Heb geen ervaring met de Nomad dus ga daar ook geen uitspraken over doen. Met de Ransom heb ik nu wel een klein jaar ervaring mee. Vandaar een (kort) verslag.
RIJERVARING
Ik rijd op een Scott Ransom 30 (alu versie dus). Heb hem sinds februari vorig jaar. Hij rijdt zeer goed, veel instellingsmogelijkheden, vooral ook de schakelaar aan handlebar voor de demper is handig en gebruik ik veel. De lockout gebruik ik niet vaak (doet pijn aan m'n comfort

) maar traction control wel op lange stukken klimmen en op toertochten. In all travel gedraagt demper zich vrij sportief door het systeem van de power stabilizer.
Heb er een aantal bike parks mee gedaan: Winterberg 2x, Lac Blanc, Morzine, Les Gets, en ga ook regelmatig naar de Filthy Trails ermee. Heb de Passportes du Soleil ermee gedaan, en bij het klimmen was ik daar zeker in het voordeel vergeleken met andere bikers met zware downhillmachines. Het enige nadeel dat ik in de afdalingen ondervond tov. andere vrij gevorderde bikers was mijn eigen rijtechniek ... ben nog ne "beginnende" freerider
Zeker ne perfecte all round bike om in België mee te freeriden, af en toe een bike park mee te pikken, en aan alpine tochten zoals Passportes mee te doen. Maar ik rijd er ook bijna elke week een toertocht mee. Kortom, de bike is voor mij ideale mix tussen freeride/downhill en enduro/xc rijden. De carbonnen versie stond in MBUK van 2 maand geleden ook nog getest als ideale bike voor Megavalanche.. dus kan wel wat aan denk ik.
ONDERHOUD/STUKKEN
Heb in juni wel een probleem gehad met frame, nl. een framebreuk. Maar dit was een productiefout in de lasnaad (model van 2006) en heb binnen de week tijd een nieuwe frame en demper gekregen van Scott. Ik heb via internet nog contact gehad met een Duitser die zijn frame op exact zelfde plaats had gebroken, een alu Ransom 40 uit 2006. Waarschijnlijk dus op dezelfde maandagmorgen geproduceerd ofzo

.. In elk geval, nog geen 7 dagen na de breuk reed ik rond op nieuwe Ransom 30 kader van 2007.
2de probleempje: onlangs ook een lek tussen olie en luchtkamer van de demper, ook weer meteen nieuwe demper gekregen van Scott. Qua garantie zit ge bij hen zeker goed denk ik.
Moest ge ne Ransom kopen, dingen waar ge best op let (uit eigen ervaring

):
- Bij oppompen demper: eerst positieve, dan pas negatieve kamer opblazen (anders herstelt de positie van de demper zich zodanig dat uw supap van de negatieve kamer afbreekt als uw pomp der nog opzit. En dan kunt ge enkele dagen wachten op een nieuwe supap.. Erg klote als ge net uw bike aant voorbereiden zijt voor n mooie tocht namiddags

--- Om dezelfde reden ook nooit de demper uittesten als uw pomp der nog opzit.. Of tis knak.
- Als ge zou merken na een tijdje dat de scharnierpunten van het dempersysteem met het frame loskomen, ze insmeren met wat locktite, dan blijven ze weer goed vast zitten.. anders blijft ge uw schroeven bijdraaien en gaan ze uiteindelijk kromtrekken als ge ze niet op tijd bijdraait.
Ben nu ook enkele upgrades aan de drivetrain aant laten doorvoeren op mijn Ransom.. Tweevoudig kettingblad met bashguard vooraan, nieuw crankstel enz. Net iets handiger voor freeride. Volgende week plaats ik er fotos van op het forum.
Indien nog vragen.. laat maar iets weten.
Greetzz
Bart