Nieuwe demper of huidige Push'en?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
Nieuwe demper of huidige Push'en?

Bericht door Jurriaan » zo jan 20, 2008 9:43 pm

Nu zit er in mijn Enduro een Fox Float Itch.
Deze demper door TFT laten pushen a 160 euro ex verzendkosten (stelpost a 40 euro) of voor dat geld een andere demper kopen?

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » zo jan 20, 2008 10:00 pm

Dan zou ik de demper laten Pushen. Voor €160 is nl niet zo veel goeds te koop, en een gepushede float schijnt (zelf geen ervaring, alleen met een sts float) best wel goed te zijn.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jan 20, 2008 10:13 pm

waarom zou je hem willen laten pushen?

wat is een fox float itch, zie hem niet staan op de site van fox. wat zijn de verstelmogelijkheden die je hebt?

een demper laten tunen heeft pas zin als je alle afstelmogelijkheden hebt geprobeerd en er dan nog niet mee tevreden bent. Dan kun je de range van die afstellingen laten aanpassen zodat je wel op een bruikbare afstelling kunt komen.
Met een demper die geen LSC of HSC verstelling heeft is het wel mogelijk om door pushen dichter bij jou goede setting uit te komen.

Snorro

Bericht door Snorro » wo jan 23, 2008 7:00 pm

Laten pushen, vrienden die het al hebben gedaan zijn er erg tevreden over en bij een volgend beurtje laat ik de DHX ook doen.

Eigenlijk is pushen meer dan tunen, de karakteristiek van de demper wordt er ook echt anders van

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 23, 2008 7:43 pm

Snorro schreef:Laten pushen, vrienden die het al hebben gedaan zijn er erg tevreden over en bij een volgend beurtje laat ik de DHX ook doen.

Eigenlijk is pushen meer dan tunen, de karakteristiek van de demper wordt er ook echt anders van
en wtf versta jij dan onder tunen? dat is juist de dempings karakteristiek aanpassen.
die vrienden van jou Stellen zij steeds de demper anders af of hebben ze hem na het pushen gemonteerd en er niks meer mee gedaan?

Maar het zou wel leuk zijn als jurriaan iets van zich laat horen over waarom hij het bijvoorbeeld wil doen zo heeft het weinig nut als de ts niks meer van zich laat horen.

fassie
Contacteer:

Bericht door fassie » wo jan 23, 2008 8:04 pm

Nou heb mijn demper ook laten pushen en je merkt het echt wel hoor.
Al die stelmogenlijkheden ten spijt er komt echt niks in de buurt van zulke tuning.
Vergelijk het maar met je auto een goedkope imitatiedemper of een gele koni.
Werkt zo,n koni toch echt wel beter. Bij een pushtuning wordt het hele binnenwerk [zuiger en shims] vervangen en gelijk aangepast aan de fiets, het veersysteem en de berijder [gewicht en rijstijl]. het is het zeker waard en altijd goedkoper als een hele nieuwe demper die overigens niet "beter" hoeft te veren. Heb hem overigens gemonteerd, 1 keer ingesteld en daarna nooit meer naar gekeken. Maar zelfs de meeste pro,s in de dh scene stellen hun demper aan het begin van het seizoen in en veranderen er daarna niet zo veel meer aan. Zelfs pro,s als peat en co laten of lieten hun demper bij tft tunen. Lijkt me wel duidelijk dan.
transition blindside raw action

mechanicien

Bericht door mechanicien » wo jan 23, 2008 8:13 pm

Ik ben dus 1 van die vrienden van snorro. IK heb mij demper dus laten pushen. Het ging hierbij om een fox vanilla rc, dus geen dhx. Slechts rebound en compressie(pro pedal). Reden voor mij om te pushen. Het "harde" gevoel van de demper, zelfs zonder propedal. Veel geexperimenteerd met de afstelling, meerdere veren gebruikt, 400,350,300. Plush gevoel kwam niet. Kleine tot middelgrote oneffenheden werden gewoon niet goed opgepakt door de demper. Na pushen totaal andere demper. Plush gevoel zonder doorslag. Na montage wijzig ik af en toe de afstelling nog wel eens, iets meer, minder rebound, propedal meestal vol open, maar pas hem nog wel eens aan afhankelijk van de track. Veer wordt wel eens geswitched tussen 350 en 300. Kortom een push binnenwerk, want dat is het feitelijk is zeker geen weggegooid geld.
Places you have to ride:
Whistler
Finale ligure
Are bikepark

Snorro

Bericht door Snorro » wo jan 23, 2008 8:22 pm

Djamgils schreef:
Snorro schreef:Laten pushen, vrienden die het al hebben gedaan zijn er erg tevreden over en bij een volgend beurtje laat ik de DHX ook doen.

en wtf versta jij dan onder tunen? dat is juist de dempings karakteristiek aanpassen.
die vrienden van jou Stellen zij steeds de demper anders af of hebben ze hem na het pushen gemonteerd en er niks meer mee gedaan?

Maar het zou wel leuk zijn als jurriaan iets van zich laat horen over waarom hij het bijvoorbeeld wil doen zo heeft het weinig nut als de ts niks meer van zich laat horen.
ik versta wtf een nieuw binnenwerk niet echt meer onder tunen... das meer wat met veren, olie en shims rommelen. Dit is meer upgraden. Maar goed, lekker belangrijk, gaat om de bottom line dat het echt heel anders gaat veren.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 23, 2008 9:23 pm

Tunen is het veranderen van de eigenschappen van fabriek naar specifiek voor een persoon, dat is wat ik onder tunen versta maar dat terzijde.

het zal zeker anders gaan veren maar hoeft niet per definitie beter te zijn. Pas als je alle mogelijkheden van je demper kent kun je je afvragen of het pushen zin heeft. voor hetzelfde geldt kom je na het pushen uit op eenzelfde dempingskarakteristiek als voor het tunen en dan heb je het mooi voor niks laten doen.

wat verwacht jij van het pushen snorro, en christiaan? wat bevalt je op dit moment niet aan de demper?

Ik heb zelf een dhx5.0 maar heb daar nog niet genoeg mee gereden om iets te kunnen zeggen over de prestaties.

de ene pro doet het hele jaar bijna niks, de ander heeft meerdere dempers voor verschillende parcours em stelt die ook nog specifiek af op ieder parcours.

Snorro

Bericht door Snorro » do jan 24, 2008 7:54 pm

Met push kan je meerdere kanten op, afhankelijk van je voorkeur. Meer of minder platform, meer gevoeligheid voor kleinere bumps enz.

Ik zou het persoonlijk doen voor wat meer gevoeligheid voor kleinere bumps wat verder in de veerweg

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do jan 24, 2008 9:09 pm

Bedankt voor de reacties
er moet ook aan het huis gewerkt worden anders komt de babykamer niet op tijd af 8)

Ik rij nu met een Fox Vanilla en die is echt fijner dan de Fox Float itch maar een Vanilla is overkill voor de fiets waar ie in zit. Ik rij met een Revelation fork, ook lucht geveerd

De FLoat Itch is vrij stug. Dus denk ik over of een DT SSD 225, naar het schijnt een goede demper voor 170 euro inclusief bushings of het pushen van de Float. Qua kosten ontlopen de nieuwe demper of het pushen elkaar niet zoveel.

Op de FLoat kan in gesteld worden de veerkaraktirestiek, de luchtdruk en de uitgaande demping. Die heb ik allemaal grondig uitgeprobeerd maar het werd er niet beter van.

(itch is het instellen van de veerkaraktirestiek, de veerweg wordt dan korter, speciaal door Fox voor Specialized gemaakt destijds)

fassie
Contacteer:

Bericht door fassie » do jan 24, 2008 9:09 pm

Nou er wordt gevraagt een nieuwe demper of pushen.
Pushen is dan altijd goedkoper en naar wens en fiets ingesteld
Een nieuwe demper is dat niet en een demper die zo goed veerd kost altijd veel meer en dan denk ik aan bijv een dhx coil of dhx air, manitou revox of marzocchi roco.
Maar dat waren we geloof ik even uit het oog verloren. Overigens merk ik echt wel verschil tussen een "custom demper" of "een uit het rek en met een algemene instelling en niet specifiec voor een bepaald veersysteem"
transition blindside raw action

Plaats reactie