Kona coiler deelux op 180mm?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
soulrider
Kona coiler deelux op 180mm?

Bericht door soulrider » ma okt 29, 2007 6:51 pm

Ik heb een vraag voor de kenners, ik heb een 180 mm voorvork gekocht voor mijn kona coiler deelux, ik wou even weten of het mogelijk was een 190mm demper, of 180 mm demper achter te plaatsen, en of de 180 voor geen ruzie krijgt met de huidige 6 inch achter.

ik dank jullie voor eventuele tips en info.

Mvg thomas de koster
=Tit crew= Titanium travelers
-=Kona Coiler Deelux=- -=Travis triple Ti=-

remmie_dirt

Bericht door remmie_dirt » ma okt 29, 2007 7:31 pm

de inbouwlengte van een demper verandert niks (of weinig) aan de veerweg van je frame. Er is een voorgeschreven inbouwlengte voor je frame en die moet je handhaven anders blijft er niks over van de geometrie... Dus de veerweg van je frame is niet aan te passen ;)
live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/

Cheeta

Bericht door Cheeta » ma okt 29, 2007 9:05 pm

De veerweg achter is i.h.a. het resultaat van de slag van je demper vermenigvuldigt met de ratio (overbrengingsverhouding; geometrie bepaald) van je achtervering. De overbrenginsverhouding heeft ook weer effect op welke veerstijfheid je nodig hebt.

Met een 190 mm demper wordt normaal een demper bedoeld die een inbouwlengte heeft van 190 mm en doorgaans een slag van 50 mm. In combinatie met de ratio levert dat een veerweg op. Op de Kona site kun je uitstekend uitvinden welke dimensies de demper heeft die in jouw frame gebruikt is (200/57 hoogstwaarschijnlijk) en aan de hand daarvan evt. ook overbrengingsverhouding uitrekenen.

Geen idee of daar een ander formaat demper met meer slag in te bouwen zou zijn, of dat er aftermarket c.q. van een ander model links te verkrijgen zijn om de overbrengingsverhouding aan te passen. Daar zou meer veerweg vandaan moeten komen.

Wat doet de inbouwhoogte van die 180 mm vork ten opzichte van wat erin zat? Hoe verder een fiets met achter 150 en voor 180 zich gedraagt: geen idee...
remmie_dirt schreef:Dus de veerweg van je frame is niet aan te passen ;)
Mwah, als je bijv. 200/50 mm (imbouwlengte/slag) demper hebt, kun je in bepaalde gevallen voor een 200/57 mm opteren bij inachtname van enkele mitsen en maren.
En bij sommige frames lukt het een ander formaat demper erin te krijgen zonder al te veel schade aan de geometrie aan te brengen, 222/70 i.p.v. 215/63 bijv.

remmie_dirt

Bericht door remmie_dirt » ma okt 29, 2007 9:29 pm

maar toch maakt het nie erg veel uit die 10mm meer of minder veerweg. Merk je haast niet als je ermee rijdt ;) Wel netjes uitgelegd man 8)

RR

Bericht door RR » di okt 30, 2007 11:15 am

Klopt wat cheeta zegt, even je demper vervangen werkt niet. Maar bij de oude type Kona's waarbij de coiler en de stinky hetzelfde frame delen (volgens mij alleen 2004 en 2005) heb je de mogelijkheid om het frame van je coiler te upgraden naar de veerweg van een stinky. Dit is wel zeer ingrijpend want je moet dan de seatstay (staande deel van de achtervork) en de rockerarm vervangen, praat je toch weer vlug over een bedrag rond de € 400,-.

Rijd zelf met een coiler uit 2004 heeft maar 130 mm achter en een MZ 66RC 150 (model 2005 = vergelijkbaar met 170 mm inbouw hoogte) en dit voldoet voor mij prima. Zou wel wat meer willen maar moet nu gewoon wat smoother rijden 8) . Het is opzich een beetje een chopper idee (voor is de inbouwhoogte met 40 mm gestegen), maar ik vind het een heerlijke opzet voor de steilere en technische afdalingen. Let er wel op dat je stuurhoek niet te lui wordt want dan krijg je het gevoel als of je je stuur om een doodpunt heen moet bewegen bij snelle bochten combi's.

Rik
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

soulrider

Bericht door soulrider » di okt 30, 2007 1:32 pm

ok dus die 180 mm voor zou wel kunnen? zonder de geometrtie te vern**ken?
=Tit crew= Titanium travelers
-=Kona Coiler Deelux=- -=Travis triple Ti=-

remmie_dirt

Bericht door remmie_dirt » di okt 30, 2007 5:43 pm

als er nu de standaard vork in zit heb je dus op het moment 160mm veerweg. Ik denk dat die 20mm extra niet zo erg veel uitmaken maar je zult het zeker voelen dat de stuurhoek verandert. Maar het zal niet kl*te rijden ofzo ;)

Plaats reactie