Commencal Vip Nuts 5 + Pace RC31-Ti -> kan dat?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Qprs
Commencal Vip Nuts 5 + Pace RC31-Ti -> kan dat?

Bericht door Qprs » ma aug 13, 2007 9:48 am

Ik wil een nieuwe MTB samenstellen. Waarschijnlijk wordt het frame de Commencal Vip Nuts 5, en de vork wordt een Pace RC31-Ti.

Het frame heeft een 470mm vork nodig, als ik het goed aflees tenminste: http://www.commencal.com/bike/mtb/2007/ ... /flame.pdf. De vork heeft een lengte van 440mm.

Klopt het dat je van die benodigde inbouwhoogte van 470mm nog zo’n 30mm af moet denken, vanwege de “sag” van een verende voorvork? Dan zou de voorvork passen natuurlijk :D

Wie kan me helpen? :help::D

Qprs

Bericht door Qprs » di aug 14, 2007 2:31 pm

Ik heb na wat verder onderzoek m'n berichtje aangepast..

Iemand die mijn vermoedens kan bevestigen? :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di aug 14, 2007 2:39 pm

Ik denk dat dat wel goed gaat, wellicht net iets nerveuzer dan je gewend zou zijn met verende unit.
De 440 Pace is volgens mij al voor moderne (80 tot 100 mm) verende vorken gecorrigeerd.

Qprs

Bericht door Qprs » di aug 14, 2007 2:47 pm

Ok, dat maakt de keuze een stuk makkelijker!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di aug 14, 2007 9:26 pm

"sag" zou rond de 10% van je totale veerweg moeten zijn, in jouw geval dus ongeveer een centimeter.

Dan blijft 20mm verschil over in vorklengte.

Dit is vrij veel, hiermee gaat je fiets anders (nerveuzer) rijden dan de makers ooit bedacht hebben.

Zoals te zien in het PDFje heeft het frame een balhoofdhoek van 69,5 graad bij gebruik van een 470mm vork. Dit zal dus iets steiler worden. Niet verkeerd, 69,5 graad is vrij "lui" voor een XC fiets (71 graden kun je als standaard zien voor XC fietsen). Je maakt de fiets hier dus levendiger mee, of, minder stabiel.

Het ligt aan je persoonlijke voorkeur of je dit prettig vindt.

Gewoon proberen!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo aug 15, 2007 1:02 pm

Ik heb een broertje van dat frame, de flame en nou weet ik zo niet uit mijn hoofd of daar grote verschillen in geo tussen zitten maar als dat níet het geval is dan is ie van zichzelf al levendig zat, fiets vraagt (schreeuwt) om singletrack.
Bikepark Groningen

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 15, 2007 2:23 pm

Als het goed is, is de 'Flame' op hetzelfde frame gebaseerd, maar dan wordt de Flame als complete MTB geleverd.
Het frame is wel meerdere malen veranderd, ik heb het '07 model op 't oog, ik weet niet welke jij hebt Legion? Volgens jou is hij dus al wat 'nerveus'?

FF een plaatje (kan het niet laten, ik vind hem prachtig 8))
Afbeelding

Nu nog zien te bepalen of de gouden kleur op het frame overeenkomt met het gouden Hope spul (zadelpenklem, spacers e.d.) wat te krijgen is.

Gène

Bericht door Gène » wo aug 15, 2007 3:58 pm

He bah nee,

Maak er geen "bacardi breezer muts fiets" van. Zo'n blonde doos met teveel goud om haar nek.

Ik denk dat je hem mooi kan opbouwen met rustige kleuren. Het frame is al wild genoeg en errug mooi trouwens.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 15, 2007 4:49 pm

Haha, nee een 'BA-Baracus' fiets moet het niet worden nee..

Ik zat zelf te denken aan het balhoofd, zadelpenklem, boutjes en dat soort kleine 'accent' dingen. Maar ik heb net op i-net een andere witte Commencal met gouden accenten gezien. Het eindresultaat leek regelrecht uit een Duitse 'Pimp mein Fahrrad' aflevering te komen (en dat is niet positief, imo).
Goud is dus van m'n kies-een-kleur lijstje geschrapt, wordt denk ik gewoon zwart.

Dan ga ik nu maar weer kijken welk stuur, stuurpen en zadelpen ik erin ga zetten, is geen makkelijke keuze.

Damn, zelf een fiets samenstellen valt tegen, er is te veel keus :lol:

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo aug 15, 2007 5:33 pm

Ik heb een matzwarte flame 06, ook frame only gekocht.
Ik weet niet wat voor achterrem je in gedachten had, maar de clearence voor postmount adapters is beperkt, mocht je postmount remmen kiezen koop dan een adapter van formula, dan omzeil je een lading problemen.
Frame stuurt geweldig met een 100mm vork, wat die pace gaat doen durf ik zo niet te roepen, geen ervaring daarmee.
Ik heb overigens een korte stuurpen en riserbar gemonteerd, qua zithouding en geometrie meteen spot-on.
Bikepark Groningen

Qprs

Bericht door Qprs » wo aug 15, 2007 6:12 pm

Ik had idd. al ergens gelezen dat 'grote remmen' niet zouden passen. Van Shim. XT remklauwen zou zelfs een stuk afgezaagd moeten worden :?
Maar dit zit 'm in de adapters dus?

Gelukkig stond in datzelfde bericht dat Formula K18 remmen wel goed zouden passen, en laat ik die remmen nu net besteld hebben (postbode is vandaag zelfs al langsgeweest, maar ik was er niet).

Ik ben zelf nog zwaar aan het twijfelen of ik voor een flatbar ga, of voor een riserbar. Zodra ik het frame heb (moet nog besteld worden) monteer ik ff een riserbar die ik nog heb liggen. Dan kan ik ook meteen kijken welke maat ik precies nodig heb, is wel zo fijn.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr aug 17, 2007 11:58 pm

Moet goed te doen zijn, dit frame leent zich wel voor een dergelijke, kortere vork. Daarnaast zie ik regelmatig een VIP/Flame met Pace voorbij komen.

Give it a try, goede keuze overgens, ik ben al 3 jaar onder de indruk van mijn VIP. Fijne bike!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za aug 18, 2007 12:00 am

En, een beetje gouden ondelen? Zeker doen, spring eens uit de grijze massa!

Qprs

Bericht door Qprs » za aug 18, 2007 1:37 pm

Ik ben al erg hard uit de grijze massa gesprongen door deze keer geen standaard grijze Cube van het internet te plukken :D

Of er nog goud op komt moet ik nog ff kijken. Ik wil eerst het frame thuis hebben staan, zodat ik echt kan bepalen wat voor goud het is. M'n remmetjes zijn al binnen, en daar ziet al een piepklein beetje goud op trouwens ;)

Komende week ga ik maar weer eens naar de dealer, het frame bestellen en kijken of hij nog mooie wielen kan aanbieden.

W3sebas
Contacteer:

Bericht door W3sebas » wo sep 05, 2007 9:40 pm

mooi mooi die comencal! hier kan je toch al spieken hoe het er ongeveer uit komt te zien. veel plezier nog met knutselen en wel even laten zien hoe het geworden is ;)

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=33197

groeten sebas

Qprs

Bericht door Qprs » di sep 25, 2007 7:15 pm

Om maar ff op de topic titel terug te komen: het kan! :D

(ga ik van uit tenminste, moet het nog testen :oops:, ik zoek namelijk nog wielen)

Zodra 'ie klaar is zal ik nog een mooi plaatje posten..

Afbeelding

hubertje

Bericht door hubertje » di sep 25, 2007 7:30 pm

het goud is niet exact hetzelfde btw.. moest je dat nog niet weten

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di sep 25, 2007 10:33 pm

Word mooi! Wit/goud ziet er gewoon prachtig uit. Zou 'm zo willen ruilen!

We wachten 't af.

LSmtb

Bericht door LSmtb » do sep 27, 2007 11:54 am

Ziet er SUPER uit! :punk:

Heb het Vip Nuts frame uit 2004, maar omdat ik op schijfremmen wil overstappen, overweeg ik ook een nieuw frame. Twijfel alleen nog tussen de 2007 en 2008 versie. 2007 versie is toch eigenlijk wel mooier...

Qprs

Bericht door Qprs » do sep 27, 2007 2:59 pm

LSmtb schreef:Ziet er SUPER uit! :punk:

Heb het Vip Nuts frame uit 2004, maar omdat ik op schijfremmen wil overstappen, overweeg ik ook een nieuw frame. Twijfel alleen nog tussen de 2007 en 2008 versie. 2007 versie is toch eigenlijk wel mooier...
Ik vind het 2007 frame ook een stuk mooier. Maar het '08 frame is ook niet lelijk, ik zou het frame helemaal kaal ook al mooi vinden :D
Als je wat detailfoto's wil zeg 't maar trouwens..

Overigens is het '07 frame al wat cheaper te halen: http://www.vttshop.fr/1421_detail_Vip-N ... -2007.html
Kan misschien net de doorslag geven ;)

LSmtb

Bericht door LSmtb » do sep 27, 2007 3:22 pm

Qprs schreef:Als je wat detailfoto's wil zeg 't maar trouwens..
Ja, graag!
Qprs schreef:Overigens is het '07 frame al wat cheaper te halen: http://www.vttshop.fr/1421_detail_Vip-N ... -2007.html
Hmmh, dat is jammer. Ze hebben het frame alleen nog in maat S en M, terwijl ik een L nodig heb. Toch bedankt voor de tip!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » do sep 27, 2007 4:24 pm

LSmtb schreef:
Qprs schreef:Als je wat detailfoto's wil zeg 't maar trouwens..
Ja, graag!
Qprs schreef:Overigens is het '07 frame al wat cheaper te halen: http://www.vttshop.fr/1421_detail_Vip-N ... -2007.html
Hmmh, dat is jammer. Ze hebben het frame alleen nog in maat S en M, terwijl ik een L nodig heb. Toch bedankt voor de tip!
Anders haal je hem toch hier. http://www.jehlebikes.de/commencal-vip-nuts-5-2007.html

:)

Qprs

Bericht door Qprs » do sep 27, 2007 9:55 pm

Heb alleen nog maar wat foto's die ik laatst heb gemaakt, klote camera werkt niet mee :x

Afbeelding

Afbeelding

Als je iets specifiek wil zien (zoals de 'Hello my name is VIP N+UTS 5' sticker 8)) , laat maar weten. Dit weekend ga ik er nog wat mooie foto's van maken. Dan heb ik hopelijk ook weer wat parts binnen uit Duitsland.

Sven

Bericht door Sven » vr sep 28, 2007 7:47 am

Hij is vet...
Hij is ook pimp, met dat wit/goud.
Heb je nog een wielsetje kunnen bemachtigen?

Qprs

Bericht door Qprs » vr sep 28, 2007 10:19 am

Wielen ben ik nog mee bezig. Ik heb wel wat reactie's gekregen, hopelijk zit daar wat tussen.
Anders wacht ik 3 weekjes, dan gaat er sowieso een bestelling naar BikeBoosting (Hope Pro2 naven, DT4.2 velgen, DT Revolution spaken).

Als me laptop nie kaduuk ging had ik nu al wielen :cry:

Staan overigens nog wel wat meer dingen op de wish-list:
- flatbar (denk ik tenminste, twijfel twijfel twijfel)
- XTR shifters (ipv. de Deore klikkers)
- mooier zadeltje

Bedankt voor de positieve reactie's :arms:
(al gaan alle credits naar Commencal ;) )

Plaats reactie