Computer gezeich...

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DeKerfs
Computer gezeich...

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 6:08 am

Hear me out;

Twee computers gekoppeld middels een Sitecom DC-202 router. De een heeft plots zeer beperkt internet, de ander probleemloos. Op de probleem-pc alles geprobeerd; van kabels wisselen tussen computer en router tot het herinstalleren van nieuwe software voor die router. Firewalls/antivirus gedeïnstaleerd en zelfs de Windows firewalls uit gezet; geen effect. Windows systeemherstel tot een maand terug gedaan; nu helemaal geen internet verbinding meer.....

De andere computer draait nog steeds probleemloos (waar ik dus nu achter zit). Communicatie tussen de pcs lijkt op order; ik kan van de probleem computer op deze computer kijken en kan via de printer aan deze computer ook gewoon printen vanuit de probleem computer. Verbinding mét de router is er dus weldegelijk en die werkt (deels) dus ook. Maar géén internet...

Probleem-pc is XP Home, deze PC XP Prof.

:argue: what's happening.... en liever nog; hoe los ik dit nu weer op??

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 6:09 am

side note;

MSN Messenger geeft bij zijn 'fout diagnose' voor verbindingen aan dat alles OK is, behalve iets met 'key poorten'.

Sven

Bericht door Sven » wo okt 24, 2007 8:10 am

Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd om de kabel-aansluiting van de XP-prof PC in de XP-home te prikken?
Laat eens weten wat daar het resultaat van was...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 9:02 am

Sven schreef:Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd om de kabel-aansluiting van de XP-prof PC in de XP-home te prikken?
Laat eens weten wat daar het resultaat van was...
de werkende XP computer op de poort waar nu de niet werkende XP aanhangt, aansluiten (aan de router dus) heb ik nog niet geprobeerd. Heb 4 poorten totaal op de router, waarvan dus maar 2 ingebruik. Heb wel het probleem geval in een andere poort gestopt, geen resultaat...

de router is schijnbaar naast 'stroom eraf'-reset ook echt te resetten met een knopje... moet dat nog eens bekijken... al loop ik dan misschien weer het risico dat zelfs dadelijk de werkende pc geen i-net meer heeft.....

-zucht-

Sven

Bericht door Sven » wo okt 24, 2007 11:04 am

En heb je ook al de directe aansluiting (vanuit i-net serviceprovider) al op de directe pc's aangesloten?

Zo kun je uitsluiten of het probleem bij de router of pc ligt, zonder dat je het routertje hoeft te resetten.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 11:41 am

dat heb ik geprobeerd; geen succes.

Maar dat zal ook liggen aan de IP/Mac adressen e.d. De computer die werkt, was de computer die bij het aanschaffen van een i-net verbinding rechtstreeks aan de modem hing, dus het IP/mac adres e.d. van die computer staan in de router en maken het mogelijk dat alles werk. Als ik nu de probleem pc aan de modem werkt, kloppen de IP gegevens niet en dus is er zowiezo geen i-net mogelijk.

Becksnar

Bericht door Becksnar » wo okt 24, 2007 1:00 pm

heb je op je probleem pc ingesteld datie automatisch ip-adres aanmaakt? of staat er een vast adres in? als er namelijk een adres staat ingevoerd en die correspondeert niet met je modem/router, werkt de verbinding geloof ik niet zo..

Nou weet ik er helaas maar een beetje van, maar je kan het ergens bij je netwerk instellingen veranderen (ik zit nu op een school pc, dus kan het hier ook niet voor je bekijken, want dan krijg ik ruzie :p)

Ik zal het 'ns navragen...

ciao!
Dit en dat.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo okt 24, 2007 2:34 pm

[zegdannietsmode]Koop een MAC[/zegdannietsmode]

Grappig ik heb dat ook aan de hand met een draadloos modem. De vast PC heeft snel internet en de draadloze MAC heeft internet zo traag als dikke stront door een trechter, het fluktueert ook. Terwijl de MAC 1 meter van het modem staat.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

zerocool

Bericht door zerocool » wo okt 24, 2007 2:58 pm

probeer dit eens :

ga naar je startknop => uitvoeren => typ in "cmd" (zonder " tekens) en klik op ok.

Typ in "ipconfig" en noteer wat er getoond wordt.
Type in "ping en dan het adres dat bij standaardgateway staat"

je default gateway moet namelijk het ip adres van je router zijn. Meestal is dit 192.168.0.1 of 192.168.1.1.

met ipconfig /all kun je zien of je dhcp aan hebt staan (automatisch ip adres krijgen van je router), als dit aanstaat staat er de waarde ja bij dhcp ingeschakeld.

met ipconfig /release kun je ipadres vrijgeven en met ipconfig /renew kun je een nieuw ipadres aanvragen. Als dit allemaal niet lukt ligt het probleem waarschijnlijk ergens in de bekabeling of de router...

succes :D

@BOSS: heb hier hetzelfde met een mac.. mijn vriendin heeft zo'n mac mini geval en draadloos gewoon niet vooruit te branden.. is nu wired aangesloten en alle problemen zijn opgelost.. mac heeft normaal ook eigen netwerkprotocolen en zal tcp/ip wel bagger geimplemeteerd hebben... :evil:
carpe diem quam minimum credula postero

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 3:19 pm

Bovenstaande zal ik eens proberen, máár....

aangezien ik wél contact tussen de PC onderling heb (ik kan zowel op de harde schijf van de werkende PC kijken, als printen via de printer die aan de wel werkende PC hangt), zou ik zeggen dat het hele IP gebeuren dus gewoon werkt/goed is, immers... die zouden het anders ook niet doen, want je komt bij verkeerde IPs e.d. gewoon niet 'door' de router heen....

ik kan de router via zijn eigen IP adres 195.168.nogwattues ook niet eens bereiken, via de werkende PC wel.

Sven

Bericht door Sven » wo okt 24, 2007 4:09 pm

DeKerf's schreef:...zou ik zeggen dat het hele IP gebeuren dus gewoon werkt/goed is, immers...

Je bedoelt TCP?
IP werkt juist niet.
Transmission Control Protocol (de naam zegt het zelf eigelijk al) zorgt alleen voor de verzendende items, vooral op basis van het subnet waar je inzit.

Anyway, voordat het té technisch wordt, gewoon IPconfig zoals mr. ZeroCool al meldde, en laat dan nog maar eens weten wat er is gebeurd!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 6:17 pm

daar stond een hoop in en gaf aan dat eea moest werken...

enfin; geen oplossingen gevonden. Nogmaals met mn PC leverancier gebeld en daar een hulpvaardige gast getroffen. Op advies van hem een programmaatje WinsockXPFix gedownload op de andere pc. Dat hier laten draaien en zodoende de IP settings en alles wat daar mee te maken heeft, gereset naar standaard waarden. Daarna alle Firewalls uitgezet, Panda verwijdert (anti virus/firewall) en opnieuw opgestart. Vervolgens eindelijk weer levenstekenen vanuit I-net. Firewalls terug geinstalleerd en draaien maar.

-zucht- gelukkig werkte dit, anders had een format+herinstallatie de enige optie geweest.

zerocool

Bericht door zerocool » wo okt 24, 2007 6:25 pm

DeKerf's schreef:daar stond een hoop in en gaf aan dat eea moest werken...

enfin; geen oplossingen gevonden. Nogmaals met mn PC leverancier gebeld en daar een hulpvaardige gast getroffen. Op advies van hem een programmaatje WinsockXPFix gedownload op de andere pc. Dat hier laten draaien en zodoende de IP settings en alles wat daar mee te maken heeft, gereset naar standaard waarden. Daarna alle Firewalls uitgezet, Panda verwijdert (anti virus/firewall) en opnieuw opgestart. Vervolgens eindelijk weer levenstekenen vanuit I-net. Firewalls terug geinstalleerd en draaien maar.

-zucht- gelukkig werkte dit, anders had een format+herinstallatie de enige optie geweest.
A ja, dat programmatje repareert corrupte of verdwenen registrykeys (de registry is het kloppende hart van je pc zeg maar). Waarschijnlijk is door het verwijderen van een of ander programma het probleem veroorzaakt. Maareh, genoeg technische sjit.... internet ze :o
carpe diem quam minimum credula postero

Gène

Bericht door Gène » wo okt 24, 2007 7:17 pm

BOSS schreef: [zegdannietsmode]Koop een MAC[/zegdannietsmode]
:evil: Dat is precies wat ik ook dacht.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 24, 2007 8:25 pm

Dat denk ik ook vaak.. maar nóg een computer er naast zetten van ruim 1200 euri's zie ik ff niet zo zitten....

Becksnar

Bericht door Becksnar » wo okt 24, 2007 9:45 pm

right..
nou blij dat het iig werkt :p!
altijd gezeik met die dingen in het begin, maar als het eenmaal werkt...
Dit en dat.

Sven

Bericht door Sven » wo okt 24, 2007 10:10 pm

Enerzijds relaxed: Het werkt weer.
Anderszijds bagger: DK kan het forum weer vervuilen met zijn bike-fetishes...

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo okt 24, 2007 10:20 pm

Waar staat dat t weer werkt?? :?

MAAR als t weer werkt..wat was t nou?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 25, 2007 6:01 am

Faxmulder schreef:Waar staat dat t weer werkt?? :?

MAAR als t weer werkt..wat was t nou?
DeKerf's schreef:daar stond een hoop in en gaf aan dat eea moest werken...

Wat het nu werkelijk was? Don't ask... iets met poorten, protocollen e.d. die gewoon messed-up raakten waarschijnlijk door een update van óf Windows of mn anti-virus dingus.

Normaal ben ik wel van het 'probleem' tot op de bodem uitzoeken (deel van mn vak... ), maar in het geval digitale/elektronische techniek; laat maar.

Sven

Bericht door Sven » do okt 25, 2007 7:42 am

Ok, kort uitleggen:

TCP is een overkoepelend protocol wat zich bezighoudt met communicaties. Dit puur tussen eigen pc en andere partij (printer / pc / server / netwerk).
IP is een onderliggend onderdeel van dit protocol, en zorgt voor de routering (ip-adressen). Ook ligt hier een onderdeel achter, wat in sub-netten werkt.

Nu is het zo dat je vanuit een WAN (Wide-Area-Network --> je provider) al een ip krijgt toegewezen vanuit een bepaald subnet.
Hieronder krijg je weer een eigen LAN (Local Area Network --> je eigen router) waar je zelf je eigen ip-adres met bijbehorend subnet krijgt.
Logisch dat hier een verschil in portering in komt.

En idd, de verdere oplossing is dergelijk technisch dat we dat maar even laten liggen. ;)

Plaats reactie