BB Vraag!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden
BB Vraag!

Bericht door Plip » wo jan 30, 2008 3:46 pm

Ola.
Vraagje
ik heb op een onbekende manier mijn lagers van m'n truvativ bb naar de henk geholpen.
Maar nu is mijn vraag, welke moet ik nu kopen? meer in de zin van, wat past?
want de trapas zelf is niets mis mee.
Afbeelding
Oja, hoe krijg ik een cup los die zo ongeloofelijk strak vast zit?
Groenten

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo jan 30, 2008 4:16 pm

Oja, hoe krijg ik een cup los die zo ongeloofelijk strak vast zit?
[funny mode] de andere kant op draaien? [/funny mode]

koop een pipe wrench (ik noem het een moordenaar)


Afbeelding

die bijt zichzelf vast en is echt een laatste redmiddel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » wo jan 30, 2008 5:11 pm

Voor zover ik weet is Truvativ enkel compatibel met zichzelf. De andere merken (Shimano, RaceFace, FSA) zijn onderling uitwisselbaar.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » wo jan 30, 2008 6:01 pm

didadunlop schreef:
Oja, hoe krijg ik een cup los die zo ongeloofelijk strak vast zit?
[funny mode] de andere kant op draaien? [/funny mode]

koop een pipe wrench (ik noem het een moordenaar)


Afbeelding

die bijt zichzelf vast en is echt een laatste redmiddel.

AU, dat laatste is ook een grapje hoop ik? het enige nut van zo'n ding is de boel
mollen en dan nog zijn er betere methodes :?

Gewoon de juiste tool nemen en die vast zetten in een bankschroef, dan kun
je heel beheerst je frame als hefboom gebruiken, lukt het nog niet, dan met
een fohn je bracket pot verwarmen.
En voor de lagers: ze eruit tikken en opmeten,met een beetje geluk kun je ze
gewoon van SKF kopen. in elke grote stad zit wel een SKF dealer.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo jan 30, 2008 6:47 pm

een laatste redmiddel.
Dat zeg ik..:D

Maar het kan heel beheerst. Ik gebruik hem wel eens als ik geen sleutel ergens omgeen kan krijgen. Als je maar rustig aan doet. Misschien een doek ertussen.

Ik zou de lagers niet opmeten. Teveel kans op problemen. Probeer een serienummer te vinden en ga dat opzoeken en eventueel een conversietabel naar SKF serienummers.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 30, 2008 9:37 pm

Welke Truvativ-lagers als ik vragen mag?
Ik ben aan mijn derde setje TEAM-lagers bezig binnen drie maanden.
Mijn LBS was wel zo goed om ze kostenloos te vervangen :thumbsup:
Voordat ik de TEAM-versie erin had heb ik een heel jaar probleemloos met de goedkopere versie gereden(weet niet hoe ze heten,maar ze hebben een zwart''huis''en de team-lagers hebben een'zilverkleurig''huis'')
Aan de foto te zien heb jij ook de zwarte versie.Als je ze gaat vervangen door dezelfde zou ik in elk geval weer de zwarte nemen en niet de duurdere zilverkleurige (team-)versie.
Maar wel een knap staaltje sloopwerkzaamheden die je daar op de pic.hebt uitgevoerd :shock:

P.s.alleen de lagers vervangen.......bespaar je de moeite,je bent niet veel goedkoper uit........Los van de (de)montage ellende..........
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
Reprox
Berichten:1707
Lid geworden op:di sep 28, 2004 4:10 pm
Locatie:Oldenzaal

Bericht door Reprox » wo jan 30, 2008 9:41 pm

illuminatastigmata schreef: Voordat ik de TEAM-versie erin had heb ik een heel jaar probleemloos met de goedkopere versie gereden(weet niet hoe ze heten,maar ze hebben een zwart''huis''en de team-lagers hebben een'zilverkleurig''huis'')
XR, die heeft Plip dus ook..

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » wo jan 30, 2008 11:00 pm

illuminatastigmata schreef: Maar wel een knap staaltje sloopwerkzaamheden die je daar op de pic.hebt uitgevoerd :shock:
Die andere is nog erger, gewoon productiefout denk ik.
Maar ik moet dus gewoon 2 losse XR Cups hebben?
En waar vind ik ze?

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » do jan 31, 2008 8:05 am

Plip schreef:
illuminatastigmata schreef: Maar wel een knap staaltje sloopwerkzaamheden die je daar op de pic.hebt uitgevoerd :shock:
Die andere is nog erger, gewoon productiefout denk ik.
Maar ik moet dus gewoon 2 losse XR Cups hebben?
En waar vind ik ze?
bij elke lbs en anders bij crc.

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » do jan 31, 2008 9:18 am

Echt niet bij mijn lbs.
Maar deze dus? http://chainreactioncycles.com/Models.a ... elID=13517
en de maat (50) mm is de lengte van de as?

Gebruikersavatar
RR
Berichten:301
Lid geworden op:wo jul 07, 2004 4:35 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door RR » do jan 31, 2008 10:40 am

Hoe krijg jij in godsnaam een BB kapot, zie jou meer in de lucht hangen dan bikend op de grond :D . Heb zelf ook al wat problemen gehad met de "team" op de kona, een keer of 10 W'berg, 2 weken PDS en 1 week Verbier en deze had aardig wat speling, voorlopig opgelost met een bult vet, maar das ook maar tijdelijk.

Maar jou vraag; Die XR met 50 mm is de juiste, je hebt maar twee keuzen, de "team" en de XR en die hebben maar een setting voor de kettinglijn. Ben zelf nog geen andere typen tegen gekomen.

Voor het monteren gebruik ikzelf de truvativ tool (een dikke ijzeren bus) die je om de lagerschalen gaat ipv het shimano tangetje, welke nogwel eens wil doordraaien. Mocht je die nodig hebben, laat maar effe weten.

De shimano lagers kun je eruit persen en vervangen door nieuwe, heb dit bij de truvativs nog niet uitgezocht maar wil dit tzt eens bekijken, post het dan wel een keer.
Greetz, Rik
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do jan 31, 2008 11:46 am

Plip schreef:Echt niet bij mijn lbs.
Maar deze dus? http://chainreactioncycles.com/Models.a ... elID=13517
en de maat (50) mm is de lengte van de as?

Heb jij geen GXP?
Op de foto in je eerste post lijkt het mee een GXP-lager dat je laat zien.....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » do jan 31, 2008 12:28 pm

dat dacht ik dus ook. Zit je as vast aan je crankset? Dan moet je deze hebben:

http://chainreactioncycles.com/Models.a ... elID=19366

Gebruikersavatar
RR
Berichten:301
Lid geworden op:wo jul 07, 2004 4:35 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door RR » do jan 31, 2008 2:28 pm

Als je de as eruit haalkt lijken deze erg op elkaar. De buitencups zijn volgens mij zelfs hetzelfde qua maat, maar bij de GXP zit de as vast aan de crank, maar bij deze variant wordt de ISIS-as geklemd door de twee lagercups.

In mijn opzicht de voordelen van de grotere lagers maar niet de nadelen van de vaste as (welke meestal van een composiet materiaal is), zoals slijtage op de as door zand en modder, loslopen van de "klem"crank. Daarnaast vindt ik het een voordeel dat het wat makkelijker wissellen is tussen dubbel of triple crankstel.
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » do jan 31, 2008 3:12 pm

ik heb dus de XR , maargoed dan kan ik dus het beste deze nieuw kopen? http://chainreactioncycles.com/Models.a ... elID=13517

Maar het probleem is bij m'n ander bike waar de cup kutje vast zit, is dat die cranksleutel van bbb geen grip meer heeft?
Hoe krijg ik in godsnaam dat ding eruit.
Met de fohn opwarmen?

Gebruikersavatar
RR
Berichten:301
Lid geworden op:wo jul 07, 2004 4:35 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door RR » do jan 31, 2008 3:59 pm

Vraag eens aan Wout wanneer hij weer met een clinic meehelpt dan geef ik hem mijn lagerbus wel mee.

Dat is deze en heb je "bijna" altijd grip mee op het lager, http://www.bike-discount.de/shop/a2895/ ... kzeug.html

Ze hebben hier de XR ook en leveren meestal ook vrij vlug en de verzendkosten vallen wel mee zo rond 10-20 Euries dacht ik.
http://www.bike-discount.de/shop/m328/p ... l?mfid=328
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr feb 01, 2008 9:48 am

Maar het probleem is bij m'n ander bike waar de cup kutje vast zit, is dat die cranksleutel van bbb geen grip meer heeft?
Hoe krijg ik in godsnaam dat ding eruit.
Met de fohn opwarmen?
Wat ik zeg: pipewrench met een doek ter bescherming van de cups. lange buis eroverheen zodat je een goed moment hebt en zeker weten dat je de goede kant opdraait!!!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » vr feb 01, 2008 2:44 pm

je hebt waarschijnlijk deze?

Afbeelding



en je moet iets in de trant van die truvativ tool hebben zoals deze:

Afbeelding


die bovenste is idd niet zo goed als iets echt vast zit, dat gat zit erin met de
gedachte dat je dan je crank niet los hoeft te halen om je BB vast te zetten,
maar het zorgt er wel voor dat je minder grip hebt op je BB.
die onderste pakt je BB helemaal rondom, als je die in de werkbank zet krijg je
hem zeker wel los.
Misschien heeft iemand in de buurt of je LBS wel een goede tool die je mag lenen?

Plaats reactie