Ransom of Nomad - Ransom dus!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

dnuz
Ransom of Nomad - Ransom dus!

Bericht door dnuz » vr jan 11, 2008 12:34 pm

ik ben voor mijn buitenland tripjes op zoek naar een stevig doch lichte All mountain / Enduro/ light freeride masjien. Voor lange tochten in de Alpen, maar moet ook zeker geschikt zijn voor Winterberg enz. Budget is max 5000 euris. Gewicht vind ik erg belangrijk met het oog op de lange dagtochten (maar 6+ inch veerweg ook :) ).

Twijfel een beetje tussen de Santa Cruz Nomad:
Afbeelding

en de Scott Ransom
Afbeelding

Ransom heb ik een weekje op La Palma op gereden (Alu versie) en vond ik er goed bevallen. De carbon versie is zo'n 14 kilo (Limited 13.6 en Ransom 10 14.3), Nomad zal je ook wel zo rond de 14.5 kilo kunnen afmonteren. Met de Nomad heb ik geen ervaring maar lees ik veel goede dingen over. Ik heb al een flinke stapel bladen / web reviews gelezen dus ik weet de voor en tegens van beide wel zo'n beetje, maar ik ben vooral benieuwd of iemand hier ervaring van een van beide bolides of nog tips heeft voor alternatieven ? Intense 6.6, Foes FXR, Specialized Enduro / SX Trail ken ik al en zijn al afgevallen in de overweging..
Laatst gewijzigd door dnuz op ma jan 28, 2008 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

X rider

Bericht door X rider » vr jan 11, 2008 12:51 pm

Waarom is de Foes Fxr afgevallen?

dnuz

Bericht door dnuz » vr jan 11, 2008 1:02 pm

voornamelijk vanwege niet al te beste review in de MBR, zal de details ff op moeten zoeken maar er was iets waardoor de interesse direct verdween. Vind hem wel erg mooi btw

BVP

Bericht door BVP » vr jan 11, 2008 1:35 pm

Heb geen ervaring met de Nomad dus ga daar ook geen uitspraken over doen. Met de Ransom heb ik nu wel een klein jaar ervaring mee. Vandaar een (kort) verslag. :)

RIJERVARING

Ik rijd op een Scott Ransom 30 (alu versie dus). Heb hem sinds februari vorig jaar. Hij rijdt zeer goed, veel instellingsmogelijkheden, vooral ook de schakelaar aan handlebar voor de demper is handig en gebruik ik veel. De lockout gebruik ik niet vaak (doet pijn aan m'n comfort :) ) maar traction control wel op lange stukken klimmen en op toertochten. In all travel gedraagt demper zich vrij sportief door het systeem van de power stabilizer.

Heb er een aantal bike parks mee gedaan: Winterberg 2x, Lac Blanc, Morzine, Les Gets, en ga ook regelmatig naar de Filthy Trails ermee. Heb de Passportes du Soleil ermee gedaan, en bij het klimmen was ik daar zeker in het voordeel vergeleken met andere bikers met zware downhillmachines. Het enige nadeel dat ik in de afdalingen ondervond tov. andere vrij gevorderde bikers was mijn eigen rijtechniek ... ben nog ne "beginnende" freerider :)

Zeker ne perfecte all round bike om in België mee te freeriden, af en toe een bike park mee te pikken, en aan alpine tochten zoals Passportes mee te doen. Maar ik rijd er ook bijna elke week een toertocht mee. Kortom, de bike is voor mij ideale mix tussen freeride/downhill en enduro/xc rijden. De carbonnen versie stond in MBUK van 2 maand geleden ook nog getest als ideale bike voor Megavalanche.. dus kan wel wat aan denk ik.

ONDERHOUD/STUKKEN

Heb in juni wel een probleem gehad met frame, nl. een framebreuk. Maar dit was een productiefout in de lasnaad (model van 2006) en heb binnen de week tijd een nieuwe frame en demper gekregen van Scott. Ik heb via internet nog contact gehad met een Duitser die zijn frame op exact zelfde plaats had gebroken, een alu Ransom 40 uit 2006. Waarschijnlijk dus op dezelfde maandagmorgen geproduceerd ofzo :).. In elk geval, nog geen 7 dagen na de breuk reed ik rond op nieuwe Ransom 30 kader van 2007.

2de probleempje: onlangs ook een lek tussen olie en luchtkamer van de demper, ook weer meteen nieuwe demper gekregen van Scott. Qua garantie zit ge bij hen zeker goed denk ik.

Moest ge ne Ransom kopen, dingen waar ge best op let (uit eigen ervaring :) ):

- Bij oppompen demper: eerst positieve, dan pas negatieve kamer opblazen (anders herstelt de positie van de demper zich zodanig dat uw supap van de negatieve kamer afbreekt als uw pomp der nog opzit. En dan kunt ge enkele dagen wachten op een nieuwe supap.. Erg klote als ge net uw bike aant voorbereiden zijt voor n mooie tocht namiddags :) --- Om dezelfde reden ook nooit de demper uittesten als uw pomp der nog opzit.. Of tis knak.
- Als ge zou merken na een tijdje dat de scharnierpunten van het dempersysteem met het frame loskomen, ze insmeren met wat locktite, dan blijven ze weer goed vast zitten.. anders blijft ge uw schroeven bijdraaien en gaan ze uiteindelijk kromtrekken als ge ze niet op tijd bijdraait.

Ben nu ook enkele upgrades aan de drivetrain aant laten doorvoeren op mijn Ransom.. Tweevoudig kettingblad met bashguard vooraan, nieuw crankstel enz. Net iets handiger voor freeride. Volgende week plaats ik er fotos van op het forum.

Indien nog vragen.. laat maar iets weten.

Greetzz
Bart

dnuz

Bericht door dnuz » vr jan 11, 2008 1:44 pm

thanx Bart ! zeer nuttige info. Diverse bikeshops in Duitsland hebben 2007 modellen van de Ransom met flinke korting dus dat wordt wel erg interessant dan.

Limited edition voor 4980:
http://bunnyhop.4ox.de/xtc/product_info ... -2007.html

Ransom 10 voor 3760:
http://bunnyhop.4ox.de/xtc/product_info ... -2007.html

Loeky

Bericht door Loeky » vr jan 11, 2008 1:47 pm

Nomad!

Waarom? Nou uuh... tja hmm... ;)

heb met beide bikes geen ervaring, maar hier en daar wel wat negatiefs over de ransom gelezen. Over de nomad daarentegen nog niks tegengekomen wat als kritiek opgevat kan worden. Allebei idd goed op te bouwen voor jouw behoeften, alleen meen ik dat de nomad toch echt iets steviger zal zijn.

Wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is... de looks! Ook hier gaat het verhaal 'dat is persoonlijk blabla zeikzeik' weer op, maar de ransom vind ik gewoon echt stukken minder mooi dan de nomad! Ik zou het in ieder geval wel weten..

BVP

Bericht door BVP » vr jan 11, 2008 1:54 pm

Als ik u was zou ik zeker voor een model van vorig jaar gaan als ge Ransom kiest. Grote kortingen op, en vind de looks van de nieuwe Ransoms minder dan die van de 2007 modellen. En qua kwaliteit zal het niet veel verschil zijn he.

Maja das ook weer allemaal subjectief natuurlijk.

les alpes

Bericht door les alpes » vr jan 11, 2008 3:27 pm

Kijk eens naar de nieuwe Lapierre's. Erg licht, 6+ en nog best origineel in de Benelux. Ik ken iemand die na het testen van een nieuwe Lapierre zijn Nomad te koop heeft gezet en nu een Lapierre heeft.

dnuz

Bericht door dnuz » vr jan 11, 2008 4:58 pm

ik heb nog niet echt een review van de La Pierre Spicy kunnen vinden helaas, maar ziet er veelbelovend uit. 12.6 kg :shock:

Lautje

Bericht door Lautje » vr jan 11, 2008 5:24 pm

Ben zelf een groot Santa Cruz fan, maar voor dit gebruik zou je natuurlijk ook aan de Specialized SX Trail kunnen denken, lees ik hier veel zeer enthousiaste verhalen over!

Timmos

Bericht door Timmos » vr jan 11, 2008 5:37 pm

en anders als je meer van zit positie houdt voor tochten.. een specialized enduro sl

kan het zo duur maken als je wild ;)

illuminatastigmata
Contacteer:

Re: Ransom of Nomad ?

Bericht door illuminatastigmata » ma jan 14, 2008 1:02 pm

dnuz schreef::
Specialized Enduro / SX Trail ken ik al en zijn al afgevallen in de overweging..

Die waren dus al afgevallen zoals de topicstarter in zijn eerste post al meldde.....

Hier geen ervaring met de Nomad,maar wel met de VP-Free,dus ook VPP-systeen ala de Nomad.Super-systeem i.m.o.Trapt gewoon goed bergop.
Ook vind ik de looks van de SC 10 keer beter als die van de Scott,voorzover dat belangrijk is.....
Ik moet wel zeggen dat de garantie bij Scott goed is/was.Heb eens een 20mm voorwielnaaf gehad die speling vertoonde en die was op het eerste gezicht niet te demonteren.Zonder rekening of andere vragen via mijn L.B.S.van Scott een brand-spankin''new one voor nop binnen de week op de mat!!!Daar valt natuurlijk ook wel wat van te zeggen!!!
Ondanks dat toch de SC voor mij.............
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

dnuz

Bericht door dnuz » ma jan 14, 2008 9:16 pm

yep. geen Enduro of SX trail voor mij inderdaad. Hardnekkige Speci fans ten spijt.. :D

moet zeggen dat ik de SC ook zeker het mooiste vind . Vraag me alleen wel af of ik die onder de 5000 euro kan houden als het frame al 2600 euris kost. Waar koopt men zoiets trouwens vandaag de dag?

Don

Bericht door Don » ma jan 14, 2008 9:52 pm

Timmos schreef:en anders als je meer van zit positie houdt voor tochten.. een specialized enduro sl

Je komt zeker uit Uden?

Dit is pas wild:

Afbeelding

Ik blijf het correct gebruik der Nederlandsche taal nastreven, zo ook het beperken van de verkrachting hiervan.
Zondagsrijder

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma jan 14, 2008 10:02 pm

dnuz schreef:yep. geen Enduro of SX trail voor mij inderdaad. Hardnekkige Speci fans ten spijt.. :D

moet zeggen dat ik de SC ook zeker het mooiste vind . Vraag me alleen wel af of ik die onder de 5000 euro kan houden als het frame al 2600 euris kost. Waar koopt men zoiets trouwens vandaag de dag?
www.stbp.be ;)

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma jan 14, 2008 10:18 pm

ik weet niet welke maat je zoekt maar bij www.hibike.de staat er nog een de aanbieding voor 1999,-. Het is 'n poedercoat zwarte maat m met dhx 5.0 air demper.

Timmos

Bericht door Timmos » di jan 15, 2008 11:04 am

Don schreef:
Timmos schreef:en anders als je meer van zit positie houdt voor tochten.. een specialized enduro sl

Je komt zeker uit Uden?

Dit is pas wild:

Afbeelding

Ik blijf het correct gebruik der Nederlandsche taal nastreven, zo ook het beperken van de verkrachting hiervan.
mensen met taalproblemen kunnen soms een letter vergeten :evil:
is dat het leesbaar blijft..

schnitzer

Bericht door schnitzer » di jan 15, 2008 11:20 am

gewoon op verlof naar de US en deze meebrengen http://www.jensonusa.com/store/product/ ... ke+07.aspx

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jan 15, 2008 2:32 pm

schnitzer schreef:gewoon op verlof naar de US en deze meebrengen http://www.jensonusa.com/store/product/ ... ke+07.aspx
En vervolgens bij de douane nog even VETJES aftikken :lol:

Of je moet met een oude fiets gaan,deze mee terug nemen en een rekening van hier erbij..............en niet vergeten die NIEUWE fiets daar even van een berg af gooien voor de nodige krassen,anders trappen ze daar echt niet meer in tegenwoordig....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di jan 15, 2008 2:50 pm

Mensen adviseren een Scott boven een Santa Cruz?
Only on DP...
SlapHappy

T
Contacteer:

Bericht door T » di jan 15, 2008 3:21 pm

kevinv10 schreef:Mensen adviseren een Scott boven een Santa Cruz?
Only on DP...
tsk belg!

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di jan 15, 2008 4:33 pm

T schreef:
kevinv10 schreef:Mensen adviseren een Scott boven een Santa Cruz?
Only on DP...
tsk belg!
Officieel nog niet he :angelnot:

Kwestie van een paar weekjes ;)
SlapHappy

Don

Bericht door Don » di jan 15, 2008 8:04 pm

Timmos schreef: is dat het leesbaar blijft..
Daar heb ik zo af en toe mijn twijfels bij.

En niks mis met Scott!
SC stinks!
Zondagsrijder

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di jan 15, 2008 8:18 pm

Don schreef:
Timmos schreef: is dat het leesbaar blijft..
Daar heb ik zo af en toe mijn twijfels bij.

En niks mis met Scott!
SC stinks!
Je moeder stinkt!
SlapHappy

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » wo jan 16, 2008 11:31 pm

NOMAD NOMAD NOMAD!!!!

www.stbp.be
Vraag maar eens aan Peter of je zijn Nomad mag testen op de filthy trails of zo.
Je zal direct verkocht zijn,
Stijfheid Vs gewicht Vs rendement = NOMAD!

NOMAD dus

PS: NOMAD

Plaats reactie