Het grote Dorado-ervaringen topic
Moderator:Beheerders
Eindelijk een boeiende, inhoudelijke discussie over vorken, maar wel in een verkerd topic. Dus om Coen zn idee uit te voeren hier lekker verder zeg ik!
Begin 2000 was de Dorado dé vork, maar idd met name voor racers en niet voor de particulier. Als die vork opniwue uitkomt vraag ik me af waarom de Travis na 3 jaar alweer is afgeschreven! Ik denk dat Manitou op DH gebied de afgelopen jaren de concurrentiestrijd is verloren en dat RS, Fox en zelfs Zocchi kwalitatief betere vorken hebben afgeleverd. Manitou moet eens fatsoenlijke aftermarket vorken leveren en zich van het stigma zien te ontdoen dat "de vorken ok zijn maar vaker geservicedmoeten worden dan de gemiddelde prostitueë".
Enig idee wat voor techniek dr in de nieuwe DOrado komt? SPV, TPC?
Begin 2000 was de Dorado dé vork, maar idd met name voor racers en niet voor de particulier. Als die vork opniwue uitkomt vraag ik me af waarom de Travis na 3 jaar alweer is afgeschreven! Ik denk dat Manitou op DH gebied de afgelopen jaren de concurrentiestrijd is verloren en dat RS, Fox en zelfs Zocchi kwalitatief betere vorken hebben afgeleverd. Manitou moet eens fatsoenlijke aftermarket vorken leveren en zich van het stigma zien te ontdoen dat "de vorken ok zijn maar vaker geservicedmoeten worden dan de gemiddelde prostitueë".
Enig idee wat voor techniek dr in de nieuwe DOrado komt? SPV, TPC?
Zondagsrijder
Manitou is voor komend jaar voor veel vorken al terug naar de TPC(+) techniek omdat SPV gewoon niet werkte in een vork... Wat betreft dempingskwaliteit heb ik de nodige vorken gevoeld, Fox is daar momenteel absoluut de top in, maar het gevoel van de Dorado's destijds zat zeker op een zelfde golflengte. Onderhoud en service weet ik niks van, dus daar ga ik ook niks over zeggen...
en wat zou er in een Fox zitten? hoe krijg je anders zo'n enorme vork zo licht? ik weet t niet zeker hoor maar ik heb zo'n vermoeden dat t ook behoorlijk fragiel is. Kwa betrouwbaarheid blijt zocchi van de grote merken denk ik toch nr 1, daar staat iets tegenover , gewicht.kevinv10 schreef:Ik heb gehoord dat de internals PVC+ worden.
betreffende fox. Ik heb nooit lang op fox vorken gereden, heb nu wel een tijdje een dhx achterdemper maar verder weinig ervaring met fox.
maar, fox is gestopt met de productie van motorcross dempers en vorken. Volgens hun was de reden dat ze zich wilde focussen op de mtb markt. Ik denk eerder dat ze niet konden concureren met de andere grote merken in de motor sport.
Waarom kan fox niet concurreren met motorfabrikanten en wordt ze in de mtb branche als de top gezien? misschien omdat de mtb branche nog steeds achter ligt op de motorcross branche?
hierbij vergeet ik dan wel dat marzocchi ook motorcross producten maakt maar daarvan weet ik niet hoe populair die zijn.
De motorcross branche heeft wel als voordeel dat een voorvork een stuk zwaarder mag zijn. En daarom dat upside down vorken in de motorcross meer zin hebben dan bij mtb's. In de mtb zijn veel mensen van mening dat ze nogal niet stijf zijn. Terwijl bij de motorsport gaat het onafgeveerde gewicht een belangrijke rol spelen.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een tpc vork heb gereden maar heb pas een paar maandjes op een intrinsic vork gereden en die beviel toch heel goed, en volgens mij zelfs beter dan tpc. Tpc is trouwens volgens mij hetzelfde principe als mission control van rock shox. alleen heeft rockshox een werkende hi en low speed compr verstelling.
maar, fox is gestopt met de productie van motorcross dempers en vorken. Volgens hun was de reden dat ze zich wilde focussen op de mtb markt. Ik denk eerder dat ze niet konden concureren met de andere grote merken in de motor sport.
Waarom kan fox niet concurreren met motorfabrikanten en wordt ze in de mtb branche als de top gezien? misschien omdat de mtb branche nog steeds achter ligt op de motorcross branche?
hierbij vergeet ik dan wel dat marzocchi ook motorcross producten maakt maar daarvan weet ik niet hoe populair die zijn.
De motorcross branche heeft wel als voordeel dat een voorvork een stuk zwaarder mag zijn. En daarom dat upside down vorken in de motorcross meer zin hebben dan bij mtb's. In de mtb zijn veel mensen van mening dat ze nogal niet stijf zijn. Terwijl bij de motorsport gaat het onafgeveerde gewicht een belangrijke rol spelen.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een tpc vork heb gereden maar heb pas een paar maandjes op een intrinsic vork gereden en die beviel toch heel goed, en volgens mij zelfs beter dan tpc. Tpc is trouwens volgens mij hetzelfde principe als mission control van rock shox. alleen heeft rockshox een werkende hi en low speed compr verstelling.
Lieve Henk.-AAB- schreef:en wat zou er in een Fox zitten? hoe krijg je anders zo'n enorme vork zo licht? ik weet t niet zeker hoor maar ik heb zo'n vermoeden dat t ook behoorlijk fragiel is. Kwa betrouwbaarheid blijt zocchi van de grote merken denk ik toch nr 1, daar staat iets tegenover , gewicht.kevinv10 schreef:Ik heb gehoord dat de internals PVC+ worden.

Een Fox is juist zo licht omdat ze de vorkpoten groter hebben gemaakt, doordat ze dit hebben gedaan konden ze de buisdikte kleiner houden en dus het gewicht lager.
De internals van een Fox zijn niet veel fragieler dan die van een Zocchi maar Zocchi is idd wel de koning als t gaat om betrouwbaarheid.
Zoals je zei staat daar het gewicht tegenover maar er staat nog iets belangrijkers tegenover, kwaliteit van demping.
Ik heb t je al 100x uitgelegd geloof ik maar je moet t volgende keer gewoon s zelf proberen, wisselen we wel een paar runs van fiets en dan zal je het verschil wel merken.
Die Boxxer die je nu hebt rijd iig al een stuk beter dan welke Marzocchi dan ook...
SlapHappy
Denk dat het stoppen met mx vorken en dempers eerder heeft te maken met de moordende concurentie... Fox maakt nog steeds top of the line producten voor gemotoriseerde sporten, Quads, Pitbikes, Ski-Doo... Denk dat dit weinig te maken heeft gehad met kwaliteit.Djamgils schreef:betreffende fox. Ik heb nooit lang op fox vorken gereden, heb nu wel een tijdje een dhx achterdemper maar verder weinig ervaring met fox.
Kan je ook verzekeren dat Marzocchi erg populair is in de MX.
Het verhaal onafgeveerd gewicht heb je volgens mij grotendeels gelijk in, vandaar dat eigenlijk alle toonaangevende merken van MTB vorken afgestapt zijn van het USD principe. De niet stijfheid waar je het over hebt is heel goed merkbaar en alleen te verhelpen door dikkere vorken te produceren wat het gewicht niet ten goede komt, daarvoor is het onafgeveerde bericht niet belangrijk genoeg in MTB.
Intrinsic vork beter dan een ouderwetse TPC+?
Vergeet t maar hoor. De Travissen zijn kwa demping momenteel nou niet bepaald de creme de la creme en Manitou gaat met de Dorado weer terug naar TPC+ dus you do the math. Wel weer met een USD vork, ben benieuwd....
SlapHappy
Ik had op een tpc(zonder plus) gereden. Was niet slecht maar vond nu de intrinsic toch beter. maar daar tussenin zit ongeveer anderhalfjaar. dus kan van mening veranderen als ik ze nu na elkaar zou gaan rijden. Tussen die intrinsic en tpc in heb ik op een spv sherman gereden, dat was echt een slechte vork qua demping. Lang mee lopen spelen met shims, vijlen en olie dikte voordat het enigszins te gebruiken was.kevinv10 schreef:Intrinsic vork beter dan een ouderwetse TPC+?
Vergeet t maar hoor. De Travissen zijn kwa demping momenteel nou niet bepaald de creme de la creme en Manitou gaat met de Dorado weer terug naar TPC+ dus you do the math. Wel weer met een USD vork, ben benieuwd....
Zal binnenkort die travis met intrinsic eens open maken die heb ik nog niet van binnen gezien, eens theoretisch vergelijken met spv en tpc.
Ik had voor de dorado ergens gelezen dat ze een nieuw type demping gingen gebruiken.
Als ik het goed heb begrepen dan werkt mission control van rock shox hetzelfde als tpc.
TPC is toch gewoon een vaste compressie zuiger boven en een bewegende rebound zuiger onder. Door de volume toename onder de rebound zuiger bij inveren wordt er olie boven door de compressie demper geforceerd.
TPC zonder plus weet ik weinig over maar de TPC+ uit mijn Dorado was gewoon super, moet wel zeggen dat t pas super was na tuning want daarvoor was t niet veel bijzonders. Heb ook met verschillende SPV vorken en een demper gereden en dat was al helemaal niks, de X works Dorado spande natuurlijk de kroon.Djamgils schreef:Ik had op een tpc(zonder plus) gereden. Was niet slecht maar vond nu de intrinsic toch beter. maar daar tussenin zit ongeveer anderhalfjaar. dus kan van mening veranderen als ik ze nu na elkaar zou gaan rijden. Tussen die intrinsic en tpc in heb ik op een spv sherman gereden, dat was echt een slechte vork qua demping. Lang mee lopen spelen met shims, vijlen en olie dikte voordat het enigszins te gebruiken was.
Zal binnenkort die travis met intrinsic eens open maken die heb ik nog niet van binnen gezien, eens theoretisch vergelijken met spv en tpc.
Ik had voor de dorado ergens gelezen dat ze een nieuw type demping gingen gebruiken.
Als ik het goed heb begrepen dan werkt mission control van rock shox hetzelfde als tpc.
TPC is toch gewoon een vaste compressie zuiger boven en een bewegende rebound zuiger onder. Door de volume toename onder de rebound zuiger bij inveren wordt er olie boven door de compressie demper geforceerd.
Zover ik heb gelezen komt er weer TPC demping in de Dorado maar ik werk niet bij Manitou dus who knows.
Heb me eigenlijk nooit geinteresseerd voor RockShocks omdat ik nooit fan ben geweest van de Boxxer dus ken t hele mission control niet, daarbij ken ik ook niet het fijne van het technische verhaal achter de verschillende systemen dus hou er wijselijk mijn mond over

SlapHappy
heb een tijdje met een Dorito gereden, met TPC+ .
niet erg licht, niet erg stijf maar die demping! yummieieieie
Deed er een jaarlijks onderhoudje aan, en dat was iets te weinig. Waardoor ze na 3 of vier seizoenen toch gewoon versleten was.
Rij nu een FOX 40 RC2. Zeer goeie vork ook, stuurt als een gek, licht, maar bouwt me at te hoog in en ..... Qua dempng kan ie niet tippen aan de dorado met TPC+. Ze slaat te snel door ondanks de 25mm extra travel, t bereik is beperkt, rijdt vaak nogal diep in de travel, moeilijker af te stellen....
Mocht er een Dorado komen met TPC+ die even kompakt inbouwt als de ouwe, maar wat lichter en torsiestijver is, dan zou ik er graag mn 40 voor verkopen!
En zocchi komt er niet meer in.
there i said it.
niet erg licht, niet erg stijf maar die demping! yummieieieie
Deed er een jaarlijks onderhoudje aan, en dat was iets te weinig. Waardoor ze na 3 of vier seizoenen toch gewoon versleten was.
Rij nu een FOX 40 RC2. Zeer goeie vork ook, stuurt als een gek, licht, maar bouwt me at te hoog in en ..... Qua dempng kan ie niet tippen aan de dorado met TPC+. Ze slaat te snel door ondanks de 25mm extra travel, t bereik is beperkt, rijdt vaak nogal diep in de travel, moeilijker af te stellen....
Mocht er een Dorado komen met TPC+ die even kompakt inbouwt als de ouwe, maar wat lichter en torsiestijver is, dan zou ik er graag mn 40 voor verkopen!
En zocchi komt er niet meer in.
there i said it.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
Over Fox, Marzocchi en motorfiets vorken en shocks. Fox heeft gewoon de boot gemist en ligt hierdoor zo ver achter op de andere merken WP, Showa, KYB dat ze OEM geen kans maken, dit is waar het geld verdient wordt. Marzocchi loopt er een beetje achteraan door alle kleinere merken van OEM materiaal te voorzien alleen is dit zo dramatisch slecht dat Marzocchi op dit moment op sterven na dood is, het staat ook al een meer dan een jaar te koop. Marzocchi verdient zijn geld met gietstukken maken van magnesium en aluminium vering is bijzaak geworden.
Ik denk dat als het verglijk maakt tussen fiets en motorfiets dan de fiets op sommige vlakken voorligt maar op andere ver achter. Ten eerste kunnen de fabrikanten met fietsvering veel meer experimenteren omdat de klant in principe alles pikt en in elk marketing verhaal gelooft, bij MX is dit absoluut niet het geval, een showa vork is structureel (demper layout) al bijna 7-8 jaar hetzelfde, de klant wil niet iedere jaar iets anders. Deze layout is ook eigenlijk het zelfde als de Dorado TPC demper die ook volledig closed cartridge was.
Wat betreft fabrieksmateriaal staat the mx spul ver boven het mtb spul wat betreft technologie. WP gebruikt alu binnenpoten met een coating die harder is als chroom of DLC gecoat chroom, vele carbon delen intern. Op het gebied van dempers wordt veelal gewerkt aan doorstroming perfectioneren en demping constant houden dmv. speciale reservoirs. WP heeft komt nu als eerste met een nieuwe demper waarmee de tractie behoorlijk verbeterd wordt t.o.v. een standaard demper. www.wpsuspension.com dit wordt al 2 jaar getest met de KTM fabrieksteams.
Ik denk dat als het verglijk maakt tussen fiets en motorfiets dan de fiets op sommige vlakken voorligt maar op andere ver achter. Ten eerste kunnen de fabrikanten met fietsvering veel meer experimenteren omdat de klant in principe alles pikt en in elk marketing verhaal gelooft, bij MX is dit absoluut niet het geval, een showa vork is structureel (demper layout) al bijna 7-8 jaar hetzelfde, de klant wil niet iedere jaar iets anders. Deze layout is ook eigenlijk het zelfde als de Dorado TPC demper die ook volledig closed cartridge was.
Wat betreft fabrieksmateriaal staat the mx spul ver boven het mtb spul wat betreft technologie. WP gebruikt alu binnenpoten met een coating die harder is als chroom of DLC gecoat chroom, vele carbon delen intern. Op het gebied van dempers wordt veelal gewerkt aan doorstroming perfectioneren en demping constant houden dmv. speciale reservoirs. WP heeft komt nu als eerste met een nieuwe demper waarmee de tractie behoorlijk verbeterd wordt t.o.v. een standaard demper. www.wpsuspension.com dit wordt al 2 jaar getest met de KTM fabrieksteams.
mech is trouwens na het mtb circus
het KKK circus gaan vervoegen,...white power
trouwens heren, vergelijk mx vorken/merken niet met mtb vorken/merken
Marzocchi is bvb de RST/suntour vork van de mx...
Real spul is showa, kyb, Ohlins en WP
en in Mx werkt marketing niet, daar moet het product werken
net tov mtb,daar werkt de marketing ipv het product
het KKK circus gaan vervoegen,...white power
trouwens heren, vergelijk mx vorken/merken niet met mtb vorken/merken
Marzocchi is bvb de RST/suntour vork van de mx...
Real spul is showa, kyb, Ohlins en WP
en in Mx werkt marketing niet, daar moet het product werken
net tov mtb,daar werkt de marketing ipv het product
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com
www.plonsracing.com
-
- Contacteer:
Voor zover ik weet staat Charles Curnutt aan de basis van alles wat we tegenwoordig aan platformdemping kennen. Techniek komt uit de Dakar rally, waar Charles senior een techniek ontwikkeld had om het rollen in bochten van de vrachtwagens tegen te gaan.Charles junior heeft dan, in exclusiviteit voor Foes Racing, de techniek verder ontwikkeld en aangepast voor mountainbikes. In eerste instantie enkel de DHS Mono, zowel dempers als vorken. Later ook dempers voor de lichtere FR en all-mountain modellen. De laatste ontwikkeling is een luchtdemper.
http://www.foesracing.com/
http://www.foesracing.com/
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
-
- Contacteer:
Ik heb destijds in de begindagen gebeld en gemaild met Curnutt.
We wilden toen de Bombproof geometrie aanpassen op een Curnutt demper.
Ze (hij?) vertelde ons toen dat ze maar netr voldoende shocks voor Foes gefabriceerd kregen.
Maar hij vertelde ook dat hij zijn tehcnologie verkocht had aan een leverancier van motorfietsschokbrekers, en dat e.e.a. groot op de markt zou komen onder de naam.............. 5th element.
De rest is historie
E
We wilden toen de Bombproof geometrie aanpassen op een Curnutt demper.
Ze (hij?) vertelde ons toen dat ze maar netr voldoende shocks voor Foes gefabriceerd kregen.
Maar hij vertelde ook dat hij zijn tehcnologie verkocht had aan een leverancier van motorfietsschokbrekers, en dat e.e.a. groot op de markt zou komen onder de naam.............. 5th element.
De rest is historie

E
Eerder geschiedenis. 5th Element, of beter Progressive doet alleen nog maar iets met ATV dempers en het Harley spul wat ze al hadden. Het hele control valve verhaal waar Curnutt mee begonnen is werkt wel maar is veel te gevoelig. In een fietsdemper werkt het wel omdat die dempers niet heet worden maar in een MX demper werkt het totaal niet omdat die dempers te heet worden en dus de druk oploopt waardoor de demper harder wordt.
In principe is dit dezelfde techniek die in een open cartridge MX vork wordt gebruikt. Dit komt nu nog wel voor op 85cc crossers en op veel enduro motoren. Ook bijna elke straat motor fiets gebruikt een variant van deze demper.Chmod schreef:Wat zit er dan in een Avalanche? Dit is toch MX techniek? Maar van 10 jaar terug?
Iemand hier ervaring mee?
Als je High End MX kijkt kom je dit helemaal niet meer tegen dat is allemaal closed cartridge, als het ware 2 lange dempers op druk (zoals een achterschokbreker) die gescheiden is van de olie die in de buitenpoot/binnenpoot staat. De olie stand is mede bepalend voor de progresiviteit van de veer (lucht kamer volume).