Advies gevraagd: enduro vs big hit?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Cracken
Advies gevraagd: enduro vs big hit?

Bericht door Cracken » za nov 17, 2007 3:58 pm

hoi,

ben vrij nieuw hier, maar ik zit al een tijdje met een vraag. Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven door jullie ervaring.

Ik heb momenteel een Stumpjumper FSR Comp (2007), een geweldige fiets om door het bos te scheuren. Ik heb hem ook een paar keer bij de Filthy Trails gebruikt, en heb toch het gevoel dat hij dit niet zo leuk vindt :evil:

Ik wil vaker gaan freeriden en ook naar Winterberg gaan, dus ik ben aan het kijken wat ik nu het beste kan doen: in de fietsenzaak krijg ik te horen dat ik een aparte fiets erbij moet kopen (bv. een Bighit, omdat die vrij goedkoop is of een Demo, maar die is meteen zo duur).

Van de andere kant heb ik, ook hier op dit forum, al vaker gelezen dat een Enduro goed te gebruiken is voor alles (zowel XC als bike park), maar dan wel pas vanaf het 2007 model, door zijn gewicht.

Dus: of een aparte fiets erbij of een Enduro (of een gelijkwaardig model van een ander merk).

Wat is jullie mening? :?

Alvast bedankt! :thumbsup:

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za nov 17, 2007 4:07 pm

tja een fiets waarmee je alles kunt doen bestaat niet. Dan zal het altijd een compromis zijn. Ik zou als de financien het toelaat gewoon naar een fiets erbij gaan kijken.

Luc

Bericht door Luc » za nov 17, 2007 4:28 pm

De Speci Enduro lijkt anders aardig in de buurt van de alles-in-één-fiets te komen, die ook nog eens zeer betaalbaar is. De Santa Cruz Nomad s er ook zo eentje, maar dan wel in een andere prijsklasse.
Maar het gevolg is wel dat je met zo een fiets altijd een compromis hebt, hij is goed voor alles, maar op geen enkel vlak uitzonderlijk goed.
Je zal dus voor je eigen een keuze moeten maken: wil je maar 1 fiets hebben waarmee je alles kan doen of wil je voor elke discipline een fiets die daar uitstekend voor geschikt is.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Cheeta

Bericht door Cheeta » za nov 17, 2007 4:52 pm

De vraag is of je bereid bent de nadelen op de koop toe te nemen qua gewicht vs. stevigheid, geometrie, versnellingen vs. geleiding, etc...? Hoe verder hetgeen je ermee wilt doen uit elkaar ligt (bijv. prestatiegericht XC'en en 4m drops), des te groter zullen compromissen (en daarmee nadelen) zijn.

Valt deels natuurlijk op te lossen door met twee wielsets te gaan werken, lichte verstelbare voorvork (55/66 ATA, Lyrik, Totem, ...), ... alleen is het qua kosten dan al lang niet meer interessant en ben je meer aan het sleutelen dan aan het fietsen om nog even te chargeren.

Voor 'erbij' voor bikepark bezoek lijkt een BigHit me prima te volstaan (zou mijn keuze zijn)...

Rik_B

Bericht door Rik_B » za nov 17, 2007 4:53 pm

Ik ga mee met de heren boven mij.

Een enduro '07 is een reten goede fiets en heb al veel positieve geluiden gehoord van zowel XC als Freeride. Voor dat de Sx op de markt(voor 2005) kwam gebruikte ze vaak een enduro frame en plaatste er dan een zwaardere demper in.
Een bighit is meer een downhill bike i.v.m. zn geometrie, maar kan en word ook veel gebruikt om mee droppen en te jumpen.

Bedenk eerst goed wat wil ik gaan doen...Downhillen...Drops/gabs...Northshore...etc en kijk dan wat daar het beste bij past.

Heb zelf een Sx en daar kan ik bijna alles mee...behalve echt Xc "beetje zwaar" ervoor.

Kijk eerst goed op internet naar ervaringen van beide fietsen positief zowel als negatief en maak dan een keuze.
en kijk ook eens op de sites van andere fabrikanten ;) of 2de hands als je "Rookie" bent :)

Hoop je zo voldoende geholpen te hebben en anders kun je me altijd Pb-en...En martel je Stumpjumper FSR niet zo :D

Cheers Rik.
Ride it like you stole it!

Cracken

Bericht door Cracken » za nov 17, 2007 9:17 pm

Bedankt voor jullie reakties! :o

Jullie hebben gelijk: 1 fiets voor alles is altijd een compromis. Daarbij komt nog eens dat ik een vergelijkbaar bedrag kwijt ben voor beide opties. De Enduro zal me rond de 1000 euro aan 'upgrade' gaan kosten, met inlevering van de Stumper, en zo'n BigHit komt ook in die richting... :roll:

2e hands is natuurlijk ook een optie, zal nog eens verder kijken of hier nog leuke dingen te vinden zijn. Hebben jullie hier nog goeie sites voor, behalve DP te koop? Marktplaats is te massaal...

Als ik wat leuks gevonden heb (of nog meer 'Rookie' vragen heb), dan weet ik jullie te vinden ;)

Oh ja, en ik zal mijn Stumpjumper nu meteen gaan knuffelen om het goed te maken!! :lol:

Bedankt! 8)

Mongui

Bericht door Mongui » za nov 17, 2007 11:27 pm

hoi,

ik heb momenteel een specialized enduro pro 2005 met een rock shox Recon U-turn 130 mm voorin. Daarnaast heb ik sinds kort een sx trail 1 08. Daarvoor had ik een Big Hit 2005 ipv de SX.

De Big Hit was zalig in downhill, maar om te trailbiken en wat fun te hebben ook in België niet altijd even optimaal wegens zijn hoge gewicht en geometrie. De Enduro gebruikte ik dan ook vooral voor trailbiken en xc tochten in de Ardennen.

Nu heb ik een SX gekocht om te trailbiken, downhillen, jumpen en spelen in bikeparks en tracks in de buurt. Deze bike gaat super op echte DH tracks, is aangenaam om mee te rijden zowel bergop als bergaf waardoor hij ook ideaal is om te trailbiken. Om ermee xc te rijden raad ik hem af, te zwaar...en de geometrie is dan ook niet rendementvol genoeg.

Mijn advies: verkoop die geweldige stumpjumper zeker niet. Blijf hem gebruiken om te xc'n en zelfs licht trailbiken. Als je budget het toelaat voeg er een SX trail 1 aan toe voor het zwaardere werk. Als je budget wat lager is...neem er een big hit bij.

greetz
Mongui
Specialized Stumpjumper fsr 07/Specialized sx trail 08

-AAB-

Bericht door -AAB- » zo nov 18, 2007 1:32 am

Mongui

Bericht door Mongui » zo nov 18, 2007 10:24 pm

Ook hier een interessante bike als je toch een enduro zoekt..Ik weet wel niet of hij nog te koop staat:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... ght=enduro
Specialized Stumpjumper fsr 07/Specialized sx trail 08

Cracken

Bericht door Cracken » ma nov 19, 2007 8:29 pm

Bedankt voor de links! 8)

Tot nu toe nog geen reactie gehad van iemand die zegt dat ik genoeg zou hebben aan een Enduro...conclusie is dus duidelijk!

Wat ook duidelijk is, is wat ik met mijn toekomstig kerstgeld ga doen! Nou de vrouw nog zover krijgen dat ze het ermee eens is wat ik met mijn geld ga doen :lol: Ok, ik geef toe, het klinkt wat slap, maar laten we elkaar niet voor de gek houden :oops: :roll:

Greetz

-AAB-

Bericht door -AAB- » ma nov 19, 2007 10:20 pm

hmm vrouwen.
maar idd, er gaat neits boven DHlen op een DH bak.
voor XC heb je de stumpjumper dan nog.
2 speciefieke fietsen lijkt me toch handiger dan 1 die op DH en XC allebij niet 100% is. als het geld en de vrouw het toelaat.

Luc

Bericht door Luc » di nov 20, 2007 11:12 am

Dergelijke discussies kan je vermijden door goede afspraken te maken. Wij hebben een gezamelijk budget en een persoonlijk budget. Ze moet niet proberen om ook maar 1 woord commentaar te hebben over wat ik met mijn persoonlijk budget doe...

Loeky

Bericht door Loeky » di nov 20, 2007 11:43 am

Luc schreef:Ze moet niet proberen om ook maar 1 woord commentaar te hebben over wat ik met mijn persoonlijk budget doe...
en anders..?

Luc

Bericht door Luc » di nov 20, 2007 12:22 pm

Dan zit het er gewoon deftig tegen. 't Is gewoon een kwestie van duidelijke afspraken te maken. En daar behoort dus achteraf niet over gediscussieerd te worden, zo eenvoudig is dat.

Apocalypse

Bericht door Apocalypse » di nov 20, 2007 1:21 pm

Hahahahahahahahaha, Luc....gast, helemaal mee eens, doe het zelf net zo...stort een meer dan substantieel waar de vrouw de baas over is (vaste lasten en boodschappen en zo), dus het geringe gedeelte "speelgeld" dat ik mezelf toedicht is voor MIJ... :evil:

Cracken

Bericht door Cracken » di nov 20, 2007 8:36 pm

Nou nou, ik had om een fiets advies gevraagd, niet om relatie advies :lol: :lol:

Als jullie wat "speelgeld" over hebben, dan kan ik het fiets advies sneller opvolgen 8)

Luc

Bericht door Luc » di nov 20, 2007 8:59 pm

Ja sorry, was inderdaad duchtig off-topic ... :oops:

Cracken

Bericht door Cracken » za nov 24, 2007 9:03 pm

hoi,

gezien de lopende discussie zal ik maar geen nieuw topic openen... :lol: ;)

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en ga voor de bighit! 8)

Nou heb ik de volgende vraag: de standaard vork in het 2007 model is de Marzocchi Z1-RV, 160 mm. Ik heb ook de mogelijk om die te laten vervangen door een Manitou Sherman Slider plus, naar zeggen van de verkoper 180 mm travel. De testrit heb ik op de Marzocchi gedaan, en die voelde vrij star aan, maar dat kan natuurlijk aan de afstelling liggen. Ik vind die dubbelkroons cooler uitzien, maar dat is eigenlijk geen reden... :lol:

Hebben jullie ervaring met een van deze vorken?

Cheerz!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za nov 24, 2007 9:07 pm

je zou eigenlijk moeten weten of die sherman met spv of tpc demping is. TPC zou beter zijn dan spv.
ik heb zelf een sherman gehad met spv en die zijn standaard ruk. je kunt er wel het een en ander aan doen om het beter te maken.

Ik weet niet hoe de RV zich verhoudt tot spv of tpc.

Christiaan

Bericht door Christiaan » zo nov 25, 2007 3:15 pm

Manitou Slider plus is een klote vork, afblijven!

Die dingen raakte Manitou aan de straatstenen niet kwijt!

Ik zou voor een Enduro gaan, maar goed, dat is mijn mening

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » zo nov 25, 2007 3:58 pm

oh, als je toch een big hit wilt kopen... :angelnot:
ik heb een 2006 frame te koop staan, kan incl. trapas / wielen / chainguide
pb maar, ik kan er wel een leuk prijsje van maken..
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Plaats reactie