op het oog: prophet mx (vs sx trail)

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
knopsopper
op het oog: prophet mx (vs sx trail)

Bericht door knopsopper » wo nov 07, 2007 10:46 pm

Heyyy,

heb redelijk wat gelezen op internet over de beide fietsjes, maar wat persoonlijke ervaringen/meningen van mensen hier wordt ook op prijs gesteld.

Wat wil ik ermee doen? Ik heb op dit moment nog geen fiets en ik wil dus graag dat het een do it all fiets is, met de nadruk iets meer op freeride/downhill dan op vlak terrein of zelfs omhoog ;) Het plan is om er zeker mee naar het buitenland te gaan, Winterberg of zelfs het echte werk, waar ik dan ook het echte downhill eens zou willen proberen zonder dat mijn fiets kapot gaat. Ik hoef geen toptijden te rijden of drops van 5 meter te pakken, de nadruk ligt op heelhuids beneden komen (fiets en mezelf!). Maar, deze fiets zal ook in nederland/belgie gebruikt worden dus een echte dh bak zal het niet worden.

Op dit moment heb ik een prophet 2 mx (2007) op het oog, maar een sx trail sluit ik niet uit. Heb gezocht naar reviews van beide fietsen en eigenlijk is iedereen uitermate tevreden over beide fietsen denk ik zo. Maar wat vinden jullie ervan (cannondale haters liever niet reageren ;)) en hoe verhouden de fiets zich onderling?

Dan nog een ander iets, afgemonteerde fiets of los frame? Heb een duitse site gevonden waar de prophet 2 mx als frame verkocht wordt voor 1299. Overal verteld iedereen me dat een los frame best duur gaat uitpakken als je hem hetzelfde afmonteerd als de gehele fiets die voor ongeveer 3000E te krijgen is dacht ik. In hoeverre hebben zij gelijk? Ik heb cannondale gemailt voor info over het losse frame in Nederland maar die reageren maar niet. Ook heb ik mailtjes gestuurd naar twee of drie Nederlandse winkels die cannondale verkopen over info over dit frame/fiets en prijs, maar deze reageren ook maar niet (rijwiel bilthoven, bikesportive, v herwerden). Aangezien het over een 2007 frame verwacht ik misschien dat de prijs wel wat omlaag gaat omdat 2008 er al is/eraan komt. Over de sx trail is alles bekend qua prijs/leverbaarheid en zijn geen moeilijkheden dus vandaar dat ik daar geen vragen over heb :)

Aginato

Bericht door Aginato » wo nov 07, 2007 10:56 pm

Heb je al de nieuwe Prophet X overwogen? afgemonteerd met Fox 36 float RC2 en DHX Air, past ook wel netjes in de beschrijving van wat je ermee wil doen.

En als je de SX Trail overweegt (welke toch een stuk zwaarder zal uitpakken dan de prophet MX) heb je dan al naar de Commençal Mini DH gekeken?

Ik denk dat je voor het inzetbereik dat je beschrijft een beetje moet kiezen, als je een fiets wil waar je nog een toertje mee kan rijden kies dan de prophet, als je voor het afdaalplezier wil gaan en het niet erg vindt om je 17kg zware SX Trail naar boven te duwen af en toe overweeg dan misschien ook eens de Commençal....

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo nov 07, 2007 11:00 pm

Sx-trail zeker 8)

Denk dat je dit antwoord nog wel vaak genoeg gaat horen.
Life begins at the end of your comfortzone.

knopsopper

Bericht door knopsopper » wo nov 07, 2007 11:08 pm

De nieuwere prophet X is zeker nice en is ook 3000 volgens mij. Ik vind hem alleen echt oerlelijk :( De achterdemper en voorvork zijn wel iets beter denk ik alhoewel de Pike mij ook erg leuk lijkt. Enige verdere verschil is dat de 2008 juicy5 heeft t.o.v. juicy7.

Denk dat ik de meerwaarde die jij noemt van de prophet mx wel kan waarderen ja. Alhoewel ik denk dat enige upgrades, die ik misschien zou willen doen op het moment dat downhill het helemaal is voor mij (remember ik heb het nog niet gedaan, ben beginnende :)), de fiets ook erg geschikt maken voor wat downhill.

knopsopper

Bericht door knopsopper » wo nov 07, 2007 11:10 pm

Tuup J schreef:Sx-trail zeker 8)

Denk dat je dit antwoord nog wel vaak genoeg gaat horen.
Vergat even dat behalve de cannondale haters (ik weet dat ze zich verzameld hebben op DP :)) er ook een SX Trail sekte rondhangt op DP :0

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo nov 07, 2007 11:12 pm

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=35086

Kwa veerweg hetzelfde als de sx-trail. Zeer goed en stevig om dh mee te rijden maar ook nog uitermate goed om mee omhoog te fietsen.
Life begins at the end of your comfortzone.

Cheeta

Re: op het oog: prophet mx (vs sx trail)

Bericht door Cheeta » wo nov 07, 2007 11:13 pm

knopsopper schreef:Dan nog een ander iets, afgemonteerde fiets of los frame? Heb een duitse site gevonden waar de prophet 2 mx als frame verkocht wordt voor 1299. Overal verteld iedereen me dat een los frame best duur gaat uitpakken als je hem hetzelfde afmonteerd als de gehele fiets die voor ongeveer 3000E te krijgen is dacht ik. In hoeverre hebben zij gelijk?
In het merendeel der gevallen? De prijsstelling van losse frames gaat in verhouding met complete fietsen vaak helemaal nergens over; voor een paar honderd Euro krijg je er een gigantische bak onderdelen bij. Dan kunnen misschien niet alle onderdelen je eerste keus zijn, maar dan kun je altijd nog
a) gelijk upgraden en de betreffende onderdelen 'nieuw' verkopen,
b) op reserve houden (kan met wielsets, derailleurs, shifters, e.d. best handig zijn),
c) een kans geven aangezien het soms toch meevalt.

Complete '07 Prophet moet overjarig toch wel vanaf ~2000 te vinden zijn (afhankelijk van uitrustingsniveau vanzelfsprekend) en een '06 is te vinden onder de 2000 (....

Wanneer je goedkoop aan een frame kunt komen, is het wel mogelijk om goedkoper uit te zijn, maar dan moet je echt de tijd nemen om de rest van de onderdelen ook zo goedkoop mogleijk bij elkaar te zoeken.

knopsopper

Bericht door knopsopper » wo nov 07, 2007 11:39 pm

Heb je misschien enige tips voor waar ik kan zoeken naar een complete overjarige prophet 2 mx ? Heb weinig winkels gevonden in nederland/belgie waar ze hem verkopen/hadden...

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do nov 08, 2007 7:09 am

MOET het een nieuwe zijn?Zo nee,al eens gedacht aan het 2006-model Specialized Enduro wellicht?Veel breder inzetbaar als de SX-Trail in mijn ogen.Toch al gauw een kilo of 2 lichter en echt wel overal te gebruiken.
Van XC tochten tot Passportes.Goed,top-speed downhill en drops van een meter of 5 zou ik er niet mee doen,maar als ik zo lees wat je ermee wilt doen lijkt het mij een prima optie.Als het je bevalt kan je natuurlijk later nog altijd gaan voor een iets meer bergaf-georienteerd model alà de SX bijvoorbeeld.............
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

knopsopper

Bericht door knopsopper » do nov 08, 2007 9:49 am

Nou, als er ergens een leuke prophet mx of sx trail als tweedehands staat ben ik wel geinteresseerd. Maar met allemaal andere fietsen en frame aan te komen heeft niet zoveel zin. Er zijn nog wel 100 andere die ook prima zijn voor wat ik ermee wil doen en je moet ergens een keus maken anders blijf je bezig...

Plaats reactie