van recreant tot wedstrijdrijder

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
de lynx
van recreant tot wedstrijdrijder

Bericht door de lynx » vr sep 28, 2007 10:01 am

Zoals de titel zegt hoe word je van een fanatieke back country biker een wedstrijd rijder. Hoe weet je of je voldoende op niveau bent.
Laatst gewijzigd door de lynx op vr okt 19, 2007 10:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr sep 28, 2007 10:28 am

Twee mogelijkheden: een wedstrijdje meedoen om te proberen... of zoveel zelfvertrouwen hebben, dat je van jezelf kunt zeggen dat je er klaar voor bent... ga daarvoor gewoon eens naar een wedstrijd kijken en krijg het gevoel of men harder rijdt dan jijzelf...

Gène

Bericht door Gène » vr sep 28, 2007 11:38 am

Jup een keer meedoen in een wedtrijd en jezelf helemaal geven. Dan weet je waar je staat. Ik heb zelf aardig wat wedstrijdjes gereden, altijd weer even met de neus op de feiten gedrukt. Het blijft een hard confrontatie.

Komend jaar hoop ik weer wat wedstrijdjes te kunnen fietsen. Ben er een jaartje tussenuit geweest.

Welke soort wedstrijden wil je rijden? Kleinere wedstrijden bij jou in de buurt, of in de funklasse of een marathon? In Belgie en Duitsland zijn er ook genoeg wedstrijden te vinden.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

de lynx

soort wedstrijd

Bericht door de lynx » vr sep 28, 2007 12:42 pm

Ik weet er eigenlijk heel weinig vanaf, klein en in de buurt beginnen lijkt me het verstandigst. Is het niet zo dat je een licensie moet hebben of een lidmaatschap van een club??
:?

ott

Re: soort wedstrijd

Bericht door ott » vr sep 28, 2007 1:18 pm

de lynx schreef:Ik weet er eigenlijk heel weinig vanaf, klein en in de buurt beginnen lijkt me het verstandigst. Is het niet zo dat je een licensie moet hebben of een lidmaatschap van een club??
:?
Gewoon een keer proberen. Als het je bevalt kun je lid worden en licentie regelen. Duudere (betere?) fiets kopen ;) . XC wedstrijden neem ik aan.
Voor jou in de buurt www.bergrace.nl open wedstrijden, volgend jaar en nu voorberijden / trainen met een aantal toertochten
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » vr sep 28, 2007 1:34 pm

De berg race was voor mij ook mijn eerst wedstrijd zonder licentie. Het jaar daarop heb ik een licentie genomen. Alle knwu wedstrijden kun je overigens ook in de funklasse mee rijden.

De Gietense 'hondsrug-classic' is 07/10 en voor iedereen in te schrijven. Mooie optie om eens kennis te maken met de wedstrijdsport.

TF

Bericht door TF » vr sep 28, 2007 6:30 pm

Nederlands Kampioen Single Speed 2007 worden.... mocht dat je lukken dan kan je aardig meekomen tijdens competitie wedstrijden.

Funklasse wedstrijdjes zijn inderdaad de manier om erachter te komen hoe het met je niveau gesteld is. Er gaat ook een bepaalde vorm van stress/zenuwen gepaard met wedstrijdrijden, vraag je af of je daarmee om kunt gaan. Daarnaast hangt er een aardig prijskaartje aan in het kader van vervoer en als je zelf overal heen moet rijden schiet het absoluut niet op vind ik. Het is trouwens funest voor je sociale leven! Stappen gaat echt niet samen met competitie wedstrijden.

Heb je wel andere sporten gedaan in competitie verband vroeger en hoe ging dat je af? Hoe oud ben je eigenlijk?

Nog een tip, niet teveel op internet hangen en zorgen dat je vetpercentage omlaag gaat of in ieder geval onder controle blijft in de wintermaanden geeft vast goede resultaten voor een eventueel volgend seizoen.

Vraag je ook eens dit af... Wat is er in godsnaam mis is met de leefstijl van je fietsmaten waarom je ze er nu met gemak vanaf rijdt en proberen dergelijke verleidingen te weerstaan zodra je wedstrijden gaat rijden zal je ook zeker een beetje meer snelheid geven mocht je idd wedstrijden gaan rijden voor het eggie.

Laat even een sportmedische keuring doen ergens dat kan ook erg verhelderend werken!
Laatst gewijzigd door TF op vr sep 28, 2007 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » vr sep 28, 2007 8:36 pm

YBOT schreef:Nederlands Kampioen Single Speed 2007 worden.... mocht dat je lukken dan kan je aardig meekomen tijdens competitie wedstrijden.
Dat kan 4 nov. op Soesterhoogt. Ik doe mischien ook wel mee. Als de schouder het toelaat tenminste.

TF

Bericht door TF » vr sep 28, 2007 9:07 pm

Het is natuurlijk wel zo, dat meedoen belangrijker is dan winnen.. .... dus we zien elkaar 4 november goofy2 8)

Gokkie leggen mensen??? De Lynx staat nu ergens in een kroeg in dat beregezellige centrum van Arnhem!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » vr sep 28, 2007 9:18 pm

YBOT schreef:Het is natuurlijk wel zo, dat meedoen belangrijker is dan winnen.. .... dus we zien elkaar 4 november goofy2 8)

Gokkie leggen mensen??? De Lynx staat nu ergens in een kroeg in dat beregezellige centrum van Arnhem!
Sure, als het maar een beetje gaat doe ik mee, dan maar iets langzamer. Nu eerst maar eens klaar maken voor de training van vanavond. :drunk:

Plaats reactie