Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Razor0 - Berichten:675
-
Contacteer:
Wielset met gesoldeerde spaken richten?
Bericht
door Razor0 » do jan 24, 2008 5:11 pm
FF eeen vraag ik heb een setje bontrager king earl gold wielset...,maar hoe kan ik deze richten

,want de spaken zijn aan elkaar gesoldeerd dat is standaard bij die wielset..
Alvast bedankt,
Grtz,
David
Laatst gewijzigd door
Razor0 op vr jan 25, 2008 9:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » do jan 24, 2008 6:09 pm
velg is alleen de buitenste hoepel. het hele ding is een wiel.
waar zijn ze gesoldeerd?, waar de spaken kruisen?
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » do jan 24, 2008 7:21 pm
Djamgils schreef:velg is alleen de buitenste hoepel. het hele ding is een wiel.
waar zijn ze gesoldeerd?, waar de spaken kruisen?
Ja waar ze kruisen ja.....
-
wannes - Berichten:320
Bericht
door wannes » do jan 24, 2008 9:20 pm
Dat maakt helemaal niets uit om de wielen te rechten... Maar als die gesoldeerd zijn zullen ze ook wel van hele goede kwaliteit zijn en goed handgespaakt. Zou me verbazen als hier een hele grote slag zou inzitten.
Als je gewone wielen kan rechten moet je deze gwn op dezelfde manier rechten.
Grtz,
Wannes
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » do jan 24, 2008 9:43 pm
wannes schreef:Dat maakt helemaal niets uit om de wielen te rechten... Maar als die gesoldeerd zijn zullen ze ook wel van hele goede kwaliteit zijn en goed handgespaakt. Zou me verbazen als hier een hele grote slag zou inzitten.
Als je gewone wielen kan rechten moet je deze gwn op dezelfde manier rechten.
Grtz,
Wannes
Maar je kan die spaken toch niet aandraaien als ze vast zitten???
-
mr.Monster
Bericht
door mr.Monster » vr jan 25, 2008 12:19 am
uiteraard wel...
de spaak zit met zn kop in de flens vast en zal dus nooit draaien.
de spaaknippel daarintegen wel en deze draait dus los van de spaak en hiermee span je je spaken.
mocht dit de eerste keer zijn dat je wilt richten probeer t eerst even op een oud wiel.
succes.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 7:33 am
mr.Monster schreef:uiteraard wel...
de spaak zit met zn kop in de flens vast en zal dus nooit draaien.
de spaaknippel daarintegen wel en deze draait dus los van de spaak en hiermee span je je spaken.
mocht dit de eerste keer zijn dat je wilt richten probeer t eerst even op een oud wiel.
succes.
oke thnx

-
khardak
Bericht
door khardak » vr jan 25, 2008 7:46 am
je kan de spaken tog neti draaien?? ze zitten met zo'n gebogen kop vast in je naaf lijk me neit slim om die eraf te draaien

maar indd, gewoon als een normaal wiel spaken spannen
btw mooie wielset

-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 5:33 pm
tuurlijk niet man je trekt die spaken als je ze spant toch strak dan trek je ze toch los uit dat soldeer....
Grtz,
-
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » vr jan 25, 2008 6:17 pm
het is niet erg dat de spaken los in het soldeer zitten. Er zit namelijk draad om de spaken die de spaak vasthoudt het soldeer zit er alleen op om te zorgen dat het draad niet afrolt.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 6:28 pm
ja oke maar je ze zitten nu wel vast erin dus dan kan ik ze wel draaien maar dan draai ik ze er dus los van en dat moet ik niet hebben
-
Luc
Bericht
door Luc » vr jan 25, 2008 6:46 pm
Zijn er nu echt nog altijd mensen die geloven in de mythe van gesoldeerde spaken? De nutteloosheid hiervan is jaren geleden al bewezen door o.a. Jobst Brandt.
En als je zelf effe logisch nadenkt, zal het vrij snel duidelijk zijn dat dat petieterige ijzerdraadje en die minuscule hoeveelheid soldeer nooit met genoeg kracht de spaken kunnen vasthouden om gelijk welk effect op de stevigheid/stijfheid van een wiel te hebben. En ja ik weet dat er nog steeds aan vastgehouden wordt in het racermilieu, en dan nog meer specifiek in het pistemilieu. Maar dat milieu is ook alom gekend voor zijn hardnekkige conservatisme.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 6:59 pm
Het helpt zeker wel vind ik veel minder snel een slag ,als zonder soldeer..
Grtz,
-
khardak
Bericht
door khardak » vr jan 25, 2008 7:18 pm
zou je dan neit eerst s rijde met dezelfde wielset zonder soldeer om dat te weten?
en volgens mij heb jij dei neit

was het maar waar

-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 9:56 pm
khardak schreef:zou je dan neit eerst s rijde met dezelfde wielset zonder soldeer om dat te weten?
en volgens mij heb jij dei neit

was het maar waar

waarom moet je altijd van die domme reactie geven man heb je niks beters te doen je bent net de politie jij en ik vroeg wat over het richten en daar weet jij het antwoord niet op dus reageer dan ook niet
Laatst gewijzigd door
Razor0 op vr jan 25, 2008 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 9:56 pm
Slotje graag is geregeld iedereen bedankt...
-
Luc
Bericht
door Luc » vr jan 25, 2008 10:38 pm
Razor0 schreef:Het helpt zeker wel vind ik veel minder snel een slag ,als zonder soldeer..
Grtz,
Het lijkt me waarschijnlijker dat het gewoon goed gevlochten wielen zijn. Dat soldeer doet echt niets, geloof me. O.a. Jobst Brandt heeft getest of er een verschil in stijfheid was tussen wielen met en zonder soldeer. Hij heeft geen enkel verschil gevonden, de gemeten waarden bleven altijd binnen de te verwachten variaties van de test en de fout- en precisiemarges van de gebruikte meettoestellen. Het is gewoon een mythe die hardnekkig blijft standhouden.
Zo is er eigenlijk ook geen definitief uitsluitsel of je spaken echt achter elkaar door moet kruisen of niet. De redenering is een beetje analoog aan het solderen. Ik ben geneigd te geloven dat het niets extra toevoegt aan de algehele sterkte van een wiel.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr jan 25, 2008 10:50 pm
ja precies maarja zo heb je van alles er zijn ook mensen die zeggen dat 32 of 36 spaken niet uitmaakt...
Grtz,
in ieder geval bedankt luc
-
Steelboy - Berichten:8100
-
Contacteer:
Bericht
door Steelboy » za jan 26, 2008 12:11 am
Zodat mensen er in de toekomst er ook nog wat aan hebben, heb ik de titel weer aangepast, dan hebben we ook nog wat aan de zoekfunctie..
Er komt dus geen slot op.
-
Luc
Bericht
door Luc » za jan 26, 2008 1:04 am
Met de huidige kwaliteit van onderdelen maakt 32 of 36 spaken inderdaad niet echt uit. Er is eigenlijk nog weinig reden om 36 spaken te gebruiken.
Van het standpunt van de wielenbouwer gezien is 32 spaken uiteraard wat makkelijker, 4 spaken minder om op de juiste spanning te brengen en je hebt net wat meer ruimte tussen 2 spaken.
Je kan natuurlijk wel nog voor 36 spaken gaan als je absoluut op zeker wil spelen en het onderste uit de kan halen qua sterkte, als je bvb. een echte zware rijder bent, maar dan heb ik het over mensen van meer dan 90-95kg. Maar bij die categorie mensen speelt ook de keuze van de velg een rol natuurlijk. Iemand die dergelijk gewicht op een bike zet, kan best ook niet voor de lichte XC velgen kiezen, zo iemand moet best kijken in de richting van de net wat steviger all mountain en lichte FR velgen.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » za jan 26, 2008 9:05 am
maar zou je dan ook wanneer je licht bent maar de wielen zwaar belast(dh) toch gaan voor 32 spaaks? bijvoorbeeld een dh wielset met xm819 velgen zou je dan voor 32 of 36 spaaks moeten gaan. Of wordt de velg zwakker doordat je er meer gaten in maakt en wordt dit niet gecompenseerd door de grotere hoeveelheid spaken?
-
Luc
Bericht
door Luc » za jan 26, 2008 10:15 am
Het hangt ook voor een stuk af van je rijstijl en technisch kunnen. Er is onlangs wat commotie geweest omdat sommigen van verbazing achterover sloegen toen ze zagen dat Nico Vouilloz DH reed met XM819. Ik denk dat het duidelijk is dat iemand van zijn kunnen zich kan permitteren met zulke velgen te rijden. De meesten hier zullen toch best een wat steviger set velgen nemen.
Ook voor DH is 32 spaken door de band genomen meer dan voldoende.
-
sherlock
-
Contacteer:
Bericht
door sherlock » vr feb 01, 2008 3:11 pm
Luc schreef:Het hangt ook voor een stuk af van je rijstijl en technisch kunnen. Er is onlangs wat commotie geweest omdat sommigen van verbazing achterover sloegen toen ze zagen dat Nico Vouilloz DH reed met XM819. Ik denk dat het duidelijk is dat iemand van zijn kunnen zich kan permitteren met zulke velgen te rijden.
Al is het alleen maar omdat als hij ze sloopt z'n run toch al verprutst is en als hij naar de servicetruck loopt gewoon een paar nieuwe krijgt. (zo rijdt hij bijvoorbeeld ook met Dura Ace cranks).
Maar dat even terzijde

-
-
Contacteer:
Bericht
door Razor0 » vr feb 01, 2008 9:20 pm
Heb hem laten richten hoef je helemaal niks aan te doen ze kunnen ze zo aandraaien!