Volledige veerweg benutten

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
secretaris
Volledige veerweg benutten

Bericht door secretaris » di sep 25, 2007 2:20 pm

Op mijn MTB heb ik een RockShox Tora 302 voorvork. Deze doet prima zijn werk, maar ik heb het gevoel dat ik nooit de volledige veerweg benut, maar slechts 60 van de 80 mm ofzo.
Is dit altijd het geval of komt het doordat ik niet heel zwaar ben (70kg) en geen extreme stunts doe?
Als dit niet zo hoort, is er wat aan te doen? Bijvoorbeeld een soepelere veer erin of iets dergelijks? (De voorspanning is in te stellen en staat al op de zachtst mogelijk instelling)

Alvast bedankt voor de informatie!

stephan

Bericht door stephan » wo sep 26, 2007 7:23 am

waarom zou je dat willen? bottommen is echt niet goed voor de vork. dus het is toch juist mooi zo?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo sep 26, 2007 7:29 am

uhm stephan, waarom koop je een bepaalde hoeveelheid veerweg om vervolgens niet alles te benutten.
Owk je moet niet bij een stoeprand al bottomen maar regelmatig rustig bottomen is niks mis mee.

Je zou een slappere veer kunnen proberen maar dan loop je het risico dat die te slap is. Maar het is het proberen waard.

Sven

Bericht door Sven » wo sep 26, 2007 7:53 am

Lees eens de manual van je vork?
Hij is hier te downloaden (Alle talen, 2007). --> Let op, 9Mb!! (rightclick, save as...)
Of je kiest voor deze link (Nederlands, 2006). --> Let op, 3Mb!!

Daar zullen voldoende tuningtips naar voren komen.
Een slappere veer is een optie, maar probeer ook eens wat met je luchtdruk te werken...

secretaris

Bericht door secretaris » wo sep 26, 2007 10:49 am

Heren, bedankt! Het is echter maar een simpele vork die niet op luchtdruk werkt, maar gewoon met een springveertje, dus hoe graag ik ook de luchtdruk zou veranderen, dat wordt em niet.

Ik had de manual ook al bekeken en het enige dat daar staat over het aanpassen van de "Spring Rate", staat hieronder:
RockShox Manual schreef:Changing the Spring Rate
Spring rate is the amount of force needed to compress a spring one inch. Changing
your fork's coil spring for a spring of a higher or lower rate will alter the overall feel of
your fork. Higher spring rates make the fork feel more "stiff", while lower spring rates
make the fork more "supple". Contact your local RockShox dealer to order
replacement springs.
Kortom, ik zal mijn dealer contacten.

Sven

Bericht door Sven » wo sep 26, 2007 11:07 am

Woeps..
Ik had je vork verward met een andere..
Veer-tuning is ook te doen door in 1 poot een andere veer te steken...
Je dealer zal hier meer over kunnen vertellen!

geertjes

Bericht door geertjes » wo sep 26, 2007 12:29 pm

Ik denk dat je gewoon ff een drop-off van een metertje of 3 moet doen...

Voor nog meer super tips kan je me altijd een berichtje sturen.

groetne
geert

secretaris

Bericht door secretaris » wo sep 26, 2007 2:05 pm

geertjes schreef:Ik denk dat je gewoon ff een drop-off van een metertje of 3 moet doen...
Mocht ik ooit dat soort kapriolen overwegen, zal ik dat niet met mijn XC-fietsje en bijbehorende vork doen, maar bedankt voor de supertip. ;)

Harmen.

b-dirt

Bericht door b-dirt » wo sep 26, 2007 6:16 pm

wrm ga je je gwn niet volmeste dan ben je lekker zwaar en dan benutje wel de vloedinge veer weg maar dit is gwn gezeik want als je wel je veerbeg benut is er iets niet goed dan moet je een zwaardere veer in gooie

Sven

Bericht door Sven » wo sep 26, 2007 7:28 pm

b-dirt schreef:wrm ga je je gwn niet volmeste dan ben je lekker zwaar en dan benutje wel de vloedinge veer weg maar dit is gwn gezeik want als je wel je veerbeg benut is er iets niet goed dan moet je een zwaardere veer in gooie
Zo?
Cursus vriendelijk doen bij de LOI is er niks bij.
Als iemand hier komt om zijn vork te tunen, dan helpen wij. Daarvoor is een "forum".

geertjes

Bericht door geertjes » wo sep 26, 2007 8:28 pm

Sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd...
dan maar ff nuttig (hoop ik)

Of de hardheid van de vork juist is voor jou kan je meten aan de hoeveelheid Sag (das engels en is de lengte waarover de vork inzakt als je in een normale houding op de fiets gaat zitten, zonder expres in te veren etc)

Bij een crosscountry vork moet dat geloof ik 20 tot max 25 procent van de veerweg zijn, bij jou mag en moet de vork dan dus 16 tot 20 mm inzakken.

Dit kan je opmeten door een tiewrap (of hoe schrijf je dat) om de vork te doen, er dan rustig op te gaan zitten en weer afstappen. Daarna meet je de afstand waarover de vork inzakt.

Is dit in jou geval veel minder, dan moet je waarschijnlijk een andere veer laten monteren bij de fietsenmaker, anders toch maar die drop affietsen (of die drop opeten natuurlijk)

groeten

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo sep 26, 2007 8:49 pm

Dat je een voorvork niet op z'n limiet krijgt op een parcours als Enschede-Noord wil ik wel geloven naar aanleiding van wat ik erover gehoord heb (dientengevolge nooit de moeite genomen een fiets mee te nemen)...
geertjes schreef:Of de hardheid van de vork juist is voor jou kan je meten aan de hoeveelheid Sag (das engels en is de lengte waarover de vork inzakt als je in een normale houding op de fiets gaat zitten, zonder expres in te veren etc)
Lijkt me ook de makkelijkste methode...
Bij een crosscountry vork moet dat geloof ik 20 tot max 25 procent van de veerweg zijn, bij jou mag en moet de vork dan dus 16 tot 20 mm inzakken.
Zou in de handleiding moeten staan. Voor XC is 25% echt aan de hoge kant volgens mij (neigt naar DH/FR), Marzocchi vermeldt voor XC 15-20%. Hetgeen m.i. ook nog enigszins afhankelijk is van persoonlijke voorkeur en het soort parcours.

secretaris

Bericht door secretaris » do sep 27, 2007 12:07 am

geertjes schreef:Sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd...
Ik ben in het geheel niet boos, maar als je in je eerste reactie het bericht had gepost dat nu in je tweede reactie staat, was het nog gemakkelijker geweest. Je tweede reactie kan ik namelijk wel wat mee, bedankt daarvoor, ik zal het gauw eens meten!
b-dirt schreef:wrm ga je je gwn niet volmeste dan ben je lekker zwaar en dan benutje wel de vloedinge veer weg maar dit is gwn gezeik want als je wel je veerbeg benut is er iets niet goed dan moet je een zwaardere veer in gooie
Hmm... vetmesten.. even denken... nee, liever niet...
Het zou natuurlijk niet netjes van mij zijn om te denken dat er zoveel spelfouten in jouw bericht zitten doordat je te dikke vingers hebt om fatsoenlijk te kunnen typen, maar ik kon toch de gedachte eventjes niet onderdrukken, sorry...
Cheeta schreef:Dat je een voorvork niet op z'n limiet krijgt op een parcours als Enschede-Noord wil ik wel geloven naar aanleiding van wat ik erover gehoord heb
Zoals wellicht bekend is, ben ik een beginnend mountainbiker en de routes die ik gefietst heb, beperken zich inderdaad tot Enschede-Noord en het Hulsbeek. De Enschede-Noord route is op zich best leuk om op de doorgaande stukken lekker stevig door te fietsen, de stukken die wat technischer zijn, zijn best geschikt om het MTB-en een beetje onder de knie te krijgen. Als het echter ook maar een beetje geregend heeft, zijn er enorme stukken bagger waar weinig doorkomen aan is (hoewel ze bij het ergste stuk een alternatieve route uitgepijld hebben, waarvoor hulde!).

Maar goed, back on topic, ik zal de sag van mijn vork eens meten en aansluitend geschikte actie ondernemen. Als ik in de gelegenheid ben (en dat zal zeker wel gebeuren), zal ik ook andere routes gaan fietsen. De Holterberg is hier niet heel ver uit de buurt, en ook in Duitsland zijn ongetwijfeld leuke stukjes te fietsen.

357magnum

Re: Volledige veerweg benutten

Bericht door 357magnum » do sep 27, 2007 12:47 am

secretaris schreef:Op mijn MTB heb ik een RockShox Tora 302 voorvork. Deze doet prima zijn werk, maar ik heb het gevoel dat ik nooit de volledige veerweg benut, maar slechts 60 van de 80 mm ofzo.
Is dit altijd het geval of komt het doordat ik niet heel zwaar ben (70kg) en geen extreme stunts doe?
Als dit niet zo hoort, is er wat aan te doen? Bijvoorbeeld een soepelere veer erin of iets dergelijks? (De voorspanning is in te stellen en staat al op de zachtst mogelijk instelling)

Alvast bedankt voor de informatie!

Als je bij normaal gebruik 60 van de 80 mm veerweg gebruikt zullen de veren (denk ik!) niet verkeerd zijn voor jou .

Als je lichter gaat met de veren is de kans groot dat je vork gaat bottemen , gebeurt dit een enkele keer zal dat geen schade opleveren.

Gebeurt het vaker kan je er de donder op zeggen dat dit wel ten koste gaat van je vork.

Als ik jou was zou ik kijken of je iets met de demping kan spelen , dus een iets lichtere olie in de vork. Door de iets mindere dempingswerking ga je ook iets makkelijker door je veerweg zonder dat de veren te licht worden met het oog op bottemen.

Plaats reactie