N I E L S schreef:Ik zal mezelf even verklaren. Wrijving was het verkeerde woord.
Dat een 4 bar linkage op de draaipunten (en met name horst links door de scherpe hoeken) meer zijdelingse kracht te voorduren heeft dan een single pivot is geen mening maar een feit. De lagers en de bushings slijten sneller als gevolg daarvan. Maar naast de draaipunten krijgen de verbindingsstukken ook meer te voorduren, omdat er meer zijdelingse vrijheid is. Als je kijkt naar de hoeken van deze brug zie je dat die ongelovelijk scherp zijn en dat lijkt me dit verhaal alleen maar verergeren.
Dat de CNC-er van dit frame vrij gulzig aan de slag gegaan ziet iedereen. Dat betekent dat je qua stijfheid en stevigheid inlevert.
Daarnaast is alles ook nog eens met een boutconstructie aan elkaar verbonden, ook daardoor zal je inleveren aan stijfheid en stevigheid.
De combinatie van die drie lijkt me geen goeie formule. Ik zeg lijkt, omdat ik denk dat het altijd op het oog moeilijk te zeggen is of iets werkt/stevig is etc. Maar goed, aangezien we er allemaal niet een seizoen op gereden hebben moet je toch wat.
Of de fiets origineel of niet en of je hem daardoor zou aanschaffen of niet heeft met de rest niets mee te maken dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt? Als je het mij vraagt is het al net zo dom om een frame te kopen om origineel te zijn als frame te kopen omdat je er bij wil horen. Ik koop iets omdat ik denk dat het goed werkt, het mooi vind, wil proberen etc. Als je iets koopt omdat je anderen iets wil laten denken ben je verkeerd in de weer denk ik. Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk.
Ik denk dat die gasten van Risse een frame wilde maken dat ongelovelijk licht is om klanten te trekken. Risse wil over het algemeen futuristisch overkomen dus dit frame past typisch in hun stijl.
Waarom neem je trouwens een tweede DHer naast je BB7?
Ik zou gewoon graag een orgineel frame willen hebben, maar dan moet die ook wel kwalitatief goed zijn, anders vindt ik het zonde om hem aan te schaffen en als er al zoveel mensen zijn die hun twijfels erbij hebben, is dat al voor mij een reden om af te haken.
Waarom een 2de downhill bike erbij ?
Het is eigenlijk de bedoeling om een do-it-all bike te maken. Ik wilde dat proberen met mijn bb7 en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Maar toch zou ik graag een bike erbij willen hebben waar je ook nog mee omhoog kunt fietsen. Met mijn Balfa gaat het op zich wel maar het is niet relax.
Toen ik de Risse Lassen zag en had gelezen dat het een staal hoofdframe had, dacht ik bij mezelf, licht en toch sterk. Maar gezien de verbindingspunten toch weer niet.
waar ik naar op zoek ben ff kort samengevat:
Een frame waar je zowel mee kunt downhillen/bikeparks/freeride als aggresieve xc mee kunt rijden zeg maar.( dit kan dan met een specialized sx trail of een richi of whatever daar op lijkt, maar dat model spreekt me niet echt aan. Dat neemt niet weg dat het een super fiets is).
En dan de uiterlijke wensen zijn een apart frame model, wat bijvoorbeeld uit amerika of waar dan ook vandaan moet komen. (dat maakt me in princippe niet zoveel uit)
En als het ff kan wel onder de 15 kilo totaal opgebouwd.