carbon zadel, zelf maken, tips gevraagd
Moderator:Beheerders
iemand hier wel eens zelf een carbon zadeltje gemaakt?
Ik denk aan het 'overtrekken' van een bestaand zadel zodat ik een negatieve mal verkrijg en vandaar uit het eigenlijke zadeltje maken.
Ik denk aan het 'overtrekken' van een bestaand zadel zodat ik een negatieve mal verkrijg en vandaar uit het eigenlijke zadeltje maken.
-
-
-
- Contacteer:
Zoek eens op het weightweenies forum naar Samu's kitchen. Dan vind je een topic van 54 pagina's met die naam waarin al Samu's creaties te zien zijn. Hij richt zich vooral op tijdritframes, maar heeft ook diverse zadels gemaakt.
Het probleem is volgens mij trouwens niet het bovengedeelte van het zadel wat moeilijk te maken is, maar vooral de brug die problemen geeft. Of je moet een brug van een ander zadel nemen en er op vastplakken, of je moet zelf een koolstofvezel brug maken. Dat laatste is nogal ingewikkeld, aangezien koolstofvezel in principe niet echt geschikt is voor de piekspanningen die je krijgt bij de zadelpeninklemming.
Het probleem is volgens mij trouwens niet het bovengedeelte van het zadel wat moeilijk te maken is, maar vooral de brug die problemen geeft. Of je moet een brug van een ander zadel nemen en er op vastplakken, of je moet zelf een koolstofvezel brug maken. Dat laatste is nogal ingewikkeld, aangezien koolstofvezel in principe niet echt geschikt is voor de piekspanningen die je krijgt bij de zadelpeninklemming.
check www.signature.fi

Ik ben er al achter dan Epoxy beter te verwerken is bij temperaturen >15 graden dus dit is geen winterproject. Want in de schuur geen kachel en in huis stikt epoxy.
Gewoon doen
Ik ontwikkel zelf lamineermallen voor koolstof producten voor de aerospace sector.
Waar je in iedergeval mee rekening moet houden is druk en temperatuur. Als je het echt simpel wilt houden kun je mechanische druk bij wijze van spreken opbouwen met een krat bier gevuld met zand. Maar beter is het om met een soort vacuumzak te gaan werken aangezien je daarmee uniformere vacuumdrukken kan opbouwen. De kwaliteit is gewoon veel beter als je met vacuumzakken werkt. De mal die je gebruikt kan gewoon van glasvezel zijn. Zeker als je vormen maakt zoals zadels is glasvezel heel handig.
Aangezien we niet allemaal over een autoclaaf beschikken in onze schuur moet je ook een soort oventje of kabinet opbouwen waar je de temperatuur flink omhoog kan schroeven, 60°C is al heel wat om de uithardingstijd te verkorten.
Koolstof parts maken is een uitdagende hobby maar je moet wel weten waar je mee bezig bent anders is het resultaat om te huilen. Ik zou zeggen google er eens op los en zoek naar info over welke typen koolstof hobbyisten gebruiken en hoe je een mal maakt.
Succes Jurriaan

Waar je in iedergeval mee rekening moet houden is druk en temperatuur. Als je het echt simpel wilt houden kun je mechanische druk bij wijze van spreken opbouwen met een krat bier gevuld met zand. Maar beter is het om met een soort vacuumzak te gaan werken aangezien je daarmee uniformere vacuumdrukken kan opbouwen. De kwaliteit is gewoon veel beter als je met vacuumzakken werkt. De mal die je gebruikt kan gewoon van glasvezel zijn. Zeker als je vormen maakt zoals zadels is glasvezel heel handig.
Aangezien we niet allemaal over een autoclaaf beschikken in onze schuur moet je ook een soort oventje of kabinet opbouwen waar je de temperatuur flink omhoog kan schroeven, 60°C is al heel wat om de uithardingstijd te verkorten.
Koolstof parts maken is een uitdagende hobby maar je moet wel weten waar je mee bezig bent anders is het resultaat om te huilen. Ik zou zeggen google er eens op los en zoek naar info over welke typen koolstof hobbyisten gebruiken en hoe je een mal maakt.
Succes Jurriaan

Ik heb zelf al het een en ander mogen pielen met carbon, inderdaad, tempratuur is wel erg belangrijk. gewoon op kamer tempratuur is het beste, in de schuur wordt het al lastiger. De mal zou ik gewoon maken van glasvezel met poliester, dat is veel sneller droog en goedkoper. Besteed heel veel aandacht aan je mal, dit is echt zwaar bepalend voor het eind resultaat. Heb je alle lossings waxxen en harsen in huis?
Als je tevreden bent met een glad resultaat van 1 kant zou ik gewoon 1 malletje maken en lamineren, alle lucht er uit strijken, een uur of 6 laten drogen en dan in de oven, meestal doe ik dat op 80graden ongeveer.
post wat foto's als het klaar is
Als je tevreden bent met een glad resultaat van 1 kant zou ik gewoon 1 malletje maken en lamineren, alle lucht er uit strijken, een uur of 6 laten drogen en dan in de oven, meestal doe ik dat op 80graden ongeveer.
post wat foto's als het klaar is

Gelukkig ken ik Mave (ook een vliegtuigbouwer) vrij goed en die heeft deze auto gebouwd. Inderdaad polyester body work
In huis zie je mij niet met 2 componenten materiaal, teveel stank. Dus dat is wachten tot temperaturen van boven de 15 graden, en dat scheelt met vandaag nog slechts 4 graden...
Het zadel wordt van polyester, factor 4 goedkoper dan carbon.
Spullen moet ik nog aanschaffen, onze oude oven wellicht toch nog even bewaren.
Op deze site waar Hubert! mee kwam staat een duidleijk voorbeeld van een vacuumzak
Mave heeft ook zadels gemaakt

Helaas beschadigd bij verhuizen

In huis zie je mij niet met 2 componenten materiaal, teveel stank. Dus dat is wachten tot temperaturen van boven de 15 graden, en dat scheelt met vandaag nog slechts 4 graden...
Het zadel wordt van polyester, factor 4 goedkoper dan carbon.
Spullen moet ik nog aanschaffen, onze oude oven wellicht toch nog even bewaren.
Op deze site waar Hubert! mee kwam staat een duidleijk voorbeeld van een vacuumzak
Mave heeft ook zadels gemaakt

Helaas beschadigd bij verhuizen
Even voor de goede orde Jurriaan: Polyester gebruik je bij glasvezel en epoxy meestal bij carbonfiber maar uiteraard ook bij glasvezel, hout e.d.. Polyester en epoxy zijn de harsen waarin de glas- en/of koolstofvezels opgesloten worden. Polyester gebruik je dus bij de vormmallen vanwege de kosten en de verwerkbaarheid. Epoxy is de defacto standaard i.c.m. carbonfiber en wordt dus gebruikt als werkstof, zeker als je sterkte wilt. Je kan natuurlijk oefenen met polyester en carbon maar het eind resultaat is wel minder.
Kijk voor info eens op http://www.polyservice.nl/index.html en http://www.netcomposites.com/
Kijk voor info eens op http://www.polyservice.nl/index.html en http://www.netcomposites.com/
Polyester zal volgensmij ook sneller verouderen en sneller scheuren, bovendien krimpt het tijdens het drogen veel meer(4%) dacht ik. Dus eigenlijk zonde om bij een duur spul als carbon polyester te gebruiken. Shopped glasvezels met polyester zijn leuk om gaten in je caravan mee dicht te maken, meer niet.