Latex biba icm Co2 patroon

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Latex biba icm Co2 patroon

Bericht door BOSS » di sep 11, 2007 10:43 am

Ik hoorde ergens dat een latex biba oppompen met een Co2 patroon niet kan.

Is dit zo?
En waarom?

alvast dank

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 11, 2007 10:54 am

Kan me er niks bij voorstellen.

Ik weet wel dat je autobanden kunt vullen met stikstof. Dat zijn grotere moleculen waardoor je band minder snel leegloopt. Misschien zijn c02 moleculen kleiner waardoor de latex biba nog sneller leegloopt tov van een regulier luchtmengel? Of zou co2 het latex aantasten?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 11, 2007 11:43 am

Wat ik wel weet is dat:

-een latex biba langzaam leegloopt
-een butyl band gevuld met een Co2 patroon ook leeg loopt

1+1 = 2, zou het dan zo zijn dat een latex biba gevuld met een Co2 patroon NOG sneller leegloopt?
Of tast hij idd het latex aan waardoor de biba onherstelbaar beschadigt raakt.

dusssssss©
DE site

BLRacing

Bericht door BLRacing » di sep 11, 2007 6:31 pm

Ik las gisteren zoiets in de Fiets ja. Er stond in dat je latex bandjes niet kan oppompen met CO2, voor het eerst dat ik dat hoor. Waarom stond er niet bij (scheitblad overigens maar dat wisten we al). Een ding weet ik wel. CO2 molekulen zijn kleiner dan lucht dus zal de druk in de biba sneller afnemen dan normaal. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit uitgeprobeerd.

Heb nog wat gegoogeld:
O2 dichtheid: 0,089212
N2 dichtheid: 0,07807
CO2 dichtheid: 0,12341
Wellicht dat de dichtheid genoeg zegt maar ik ben geen kei in deze stof.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 11, 2007 9:04 pm

als de dichtheid hoger is betekent dat toch dat er meer deeltjes zijn per inhoudsmaat?

In dat geval zijn CO2 deeltjes dus kleiner. En latex BiBa's zijn poreuzer. 1 en 1 is dus 2. de band zal sneller leeglopen dan ie al doet met een normaal luchtmengsel.

Misschien is stikstof (N2) dan een optie want die deeltjes zijn zo te zien groter. (zoals ik al aangaf) Misschien is dat dan de "ideale" combi. latex en N2.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

^oZ

Bericht door ^oZ » di sep 11, 2007 9:54 pm

O2 is natuurlijk geen lucht he..

zonoskar

Bericht door zonoskar » di sep 11, 2007 10:36 pm

De dichtheid van CO2 is 1.98 Kg/m3 en van N2 is 1.25 Kg/m3. CO2 is dus een dichter gas dan stikstof. Zelfs zuurstof is dichter dan stikstof (1.4 Kg/m3) en een zuurstof atoom heeft een grotere atoomassa dan stikstof (en dan komt er het C-atoom nog bij). Dus CO2 is een groter deeltje dan N2 en kan je latex biba dus niet sneller laten leeglopen.

Scaluner

Bericht door Scaluner » di sep 11, 2007 11:31 pm

^oZ schreef:O2 is natuurlijk geen lucht he..
78,09 % stikstof
20,95 % zuurstof
0.93 % argon
0.038 % kooldioxide

Bron: pubmed/binas

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo sep 12, 2007 7:25 am

"Waarom vliegtuigbanden vullen met stikstof en niet gewoon met lucht?
Gewone lucht bevat naast stikstof ook zuurstof en vocht. Beide zijn ongewenst in een band. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstof en diffunderen daardoor gemakkelijk door het rubber van de band. Daardoor neemt de spanning van de band af. Banden die met stikstof zijn gevuld, blijven driemaal zo lang op spanning. Zuurstof kan er bovendien voor zorgen dat onderdelen binnen in een band oxideren. De hoge temperaturen die optreden bij een landing, maken het extra belangrijk om oxidatie te beperken. Daarnaast is vocht onhandig bij de grote temperatuurschommelingen die een vliegtuig ondergaat. Het zou op grote hoogte gedeeltelijk bevriezen. Dat vermindert de bandenspanning. De stukken ijs in de banden kunnen ook zorgen voor een onbalans bij het landen. Stikstof wordt pas vloeibaar bij 196 graden onder nul. Bovendien is stikstof veiliger bij explosies en brand. Het reageert niet met andere stoffen. Stikstof wordt niet alleen voor vliegtuigbanden gebruikt, ook in de racerij en bij caravans is het een veel gebruikt gas om banden op te pompen."

http://www.vrijecamper.nl/techniek/Stik ... banden.htm

"Nitrogen molecules have a larger effective diameter than oxygen molecules and therefore diffuse through porous substances more slowly.[7]" (http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen)

quote Zonoskar:
zuurstof atoom heeft een grotere atoomassa dan stikstof
Wat is het nu? Atoommassa is misschien iets anders dan atoomgrootte. Dat heeft ook te maken met het aantal electronen etc toch?

En als een luchtmengsel 20% zuurstof bevat kan dat dus allemaal uit de band lopen en een drukvermindering veroorzaken.

Volgens mij is de baseline dat stikstof beter is dan een "normaal" luchtmengsel. Voor vliegtuigbanden gebruikt met stikstof. Maar CO2 kan voor fietsbanden dan misschien beter zijn omdat het daar toch nooit -78graden wordt (kookpunt van CO2)

Dichtheid CO2: 1.98 kg/m³, gas Mol: 44.0095(14) g/mol
Dichtheid N2: 1.251 g/L , gas Mol: 14.0067(2) g·mol−1

Gezien bovenstaande is de dichtheid van N2 veel hoger en het gewicht van N2 veel lager dan CO2.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 12, 2007 4:16 pm

Ik ben net teruggebeld door Michelin, België.
En deze zouden ook geen enkele reden kunnen verzinnen waarom het niet zou kunnen. De band loopt wel iets af idd, maar niet schrikbarend.

Hoe komt zo'n blad als Fiets er dan in vredesnaam bij dat het niet zou kunnen? Hadden ze niet in hun vorige nummer minipompjes getest.........
[;)]

dussssssss©
DE site

Plaats reactie