Risse Lassen

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am
Risse Lassen

Bericht door X rider » di jan 08, 2008 12:32 pm

Hey,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuw frame voor in de toekomst.
Na lang zoeken kwam ik dit tegen en die ziet er super uit(mijn mening) maar ik vraag me af of die ook een goede kwaliteit heeft.
Ik zou hem dan op willen bouwen als een "do-it-all" bike

Heeft iemand een mening, ervaring of whatever laat het even weten.........?!?!

Hier wat info:

Small, Medium, and Large sizes available
4130 CRMO Front Triangle
Precision CNC machined Billit Aluminum Subframe
Adjustable Wheelbase
Adjustable Head Tube Angle
Adjustable Bottom Bracket height
Made in the USA
Available with your choice of air shock or coil spring shock
Custom geometry specified by the user
Roller bearings for all pivots
Optional 20mm thru axle rear drop-outs

hier een foto

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di jan 08, 2008 1:57 pm

Mooi? Is natuurlijk persoonlijk, maar mijn CNC-Fetish kan dit wel waarderen.

Structureel vind ik hem echter wel vrij fragiel ogen... ik stel serieuze vraagtekens bij de (torsie)stijfheid van het geheel. De vele boutverbindingen en overgangen maken het er niet direct meer bombproof imho. Denk aan kraken, speling, los komen en extra spanningsophopingen op al die knooppunten/verbindingen.

Interessant genoeg om verder uit te zoeken; ik zou in elk geval eens op de wereldwijde forums voorzichtig wat rondvragen om te zien hoeveel er überhaupt 'in het veld' lopen momenteel.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » di jan 08, 2008 2:13 pm

Ik vind'm wel wat hebben (ok hij is vet), maar kan dekerfs geen ongelijk geven. Denk niet dat iemand je hier veel verder zal kunnen helpen, je kijkt beter eens over de landsgrenzen.

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jan 08, 2008 2:31 pm

Ok dan, Ik heb zo ook me twijfels bij de boutverbinding, helemaal bij de verbinding van het hoofdframe aan het subframe.....maar je zou toch wel mogen verwachten dat je iets goeds krijgt voor 2000 dollar voor alleen het frame.

Ik heb al op mtbr / ridemonkey enz. gezocht, er zijn op het moment 2 a 3 mensen die zo'n fiets hebben op dat forum.
Ik hoor namelijk o.a van deze mensen dat het frame breed inzetbaar is. Hij oogt niet zwaar, dus lijkt me een mooie optie voor een do-it-all bike.

Maarja kwaliteit gaat natuurlijk boven dat.

Gebruikersavatar
Pieter en zijn V10
Berichten:1784
Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm

Bericht door Pieter en zijn V10 » di jan 08, 2008 2:54 pm

Jij hebt een balfa toch?
Ik vind die balfa tien keer vetter.
Waarom dan niet de appalanche?
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jan 08, 2008 3:08 pm

Ja dat klopt idd. ik heb een balfa bb7 zal binnenkort hier posten, hij is bijna klaar wacht nog op een demper, en crankstel

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » di jan 08, 2008 5:09 pm

Zo'n CNC / boutconstructie i.c.m. 4 bar linkage is vragen om problemen. Ze noemen hem niet voor niets lassen.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di jan 08, 2008 6:08 pm

N I E L S schreef:Zo'n CNC / boutconstructie i.c.m. 4 bar linkage is vragen om problemen. Ze noemen hem niet voor niets lassen.
Kan je dit nader toelichten..?

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » di jan 08, 2008 6:12 pm

Ik zal het even toelichten anders.
Er zijn al zoveel beproefde fietsen van dezelfde prijsklasse.
Waarom een fiets halen waar 2 mensen op de hele wereld mee fietsen, die er constructief gezien niet al te best uitziet en waar je ook nog eens van moet afwachten hoe de garantie ed is?
Risse staat al niet bekend om de super goede vorken en dempers en al helemaal niet om zijn frames...
SlapHappy

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » di jan 08, 2008 6:14 pm

X rider schreef:
N I E L S schreef:Zo'n CNC / boutconstructie i.c.m. 4 bar linkage is vragen om problemen. Ze noemen hem niet voor niets lassen.
Kan je dit nader toelichten..?
4 bar betekent meer wrijving en daarnaast minder stijfheid omdat je meer draaipunten hebt.
kevinv10 schreef:Risse staat al niet bekend om de super goede vorken en dempers en al helemaal niet om zijn frames...
Copy that.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » di jan 08, 2008 7:50 pm

N I E L S schreef:Ze noemen hem niet voor niets lassen.
En om dit voorzetje af te maken, een "Risse" in het Duits is een scheur.... 8)

Erikje

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 09, 2008 7:35 am

Erikje schreef:
N I E L S schreef:Ze noemen hem niet voor niets lassen.
En om dit voorzetje af te maken, een "Risse" in het Duits is een scheur.... 8)

Erikje

En in de plaats waar ik woon is ''de Risse''een min-of meer sociale werkplaats......
toeval???????
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo jan 09, 2008 7:40 am

illuminatastigmata schreef:
Erikje schreef:
N I E L S schreef:Ze noemen hem niet voor niets lassen.
En om dit voorzetje af te maken, een "Risse" in het Duits is een scheur.... 8)

Erikje

En in de plaats waar ik woon is ''de Risse''een min-of meer sociale werkplaats......
toeval???????
We zijn eruit dus :o

Erikje

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 8:19 am

zet er maar een slotje op, dit frame is gewoon te twijfelachtig en voor dat geld durf ik die gok niet te nemen, in iedergeval bedankt voor de reacties

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » wo jan 09, 2008 10:48 am

N I E L S schreef:
X rider schreef:
N I E L S schreef:Zo'n CNC / boutconstructie i.c.m. 4 bar linkage is vragen om problemen. Ze noemen hem niet voor niets lassen.
Kan je dit nader toelichten..?
4 bar betekent meer wrijving en daarnaast minder stijfheid omdat je meer draaipunten hebt.

Copy that.
Onzin.
Je hoort de klok luiden maar ik denkt dat je er n beetje naast slaat.

De draaipunten en demper hangen allemaal aan het CNC subframe. Dus de spanningen worden daarin verwerkt (en helaas via wat vijzen magertjes verspreid over de rest van het frame) . Je kan hier net zo goed een ander subframe in hangen met een cantilever en shock eye, daar gaat het voorframe niet minder of meer 'wrijving' van hebben.
Ook qua stijfheid: klopt t maar half. De draaipunten zitten allemaal op de cnc part.
Ik vind t scary dat het voorframe uit 2 buizen bestaan in een hoek, dat behalve een zwaar belast subframe (moet alle dempingskrachten dragen) neit bijeen gehouden wordt. Dus zoals Da Kerfster al zei: torsie (zeker met CrMo voorin) en speling. De vraag is niet OF maar Hoe snel er scheuren komen aan de headtube. Hiermee ga ik niet naar Morgins de Bigfoot springen

Welk probleem willen die gasten van risse eigenlijk oplossen?
Zoals the onvolprezen KeV10 al zegt: watch out met 'iets anders dan de rest' want je staat er alleen voor. Wat is er fout met een Commencal, Balfa, Sunday, als je niet perse een Trek of -godbetert- een Intense wil?
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » wo jan 09, 2008 11:48 am

nu ik het zo eens bekijk... 'scheuren lassen' is wel een leuke naam voor een fietsmerk :lol:

Gebruikersavatar
D2ThaV
Berichten:275
Lid geworden op:do jun 21, 2007 1:00 pm

Bericht door D2ThaV » wo jan 09, 2008 1:34 pm

Ik vind het nogal druk , die frame ,zo al die smallere buizen enzo ...

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 1:57 pm

N I E L S schreef: De draaipunten en demper hangen allemaal aan het CNC subframe. Dus de spanningen worden daarin verwerkt (en helaas via wat vijzen magertjes verspreid over de rest van het frame) . Je kan hier net zo goed een ander subframe in hangen met een cantilever en shock eye, daar gaat het voorframe niet minder of meer 'wrijving' van hebben.
Ook qua stijfheid: klopt t maar half. De draaipunten zitten allemaal op de cnc part.
Ik vind t scary dat het voorframe uit 2 buizen bestaan in een hoek, dat behalve een zwaar belast subframe (moet alle dempingskrachten dragen) neit bijeen gehouden wordt. Dus zoals Da Kerfster al zei: torsie (zeker met CrMo voorin) en speling. De vraag is niet OF maar Hoe snel er scheuren komen aan de headtube. Hiermee ga ik niet naar Morgins de Bigfoot springen

Welk probleem willen die gasten van risse eigenlijk oplossen?
Zoals the onvolprezen KeV10 al zegt: watch out met 'iets anders dan de rest' want je staat er alleen voor. Wat is er fout met een Commencal, Balfa, Sunday, als je niet perse een Trek of -godbetert- een Intense wil?


Er is niks mis met deze merken, sterker nog ik heb een Balfa BB7 thuis staan die me erg goed bevalt.
Het is alleen dat ik houd van aparte framepjes, en niet de hele menigde achterna te lopen zo van " Hij heeft een Intense M1 en hij kan super goed rijden dus dan moet ik ook een Intense M1".

Even over de Risse lassen, hij viel me gewoon erg op en kwam voornamelijk door het CNC-gefreesde gedeelte (daar houd ik wel van), maar dan moet het natuurlijk wel een goed frame zijn en als er hier al zoveel meningen zijn van torsiestijfheid en loskomen van bouten enz. durf ik die gok dus niet te nemen voor 2000 dollar.

Ik ben inmiddels al weer verder aan het zoeken naar andere modellen.(o.a Empire bike)
maar die moet volgens mij nog op de markt komen

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » wo jan 09, 2008 1:59 pm

Even de boel opgeruimd... Dan is het hier toch al overzichtelijker als het frame...

@Xrider: Waarom niet een mooie sx trail? Kost geen bal tov de boutique merken en krijgt overal perfecte commentaren als do-it-all-bike. Hij is wel niet bijster origineel meer.
of zoiets: http://www.silverfish-uk.com/products/308-cove_std.php

greetz
bettes
Laatst gewijzigd door bettes op wo jan 09, 2008 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 2:03 pm

Idd niet orgineel meer, dat zeg je goed. En ik heb al een specialized Enduro staan (zelfde model als sx trail) fietst goed moet ik zeggen, maar als ik dan op me Balfa ga zitten dan voel het toch beter vind ik, veel stijver maar dat zal komen omdat het een single pivot is en de enduro niet.

Ik heb even voor deze bike zitten kijken maar ik denk dat die te zwaar gaat worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » wo jan 09, 2008 2:11 pm

Die empire is wel mooi (vooral technisch) zo uit cast alu. Maar als do-it-all te zwaar en te veel travel vrees ik.

Iets van Canfield (niet lichter wel meer travel)

of een turner Highline?

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 2:19 pm

Ja de Canfield Balance heb ik nog in me achterhoofd(de blauw/witte versie) en die zijn ook niet duur.
Weet iemand misschien de inbouwlengte van die Empire, met een luchtdemper erin met propedal en 190mm inbouw zou het nog wel kunnen, maar dat ligt aan het gewicht van het frame zelf dan. Maarja die Empire is nog niet op de markt en weet ook niet hoe lang dat nog gaat duren....

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » wo jan 09, 2008 3:04 pm

Ik zal mezelf even verklaren want wrijving was het verkeerde woord.

Dat een 4 bar linkage op de draaipunten (en met name horst links door de scherpe hoeken) meer zijdelingse kracht te voorduren heeft dan een single pivot is geen mening maar een feit. De lagers en de bushings slijten sneller als gevolg daarvan. Maar naast de draaipunten krijgen de verbindingsstukken ook meer te voorduren, omdat er meer zijdelingse vrijheid is. Als je kijkt naar de hoeken van deze brug zie je dat die ongelovelijk scherp zijn en dat lijkt me dit verhaal alleen maar verergeren.

Dat de CNC-er van dit frame vrij gulzig aan de slag gegaan ziet iedereen. Dat betekent dat je qua stijfheid en stevigheid inlevert.

Daarnaast is alles ook nog eens met een boutconstructie aan elkaar verbonden, ook daardoor zal je inleveren aan stijfheid en stevigheid.

De combinatie van die drie lijkt me geen goeie formule. Ik zeg lijkt, omdat ik denk dat het altijd op het oog moeilijk te zeggen is of iets werkt/stevig is etc. Maar goed, aangezien we er allemaal niet een seizoen op gereden hebben moet je toch wat.

Of de fiets origineel of niet en of je hem daardoor zou aanschaffen of niet heeft met de rest niets mee te maken dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt? Als je het mij vraagt is het al net zo dom om een frame te kopen om origineel te zijn als frame te kopen omdat je er bij wil horen. Ik koop iets omdat ik denk dat het goed werkt, het mooi vind, wil proberen etc. Als je iets koopt omdat je anderen iets wil laten denken ben je verkeerd in de weer denk ik. Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk.

Ik denk dat die gasten van Risse een frame wilde maken dat ongelovelijk licht is om klanten te trekken. Risse wil over het algemeen futuristisch overkomen dus dit frame past typisch in hun stijl.

Waarom neem je trouwens een tweede DHer naast je BB7?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo jan 09, 2008 3:32 pm

N I E L S schreef:Ik zal mezelf even verklaren. Wrijving was het verkeerde woord.

Dat een 4 bar linkage op de draaipunten (en met name horst links door de scherpe hoeken) meer zijdelingse kracht te voorduren heeft dan een single pivot is geen mening maar een feit. De lagers en de bushings slijten sneller als gevolg daarvan. Maar naast de draaipunten krijgen de verbindingsstukken ook meer te voorduren, omdat er meer zijdelingse vrijheid is. Als je kijkt naar de hoeken van deze brug zie je dat die ongelovelijk scherp zijn en dat lijkt me dit verhaal alleen maar verergeren.

Dat de CNC-er van dit frame vrij gulzig aan de slag gegaan ziet iedereen. Dat betekent dat je qua stijfheid en stevigheid inlevert.

Daarnaast is alles ook nog eens met een boutconstructie aan elkaar verbonden, ook daardoor zal je inleveren aan stijfheid en stevigheid.

De combinatie van die drie lijkt me geen goeie formule. Ik zeg lijkt, omdat ik denk dat het altijd op het oog moeilijk te zeggen is of iets werkt/stevig is etc. Maar goed, aangezien we er allemaal niet een seizoen op gereden hebben moet je toch wat.

Of de fiets origineel of niet en of je hem daardoor zou aanschaffen of niet heeft met de rest niets mee te maken dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt? Als je het mij vraagt is het al net zo dom om een frame te kopen om origineel te zijn als frame te kopen omdat je er bij wil horen. Ik koop iets omdat ik denk dat het goed werkt, het mooi vind, wil proberen etc. Als je iets koopt omdat je anderen iets wil laten denken ben je verkeerd in de weer denk ik. Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk.

Ik denk dat die gasten van Risse een frame wilde maken dat ongelovelijk licht is om klanten te trekken. Risse wil over het algemeen futuristisch overkomen dus dit frame past typisch in hun stijl.

Waarom neem je trouwens een tweede DHer naast je BB7?
Ik zou gewoon graag een orgineel frame willen hebben, maar dan moet die ook wel kwalitatief goed zijn, anders vindt ik het zonde om hem aan te schaffen en als er al zoveel mensen zijn die hun twijfels erbij hebben, is dat al voor mij een reden om af te haken.

Waarom een 2de downhill bike erbij ?
Het is eigenlijk de bedoeling om een do-it-all bike te maken. Ik wilde dat proberen met mijn bb7 en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Maar toch zou ik graag een bike erbij willen hebben waar je ook nog mee omhoog kunt fietsen. Met mijn Balfa gaat het op zich wel maar het is niet relax.
Toen ik de Risse Lassen zag en had gelezen dat het een staal hoofdframe had, dacht ik bij mezelf, licht en toch sterk. Maar gezien de verbindingspunten toch weer niet.

waar ik naar op zoek ben ff kort samengevat:
Een frame waar je zowel mee kunt downhillen/bikeparks/freeride als aggresieve xc mee kunt rijden zeg maar.( dit kan dan met een specialized sx trail of een richi of whatever daar op lijkt, maar dat model spreekt me niet echt aan. Dat neemt niet weg dat het een super fiets is).
En dan de uiterlijke wensen zijn een apart frame model, wat bijvoorbeeld uit amerika of waar dan ook vandaan moet komen. (dat maakt me in princippe niet zoveel uit)
En als het ff kan wel onder de 15 kilo totaal opgebouwd.
Laatst gewijzigd door X rider op wo jan 09, 2008 3:45 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » wo jan 09, 2008 3:40 pm

die risse lijkt me meer gemaakt voor het grote drop werk,maar ik kan er ook naast zitten.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plaats reactie