Kettingbladen of crank vervangen?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Pieter07
Kettingbladen of crank vervangen?

Bericht door Pieter07 » do dec 20, 2007 11:03 pm

Beste Forumleden/mountainbikers,

Zoals jullie kunnen zien ben ik sinds kort lid van dit forum. Ik mountainbike al een jaar of 5, en ben een poosje geleden begonnen met zelf ketting en cassete's te vervangen.
Nu is het weer tijd om mijn ketting en cassete's te vervangen, en ik wil er SRAM vergelijkbaar met XT opzetten (heb een XT achterderailleur). Ik heb ook even naar mijn voorbladen gekeken, en er zijn hele punten af. Helemaal op dus. Met name het buiten- en binnenblad. Deze wil ik ook vervangen, maar ik zag op internet dat je al gauw 70 euro voor 2 bladen kwijt bent.

Nu vraag ik me af of het misschien slimmer is een hele nieuwe crank te kopen voor 120 euro (van Deore). Ik heb nu FSA hollow, maar het type weet ik niet (afgesleten). Is Deore verstandig gezien de rest van mijn onderdelen (o.a. Deore XT, FSA, Deore LX).

Wat kan ik het beste doen en welk gereedschap heb ik nodig voor het vervangen van een crank.

Tot slot nog een vraag over m'n achterderailleur. Ik heb er nu 5045 kilometer mee gefietst, waarvan veel in modder. Hoelang gaat een achterderailleur mee, en is het verstandig om daar ook een nieuwe op te zetten? (hij is nl. momenteel in de aanbieding:P) .

Veel vragen en ik hoop dat jullie mij e.e.a. bij kunnen brengen.

Bij voorbaat dank! Groet, Pieter

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » do dec 20, 2007 11:07 pm

nieuw crank kost dikwlijls minder dan nieuwe bladen erop zetten
bv een LX crank inclusief bladen 74.50€
http://www.bike-discount.de/shop/k413/a ... m_582.html
XT crank kost rond de 110€ mits wat rondzoeken op internet

Pieter07

Bericht door Pieter07 » do dec 20, 2007 11:18 pm

Oke, bedankt, dat scheelt aanzienlijk bij wat in in gedachten had! Moet je crank nog matchen met je cassette en ketting, of maakt dat niks uit?

Cheeta

Bericht door Cheeta » do dec 20, 2007 11:51 pm

Pieter07 schreef:Oke, bedankt, dat scheelt aanzienlijk bij wat in in gedachten had! Moet je crank nog matchen met je cassette en ketting, of maakt dat niks uit?
Wanneer je 9-SP. hebt dan zijn 9-SP. tandbladen wel noodzakelijk (hebben praktisch alle tegenwoordig).
Wanneer je je bottombracket (BB) niet vervangt zit je natuurlijk nog met de as die moet matchen (vierkant - ISIS - octalink) met je crank.
Wanneer je ook je BB vervangt (bijv. bij een HollowTech II) dan zit je i.i.g. weer met je BB breedte. Standaard wordt dan meestal 68 mm (met ringen) en 73 mm afgedekt, hetgeen 99% van de MTB's ook afdekt. Alleen een DH/FR met 83 mm of 100 mm beperkt je keuze flink...

Voor 120€ moet je, zoals Old Manitou al opmerkt, een XT hebben. Deore hoeft niet meer dan 50 € te kosten...

Pieter07

Bericht door Pieter07 » vr dec 21, 2007 11:03 am

Wat betekent 9-SP precies? En hoe meet ik mij BB?
Is er overigens op het forum nog een topic waar dit soort (standaard) -termen worden uitgelegd?

Groet, de 'newbie';)

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr dec 21, 2007 1:44 pm

9-sp betekend 9speed
dat is het aantal tandwielen achteraan (dus op je achterwiel)
bb betekend botom bracket
trapas dus
en ivm met 8speed tandwielen voor en 9speed tandwielen
dat geeft totaal geen problemen
ik heb zelf een setje tandwielen gehad van T.A.
die zijn 8-9-10 speed compatibel
zie foto:
Afbeelding

Plaats reactie