beginnende downhiller waar moet je op letten als je een 2 h
Moderator:Beheerders
-
Als je downhillen niet leuk vind en een M3 koopt van 8000 euro...
Hoor je zelf wel wat je zegt en hoe stom dat klinkt? Maar ok, lol, laten we het dan maar een soort van universeel advies noemen. Als je niet van een Ferrari of hard rijden houdt moet je er ook maar niet een kopen voor 2 ton want dan krijg je spijt. Is er iemand, maar dan ook echt iemand, die dit tegen zal spreken? En denk je echt dat hij als beginner een fiets van 8000 euro zal kopen? En als hij heel rijk is, wat boeit jou het dan verder wat hij met zijn geld doet? En als hij geen geld heeft, dan kan hij nieteens een dure fiets kopen. Bovendien is de beste man op zoek naar een 2ehands fiets.
Als hij een fiets koopt en er later toch achterkomt dat het misschien niets is voor hem?
Ja, dat kan nou eenmaal met alles gebeuren. Maar 1 manier om erachter te komen koop zo'n fiets en ga het proberen zou ik zeggen. Als iemand verstandig is en je weet niet zeker of het wat voor je is dan probeer je eerst eens wat uit of huur je een fiets. Als iemand onverstandig is koop je meteen een dure, en verkoop je hem na 2 maanden stof vergaren in de schuur. Maar waarom er vanuit gaan dat de beginner het NIET leuk gaat vinden? Ze hangen hier niet voor niets rond
Niet iedereen heeft zakken vol met geld om te besteden voor iets wat je maar paar keer per jaar gebruikt.
Nee daar heb jij gelijk in.. Maar wat als ik het nou wel heb? Of als ik het 2 keer per week gebruik? Wie ben jij dan om met je vingertje te wijzen dat iemand het niet mag besteden aan een mooie fiets, puur omdat hij net begint?
Begrijp best dat je mensen wil waarschuwen voor als ze het misschien niet leuk vinden maar dat is niet waar ik het over had, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het over die, tja, afgunst? ofzo. Over dat onvriendelijke, belachelijkmakende. Mensen die uit het oog verloren zijn dat het toch om plezier gaat. Als ik niet kan fietsen maar toch plezier heb met mijn M3 van 8000 euro en ook al doe ik er 21 minuten over om beneden te komen en jullie doen er maar 2 minuten over. Wat maakt het uit?!? Mag er ook weer best een grapje over gemaakt worden en dan lach ik er misschien zelf het hardst om.
Maar dat is niet wat ik telkens moet constateren in een boel threads..
Btw, ik heb het ook niet specifiek tegen jou ofzo. Ik praat meer in het algemeen maar omdat jij reageerde heb ik op jou een reactie geplaatst..
Hoor je zelf wel wat je zegt en hoe stom dat klinkt? Maar ok, lol, laten we het dan maar een soort van universeel advies noemen. Als je niet van een Ferrari of hard rijden houdt moet je er ook maar niet een kopen voor 2 ton want dan krijg je spijt. Is er iemand, maar dan ook echt iemand, die dit tegen zal spreken? En denk je echt dat hij als beginner een fiets van 8000 euro zal kopen? En als hij heel rijk is, wat boeit jou het dan verder wat hij met zijn geld doet? En als hij geen geld heeft, dan kan hij nieteens een dure fiets kopen. Bovendien is de beste man op zoek naar een 2ehands fiets.
Als hij een fiets koopt en er later toch achterkomt dat het misschien niets is voor hem?
Ja, dat kan nou eenmaal met alles gebeuren. Maar 1 manier om erachter te komen koop zo'n fiets en ga het proberen zou ik zeggen. Als iemand verstandig is en je weet niet zeker of het wat voor je is dan probeer je eerst eens wat uit of huur je een fiets. Als iemand onverstandig is koop je meteen een dure, en verkoop je hem na 2 maanden stof vergaren in de schuur. Maar waarom er vanuit gaan dat de beginner het NIET leuk gaat vinden? Ze hangen hier niet voor niets rond
Niet iedereen heeft zakken vol met geld om te besteden voor iets wat je maar paar keer per jaar gebruikt.
Nee daar heb jij gelijk in.. Maar wat als ik het nou wel heb? Of als ik het 2 keer per week gebruik? Wie ben jij dan om met je vingertje te wijzen dat iemand het niet mag besteden aan een mooie fiets, puur omdat hij net begint?
Begrijp best dat je mensen wil waarschuwen voor als ze het misschien niet leuk vinden maar dat is niet waar ik het over had, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het over die, tja, afgunst? ofzo. Over dat onvriendelijke, belachelijkmakende. Mensen die uit het oog verloren zijn dat het toch om plezier gaat. Als ik niet kan fietsen maar toch plezier heb met mijn M3 van 8000 euro en ook al doe ik er 21 minuten over om beneden te komen en jullie doen er maar 2 minuten over. Wat maakt het uit?!? Mag er ook weer best een grapje over gemaakt worden en dan lach ik er misschien zelf het hardst om.
Btw, ik heb het ook niet specifiek tegen jou ofzo. Ik praat meer in het algemeen maar omdat jij reageerde heb ik op jou een reactie geplaatst..
- mr.Monster
als je onwijs veel geld wilt uitgeven aan een bike lekker doen , who cares..
dit was echter niet wat de topicstarter bedoelde denk ik
t forum is bedoeld om advies te geven aan mensen die minder ervaring hebben om ze zo te behoeden voor miskoop etc..
jammer dat dit vrijwel altijd uitloopt op een discussie.
gezien het feit dat je advies vraagt gaan we er vanuit dat je een beginner bent.
als biker ontwikkel je jezelf..en om dan gelijk te beginnen met een full on dh bak...mag uiteraard maar hoeft niet.
misschien heb JIJ wel veel meer plezier(dat wordt door anderen ook bedoeld maar komt er soms niet goed uit) op een freerider..?
-huur eens een fiets in een bikepark
hiermee kun je snel zien OF het bevalt en vaak ook nog verschillende bikes proberen
hiermee bedoel ik dh-bak of freerider eventueel hardtail proberen.
-bij de aanschaf van een fiets, vraag iemand die er verstand van heeft om mee te kijken.
scheelt al snel een hoop geld.. versleten ketting en tandwielen kosten je zo alweer een lieve duit.
-soms loont het om even geduld te hebben en door te sparen en zo een mooi overjarig model te kopen.
succes.
dit was echter niet wat de topicstarter bedoelde denk ik

t forum is bedoeld om advies te geven aan mensen die minder ervaring hebben om ze zo te behoeden voor miskoop etc..
jammer dat dit vrijwel altijd uitloopt op een discussie.
gezien het feit dat je advies vraagt gaan we er vanuit dat je een beginner bent.
als biker ontwikkel je jezelf..en om dan gelijk te beginnen met een full on dh bak...mag uiteraard maar hoeft niet.
misschien heb JIJ wel veel meer plezier(dat wordt door anderen ook bedoeld maar komt er soms niet goed uit) op een freerider..?
-huur eens een fiets in een bikepark
hiermee kun je snel zien OF het bevalt en vaak ook nog verschillende bikes proberen
hiermee bedoel ik dh-bak of freerider eventueel hardtail proberen.
-bij de aanschaf van een fiets, vraag iemand die er verstand van heeft om mee te kijken.
scheelt al snel een hoop geld.. versleten ketting en tandwielen kosten je zo alweer een lieve duit.
-soms loont het om even geduld te hebben en door te sparen en zo een mooi overjarig model te kopen.
succes.
-
- Contacteer:
freeko schreef: Slecht geslapen of zo????![]()
Geef een normaal antwoord of houdt gewoon je sjaggo harses.....MAFKEES!!!!
Hier toch nog even op terugkomend......Als jij MEESTER FREEKO de dubbelzinnige ironie uit de complete context van mijn eerste post in dit topic NIET ZIET(en de meeste anderen zien dat hier wel,daar ligt het dus niet aan)vraag ik me hardop af wie hier de niet-uitgeslapen chagareinige MAFKEES is

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Als je even verder kijkt zie je dat de persoon die de topic start net 2 dagen lid is op DP.Lijkt mij niet echt leuk om als beginnend forumlid gelijk zo'n antwoord te krijgen als dat wat jij geeft.Ik begrijp de ironie van jou text wel maar ik kan me voorstellen dat hij dat niet begrijpt.Ik moet zeggen dat ik het wel met je ironie eens ben.illuminatastigmata schreef:freeko schreef: Slecht geslapen of zo????![]()
Geef een normaal antwoord of houdt gewoon je sjaggo harses.....MAFKEES!!!!
Hier toch nog even op terugkomend......Als jij MEESTER FREEKO de dubbelzinnige ironie uit de complete context van mijn eerste post in dit topic NIET ZIET(en de meeste anderen zien dat hier wel,daar ligt het dus niet aan)vraag ik me hardop af wie hier de niet-uitgeslapen chagareinige MAFKEES is......jij toch zeker????????????
Ben trouwens blij dat je me "MEESTER FREEKO" noemt,erken je me tenminste als je meerdere

ps....je zat er wel mee he'?

wat is een beginners downhill bike?
Een downhill bike heeft doorgaans tussen de 7 en 10 inch veerweg. vlakke balhoofdhoek en misschien nog wel wat typerende dingen maar daar gaat het ff niet om.
Een sxtrail of wat dan ook is geen downhillbike maar meer een allround bike.
als iemand wil beginnen met downhillen dan kan hij toch het beste een downhill fiets kopen en niet iets wat meer all round te gebruiken is omdat hij het misschien niet leuk gaat vinden.
Is hetzelfde als iemand die wil gaan motorcrossen en daarvoor een honda transalp koopt omdat die breder inzetbaar is maar daarmee kun je niet echt ervaren wat motorcross is.
Om te ervaren of je downhill leuk vindt zul je volgens mij toch echt gewoon met een dh fiets een dh parcours gaan rijden en om dat te proberen moet je een fiets huren of gewoon grof geld op tafel leggen voor een dh bike.
Hij heeft al een fuel ex 8 wat gebruikt kan worden van xc tot lichte enduro. Als hij er dan een fiets bij wil hebben om te dhen heeft hij meer aan een specifieke dh fiets met simpele onderdelen.
Maar uiteindelijk ging het erom waar op te letten bij aankoop van een 2ehands dh bike. En dat is zoals eerder gezegd vooral letten op beschadigingen, scheuren, speling.
Een downhill bike heeft doorgaans tussen de 7 en 10 inch veerweg. vlakke balhoofdhoek en misschien nog wel wat typerende dingen maar daar gaat het ff niet om.
Een sxtrail of wat dan ook is geen downhillbike maar meer een allround bike.
als iemand wil beginnen met downhillen dan kan hij toch het beste een downhill fiets kopen en niet iets wat meer all round te gebruiken is omdat hij het misschien niet leuk gaat vinden.
Is hetzelfde als iemand die wil gaan motorcrossen en daarvoor een honda transalp koopt omdat die breder inzetbaar is maar daarmee kun je niet echt ervaren wat motorcross is.
Om te ervaren of je downhill leuk vindt zul je volgens mij toch echt gewoon met een dh fiets een dh parcours gaan rijden en om dat te proberen moet je een fiets huren of gewoon grof geld op tafel leggen voor een dh bike.
Hij heeft al een fuel ex 8 wat gebruikt kan worden van xc tot lichte enduro. Als hij er dan een fiets bij wil hebben om te dhen heeft hij meer aan een specifieke dh fiets met simpele onderdelen.
Maar uiteindelijk ging het erom waar op te letten bij aankoop van een 2ehands dh bike. En dat is zoals eerder gezegd vooral letten op beschadigingen, scheuren, speling.
- Pieter en zijn V10
Waarom vraag je dan advies? Blijkbaar wil je toch 1 van de duurtse fietsen.knopsopper schreef:Als je downhillen niet leuk vind en een M3 koopt van 8000 euro...
Het is heus geen afgunst als men zegt leer eerst fietsen op een fiets met minder travel. Maar goed koop dan maar een M3 en dan wel nieuwe bij de dealer. Dan moet je alle onderdelen ook nieuw kopen bij een dealer, want anders haal je de 8000 euro niet.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"
-
- Contacteer:
Na het nog een keer doorgelezen te hebben wel ja,daar ik totaal NIET chagie ben enfreeko schreef:[
Als je even verder kijkt zie je dat de persoon die de topic start net 2 dagen lid is op DP.Lijkt mij niet echt leuk om als beginnend forumlid gelijk zo'n antwoord te krijgen als dat wat jij geeft.Ik begrijp de ironie van jou text wel maar ik kan me voorstellen dat hij dat niet begrijpt.Ik moet zeggen dat ik het wel met je ironie eens ben.
Ben trouwens blij dat je me "MEESTER FREEKO" noemt,erken je me tenminste als je meerdere![]()
ps....je zat er wel mee he'?....omdat je er nog maar een keer over moest beginnen.........
uitslapen ook totaal niet mijn ding is....en dan mafkees erachteraan.....tsjah

Ook mede omdat er veel reacties in andere topics gewoon ironisch zijn ging me jouw reactie bij een tweede keer lezen gewoon te ver,vandaar even deze reactie daar weer op.
En o.k. die gast is net lid is geworden dus dan is mijn ironische boodschap ook niet aan hem gericht.Sorry daarvoor dan,maar ik zag in dit topic gewoon even mijn kans schoon zeg maar.

Enne....MEESTER FREEKO is ook(meer dan)IRONISCH bedoeld!

Dus dirt erover en back ont...

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Ik kan me geheel aansluiten bij de al gegeven adviezen;
- Check speling
- Check scheurtjes/deuken
- Check slijtage lopende delen
- Etc, Etc, Etc, ...
Dit is van toepassing op alle bikes. Freerider, XC of full-on DH bak,
Wat ik er nog aan toe kan voegen;
Eigenlijk is het al gezegd, maar ik kan het uit ervaring bevestigen. DH'en is andere koek dan al het andere werk. Als je wil beginnen, laat je dan niet al te lekker maken door alle dikke M3's, Sunday's, V10's of wat dan ook. Ook al doe je het voor de fun, meer skills is meer fun. Door direct op een dikke bak te stappen zal je veel te veel gaan vertrouwen op je veerweg om je fouten te vergeven in plaats van je skills.
Ben zelf ook begonnen op een lichtere bak, nog niet zo heel lang terug, ik denk niet dat ik door direct op een dikke bak te stappen de zelfde sprong voorwaarts heb kunnen maken.
Hoe goed de bike ook, de rijder bepaaldde uiteindelijke prestaties. Voor minder geld kan je meer lol beleven en kan je ook nog een matchende set helm, kleren en handschoenen kopen.
Want het blijft natuurlijk wel DP...
Maar uiteraard, adviezen zijn vaak goedbedoeld en bedoeld om in de wind te slaan. Doe er mee wat je wilt...
- Check speling
- Etc, Etc, Etc, ...
Wat ik er nog aan toe kan voegen;
Eigenlijk is het al gezegd, maar ik kan het uit ervaring bevestigen. DH'en is andere koek dan al het andere werk. Als je wil beginnen, laat je dan niet al te lekker maken door alle dikke M3's, Sunday's, V10's of wat dan ook. Ook al doe je het voor de fun, meer skills is meer fun. Door direct op een dikke bak te stappen zal je veel te veel gaan vertrouwen op je veerweg om je fouten te vergeven in plaats van je skills.
Ben zelf ook begonnen op een lichtere bak, nog niet zo heel lang terug, ik denk niet dat ik door direct op een dikke bak te stappen de zelfde sprong voorwaarts heb kunnen maken.
Hoe goed de bike ook, de rijder bepaaldde uiteindelijke prestaties. Voor minder geld kan je meer lol beleven en kan je ook nog een matchende set helm, kleren en handschoenen kopen.

Maar uiteraard, adviezen zijn vaak goedbedoeld en bedoeld om in de wind te slaan. Doe er mee wat je wilt...
Mathijs: De Benjamin
Nog een kleine toevoeging waar je mee te maken kunt krijgen, maar helaas lastig te zien is, is vervorming van de achterbrug. Het lijkt alsof het ding nog gewoon goed zit maar de lagers krijgen wel constant op hun zak! Gaan ze helaas versneld kapot van. Je kunt er redelijk snel achter komen door de demper los te koppelen en dan de zaak te bewegen. Als het naar je gevoel zwaar gaat is er wellicht iets aan de hand.Mathijs schreef:Ik kan me geheel aansluiten bij de al gegeven adviezen;
- Check speling
- Etc, Etc, Etc, ...
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
De mijne was een Giant Granite uit 1872! Dr zaten nog net geen houten wielen op.jojo schreef:De beste man vraagt om advies en krijgt dat, wat hij ermee doet is dan toch zijn zaak. (desnoods koopt hij een gescheurde bike...)knopsopper schreef:bla bla bla
Ben wel erg nieuwsgierig wat jouw eerst mtb was na het lezen van jouw berichtje!?!?
Bottom point wat mij betreft is: geef wat minder zakgeld uit aan de bike en wat meer aan het daadwerkelijk biken. Wellicht dat dat ook een zinnig advies is. Het begint pas bij de aanschaf van een bike. Dagje Winterberg: 100 euro, weekendje Todtnau: 200, weekje Morzine: 80.000.000 (zoveel? ja zo veel want fransozen zijn afzetters). En als je een beetje lekekr seizoen hebt doe je dat maal 10 of 15 keer.
Dus koop lekker een degelijke 2ehands beginners bike met niet te veel veerweg en ga vooral RIJDEN.
Daarnaast LEER je niet biken op een bike met 20" veerweg. Als je daar mee begint gaat die bike dr met jou vandoor ipv andersom.
Over plezier gesproken, plezier is met je dronken harses in Bad WIldbad zitten en soggens met die zelfde brakke harses weer lekker in een liftcabine vol zwetende duiters zitten.

Zondagsrijder
budget om te DHen:
1/3e velo
1/3e bier
1/3e overnachtingen, vervoer, reservestukken.....
je kan dus maar beter een degelijke, niet te dure velo, die wel wat kan. SX of Woodbumble. En geen aldi pils kopen, slecht voor je bochtenwerk
1/3e velo
1/3e bier
je kan dus maar beter een degelijke, niet te dure velo, die wel wat kan. SX of Woodbumble. En geen aldi pils kopen, slecht voor je bochtenwerk
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
Zoals je al aangeeft heb je al een TREK FUEL EX, dus rijden doe je denk ik al langer. Ook geef je aan dat deze bike niet genoeg veerweg heeft. Dan is een DH-bak erbij kopen geen slecht idee. Er zijn al veel goede tips:
- Check speling
Vraag ook of de demper en vork nog recentelijk zijn geserviced (anders eventueel kostenpost achteraf). En zoals al aangegeven, geef niet je gehele budget uit aan de bike zelf, maar zorg dat je nog geld hebt voor de juiste bescherming.
En ja, op een oude fiets moet je het leren
- Check speling
Vraag ook of de demper en vork nog recentelijk zijn geserviced (anders eventueel kostenpost achteraf). En zoals al aangegeven, geef niet je gehele budget uit aan de bike zelf, maar zorg dat je nog geld hebt voor de juiste bescherming.
En ja, op een oude fiets moet je het leren

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Stellaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!Don schreef:Je bent zelf overjaars.Chmod schreef:trueDe Jean schreef: En geen aldi pils kopen, slecht voor je bochtenwerk![]()
gewoon biken man. En koop iets overjaars. Pas na je eerste bike weet je ongeveer wat je zal willen. En dan nog...
Ik weet wel wat ik wil, dat kratje Juup!
Hetm ag duidelijk zijn, zorg dat je niet alles uitgeeft aan de bike.
Wat je nodig hebt is:
- Bike en (niet noodzakelijkerwijs) bijpassende gear, sprare-parts (geen ribs)
-

-

- Vervoer
- Overnachtingen
Mathijs: De Benjamin
Simpele rekensom leert dat als je dan een duurdere bike koopt, je dan evenredig ook meer bier krijgtDe Jean schreef:budget om te DHen:
1/3e velo
1/3e bier

-
Ik zou ook eens kijken naar de Decathlon downhillbike. Hij weegt veel, maar heeft goede veerelementen en verder is hij basic afgemonteerd, maar dit zijn allemaal onderdelen die stevig gebruik aankunnen. Deze fiets kost nieuw 1500 euro. Voor heeft hij een RS Domain vork en achter een Manitou Metel demper. Daar valt niet veel aan te tweaken, maar ze doen hun werk voortreffelijk.
Houd er ook rekening mee dat je in het begin redelijk veel "op je muil" zal gaan (vallen dus
) Met zo'n fietsen zal je er dan niet echt veel hartzeer aan over houden als er iets misgaat. Wat je met mooiere bikes wel zal hebben.
Het voordeel van de Decathlon is dat je met nieuwe onderdelen zit, die je niet na korte tijd zal moeten vervangen wat bij 2de hands bikes meestal wel het geval is.
Verder zou ik niet te veel letten op die miereneukers van hierboven, en gewoon eens rustig rondkijken, wat onderdelen bestuderen, kijken wat er allemaal te koop staat in het te koop topic,... Ik doe het ook zo.
Leg jezelf ook een budget op waar je beschermkledij mee kan kopen, want dit gaat je ook nog een aardige duit kosten, en die kledij is noodzakelijk als je niet na je eerste downhill in het ziekenhuis wil liggen.
Grtz, en veel succes!!
Houd er ook rekening mee dat je in het begin redelijk veel "op je muil" zal gaan (vallen dus

Het voordeel van de Decathlon is dat je met nieuwe onderdelen zit, die je niet na korte tijd zal moeten vervangen wat bij 2de hands bikes meestal wel het geval is.
Verder zou ik niet te veel letten op die miereneukers van hierboven, en gewoon eens rustig rondkijken, wat onderdelen bestuderen, kijken wat er allemaal te koop staat in het te koop topic,... Ik doe het ook zo.
Leg jezelf ook een budget op waar je beschermkledij mee kan kopen, want dit gaat je ook nog een aardige duit kosten, en die kledij is noodzakelijk als je niet na je eerste downhill in het ziekenhuis wil liggen.
Grtz, en veel succes!!
Excuse me while I kiss the sky