje in de "te koop" zetten, waar ik dan vulture style wel op vlieg
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » ma feb 11, 2008 1:08 pm

true that :lol:

het is nog altijd het mannetje dat hem het doet, de fiets is bijzaak

ps: ik moet zeggen dat dat decathlon fietsje heel goed reed (lekker stijf) maar het is allesbehalve een downhiller. Meer een freeride-slopestyle bike ;)

en ja, ga eerst naar een bikepark en probeer een paar fietsen uit; als je het dan nog leuk vind kan jeje zelf iets aanschaffen.
Maar echte downhill-bikes moet je eerst testen vooraleer je weet of ze jou liggen. Iedereen heeft zijn eigen visie hierop (geometrie, gewicht, onderdelen,...) en iedereen zal een andere mening hierover hebben...

En geef niet te veel geld uit aan je fiets. (behalve als je euromillions gewonnen hebt, koop dan een paar containers vol en geef ze hier weg dan hebben die mannen hier al iets minder om op te zagen :lol: )

Plaats reactie