Risse Lassen

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

X rider

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 3:47 pm

Trekrules schreef:die risse lijkt me meer gemaakt voor het grote drop werk,maar ik kan er ook naast zitten.
Ik denk dat je er dan naast zit vriend gezien de reacties die hierboven beschreven staan.

Maar de topic mag wat mij betreft dicht, ik zoek nog wel verder en als ik wat vragen heb dan horen jullie het wel weer.

menace

Bericht door menace » wo jan 09, 2008 4:47 pm

Is dit niet iets , als hij al op de markt is

Afbeelding

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 09, 2008 4:49 pm

N I E L S schreef:Dat een 4 bar linkage op de draaipunten (en met name horst links door de scherpe hoeken) meer zijdelingse kracht te voorduren heeft dan een single pivot is geen mening maar een feit.
hier kan ik me ff niks bij voorstellen, zou je dat nader willen verklaren niels?

Een apart/exclusief frame is allemaal leuk en aardig en ook zeke iets om te willen hebben. maar anderzijds als je bijv een sx trail koopt weet je precies wat je kan verwachten.

ik zou eerder gaan zoeken bij de merken als
lapiere, commencal, intense, de net wat kleinere merken die al wel een vaste plaats hebben in de markt.

Loeky

Bericht door Loeky » wo jan 09, 2008 9:51 pm

jorg, al gekeken naar Corsair bikes? In jouw geval dan de Marque (AM model), frame kost 1800 euro. Ik vind ze wel vet!

www.corsairbikes.com

Niet het model googelen want dan krijg je bij 'marque' het model 'maelstrom' te zien, dat klopt dus niet (is freeride model met 180 mm). Gewoon lekker naar de site gaan en genieten!

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo jan 09, 2008 10:58 pm

menace schreef:Is dit niet iets , als hij al op de markt is

Afbeelding
dat is echt een schitterende fiets :shock: :)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 12:47 am

Djamgils schreef:
N I E L S schreef:Dat een 4 bar linkage op de draaipunten (en met name horst links door de scherpe hoeken) meer zijdelingse kracht te voorduren heeft dan een single pivot is geen mening maar een feit.
hier kan ik me ff niks bij voorstellen, zou je dat nader willen verklaren niels?
Hoe meer draaipunten, hoe meer speling omdat draaipunten bestaan uit lagers, bussen, bouten etc. Als je 4 draaipunten hebt hebben axiale krachten meer ruimte vergeleken met 1 draaipunt. Dat is dan ook de reden dat 4 bar linkages vaak ander soort lagers eisen die ook bestand zijn tegen axiale druk, normale ball bearings zijn dat namelijk niet. Een VPP heeft volgens mij nog meer last van dit probleem. Het valt mij op dat wanneer een 4 bar breekt dat dat vaak gebeurd op de seatstays.

(verschil axiaal/radiaal :http://www.poolheating.co.nz/images/scr ... radial.jpg)

SP leveren waarschijnlijk (?) meer radiale druk op de lagers maar een lager is daar kennelijk beter bestendig tegen te maken dan tegen axiale druk. Dit is echter een hypothese.

Voor zover het wat waard is, dat verhaal komt overeen met mijn persoonlijke ervaringen. Als ik dingen verkeerd omschrijf hoor ik dat graag, daar wordt iedereen slimmer van.

Ontopic:
Van een BB7 een allmountain maken lijkt me nagenoeg onmogelijk maar als jij hem nog lekker vind fietsen prima natuurlijk. Volgens mij blijf je veel te veel energie wegtrappen voor niets. Ik zou eerder kijken naar andere stevige allmountains (Balfa maakt(e) ook mooie) of misschien een stevige 4xer. Als je een fiets niet 100% van de tijd vol DH belast kunnen ze vaak meer hebben dan men denkt.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » do jan 10, 2008 8:08 am

check www.balfa.co.uk. Die hebben nog wel wat Balfa frames staan.

X rider

Bericht door X rider » do jan 10, 2008 8:13 am

Ja klopt idd. ze hebben nog Balfa 2 step staan de FR en de HD. en die werken volgens het VPP princippe als ik me niet vergis.

Loeky die Corsair bikes zijn mooie bikes, maar het model wat je me aanraad heeft maar 130mm achtervering, is dat voor downhill niet een beetje weinig.
Ik heb namelijk ook een giant ac team gehad en die had volgens mij 150 mm veerweg, toen ik in winterberg van de downhill route afging vond ik het een beetje weinig. Dit kan misschien ook aan mijn rijstijl liggen maar toch.

En die La Pierre wanneer komt die op de markt en wat gaat een los frame kosten?
zo te zien is die wel licht af te bouwen.

voodoo

Bericht door voodoo » do jan 10, 2008 8:44 am

www.cheetah.de
mooie betaalbare bikes en frames
Gr. VooDoo

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 10:07 am

N I E L S schreef:
Djamgils schreef:
Hoe meer draaipunten, hoe meer speling omdat draaipunten bestaan uit lagers, bussen, bouten etc. Als je 4 draaipunten hebt hebben axiale krachten meer ruimte vergeleken met 1 draaipunt. Dat is dan ook de reden dat 4 bar linkages vaak ander soort lagers eisen die ook bestand zijn tegen axiale druk, normale ball bearings zijn dat namelijk niet. Een VPP heeft volgens mij nog meer last van dit probleem. Het valt mij op dat wanneer een 4 bar breekt dat dat vaak gebeurd op de seatstays.

(verschil axiaal/radiaal :http://www.poolheating.co.nz/images/scr ... radial.jpg)

SP leveren waarschijnlijk (?) meer radiale druk op de lagers maar een lager is daar kennelijk beter bestendig tegen te maken dan tegen axiale druk. Dit is echter een hypothese.
Je hebt gelijk dat kogellagers slechter tegen axiale krachten kunnen dan radiale krachten, dit komt gewoon door de vormgeving van het lager. Er zijn echter wel kogellagers die hier beter tegen kunnen, hoekcontactlagers bijvoorbeeld.

Single pivot is gewoon basic, degelijk, kan weinig mis mee gaan.
Fourbar is denk ik de slechtste van allemaal in termen van stijfheid en slijtage. Ik had bij mijn session weleens dat bij een scheve landing er opeens overal speling in de achterbrug zat.
VPP/dw link is het beste als je meerdere pivot points hebt. deze heeft namelijk een vaste achterdriehoek en de afstanden tussen de lagers zijn heel kort. hiermee is volgens mij stijver te construeren dan een single pivot en zeker dan een four bar.

Draaipunten staan niet gelijk aan speling. alleen als ze defect zijn zit er speling op, met meer lagers is er echter wel sneller kans op defecte lagers.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do jan 10, 2008 11:43 am

Niels, jij hebt de bewijzen in je hok staan :
Ik heb dezelfde 2 versies van n M1 gehad als jij.
De M1SL (jouwe was ooit de mijne, in polished) die in essentie een single pivot is met wat rotzooi om de shock aan te spreken en
De M1 vanaf 2001. De een eerlijke FSR 4 bar is. Ik vond die 2001 toch een flinke lap stijver dan die 1999.
Ik denk zelfs dat een 4 bar veel stijver is tegen zijdelingse krachten dan een single!
Les meetkunde:
Neem eventjes aan dat je hetzelfde soort lagers even behoorlijk inbouwt, in een echte single zoals een orange 224, en in een 4bar, type M1, en neem verder aan dat je demper nu komma zero zijdelingse krachten opneemt.
Neem dan beide frames en steek in beiden een betonijzer waar normaal de steekas komt. En wring het betonijzer naar boven, dwars op het vlak waarin het frame ligt.
Watr gebeurt er bij de single:
behalve wat torsie op de swingarm zelf komt de hele torsiekracht op het ene lager te liggen. Klaar
Bij de 4bar: de torsie wordt verspreid in 2 richtingen: de liggende en de schuine achterbrug. Die gaan door naar t mainrame waar ze niet op 1 maar op 2 plaatsen (onderste en bovenste draaipunt terecht komen. De torsie wordt dus gedragen door een driehoek met je steekas, en de 2 draaipunten als hoeken). Bovendien is 1 van de zijden een stuk van je mainframe. Met andere woorden: je mainframe draagt actief bij tot de verspreiding van de torsiekracht.
Als je die redenering nog verder doortrekt zo bvb 10% speling op de lagers veel minder invloed hebben op je stijfheid op een 4 bar dan op een Single.

Zit ik er ni zo vet naast, of is een 4 bar gewoon stijver

Antwoorden op een gele briefkaart naar postbus 666
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

X rider

Bericht door X rider » do jan 10, 2008 12:00 pm

Zou kunnen maar toch voelt een single pivot veel stijver als een 4 bar.
De lagers zullen misschien wel harder slijten bij een single pivot, maar je heb dan ook maar 2 lagers nodig.(stuk goedkoper)

Trekrules

Bericht door Trekrules » do jan 10, 2008 12:02 pm

Maar wat vindt je van de vorige La pierre model van de DH 230.Zoals deze
Afbeelding

ook wel heel erg vet.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

X rider

Bericht door X rider » do jan 10, 2008 12:08 pm

ziet er goed uit idd. Is deze al wel op de markt en wat kost een los frame?
Ook heb ik een Foes FXR gezien(nieuwe model)
Of de nieuwe Foes Fly.

Maar al deze modellen zijn nog niet op de markt op de foes fxr na dan.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 12:11 pm

De Jean schreef:Niels, jij hebt de bewijzen in je hok staan :
Ik heb dezelfde 2 versies van n M1 gehad als jij.
De M1SL (jouwe was ooit de mijne, in polished) die in essentie een single pivot is met wat rotzooi om de shock aan te spreken en
De M1 vanaf 2001. De een eerlijke FSR 4 bar is. Ik vond die 2001 toch een flinke lap stijver dan die 1999.
Ik denk zelfs dat een 4 bar veel stijver is tegen zijdelingse krachten dan een single!
Les meetkunde:
Neem eventjes aan dat je hetzelfde soort lagers even behoorlijk inbouwt, in een echte single zoals een orange 224, en in een 4bar, type M1, en neem verder aan dat je demper nu komma zero zijdelingse krachten opneemt.
Neem dan beide frames en steek in beiden een betonijzer waar normaal de steekas komt. En wring het betonijzer naar boven, dwars op het vlak waarin het frame ligt.
Watr gebeurt er bij de single:
behalve wat torsie op de swingarm zelf komt de hele torsiekracht op het ene lager te liggen. Klaar
Bij de 4bar: de torsie wordt verspreid in 2 richtingen: de liggende en de schuine achterbrug. Die gaan door naar t mainrame waar ze niet op 1 maar op 2 plaatsen (onderste en bovenste draaipunt terecht komen. De torsie wordt dus gedragen door een driehoek met je steekas, en de 2 draaipunten als hoeken). Bovendien is 1 van de zijden een stuk van je mainframe. Met andere woorden: je mainframe draagt actief bij tot de verspreiding van de torsiekracht.
Als je die redenering nog verder doortrekt zo bvb 10% speling op de lagers veel minder invloed hebben op je stijfheid op een 4 bar dan op een Single.

Zit ik er ni zo vet naast, of is een 4 bar gewoon stijver

Antwoorden op een gele briefkaart naar postbus 666
je zit volgens mij goed met je redenatie. om dan ook nog ff de vpp/dw erbij te betrekken. Die hebben een hele stijve achterdriehoek en korte links. is dus nog ff net iets stijver met hetzelfde gewicht. nadeel is echter wel dat lagers van rvs zijn en dat dat een stuk zwaarder is van alu. om een 4 bar/vpp qua gewicht in de buurt van een single pivot te krijgen moet je materiaal weglaten wat de stijfheid omlaag brengt.
Veel single pivot gebruiken hoge vierkante buizen om de stijfheid op te krikken. 4 bar/vpps kunnen kleinere buizen gebruiken omdat ze die bovenste bevestging extra hebben.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 4:31 pm

x-rider, naar wat voor soort fiets ben je op zoek dan?

Een dh fiets waar ook nog mee te xcen valt?
of juist een do it all bike die dus eigenlijk overall matig presteert?

En hoeveel veerweg zoek je dan, want 130mm vind je dus zowieso te weinig. waar ligt je bovengrens?

Wat vind je van een intense socom?

Afbeelding
die op de foto weegt 17,5kg. En daar kan nog met redelijk gemak een kilo af met wielen en banden.
Er zijn mensen die een socom onder de 16kg hebben. Door het vpp pedaleert ie nog best goed. En heeft 8 inch veerweg.
Frame kost bij crc met dhx5 2700euro.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 8:42 pm

De Jean schreef:...
Bij de 4bar: de torsie wordt verspreid in 2 richtingen: de liggende en de schuine achterbrug. Die gaan door naar t mainrame waar ze niet op 1 maar op 2 plaatsen (onderste en bovenste draaipunt terecht komen. De torsie wordt dus gedragen door een driehoek met je steekas, en de 2 draaipunten als hoeken) ...
Ok, daar zit wat in alleen vraag ik me toch af of dat ook in de praktijk het geval is. Het "klinkt" logischer dat meerdere delen moeilijk net zo stijf kunnen zijn als iets eendeligs (afhankelijk van de materialen natuurlijk) maar het klinkt ook logisch dat de krachten beter verdeeld worden wanneer je het over twee lagers in een vierhoek constructie hebt. Is een kwestie van rekenwerk denk ik. Nu is het enkel theorie.

Hoeklagers heb ik trouwens nooit in een brug gezien, misschien omdat ze het niet nodig achten. Echter die 8 lagers uit je 4 bar horst link zijn behoorlijk wat sneller af dan single pivot lagers. Zal ook met meer factoren te maken hebben maar ook dat is mijn ervaring. Korte links zouden dan wel stijver zijn, maar in de praktijk valt de levensduur van lagers tegen (ik weet dat 'goeie' lagers ook wel vaker voor 'kapot' worden aangezien omdat ze bestand zijn tegen axiale krachten en daardoor zwaar draaien). Op mijn beide Uzzi's heb ik de lagers moeten vervangen. Wat VPP betreft, ik denk dat de krachten die daar in omgaan nog groter zijn omdat de links korter zijn maar evenveel kracht moeten verwerken.

Die VPX lijkt me een hele goeie fiets. Ik denk dat je een allround bike VPP sowieso goed doet.
Laatst gewijzigd door N I E L S op do jan 10, 2008 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 8:55 pm

N I E L S schreef:
De Jean schreef:...
Bij de 4bar: de torsie wordt verspreid in 2 richtingen: de liggende en de schuine achterbrug. Die gaan door naar t mainrame waar ze niet op 1 maar op 2 plaatsen (onderste en bovenste draaipunt terecht komen. De torsie wordt dus gedragen door een driehoek met je steekas, en de 2 draaipunten als hoeken) ...
Ok, daar zit wat in alleen vraag ik me toch af of dat ook in de praktijk het geval is. Het "klinkt" logischer dat meerdere delen moeilijk net zo stijf kunnen zijn als iets eendeligs (afhankelijk van de materialen natuurlijk) maar het klinkt ook logisch dat de krachten beter verdeeld worden wanneer je het over twee lagers in een vierhoek constructie hebt. Is een kwestie van rekenwerk denk ik. Nu is het enkel theorie.

Hoeklagers heb ik trouwens nooit in een brug gezien, misschien omdat ze het niet nodig achten. Echter die 8 lagers uit je 4 bar horst link zijn behoorlijk wat sneller af dan single pivot lagers. Zal ook met meer factoren te maken hebben maar ook dat is mijn ervaring. Korte links zouden stijver kunnen zijn, maar in de praktijk valt dat ook tegen (ik weet dat 'goeie' lagers ook wel vaker voor 'kapot' worden aangezien omdat ze bestand zijn tegen axiale krachten en daardoor zwaar draaien). Op mijn beide Uzzi's heb ik de lagers moeten vervangen. Wat VPP betreft, ik denk dat de krachten die daar in omgaan nog groter zijn.

Die VPX lijkt me een hele goeie fiets. Ik denk dat je een allround bike VPP sowieso goed doet.
de stijfheid wordt grofweg bepaald door hoeveel materiaal je op een afstand van de hartlijn hebt. Dus materiaal verder van de hartlijn betekent stijver. meer materiaal op dezelfde afstand is ook stijver. Dus een buis van hetzelfde gewicht met een grotere diameter is stijver.
meerdere delen kunnen zeker stijver zijn dan kokers. dit komt doordat je bepaalde verbindingen namelijk als star mag zien.

http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... link=1_3_1
en dan fig 1.

de linkage bepaalt niet de grote van de krachten maar hoe daar mee om wordt gegaan. vpp/dw is daar het best in doordat de rear triangle een compleet vast deel is. four bar heeft nog een kwetsbaar lagerpunt ertussen zitten.
en single pivot heeft een grote kokerbalk met een behoorlijke wanddikte nodig.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » do jan 10, 2008 9:06 pm

AL aan een Rocky mountain gedacht? een Slayer zou misshcien wel an je wensen voldoen.
Of een intense SS waren ze in de MBUK van afgelopen maand nogal positief over, kon je zelfs wel een rondje mee XC volgens de redacteuren daar (mits iets meer allr ound opgebouwd)
Ijzeren paarden eten geen haver....

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » do jan 10, 2008 9:51 pm

En al aan 'n Santa Cruz Nomad gedacht? Not everybodies cup of tea maar zeker een van de meest allround fietsen die nu te koop is.

TommyGun

Bericht door TommyGun » do jan 10, 2008 10:14 pm

Persoonlijk zou ik een Turner overwegen. Het zijn fietsen die je niet alledaags ziet en kwalikatief mij heel erg goed lijken.
RFX heeft 160mm veerweg achter, highline 180mm en dhr 200, dus!
Maar wat ik goed begrijp hij wil een veelzijdige fiets en iets aparts. FF een wilde conclusie maar ik denk als je een RFX en een Highline mixed dat je een Kona CoilAir Supreme krijgt met die nieuwe magic link op de 2008 modellen!
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

Rec

Bericht door Rec » do jan 10, 2008 11:56 pm

Of zo iets

Afbeelding

Weet nog een frame en vork tekoop staan ;)

kevinv10

Bericht door kevinv10 » vr jan 11, 2008 12:23 am

Trekrules schreef:Maar wat vindt je van de vorige La pierre model van de DH 230.Zoals deze
Afbeelding

ook wel heel erg vet.
Wat moet je met zon fiets als je ook nog omhoog wil kunnen rijden?
SlapHappy

Loeky

Bericht door Loeky » vr jan 11, 2008 12:48 am

ja ik snap dit niet, hij vraagt om een AM/FR bak en iedereen komt ineens met full-on DH bikes. Hij heeft al een BB7 dus al voorzien van een downhill fietske. Jorg, verbeter me als ik het verkeerd heb maar ik geloof niet dat je op zoek bent naar nóg een dh fiets toch?

X rider

Bericht door X rider » vr jan 11, 2008 6:53 am

nee idd. niet nog een dh fiets. Maar hij zou het wel moeten kunnen.
Ik denk aan min. 140/150mm veerweg en max .....
Die la pierre is leuk, maar dan moet die een stuk lichter afgebouwd worden.

http://www.xprezo.ca/xprezo_hq/xprezo-h ... 600px.html
dit is waarschijnlijk wel een goede am bike, dit is van de makers van Balfa. Is ook wel een beetje te zien.

En ik kwam deze ook nog tegen, weet niet of die een beetje licht af te bouwen is ?
En hoe zit het met het 'merk ' zelf, iemand ervaring mee?

Afbeelding

Plaats reactie